Bukefalos 28 år!

Boskapshantering pa prarien.

Sv: Boskapshantering pa prarien.


Bra video!

Da sa jag passa pa att forklara for alla att "metallgrunkemojsen" ar en sk. slickfork eller deadman vilket skonar kalv och groundcrew pa det sattet att man slipper ha en wresler.

Lagg marke till innerdacket ni ser, det finns ett rep fastsatt i slickforken som ar bundet till innerdacket som i sin tur sitter fast i ett annat rep som i sin tur sitter fast i en pinne i marken. Det ar for att se till att det finns ordentligt med "giv".
 
Sv: Boskapshantering pa prarien.

hahahaha ja.. och det dar var anda en "fin" video. Jag avskyr dom dar javla skrappafunden. De borde byggas om till staketpaneler. :cool: bleurgh.

citat fran maken: F-cking dirtfarmers and their f-cking tippingtables and their f-cking 4wheelers... :angel:

Amen Brother/Syster :bow:
 
Sv: Boskapshantering pa prarien.

Bra video!

Da sa jag passa pa att forklara for alla att "metallgrunkemojsen" ar en sk. slickfork eller deadman vilket skonar kalv och groundcrew pa det sattet att man slipper ha en wresler.

Lagg marke till innerdacket ni ser, det finns ett rep fastsatt i slickforken som ar bundet till innerdacket som i sin tur sitter fast i ett annat rep som i sin tur sitter fast i en pinne i marken. Det ar for att se till att det finns ordentligt med "giv".

Ja, like a Bungy Cord, cool :D saves a lot of work for the ground crew too ;)
 
Sv: Boskapshantering pa prarien.

i know...

when we're talking about stress and all, i wonder WHY NOT?

A bull is by far more easily stressed than a steer, not to mention keeping bulls penned with bulls... i hope there's no cow in heat allowed close! Steers can fight enough even without testosterone out their ears and a "lady" to cheer them on, don't even want to imagine the risk of injuries...

I'll be totally fubard if I ever move back home... i want my prairiebeef! No corn, no addatives, no hormoneshots for increased growth, just plain ole mineral and grass... sides, I think happy beefs tastes better...

(For resten som laser traden, vi koper alltsa mycket sallan kott i butik, vi ater familjens eget kott - slaktat och styckat pa det lokala slakteriet! Vi lastar dom sjalva, kor dit, lastar av och nar allt ar klart hamtar vi vart kott. Skitsmidigt och vi vet exakt vad de atit, vad de blivit behandlade med och hur de vuxit upp!)

OH, kom pa en grej till, ang. kastrering sa ar det manga som "bandar", alltsa stryper blodtillforseln till pungen sa den till slut torkar och trillar av... inte lika sakert och jag misstanker att det nog ar smartsammare i langa loppet, men det ar ett alternativ till "knivkastrering" :)
 
Sv: Boskapshantering pa prarien.

och sa slanger vi in lite fler svenska videos pa svenska kalvar...

http://www.youtube.com/watch?v=VNfMJZ8VLck&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=teMdQqOxDts&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=mYQHqU5kESM&feature=relmfu

http://www.youtube.com/watch?v=WWc13dJFcRM&feature=related

...seriost liksom, och folk tycker att en kalv som dras och halls ner i dryga minuten for att sen slappa tillbaka till sin mamma i stora hagen med sina kompisar ar djurplageri?

Vara kalvar far i alla fall vara MED sin mamma och sina polare i hagen och ha en ganska harlig uppvaxt.... *hostharkelhost*
 
Sv: Boskapshantering pa prarien.

I talk too my neighbor, he´s an old farmer, says it´s all economics, it takes 30 months for a stear too come up too weight where as too 24 months for a bull.
+ for stears is that they can go on pasture longer without loosing weight, bulls can only graze half as long then they have too be grain feed so as not too loose weight.
It payed off too have stears when Swedish farmers got subsities for grazing but they took that away so they stop castrating.
The Big Problem now is it doesn´t pay too raise beef cattle at all here in Sweden, it cost too much too feed them and they cain´t compete with the beef comming in from the other EU countries.
Hell, even milk farmers are hurting bad, a lot of them just cain´t make it go.

Oh, tying off on goats and sheep works good but like you say not too good on cattle.
 
Sv: Boskapshantering pa prarien.

I have a dairyfarmer friend so i've read about the eh whatshallwecallit "milkwar"? Sounds like a horrible mess!

Too bad the swedish farmers are loosing so much money :/ and if the swedish moneywise way of doing it might not be considered totally awesome for the critters ATLEAST there's some sort of control on it, which can't be said for all the rest of EU.

It's hard when livestock is a persons only mean of income, thats all they know and all they do... grainfarmers here are sortof affected in the same way, prices go UPUPUP on everything Except the grain, so you either have to be huge... or not be at all. Hubs and me i guess are jester of all trades, master of none so we mix n do different things so we're not depending solemnly on the cattle. This year the draught did hit us, pastures can't keep up to the preassure, steers came in bigger than normally too... so they're leaving faster... prolly be a little less money in our pockets, but on the upside we've had less expences on them, no hoofroot, no pinkeye. 600 steers and we haven't had one that needed treated! Helluvva good summer that way, just wish we got some rain. The dirt flyin in the air is just horrible!
 
Sv: Boskapshantering pa prarien.

har kommer da tidigare inlagg i citatform:









Det har sista tanker jag skriva om nu med eftersom jag inte svarade i den andra traden,
Tama och VILDA bor man gora en j-vla skillnad pa - inte for att de har olika varde utan for att de BETER sig annorlunda.

En VILD kalv kan mycket val anfalla, aven om de rakar vara valdigt sota, for det ar dom, sa ar dom ratt stora och tunga, nar de traffar dig som fotfolk med full kraft sa kan du nastan rakna med skador och stygn, brutna ben pa dig ar inte heller ovanligt.

Jag vet inte vad du tror, att man kan krama om dom och mata dom med applen sa star dom fint medan de marks, avmaskas, vaccineras och kastreras? Hur foreslar DU att man hanterar en flock pa 300 vilda kor med kalv? Pa ett sakert och effektivt satt med minimal skaderisk och stress for alla inblandade?

Jag avstår från att kommentera. Det blir säkert en intressant diskussion, men jag accepterar inte att bli bemött på ett nedlåtande och spydigt sätt, därför drar jag mig tillbaka från tråden.
 
Sv: Boskapshantering pa prarien.

Klarar du inte av att bli bemott med fakta och erfarenhet sa kanske du inte skall anklaga folk for att vara djurplagare sa lattvindigt heller. :) Val mott, till nasta gang Tuss :)

Sen star jag fast vid exakt hur jag skrev, det var inte menat att vara nedlatande utan jag Vill faktiskt hora vad du hade foreslagit.
 
Senast ändrad:
Sv: Boskapshantering pa prarien.

Karamell ;)

Storleksmassigt ligger vi har pa 841 hectar pa 600 stutar.

Ko/kalv par raknar man rotational 50/quarter section, 64 hectar. Beroende pa hagens vaxtlighet o tillgang till vatten och sadar... :) men ungefarligt sa ar det standardsiffrorna man gar efter.
 
Sv: Boskapshantering pa prarien.

Jag tycker att det är Bewildered som (indirekt) blivit bemött på ett nedlåtande och spydigt sätt. Jag kan erkänna att jag själv hajade till när jag såg kalvana släpas men var inte beredd att skrika djurplågeri och nu när jag läst den långa, fina förklaringen till varför man gör så inser jag att det bara är en väl utvecklad del i ett system av "nödvändigt ont".

"Nödvändigt ont" är oerhört svårt att komma ifrån i dagens livsmedelsproduktion, särskilt vad gäller djur. Själv måste jag då och då medicinera kalvar på mjölkgården där jag jobbar och brukar då mer eller mindre slänga mig över dem och trycka upp dem mot en vägg för att hålla fast så jag kan ge sprutan på ett säkert sätt. Jag tror inte det innebär mindre stress än den variant som Bew ger exempel på och ärligt talat är jag dessutom mindre effektiv. Vi gör nämligen inte allt på en gång utan måste fånga varje individ gång på gång när den ska märkas, vaccineras och avhornas.

Naturligtvis är det på intet sätt roligt att utsätta djuren för stress, men jag ser inte mycket till alternativ så som dagens samhälle fungerar och jag förstår Bew's reaktion då allt de försöker göra är att leva, se till att det kommer mat på andras bord och dessutom hålla ett känsligt och hotat ekosystem på plats, på tal om the Dust Bowl.
 
Sv: Boskapshantering pa prarien.

Men vad roligt att du delar med dig av ditt liv i Canada.
Jag har ibland undrat hur det är för dig "over there".
 
Sv: Boskapshantering pa prarien.

och sa slanger vi in lite fler svenska videos pa svenska kalvar...

http://www.youtube.com/watch?v=VNfMJZ8VLck&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=teMdQqOxDts&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=mYQHqU5kESM&feature=relmfu

http://www.youtube.com/watch?v=WWc13dJFcRM&feature=related

...seriost liksom, och folk tycker att en kalv som dras och halls ner i dryga minuten for att sen slappa tillbaka till sin mamma i stora hagen med sina kompisar ar djurplageri?

Vara kalvar far i alla fall vara MED sin mamma och sina polare i hagen och ha en ganska harlig uppvaxt.... *hostharkelhost*

Först ska jag säga att jag inte har några problem med hanteringen av kalvarna som du beskriver i ditt första inlägg. Djuren behöver hanteras på något vis och det där verkar snabbt och effektivt, vilket är till fördel för djuren.

MEN, i rättvisans namn kan du inte jämföra ranchuppfödda köttdjur med mjölkproducerande dylika. Svensk köttdjursuppfödning ter sig stor usträckning ungefär så här:

http://www.youtube.com/watch?v=YVAlV_5Xk7s

De öronmärks vid födseln och såvitt jag vet rör man dom knappt förrän det är dags att skicka på slakt. Det livet kan knappast ses som särskilt mycket sämre än det som era djur har. Det finns också de som stänger in djuren och föder upp dom intensivt men det finns ju sådan djurhållning även i staterna.

Amerikanska kalvar till mjölkkor lever rätt snarlikt som de svenska videos du lade ut. Att man tar kalven från kon är ju det absolut vanligaste vid mjölkkobesättningar men det finns faktiskt de som låter kalven gå med kon i tre månader innan man separerar dem, dock verkar stressen för ko och kalv då bli högre iom att de har skapat ett band under en ganska lång tid.
 
Sv: Boskapshantering pa prarien.

Först ska jag säga att jag inte har några problem med hanteringen av kalvarna som du beskriver i ditt första inlägg. Djuren behöver hanteras på något vis och det där verkar snabbt och effektivt, vilket är till fördel för djuren.

MEN, i rättvisans namn kan du inte jämföra ranchuppfödda köttdjur med mjölkproducerande dylika. Svensk köttdjursuppfödning ter sig stor usträckning ungefär så här:

http://www.youtube.com/watch?v=YVAlV_5Xk7s

De öronmärks vid födseln och såvitt jag vet rör man dom knappt förrän det är dags att skicka på slakt. Det livet kan knappast ses som särskilt mycket sämre än det som era djur har. Det finns också de som stänger in djuren och föder upp dom intensivt men det finns ju sådan djurhållning även i staterna.

Amerikanska kalvar till mjölkkor lever rätt snarlikt som de svenska videos du lade ut. Att man tar kalven från kon är ju det absolut vanligaste vid mjölkkobesättningar men det finns faktiskt de som låter kalven gå med kon i tre månader innan man separerar dem, dock verkar stressen för ko och kalv då bli högre iom att de har skapat ett band under en ganska lång tid.

Det stämmer precis som du säger att fler föder upp köttdjur på lösdrift och trenden ökar att släppa mjölkkor på lösdrift då ett förbud att hålla dem uppbundna är ev på gång. ( man har inte fått bygga nya uppbundna system den senaste tiden för att det med tiden ska försvinna) Och att det är främst kalvar och ungdjur i mjölkkostallar som hålls i ensamboxar och spalt.

Det jag ville visa var att det finns etisk tivelaktig uppfödning här i Sverige, en laglig sådan! Även vissa köttdjursuppfödare håller sina köttdjur på både uppbundet och i spaltboxar så det är verkligen inte alla som får njuta på lösdrift i dags läget.

Själv ska jag börja köpa köttlådor från en plats som jag vet har en underbar djurhållning. Att köpa svenskt i affären innebär inte att man har tagit ställning för ett bra djurliv och det är viktigt att konsumenten är medveten om det. Vill man gardera sig, ja då måste man köpa direkt från bonden. Men det finns otroligt många bra djurhållare runt omkring i landet som man utan tvivel kan köpa kött ifrån som har haft ett bra liv fram tills den dagen de slaktas och för dem vill jag ge en eloge :love: att i dagens ekonomi, där det är billigare att producera livsmedel på trånga utrymmen ändå välja att föda upp djur på ett bra sätt, det betalar jag gärna flera hundra extra för :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Boskapshantering pa prarien.

Jag la inte upp dom videorna for att jamfora prariekalvar med svenska mjolkkalvar - jag la upp videorna for att jamfora deras liv, forstar du?

Hur 1 minuts hanterande kan vara djurplageri, men kalvar i bur okey? ;) Tankegangen. Inte sjalva tillvagagangssattet, jag har sjalv spenderat tid i ett mjolkstall och jag tror inte dom lider. Oschysst att de halls sa smatt, oavsett ras - angus ungtjurarna i tidigare inlagg ar en battre jamforelse om man ska se rakt av men nu var det inte det jag ville at egentligen :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
207
Senast: 95johsv
·
  • Artikel
Företag We are located on the north side of Lake Balaton. Surrounded by hills and vineyards, we have access to excellent trails and even better...
Svar
0
· Visningar
366
L
  • Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
643
Foder & Strö Läste denna artikel idag, som bland annat säger följande (min kursivering): ' He and his colleagues devised a model that captured the...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 775
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp