BoT stalltäcke

Breccia_

Trådstartare
Någon annan här inne som använder sig av det?
Min har gått med det fr.o.m. i torsdags och det för att han ska slippa vara kall om ryggen för han har lång värmningstid vid ridning.
Har ni märkt någon skillnad?

Sv: BoT stalltäcke

Breccia_ skrev:
Någon annan här inne som använder sig av det?
Min har gått med det fr.o.m. i torsdags och det för att han ska slippa vara kall om ryggen för han har lång värmningstid vid ridning.
Har ni märkt någon skillnad?

Hej,

Om jag säger så här, jag märker skillnad då han inte har det. Just nu har han haft det i flera veckor och ryggen är bättre nu. Jag har plockat av det i förrgår för att jag ska laga täcket.

Men det återstår att se om han håller sig bra så länge det är på och om det återkommer då jag tar bort det. För mig spelar det ingen roll vad det är som hjälper bara jag känner att det gör skillnad.

~Ingrid

Undrar bara om man verkligen behöver stalltäcke :confused: Min häst har tjock nordispäls. Jag tror inte att han skulle gilla att ha täcke inne! :smirk:

Jag har inget BoT täcke men är mycket nyfiken på dom.
Skulle gärna prova att ha det på min häst. Alla (eller nästintill) säger ju att det blir skillnad på hästarna i o med BoT men det jag inte gillar personligen med täckena är ju att de verkar ha "dålig passform" eller vara dåligt sydda eller hur man ska säga? Är det så? :confused:

De verkar ju vara Bra men det är just det att täckena inte ser ut att ha bra passform etc.? Men hur är hållbarheten osv..?

Nehe, ha inte stalltäcke då om du tror att han inte gillar det, vad har det med min tråd att göra...? :crazy:

På Wille ligger BoT-täcket perfekt! Det går att ställa om ganska mycket i bogen och han är ju rätt grov i fram så det ligger perfekt på honom.
Mitt stora problem har varit att kombinera med dom andra täckena, jag har ingen aning om HUR varmt det blir o.s.v.
Men jag tyckte mig känna en aningens skillnad i lördags iaf.

Jag funderar mycket på BoT till killen, både till ryggen och till benen men jag vet inte om jag törs:crazy:
Det är ju ganska dyra grejer och han kan lika gärna komma på att han ska ta av sig dom:o

Jag använder BoT stalltäcke men inte dagligen. Brukar lägga på det några timmar före och efter lite hårdare rid- eller träningspass. Tycker att det fungerar jättebra och hästen är mjukare i kroppen när täcket legat på. Brukar lägga på ett tunt stalltäcke över BoT-täcket för att vara lite extra rädd om det för det kostar ju som sagt ganska mycket.
Passformen tycker jag är helt OK och det ligger bra på min häst i alla fall.

Jag har ju både BoT paddar till benen och BoT stalltäcke (ofodrat, alltså det tunnaste alternativet).
Jag tycker inte han blir särskilt varm i det om han står stilla, och det är ju logiskt eftersom Bot's funktion är att spegla tillbaka den värme hästen själv producerar.
Om han däremot har det når han redan är litet varmare (som efter jobb) eller har det i hagen (rör på sig) så blir han lika varm som under mitt tjockaste vintertäcke (370 g).

Slutsats, hur varm hästen blir av BoT beror på hur mkt värme hästen producerar när den får täcket på sig.

Ang. om jag märkt någon positiv effekt av det så tycker inte jag att jag märkt så mkt men det har ju inte krävts så mkt av honom på ett tag (han har haft BoT sedan i höstas). Däremot min massör tyckte att han blivit MYCKET mjukare i hela kroppen särskilt ryggen, detta efter bara en veckas användande (massören var och kollade en vecka före början av användningen också). :) Även bogmuskulaturen har blivit mjukare (han har varit mkt låst där) och med annan hjälp av annat så rör han så mkt på bogarna nu att det är riktigt läskigt om man jämför med innan då han stolpade fram.

Just nu är täcket sönder (Owe har en specialitet att få loss bara bukgjordens T-spännen, utan att ha sönder själva gjorden eller nått sånt :eek: ) men sedan går han med det flera timmar varje dag. :bump:

Ah du e så bra, vi har samma produkter o du är mkt mer påläst :p
Jag tycker han var mer lättuppvärmd efter att ha haft täcket ett dygn.
Sen krämade jag på med samma täcken som han brukar ha; BoT, stalltäcke och vintertäcke, dom har ju inte jättemycket yta att röra sig på direkt, fast bra storlek för att gå själv faktiskt.

Breccia_ skrev:
Ah du e så bra, vi har samma produkter o du är mkt mer påläst :p
Jag tycker han var mer lättuppvärmd efter att ha haft täcket ett dygn.
Sen krämade jag på med samma täcken som han brukar ha; BoT, stalltäcke och vintertäcke, dom har ju inte jättemycket yta att röra sig på direkt, fast bra storlek för att gå själv faktiskt.

Haha. :D Jag visste att allt mitt onödiga kunnande om hästprodukter var till någon nytta, jag är brääks uppslagsbok! :p

Ja, det kan stämma. Jag är rätt övertygad om att det stämmer. :angel:
Jag har liksom inte så mkt att jämföra med heller, innan sommaren 2005 var Owes kropp ett jäkla inbördeskrig så.. Jag har lite svårt att sätta fingret på VAD av alla grejer han fått/blivit behandlad med som egentligen hjälpt (förmodligen en salig röra av allt) men STOR skillnad är det.

Är ditt BoT täcke fodrat?
Jag tycker att BoT funkar bäst som uppvärmning (därför ska jag köpa ländtäcket och schabraket. :angel: ) och efter ridning för att "skölja" bort slaggprodukterna ur systemet.
Tycker inte det funkar lika bra när hästen står stilla, men det skrev jag ju i förra inlägget. :p

Ja det är ett stalltäcke för vinterbruk skulle jag nog påstå, typ 150 g eller något skulle jag tippa på? Sitter perfekt på wille!
Så du ska oxå inhandla ridtäcket o schabraket? :D Jag tror jag måste göra det, jag är så glatt överaskad över täcket så det känns som om dom två sakerna kommer prioriteras högst på listan, visst berättade jag om min lista..? :angel:
Schabraken var ju inte fula ens en gång, det var jag övertygad om.
Det verkar iaf bra att ha vanliga stalltäcket över BoT-täcket, han rör sig ju inte så mycket i boxen direkt och nu är jag inte ridduglig alls.
Jag hade en jävla tur - jag har inte ens köpt täcket, jag får låna :love:
Ska oxå prova ett sånt där el-magnet-täcke som dom har i stallet, min massör har tillgång till det, ska prova det innan någon träning! :)

Ja, om det är lite fodrat så värmer det ju även om hästen i sig är "kall".
Ja, jag är förvånad över att schabraket är så billigt, trodde det skulle vara dyrare.. Men det känns optimalt att ha schabrak och ländtäcke när man rider ut på vinter/hösten. :love:

Yep, din lista har jag hört om. :p
Jag berättade ju min med.. den är låång nu.
Hoppas jag hittar en billig sadel som passar så jag kan använda resten av pengarna till annat. :angel:

Schabraken såg väl helt vanliga ut tyckte jag.. Vardagsschabrak. Fast de kunde ju gärna fått komma i RG-format. :D

Varför kan du inte rida nu?

Jag är lite putt såhär i efterhand att jag inte köpte fleecetäcket istället för stalltäcket (fleece hade inte kommit när jag köpte mitt).

Som jag sa förut, du har tur du! :bump:

Lord Owen skrev:
Ja, om det är lite fodrat så värmer det ju även om hästen i sig är "kall".
Ja, jag är förvånad över att schabraket är så billigt, trodde det skulle vara dyrare.. Men det känns optimalt att ha schabrak och ländtäcke när man rider ut på vinter/hösten. :love:
Ja precis, han har ett jättemysigt från HorseGuard, kanske 200-250g fyllning och så sitt vintertäcke över hela tiden, han blir aldrig svettig så jag tycker det är ultimat att täckena torkar på honom om dom ens blir blöta/fuktiga på ryggen, impregneringen i mina Horseware släpper aldrig!
Vad skulle schabraket kosta då? Man kanske ska köpa ett när man ändå fyllt år och har kvar lite pengar :idea: Ridtäcket får jag vänta med tills nästa säsong tror jag...

Yep, din lista har jag hört om. :p
Jag berättade ju min med.. den är låång nu.
Hoppas jag hittar en billig sadel som passar så jag kan använda resten av pengarna till annat. :angel:
Haha, vi har bra listor tycker jag! Vi vill ha i stort sett samma saker - fan vad bra smak vi har
Ja en hyffsat billig sadel var det ja... Det kommer aldrig gå! Jag hittar ingenting som går att lösa. Hoppas att dom som ska ta Ubble på foder köper honom, då ska han finansiera en Amerigo, punkt slut!

Schabraken såg väl helt vanliga ut tyckte jag.. Vardagsschabrak. Fast de kunde ju gärna fått komma i RG-format. :D
Vardagsschabrak är det jag behöver, eller jag vet inte. Jag har mest vita och creme-färgade och dom vill jag kanske ha på tävlingsbanorna någon gång, vem vet menar jag.
Ja tänk dig ett skitsnyggt som ser ut som RG! Eller iaf Equiline... Och så kan man få välja färger *drömmer*

Varför kan du inte rida nu?
Vi krockade i lördags och när chocken släppte blev jag som sjuk, har feber om nätterna och orkar knappt nånting alls.
Hästarna har vilat sen i söndags nu, Wille ska börja gå med mamma imorn och på torsdag vilket är tur, snart kryper han väl ur skinnet. Ubble går iaf med på det mesta. Dom fick komma ut o skritta o söndags men måndag o idag har jag varit helt slut när jag mockat och gjort hö och jag kan inte kompromissa bort det precis

Jag är lite putt såhär i efterhand att jag inte köpte fleecetäcket istället för stalltäcket (fleece hade inte kommit när jag köpte mitt).
Oj, finns det fleece oxå? Det kanske man ska ta o införskaffa också, att ha när man åker iväg och så menar jag. För jag behöver verkligen meeeeer täcken... Host.

Som jag sa förut, du har tur du! :bump:
Jag vet, jag har blivit en gullunge som får låna vad jag vill och jag älskar varje sekund av det!

wow vad seriös jag var och hade citatasvar

Haha, ja nu var du duktig. ;)

Schabraket skulle kosta 599 kr (600 mao :p ), jag får nyhetsbrev via mailen av Bot. Ländtäcket låg på 998 kr (1000 kr mao). Men Lillhästen i stav brukar ALLTID ligga MYCKET billigare än till o med BoT's egna priser. Därifrån tänker jag köpa nästa gång jag ska ha BoT, Diomed (BoT själva) tar ca. 1800 kr för fleecetäcket medan Lillhästen tar ca. 1400 kr. :eek:

Så schabraket tycker jag är billigt, för att vara Bot-tyg.

Haha, ja våra listor är über!! :) Vi har himla bra smak och så är det bra att ha någon som letar efter samma saker som en själv. :angel:
Billig sadel ja.. Hm. Jag hppas ju verkligen att en Amerigo av ngt slag passar på Owe men det blir ju ingen ny (Det måste vara Vegan isf men den är jag nästan hundra på att inte passar), då är det svåra att hitta EXAKT rätt storlek, vidd och blabla på en beg. Det finns ju rätt mkt beg. Amerigo men det kommer bli svårt isf i alla fall. :crazy:

Haha, lite kul om jag har en Amerigo som du kan sukta efter. :D

Så du har hittat en fodervärd åt Ubble? Kul!
Är de vettiga? (haha knäpp fråga)

Jag har så mkt vardagsschabrak så jag spyr (men jag får aldrig nog...), och vitt funkar inte på en vit häst (det är min bestämda åsikt). Men jag har ett schabrak som jag SKA köpa nästa vecka, så himla snyggt. Ett chokladbrunt med kantfläta i lite orange sådär. :love: Otroligt snyggt! 300 kr.
Rg är ju klart snyggast, jag såg en jättefin Amerigo på annonsdirekt och den låg på ett vitt RG schabrak! Skulle man köpa den sadeln skulle man nästan vara tvungen att köpa schabraket också.. :p

Krockat? Men hemskt! :eek: Hur gick det till?
Hoppas du mår bättre snart.

Haha, jag blir lite smått rädd när jag räknar mina täcken. Men nu hoppas jag att jag hittat en köpare till mitt jäkla Horseguard som är för litet. Köper de det som ska det finansiera schabraket. :devil: Jag fattar inte vad Owes förra ägare höll på med, de hade täcken på honom i strl 135 och han kräver (numera) en stor/medelstor 145:a. Men han har ju biffat till sig en del sedan han kom till mig också...

Kanske jag skulle försöka hitta en köpare åt BoT stalltäcket också och bara ha fleecetäcket.. Stalltäcket är för litet i bogen (det är typ alla täcken på honom förutom vissa Event) fast det är i strl 155...

Haha, vad långt det blev. :p

åååh vad fint det var!
japp ubble ska besiktas imorn, du får hålla tummarna! :)
jag är så seg i huvet att jag inte orkar skriva så långt märkte jag nu :p

Japp, håller tummarna. :)
Hoppas det blir bra denna gång!

Jag har inte täcket, men jag har ryggstycket. Det märks en jätteskillnad på hästen. Han är mycket mjukare och finare och spänningarna försvinner.:d

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Träning Häromdagen så var jag inne hos veterinären med min 8 åriga valack. Han har en knäledsinflammation hb (stackaren)☹️ Vi röntgade 3 av 4...
Svar
2
· Visningar
537
Senast: Blyger
·
Hemmet Vi har ett fritidshus långt ute i skogen dit vi hade velat få fiber utdraget men det verkar stört omöjligt. Kan bukes klokskap... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
2 600
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka