Bota min körrädsla! *Långt*

_Eulalia_

Trådstartare
Har en 9årig connemaravalack som jag länge har velat ta upp körningen med. Han var körd en hel del när jag köpte honom av uppfödaren för 5år sen och jag har kört en del tidigare då jag hjälpt min kompis mycket som kör par med sina ponnier. Har även gjort delar av inkörningen av min nuvarande shettis. Min connemara bor i nuläget kvar hos mina föräldrar och jag har flyttat till en egen gård. Vi håller nu på att bygga stall vilket kommer innebära att han snart också flyttar hit. Jag får då tillgång till jättebra körvägar och dessutom hästkunnig körhjälp alla dagar i veckan då jag ska dela stall med en vän som bor granne. Eftersom jag då också ska sälja min shettis(plus skattåterbäring:D) så får jag pengar över till att köpa körutrustning.
Hästen i fråga är världens bästa, han är mer hund än häst och vi har blivit väldigt tighta under åren tillsammans.
Jag är verkligen jättesugen på att börja köra honom efter att ha varit med min kompis mycket på träningar och tävlingar. Skulle även vara ett jätteroligt som komplement till ridningen och hur kul som helst att kunna ta med min sambo ut på en tur. Tror även att hästen skulle trivas bra med variation.

Men först måste jag bota min körrädsla:crazy: Har inte känt av detta så mycket tidigare utan det är något som krypit sig på med åren utan att jag har varit med om något speciellt. Att åka med när min kompis kör sina i par funkar oftast bra då dom är 20+ och väldigt mycket körda, alltså oerhört trygga, men det har ändå börjat bli med en liten klump i magen att det ska komma något som skrämmer hästarna:crazy:

Allt känns värre med min connemara och det är ju egentligen väldigt konstigt eftersom det är den enda häst som jag verkligen litar på och känner så väl. Men troligtvis beror det på att jag är så himla rädd att något ska hända HONOM och att han drar iväg med vagn och alltihop ut på någon väg eller liknande:crazy: Han är verkligen min bästa vän och det som jag värnar mest om. Trots det så är han ju ändå världens tryggaste, har haft honom i 5år och har aldrig trillat av trots många barbackaturer i alla gångarter. Min körvana vän är ofta på mig att hon tycker att jag ska börja köra honom då han verkar som gjord för det.
Jag vill verkligen! Det är min dröm att kunna välja mellan att både köra och rida:love: Men går det att övervinna sån här rädsla? :(
självklart kommer jag isåfall göra en ordentligt inkörning så att allt sker på ett säkert sätt... Men det kommer ju ändå inte hjälpa om jag ska ha massa hjärnspöken:crazy:
 
Sv: Bota min körrädsla! *Långt*

Här kommer ett kort svar. Rädsla går inte att bota genom att undvika det man är rädd för. Det finns bara ett enda sätt att bota den och det är att göra det man är rädd för på ett säkert sätt, till exempel i små steg:)
 
Sv: Bota min körrädsla! *Långt*

Du får lämna honom hos oss i några veckor så kan vi köra in honom. Håller på med en tvååring och en treåring nu :) Sen är det nog bra om du börjar köra en häst du litar på och som blivit kört MYCKET. Så kommer du slappna av efterhand :) De fixar du :D

Läste lite noggrannare nu och såg att du hade hjälp med körningen :)
 
Sv: Bota min körrädsla! *Långt*

Vad kommer din körrädsla ifrån?

Jag är då ett "levande bevis" på att det går att lära sig hantera körrädsla. Jag har kraschat ett flertal gånger med häst och vagn tyvärr och det har satt sina spår.

För mig så har det hjälpt otroligt att få åka med olika hästar och ha en kompis bredvid mig i vagnen som kan ta över om det "låst sig" för mig.

Tyvärr så kan det ibland komma tillbaka. Det blir dock mer och mer sällan.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 219
Senast: Sirap
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
957
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 093
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 004
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp