Bukefalos 28 år!

Boskapshantering pa prarien.

Sv: Boskapshantering pa prarien.

Roligt att du uppskattade det :)

Det ar ett intressant liv, som gar i den takt det gar vilket ar nyttigt for en san guttaperkaboll som mig :) Sa allt ar finfint har, aven om det har nog ar forsta gangen bukefolket fatt nagon form av verklig insyn i hur mitt liv ter sig nu :)
 
Sv: Boskapshantering pa prarien.

TACK Sylv!

Jag ska erkanna att jag inte var saker pa hur min trad skulle bli bemott, om jag skulle klara av att presentera och forklara pa ett bra satt.

Jag ar ju Sjalv Svensk liksom... Mitt livs forsta branding var jag jetlagged och helt zombifierad, och jag hade verkligen inte en susning om vad jag kunde forvanta mig.

Det svaraste for mig var att stalla om mig fran "snall svensk kossa", for att harddra det - ropa Koooom rosa Koooom.. sa kommer Rosa lunkandes. (Satter det lite extremt for att det ska bli en tydlig jamforelse) Prarieboskap? Du kan absolut sta framfor en prarieko och ropa om du vill... det hjalper om du har nagot att vifta med ocksa och att du ar ratt snabb for dom ger dig garna en "hug". :angel:
 
Sv: Boskapshantering pa prarien.

Fortsätt gärna att berätta.
Jag lovar att uppskatta ansträngningen och att läsa innehållet.
 
Sv: Boskapshantering pa prarien.

Jag ska arligt erkanna att det gatt mig emot att helt oppet snacka om hur och vad och varfor vi gor saker pa ett visst satt... Det ar ratt mycket jag sjalv inte kunde relatera till forran jag sett det, hjarnan tog liksom tvarstopp. Och det ar svart att satta ord pa saker och ting.

Svart for mig alltsa... lol

Pa satt och vis skiljer sig sa manga "grundstenar" i t.ex. hastarnas dagliga liv fran svenska hastars dagliga liv... och innan man sett vadret och marken pa bada stallena sa later det helknas.

Maken holl pa att krakas over mitt envisa tackande dar hemma och att hasten MASTE in i stallet under vissa perioder. Han tyckte det var oschysst, min hast fick ju inte vara HAST! Medans jag inte for mitt liv kunde forsta hur hans hastar kunde ga i en stor hage aret runt med bara vindbrytande staket, nan halvoppen ligghall och inga tacken alls.

Nar han val kom till Sverige och sag sveriges "vackra" blota graa leriga var konstaterade han kallt att hans hastar hade ruttnat bort. Och jag insag att det ar sa torrt har att risken for mugg eller regnskallor ar ickeexisterande, det varsta for djuren ar vinden! Sa lange de har skugga pa sommaren och nagot som bryter vinden pa vintern sa klarar dom sig finfint. Men bara att saga att vara hastar har inget stall tar emot fortfarande, for eh ja... hahaha.. det later ju sadar "Jaomen assa, vara hastar ar ute i ur o skur, ingen ligghall inga tacken..." hur forklarar man pa ett vettigt satt att klimatet ar sa annorlunda? Sa torrt! For mig, och manga andra svenskar, ar det ju fukten som format varan hasthallning och det ar ju varan "norm".

Fukten gor att hovarna inte slits pa samma satt som har, verkning var 8nde vecka funkar inte har om de ar barfota... de sliter ner sig sjalva sa det man behover gora ar "korrigerande" verkning da och da. Och inte ens da verkas de ner lika hart som hemma, utan man forsoker behalla "lite hov"...

sen samtidigt ar jag nastan lite osaker pa om jag sjalv skulle funka i Sverige igen... hastarna har ar friskare, fang hor man ytterst ytterst sallan om, kissing spine ar ickeexisterande. Kotledsinflammationer har jag heller hort noll och ingenting om. Alltsa... jag vet inte, men nagonstans sa ar jag nog valdigt effektivt kanadensierad (eller egentligen saskatchewanierad eftersom det skiljer ratt mycket mellan t.ex. Sask och BC). Jag saknar att ha "det lilla stallet" och traden och kullarna... Har ar "det lilla stallet" - om vi behover, en enorm lada hos farfar. Ar det boxvila som mot formodan galler, eller boxbehov av annan anledning sa far vi stada ur en box hos grannen (han anvander inte sina, men har dom "utifall att", som cca-proffs sa kan han behova halla en hast i box med jamna mellanrum.. lol).
 
Sv: Boskapshantering pa prarien.

Jag kan lätt relatera till skillnaderna.
Som islandshästägare med hästar på lösdrift på tidigt 80-tal så var man definitivt en främmande fågel.
Numera så vet man ju att hästar mår bättre av lösdrift.

Man får ta det bästa från sina olika världar och kombinera det till något eget ännu bättre.
 
Sv: Boskapshantering pa prarien.

Vi haller langsamt men sakert pa att hitta en ganska balanserad blandning av prarie och svenska landskap lol

jag lar mig fran maken, han lar sig (jo men faktiskt o0 lol) fran mig.

Jag brukar skamta och saga att om svenskar slutade forsoka forhindra olyckor hela tiden och i stallet forsokte "vaga" lite medan kanadensarna (prariefolket) kanske skulle tanka lite mer pa sakerheten sa skulle det bli varldens basta hastfolk av det hela!

Nagot bla. maken ar oslagbar pa, han kan rida i stort sett vilken hast som helst och fa jobbet gjort... har den hoger/vanster/gas och NAGON form av broms sa far han det att funka... medan jag Jattegarna tomkor och forsoker skola och Himla Garna ser att hasten kan "sanna dar Fina saker" som sidvartesrorelser, ordentliga halter, galoppskanklar... lol vi ar nog egentligen ett ganska humoristiskt par att studera.

Men... och det har fick mig att garva, han provade min hjalm igar kvall! Bara for att han "ville kanna" hur det kandes att ha "fjollhatt" ;) Han har aldrig burit en ridhjalm forut, provat nagra av de hockeyinspirerade roughstock hjalmarna men de ar ju en helt annan sak an de klassiska hjalmarna liksom. Till och med min sakerhetsvast tycker han ar ganska smart, for den ar ju ganska ledad anda... sa da kan man ju rora sig! ;)

Det finns en lite rolig historia gallande min ridvast som jag kan dela med mig av, alltid roar det val nagon. Min Kare Herr Gul spelar garna apa nar han ar pa det humoret och jag hade tankt rida nar maken inte var hemma. Fatt sadel och trans pa nar jag ser att nagon kor in pa garden, men de ser inte mig i ridfallan sa jag drar av sadeln och transet igen och ranner upp dit. Med vasten halvstangd sa dar lagom snyggt. Dar ar en av makens Cooola Koooompisar, tuffa kabojsaren med barrelracer frun. Hans min nar han sag min vast var ratt talande "javla mes"... sa viftade jag mot ridfallan och Herr Gul, sin vana trogen, ranner runt och ser ut som en helrabiat asna med 4 ben i arton vaderstrack och hvuet uppe i luften som en annan otranad unghast liksom... "Eeeh... du ska nog vanta med att rida till T. kommer hem... sa det inte hander nagon olycka... du kanske ska lata honom rida hasten forst...."

Jag skrattade ratt gott inombords. Det gick fran "vilken FJANT" till "Herre guuuuud den DAR kan hon ju inte rida, den ska nog herr store kabojsare rida trott forst" *fniss*
 
Sv: Boskapshantering pa prarien.

Jag la inte upp dom videorna for att jamfora prariekalvar med svenska mjolkkalvar - jag la upp videorna for att jamfora deras liv, forstar du?

Hur 1 minuts hanterande kan vara djurplageri, men kalvar i bur okey? ;) Tankegangen. Inte sjalva tillvagagangssattet, jag har sjalv spenderat tid i ett mjolkstall och jag tror inte dom lider. Oschysst att de halls sa smatt, oavsett ras - angus ungtjurarna i tidigare inlagg ar en battre jamforelse om man ska se rakt av men nu var det inte det jag ville at egentligen :)

Då tolkade jag dig fel, för jag uppfattade det som "jämför man med hur svenska kalvar har det så...". Jag tycker att man får liksom jämföra äpplen med äpplen. :)

Men visst är det som du säger att det finns högst tvivelaktig djurhållning i Sverige också. Men jämför jag med hur det såg ut när jag gick min lantbruksutbildning för tjugo år sedan har det definitivt gått framåt.
 
Sv: Boskapshantering pa prarien.

Vi haller langsamt men sakert pa att hitta en ganska balanserad blandning av prarie och svenska landskap lol

jag lar mig fran maken, han lar sig (jo men faktiskt o0 lol) fran mig.

Jag brukar skamta och saga att om svenskar slutade forsoka forhindra olyckor hela tiden och i stallet forsokte "vaga" lite medan kanadensarna (prariefolket) kanske skulle tanka lite mer pa sakerheten sa skulle det bli varldens basta hastfolk av det hela!

Nagot bla. maken ar oslagbar pa, han kan rida i stort sett vilken hast som helst och fa jobbet gjort... har den hoger/vanster/gas och NAGON form av broms sa far han det att funka... medan jag Jattegarna tomkor och forsoker skola och Himla Garna ser att hasten kan "sanna dar Fina saker" som sidvartesrorelser, ordentliga halter, galoppskanklar... lol vi ar nog egentligen ett ganska humoristiskt par att studera.

Men... och det har fick mig att garva, han provade min hjalm igar kvall! Bara for att han "ville kanna" hur det kandes att ha "fjollhatt" ;) Han har aldrig burit en ridhjalm forut, provat nagra av de hockeyinspirerade roughstock hjalmarna men de ar ju en helt annan sak an de klassiska hjalmarna liksom. Till och med min sakerhetsvast tycker han ar ganska smart, for den ar ju ganska ledad anda... sa da kan man ju rora sig! ;)

Det finns en lite rolig historia gallande min ridvast som jag kan dela med mig av, alltid roar det val nagon. Min Kare Herr Gul spelar garna apa nar han ar pa det humoret och jag hade tankt rida nar maken inte var hemma. Fatt sadel och trans pa nar jag ser att nagon kor in pa garden, men de ser inte mig i ridfallan sa jag drar av sadeln och transet igen och ranner upp dit. Med vasten halvstangd sa dar lagom snyggt. Dar ar en av makens Cooola Koooompisar, tuffa kabojsaren med barrelracer frun. Hans min nar han sag min vast var ratt talande "javla mes"... sa viftade jag mot ridfallan och Herr Gul, sin vana trogen, ranner runt och ser ut som en helrabiat asna med 4 ben i arton vaderstrack och hvuet uppe i luften som en annan otranad unghast liksom... "Eeeh... du ska nog vanta med att rida till T. kommer hem... sa det inte hander nagon olycka... du kanske ska lata honom rida hasten forst...."

Jag skrattade ratt gott inombords. Det gick fran "vilken FJANT" till "Herre guuuuud den DAR kan hon ju inte rida, den ska nog herr store kabojsare rida trott forst" *fniss*

Been waiting for some more info about Mr Gul....hur det går...Tack Bewwan!!

:banana:
 
Sv: Boskapshantering pa prarien.

Då tolkade jag dig fel, för jag uppfattade det som "jämför man med hur svenska kalvar har det så...". Jag tycker att man får liksom jämföra äpplen med äpplen. :)

Men visst är det som du säger att det finns högst tvivelaktig djurhållning i Sverige också. Men jämför jag med hur det såg ut när jag gick min lantbruksutbildning för tjugo år sedan har det definitivt gått framåt.

Det ar jattelatt att missforsta saker pa forum, och jag vet att jag inte alltid uttrycker mig glasklart. Att jag sen inte kan skriva pa "ren" svenska (eller ja, vill jag sitta med koder sa kan jag, men da tar mina inlagg en san enorm tid sa jag gor det inte) hjalper ju knappast heller, till och med jag tycker mina inlagg kan vara svarlasta... ar nog darfor jag sa latt slinker over pa engelska (ja forutom att jag pratar det i huset hela tiden da) :angel:

Jag ar glad att du forstod hur jag menade, och glad att djurhallningen gar frammat! For djurens val och ver ar intressant och viktigt, oavsett var eller vem eller hur... det ar bara sa himla synd, som leaf skrev, att det ekonomiska trycket ar sa hogt pa de svenska lantbrukarna/boskapshallarna :grin:

Leaf: oh lol i got lotsa stories... don't get me started! :rofl: but im glad someone enjoyed them!

Wildy: Det gar hit, det gar dit, det gar runt en liten bit, det ar en evighetsmaskin! :angel: jag lyckas med jamna mellanrum overtyga herr Gul om att "fancy tricks" ar nagot man bor kunna (typ som sidvartesforflyttningar.. haha) men han har fortfarande sina dagar (ratt ofta faktiskt) da han ar surtruligare an den surtruligaste marr man kan hitta. En riktig filur! Men det ar ju en del av hans charm, aven om det kan bli lite trottsamt :devil: Han ar fortfarande inte till salu med mindre an att nagon koper mig ett hus (ja ett hus TILL da alltsa.. lol) sa vi tuffar pa och fjantar runt i livet som vanligt han och jag. :)
 
Sv: Boskapshantering pa prarien.

Oj va stort ni har det! Lyxigt :).

Var bara tvungen att citera detta då det lät så lustigt först när jag läste. Vad är det för fel att vara artig lixom :p..

Maken holl pa att krakas over mitt envisa tackande dar hemma

Och här har det bara regnet HELA sommaren. Har väntat och väntat på solsken ett helt år och så får man bara regn :cool:.
 
Sv: Boskapshantering pa prarien.

Hej Bewildered, tack för att du tar dig tid att beskriva och förklara hur ni har det! Jättespännande att läsa och drömma lite om så här när man sitter på jobbet och har det långtråkigt :o

Helt OT, men om du saknar å, ä och ö ibland så går det ju bra att lägga till svenskt tangentbord som alternativ i kontrollpanelen på datorn, så kan du byta till det temporärt när du surfar på buke eller så... Så länge du kommer ihåg var de svenska tangenterna sitter, vill säga.
 
Sv: Boskapshantering pa prarien.

Nu har jag lite fler historier... lol

500 stutar rounded up, flyttade till den sk "houseyard"en... 460-nanting skickade till feedlot. 25 drog norrut - in till grannens kor... jag fick visa prov pa min eminenta stakethoppningsteknik... tva ganger... forst for att forsoka komma framfor de som brot sig ur... andra gangen for att undvika bli oversprungen av en stut som ville "kramas".. tur jag ar snabb OCH smidig. F.o. sa gor elektrifierad taggtrad JAVLIGT ont. lol

annars kan jag saga att dagens hjalte heter Rocket och ar varan 1ariga cowdog. Han ma vara tonarsdov - men utan honom tror jag inte vi hade fatt in sista bunten vildbasar...

I morgon ska ytterligare 200 samlas ihop och skickas ivag, plus vara 25nanting sorteras ut fran grannens kor (oooh the JOY)! Jag ar sa jakla trott! Maken ar trott, hunden ar trott, de 3 svarta hastarna ar slutkorda. Blir tid for roanypony i morgon bitti... De sista 3 dagarna har vi "kort slut pa" 6 hastar, 7 om vi raknas kusinens arab. Alla tankar pa att minska hastbestandet ar i dagslaget utflugna. Tack vemdetanvar som uppfann elektrolyter som man kan kasta i hastarnas vatten...

..undrar om man kan kora kaffe intravenost...

Leia, jag kommer verkligen inte ihag alls var tangenterna satt pa ett svenskt... men o andra sidan sa kunde jag nog roa mig en hel dag med att trycka pa knappar "ooh vad gor den har knappen?" ;) ..for det ar ungefar sa pigg i paran jag ar just nu hahahaha...
 
Sv: Boskapshantering pa prarien.

Jag tycker att du skriver intressant och bra. En viss insikt hade jag redan tidigare, jag har aldrig varit i nordamerika men jag har väl snappat upp saker ändå :) Skriv gärna mer!

Angående täckandet i Sverige så tror jag faktiskt att det beror lite på var man bor. Här där jag bor har vi torra, kalla och snöiga vintrar och behöver inte täcka hästarna för att de blir blöta. De allra flesta skaffar ju egen fin päls som era hästar gör antar jag. Synen på väder verkar skilja sig mellan var man bor. Jag har inget problem med att rida när det är -25 och andra söderut startar inte ens bilen då. Alltså är det ju inte konstigt om synen på djurhantering också skiljer sig åt. Det som saknas är väl mer en förståelse för att klimatet, miljön och kulturen är annorlunda på andra ställen än hemma hos mig.
 
Sv: Boskapshantering pa prarien.

Låter ju som ni har fullt upp! Jätteintressant att höra små bitar ur din vardag! När hästarna gått så hårt som de gjort nu i dagarna, hur länge behöver de vila innan de är i arbete igen? *nyfiken*
 
Sv: Boskapshantering pa prarien.

Det beror pa individen faktiskt, vissa ar "fit for fight" med 1-2 dagars vila, andra behover lite langre. Vi kollar over dom och klammer och kanner, och ser hur de ror sig. Ser de lite stela ut eller verkar lite muskelomma sa rids dom inte, de ar sa olika bade i grundbyggnad och kondition och hur de jobbar, missforsta mig ratt, men ungefar som manniskor sa har vara hastar olika grundforutsattningar. Det har nog alla hastar, bara det att det blir ganska tydligt i den har flocken efter nagra dagars kaos. Vissa klarar av att ga hardare med mindre vila medan vissa kan behova en veckas andrum, vi oroar oss mest for muskelvark, traningsvark alltsa..

Cilva, jag kommer ju fran Blekinge :angel: regn och lera ar liksom normen, nastan oavsett arstid :rofl: Sa att hysta pa tacken och spola lera ar liksom en sandar sak som "alltid" varit sjalvskriven... ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
207
Senast: 95johsv
·
  • Artikel
Företag We are located on the north side of Lake Balaton. Surrounded by hills and vineyards, we have access to excellent trails and even better...
Svar
0
· Visningar
366
L
  • Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
646
Foder & Strö Läste denna artikel idag, som bland annat säger följande (min kursivering): ' He and his colleagues devised a model that captured the...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 805
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Mindre kombi?
  • Hiss och diss del 5
  • Sommartoffel

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp