bostadsannonser

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 661

Bukefalos 30 år!

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag följer bostadsmarknaden i mitt närområde för att eventuellt möjligtvis kanske kunna hitta ett billigt hus som jag gillar och har råd att köpa.
Men... Något som stör mig enormt är då mäklaren envisas med att lägga ut "kommande"-annonser utan minsta prisindikation. För mig är det obegripligt och bara irriterande att jag måste kontakta mäklaren för att få veta om huset ifråga är inom den prisklass som kan vara aktuell för mig. Jag vill kunna "fönstershoppa" och fundera i lugn och ro utan att behöva visa att jag är intresserad... Och kunna välja bort objekt som jag ändå inte kommer ha råd att köpa.
Är det bara jag??

Och vidare - varför väljer man "aktiv matchning" när man säljer ett hus?
Nog för att det är viktigt om man säljer en häst, att det är rätt ryttare som köper hästen - om det är en häst med särskilda behov eller liknande. Men ett hus???

Nä, jag förstår inte.

Jag följer bostadsmarknaden i mitt närområde för att eventuellt möjligtvis kanske kunna hitta ett billigt hus som jag gillar och har råd att köpa.
Men... Något som stör mig enormt är då mäklaren envisas med att lägga ut "kommande"-annonser utan minsta prisindikation. För mig är det obegripligt och bara irriterande att jag måste kontakta mäklaren för att få veta om huset ifråga är inom den prisklass som kan vara aktuell för mig. Jag vill kunna "fönstershoppa" och fundera i lugn och ro utan att behöva visa att jag är intresserad... Och kunna välja bort objekt som jag ändå inte kommer ha råd att köpa.
Är det bara jag??

Nog för att det är viktigt om man säljer en häst, att det är rätt ryttare som köper hästen - om det är en häst med särskilda behov eller liknande. Men ett hus???

Nä, jag förstår inte.
För att säljarna kanske vill ha det så.

Jag är helt med dig. Är bara slöseri med allas tid. Jag har varit seriöst intresserad och hört av mig till mäklare och sen får man deras pris som är väldigt mycket dyrare än man själv har i sin budget istället för att jag direkt kunde skrolla vidare eller inte ens få upp det för att det är för dyrt. Jag stör mig inte på att jag fått visa intresse utan slöseri med tiden. Sen har jag hört av mig till mäklare utan att få återkoppling.. också ett knepigt fenomen som jag råkat ut för ett par gånger nu.

Är det bara jag??

Nä, jag förstår inte.
Håller helt med dig. Jag har tittat på gårdar i ett par år och för mig går gården bort om inte relevant information finns på plats (som exempelvis pris). Sen irriterar jag mig på att gårdar som inte sålts tas bort och sedan läggs som kommande. Pratade med en mäklare om att jag ansåg att säljarna inte inser att deras prissättning är för hög. Mäklaren höll inte med och argumenterade för att jag måste förstå att säljaren vill ha igen alla sina investeringar. Men då tänker jag att man riskerar att bli ståendes med ett osålt hus.

Håller helt med dig. Jag har tittat på gårdar i ett par år och för mig går gården bort om inte relevant information finns på plats (som exempelvis pris). Sen irriterar jag mig på att gårdar som inte sålts tas bort och sedan läggs som kommande. Pratade med en mäklare om att jag ansåg att säljarna inte inser att deras prissättning är för hög. Mäklaren höll inte med och argumenterade för att jag måste förstå att säljaren vill ha igen alla sina investeringar. Men då tänker jag att man riskerar att bli ståendes med ett osålt hus.
Dom kommer på det när det svider ordentligt i plånboken, men då är det ju redan för sent.

Sen irriterar jag mig på att gårdar som inte sålts tas bort och sedan läggs som kommande.
Eller hur!! :banghead: :banghead:
på Booli är det ju tydligt angivet hur länge det funnits ute på marknaden. Där finns ett antal objekt som funnits ute nästan hela tiden jag haft ögonen på marknaden, dvs 1½ år... Och ibland sänker de priset och/eller lägger det som kommande.
Någonstans blir det ju uppenbart att objekten inte är vad köparna önskar.

(just nu finns ett litet ställe till salu som jag tror skulle passa mig, där finns inget pris angivet men jag kan se att nuvarande ägare köpte det för ett par år sedan och då gav mer än mitt maxpris så det lär ju inte gå att pruta ner heller...)

Är det bara jag??

Nä, jag förstår inte.
Stör mig också på dessa "kommande" Ok att ha som kommande ett litet tag, kanske medan man förbereder med fotografering och så men vissa hus ligger som kommande och vips är de sålda.

Stör mig också på dessa "kommande" Ok att ha som kommande ett litet tag, kanske medan man förbereder med fotografering och så men vissa hus ligger som kommande och vips är de sålda.
När gården skulle säljas efter min skilsmässa sa mäklaren att de lägger den som kommande för att "känna av marknaden" och kunna hamna rätt i prisläge. Inte bara för att förbereda alltså.
Jag tror att de överskattar presumtiva köpares vilja att höra av sig för att veta mer....

på Booli är det ju tydligt angivet hur länge det funnits ute på marknaden. Där finns ett antal objekt som funnits ute nästan hela tiden jag haft ögonen på marknaden, dvs 1½ år... Och ibland sänker de priset och/eller lägger det som kommande.

(just nu finns ett litet ställe till salu som jag tror skulle passa mig, där finns inget pris angivet men jag kan se att nuvarande ägare köpte det för ett par år sedan och då gav mer än mitt maxpris så det lär ju inte gå att pruta ner heller...)
Även på Booli dras annonser fram o tillbaka. Ett hus jag vet varit till salu MINST 9 månader står som 12 dagar. Jag gick själv på visningen för 8 månader sedan liksom.

Det kan ju vara för att de blev sålda "innan visning". Inte alls ovanligt där jag bor. Men däremot har vi ett gäng som är "snart till salu" i ett antal år och då känns det inte så snart.. eller som lägenheterna som var till salu i höstas och var ute till alldeles för högt pris, inte blev sålda och nu är lagt på "snart till salu" i flera månaders tid.. det är störigt tycker jag.

Även på Booli dras annonser fram o tillbaka. Ett hus jag vet varit till salu MINST 9 månader står som 12 dagar. Jag gick själv på visningen för 8 månader sedan liksom.
fast inte lika ofta. men visst...
(det finns flera objekt inom "mitt" geografiska område som legat ute i över 1000 dagar, ett av dem är sänkt till halva priset men jag vill inte ha det ändå...)

Beroende på vilket paket du köper på Hemnet, kan en nolla antalet dagar som annonsen legat ute.

Vi hade ute vår bostad i över ett år, priset var absolut rimligt. Det såldes en annan bostad, något mer renoverad, för typ 400 tkr. En köpare hade kunnat renovera ganska mycket för de pengarna.

Sen tycker jag att pris alltid ska anges! Hur ska jag veta vad en säljare har tänkt sig? (Gäller även hästar 😉)

Rimligt?? Snart??
1773765551264.webp

Hus som ligger kvar länge till försäljning brukar folk tro att det är något fel på huset, därför dras de tillbaka för att läggas ut igen och förhoppningsvis locka nya spekulanter.

Hus som ligger kvar länge till försäljning brukar folk tro att det är något fel på huset, därför dras de tillbaka för att läggas ut igen och förhoppningsvis locka nya spekulanter.
jag kan förstå tanken, men det är ju rätt många som har koll på marknaden under längre perioder och då ser det ju bara fånigt ut. Särskilt som det varierar mellan olika annonssajter om tiden hur länge annonsen legat ute.

jag kan förstå tanken, men det är ju rätt många som har koll på marknaden under längre perioder och då ser det ju bara fånigt ut. Särskilt som det varierar mellan olika annonssajter om tiden hur länge annonsen legat ute.
Jo, jag har tyckte det i väldigt många år, men det är väl som när något säljs för 49:90 istället för 50 kr. Jag har sett hus diskuteras som jag vet legat ute länge men fått svaret att nä, det har ju nyss kommit ut nu. Tror det är mäklarna som hitta på "kommande" och inte säljarna, ungeför som när man läser annonser där säljare lägger ut en häst för en "intressekoll". Jag skulle aldrig svara på en sån annons.

Jag skrev på en kommande bostad och ställde några frågor för 3 år sedan. Mäklaren svarade aldrig och den ligger fortfarande på kommande. Numera vet jag att säljaren inte tänkt sälja längre. Så för mig blir det konstigt att varken säljaren eller mäklaren vill ta bort den.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Hur hitta elektriker?
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?