Botulism vacc på travhäst?

Sv: Botulism vacc på travhäst?

Jo jag vet o jag kikar i trådarna om dom oxå.
Men då de inte är krav på vacc på travhästar så veror de väl på att de var så mycket biverkningar förr(?????).

Därför ville ja just bara höra om det skulle vara "onödigt" att vaccinera mot bot. Jag menar, kan dom bli kroniskt sämre eller är de bara kring vaccinationen?

Därför ville ja just bara höra om det skulle vara "onödigt" att vaccinera mot bot. Jag menar, kan dom bli kroniskt sämre eller är de bara kring vaccinationen?
Att vaccinera mot B är varken mer eller mindre "nödvändigt" än att vaccinera mot andra dödliga sjukdomar, t ex stelkramp. Vaccinerar gör man ju för att slippa risken att hästen drabbas av B.

Jag förstår inte din fråga om "bli kroniskt sämre".
Enligt alla uppgifter jag hört/sett så har ingen häst, som varit fullt vaccinerad mot B, därefter insjuknat i B. Däremot så är dödligheten för den häst som insjuknar i B (och alltså inte varit fullt vaccinerad) nästan 100%, och dom få som överlevt har tydligen inte repat sig helt.

Jag har inga siffror om det, men jag tror inte att det är vanligt att hästar blir sjuka till följd av vaccinationen mot B. Våra och grannarnas hästar har i alla fall inte visat några sådana symptom.

När det gäller omständigheter kring travets regler är det kanske lämpligare att du ställer frågorna i det forumet. :idea:

LIA

Skillnaden är då att en travhäst blir sjuk vid smitta och stannar då förhopppningsvis hemma.
En vaccinerad häst bär smitan utan att bli sjuk och fortsätter åka runt.

Vilket som är bäst för omgivningen kan ju diskuteras.

SJälvhar jag alltis hafft mina ridhästar vaccinerade mot allt. Trotts det blev den sjuk i A2. Smittbäraren var travhästen som stod i samma stall som ej blivit sjuk trotts att den stått i stall som senare fick isoleras pga A2.
HAr nu en häst som ej tål ett av stelkrampsvaccinerna. Hon får stelkramp om hon vaccineras med detta. Det var inte kul att se.

Min pojkvän har travhästar som ej är vaccinerade. HAn har till och med tillstånt att ej vaccinea mot A2 om detta även införs för travhästar. Just pga att stammen på dessa hästar han har reagerar mot vätskan vaccinet ligger i. Nu har säkert denna vätska blivit bättre med åren. Men att ta den risken att en travhäst inte blir "häst" igen tar dom inte.
Det som hände med dessa hästar var att dom från att vara elithästar ena dagen sedan inte ens kunde springa under kvalgränsen nästa dag. Dom tappade helt enkelt "allt", orkade inget.
Ju högre prestation som krävs ju lättare är detta att upptäcka. Därför är det många travhästar som reagerar och därför är det många travhästägare som ej vaccinerar.

Det finns även ridhästar som lever under detta undantag och får således tävla utan vaccinination.

JAg vet ingen tarhäst som vaccinerats mot botulism. Vet inte heller någon som reagerat mot vaccinet.

Vet dock hästar som reagerat mot andra vaccin. issa har inte blivit hästar igen och andra (min) har blivit bra efter någon vecka.

Att vaccinera mot B är varken mer eller mindre "nödvändigt" än att vaccinera mot andra dödliga sjukdomar, t ex stelkramp. Vaccinerar gör man ju för att slippa risken att hästen drabbas av B.

Jag förstår inte din fråga om "bli kroniskt sämre".
Enligt alla uppgifter jag hört/sett så har ingen häst, som varit fullt vaccinerad mot B, därefter insjuknat i B. Däremot så är dödligheten för den häst som insjuknar i B (och alltså inte varit fullt vaccinerad) nästan 100%, och dom få som överlevt har tydligen inte repat sig helt.

Jag har inga siffror om det, men jag tror inte att det är vanligt att hästar blir sjuka till följd av vaccinationen mot B. Våra och grannarnas hästar har i alla fall inte visat några sådana symptom.

När det gäller omständigheter kring travets regler är det kanske lämpligare att du ställer frågorna i det forumet. :idea:

LIA
Har inte ställt några frågor kring travets regler. De var nån annan.
Alltså vad jag menade med kroniskt nedsatt... Jag menade något i stil men att det kanske KAN sätta ner dom för hela livet o inte någon tillfällig reaktion. En tillfällig reaktion kan man ju leva med i så fall.

Skillnaden är då att en travhäst blir sjuk vid smitta och stannar då förhopppningsvis hemma.
En vaccinerad häst bär smitan utan att bli sjuk och fortsätter åka runt.

Vilket som är bäst för omgivningen kan ju diskuteras.

SJälvhar jag alltis hafft mina ridhästar vaccinerade mot allt. Trotts det blev den sjuk i A2. Smittbäraren var travhästen som stod i samma stall som ej blivit sjuk trotts att den stått i stall som senare fick isoleras pga A2.
HAr nu en häst som ej tål ett av stelkrampsvaccinerna. Hon får stelkramp om hon vaccineras med detta. Det var inte kul att se.

Min pojkvän har travhästar som ej är vaccinerade. HAn har till och med tillstånt att ej vaccinea mot A2 om detta även införs för travhästar. Just pga att stammen på dessa hästar han har reagerar mot vätskan vaccinet ligger i. Nu har säkert denna vätska blivit bättre med åren. Men att ta den risken att en travhäst inte blir "häst" igen tar dom inte.
Det som hände med dessa hästar var att dom från att vara elithästar ena dagen sedan inte ens kunde springa under kvalgränsen nästa dag. Dom tappade helt enkelt "allt", orkade inget.
Ju högre prestation som krävs ju lättare är detta att upptäcka. Därför är det många travhästar som reagerar och därför är det många travhästägare som ej vaccinerar.

Det finns även ridhästar som lever under detta undantag och får således tävla utan vaccinination.
ok, o dessa hästar förblev sämre då eller?

Ingen av mina har varit grundade eller ens vaccinerade en enda gång när jag fick dem, inte ens stelkramp. Helt sjukt. Jag grundade dem direkt och vaccinerar mot allt som går. Vill inte stå där sen om de får botulism och se dem dö, när de kanske hade kunnat klarat sig om jag hade vaccinerat. Det är värt pengarna.

Vad är det för ett "tillstånd" han har? Vem har utfärdat det? Hur vet de att alla hästar i den stammen reagerar mot vätskan i vaccinet? Berätta gärna vilka ridhästar som lever under detta undantag, jag blir intresserad då detta är nåt jag aldrig hört talas om.

Jag vet en ridhäst som inte tål vaccinet (hästinfluensa). Den blev väldigt sjuk i månader vid vaccination. De provade ett par olika vacciner men har nu gett upp och fått ett veterinärintyg på att få tävla utan vaccination.

De ska inte kunna bli så på botvac då det är ett dött vaccin.
Enda risken som jag läst är ju komplikationer med själva sticket med kanylen. Få med en bakterie på sprutan som orsakar infektion.

Den risken är ju lika stor med vad man än sprutar.

JAg vet ingen tarhäst som vaccinerats mot botulism. Vet inte heller någon som reagerat mot vaccinet.

(i vår verksamhet)
Samtliga fölmärrar och alla föl sedan -99 är vaccinerade mot influensa/stelkramp/botulism. Dräktiga ston även virusabort.

Grovt räknat delar vi t ca 75-80 doser botulismvaccin/år.
Totalt i runda slängar 750 doser botulism.
Tre vaccinationsbölder. Trolig orsak, men inte säkert, botulismvaccinen.

Ett fall av botulism fick vi årsskiftet -02-03
Den ungen hade enbart fått två doser av tre och var alltså inte "klar"

Alla dessa vaccinerade hästar jag skrivit om är......TRAVhästar.

Och alla TRAVhästar som tänker bo hos oss tvingas bli vaccinerade enligt våra regler.

AM

ps. det måste väl ändå snart finnas 200 trådar om botulism...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
421
Senast: animalasia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 136
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 121
Senast: Rumpnissen
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 183
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • Vilken hundras?