Sv: borttappat hästpass??
Jag tycker staten skött allt med passtvång väldigt klantigt! Det skulle kunnat varit bra från början, det skulle även kunna vara ännu bättre än det nu är!
Ta tex bara att göra som de gjorde, bestämma att alla hästar ska ha pass, sedan pracka på rasföreningarna att fixa det utan att ens FRÅGA rasföreningarna om de hade resurser!
Likaså att det kom som en fullkomlig överraskning för staten att det fanns hästägare (tex ridskolor) som hade importer utan papper som skulle ruineras om de fick betala ursprungsavgiften som krävdes för pass.
I mina ögon ett solklara exempel på klantighet som händer gång på gång när myndigheter bestämmer något! Varför LÄR de sig inte?! Hur svårt kan det vara att i detta fall ta hjälp av någon hästkompetent person/organisation som hjälper dem INNAN de kastar ur sig ogenomtänkta krav? Även en statligt anställd tjänsteman tycker jag borde kunna göra kopplingen RIDsportförbund, TRAVförbund, pratar jag med dem så är det stor chans att de vet hur det funkar med hästar i Sverige! Eller?
Likaså kravet att "passet får inte vara längre än 3 timmar från hästen". Hur då? Ett pass är ju en värdehandling, jag som hästägare skulle INTE vilja förvara mitt pass i en hög bland andra hästpass på en stor ridanläggning! Hur välskött anläggningen än är! Kul om man ska och tävla, passet borta! Kul om man ska och betäcka sin häst, passet borta. Ännu "roligare" om hästen blir akut sjuk och man måste åka till klinik, passet borta.
Och att släpa med sig passet på en träning, varför då?
Fö tycker jag pass som "fenomen" är bra, men det skulle ha skötts bättre, varit rimliga krav från början och så vidare!