Box utan fönster?

finapina

Trådstartare
Hur ställer ni er till det? Vi funderar på att inreda en del av ladugården till stall. Men dessvärre är fönstren längs " långsidan "placerade så att en box får två fönster och den längre in inget . Finns inte heller möjlighet att sätta in.Bygger man istället boxarna längs " kortsidan" får ingen eget fönster inne i boxen men dom ser ut " rakt fram" genom fönstrena som finns samt stallporten som också har fönster.Utrymmet är 6 x7 m så avstånden är korta.Hästarna kommer att gå mest på lösdrift, mest tas in vid riktigt busväder.Vad tror ni ?
 
Jag har varit i stall som haft boxar utan fönster och det har fungerat för dom, de har sällskap och är mest ute, så jag tror inte det ska vara några problem. :)
 
Jag har haft häst i box utan fönster. Hon trivdes bra i den och bör jag fick möjlighet att byta till en med 3 fönster så avstod jag.
För mig är fönster oerhört underordnat. Vad ska hästen ha det till? När den är inne så är det ju vanligen mörkt ute (möjligen med undantag på våren). Har man problem med att hästen behöver fönstret för ljusets skull så är det nog snarare hästhållningen som behöver ses över.
 
Stod 8 år i stall utan fönster, det fanns bara två boxar så stallet var litet. Inga som helst problem med det.
 
Inga problem alls, vet inte riktigt varför det ens skulle vara ett problem.
Jag tror en av mina står utan fönster nu (kommer ärligt talat inte ihåg om fönstren räcker in till en av de andras boxar) och har haft box utan fönster många gånger förr. Jag märker absolut ingen skillnad på hästarna beroende på fönster eller inte, finns massor av viktigare saker imo.
 
Jag skulle inte se det som ett stort problem, men heller nog inte välja den lösningen om jag hade andra rimliga alternativ. Jag tror att ett fönster kan ge värdefull visuell stimulans och bidra litet grann till att minska monotoni och passivitet när hästen står inne.
 
Om du ska ha lösdrift är det inget stort problem. Om en häst måste stå inne pga skada/sjukdom kan ju den få boxen med fönster.

Men för hästar som står uppstallade är det viktigt med stora fönster tycker jag. Alla mina hästar har verkligen uppskattat att ha fönster! Jag har öppningsbara också och det är guld värd om en häst måste stå inne. Kan de sticka ut huvudet och få frisk luft och ha koll på vad som händer är de mycket gladare och mer harmoniska än om de måste stå instängda och avskurna från omvärlden. :)
 
Ja det kanske inte spelar så stor roll egentligen.Speciellt om fönstren ändå vetter mot skogen precis utanför = minimal underhållning.Man är bara så fast i tanken hur " traditionella" stall ser ut med ett litet fönster ( helst valv ) ser ut!
 
Hur ställer ni er till det? Vi funderar på att inreda en del av ladugården till stall. Men dessvärre är fönstren längs " långsidan "placerade så att en box får två fönster och den längre in inget . Finns inte heller möjlighet att sätta in.Bygger man istället boxarna längs " kortsidan" får ingen eget fönster inne i boxen men dom ser ut " rakt fram" genom fönstrena som finns samt stallporten som också har fönster.Utrymmet är 6 x7 m så avstånden är korta.Hästarna kommer att gå mest på lösdrift, mest tas in vid riktigt busväder.Vad tror ni ?

Jag tycker det verkar OK utifrån hur du beskriver det.
 
Om du ska ha lösdrift är det inget stort problem. Om en häst måste stå inne pga skada/sjukdom kan ju den få boxen med fönster.

Men för hästar som står uppstallade är det viktigt med stora fönster tycker jag. Alla mina hästar har verkligen uppskattat att ha fönster! Jag har öppningsbara också och det är guld värd om en häst måste stå inne. Kan de sticka ut huvudet och få frisk luft och ha koll på vad som händer är de mycket gladare och mer harmoniska än om de måste stå instängda och avskurna från omvärlden. :)

Hur har man löst det?
Jag menar materialmässigt gentemot skaderisk?
Plexiglas?
 
15977878_10153964807760882_2565327419952233540_n.jpg


Såhär ser fönstren ut när gallret är öppet.
 
Stått i stall i över 17 år utan fönster. Eller de hade ett fönster i varje Box men de satte för med playwood första året för att det var för många fönster att sätta galler på, över 20 stycken. Det var när de flyttade in, de förra hade gallerlöst.

Jag tänkte faktiskt inte ens på det och de kom in tidigt på det stället.

Nhar jag fönster i alla boxar, det blev så automatiskt när vi byggde boxar och det blev en vid varje fönster. Alltså inget vi tänkte på. Jag gillar det och vill helst inte vara utan men kan inte se att det skulle vara prioriterat.
 
Hur ställer ni er till det? Vi funderar på att inreda en del av ladugården till stall. Men dessvärre är fönstren längs " långsidan "placerade så att en box får två fönster och den längre in inget . Finns inte heller möjlighet att sätta in.Bygger man istället boxarna längs " kortsidan" får ingen eget fönster inne i boxen men dom ser ut " rakt fram" genom fönstrena som finns samt stallporten som också har fönster.Utrymmet är 6 x7 m så avstånden är korta.Hästarna kommer att gå mest på lösdrift, mest tas in vid riktigt busväder.Vad tror ni ?

Mitt stall är helt utan fönster.
Har 3 rejäla fölboxar samt en stallgång på 3m och högt i tak (10m kanske?) Så det är ett rejält luftigt stall.

Vi kommer så småningom att sätta in fönster. Först tänkte vi göra det i varje box men nu har vi tänkt om och kommer kanske göra det i stallgången istället. Vi har fortfarande ett ljust och luftigt stall och alla hästar har trivts jättebra.
 
Två av mina fyra hästar saknar fönster i boxen. Aldrig upplevt det som ett problem, stallet är ljust och luftigt och boxarna känns inte instängda. Aldrig haft hästar som stressats av att stå utan fönster, har faktiskt inte ens reflekterat över att det skulle kunna vara ett problem förrän nu.
 
Har tre boxar varav en har två fönster, en har ett fönster mittemot dvs på andra sidan stallgången och den tredje har typ inget alls. Inget problem mer än att det är lite mörkt i sista boxen, men hade man satt upp bättre belysning i stallet så är det ju inget problem :).
Snarare bra att inte ha fönster så man slipper att de sparkar sönder galler och att det blir 2cm lager damm på insidan för att man inte kommer åt att tvätta ;).

Mina hästar är ändå bara inne ca 9h.
 
Två av mina fyra hästar saknar fönster i boxen. Aldrig upplevt det som ett problem, stallet är ljust och luftigt och boxarna känns inte instängda. Aldrig haft hästar som stressats av att stå utan fönster, har faktiskt inte ens reflekterat över att det skulle kunna vara ett problem förrän nu.

Det handlar inte om att hästar blir stressade av att inte ha fönster, men att det är roligare för dem att ha det. Mina står väldigt ofta och kollar ut när de inte sover.
 
Hade mina två gamla valacker i mammas ladugård och min fjording hade box med två fönster och han tittade ofta ut genom det ena, nästan varje morgon när man kom till stallet så stod han och tittade och längtade ut till hagen:love:. Ponnykorsningen stod i box längre in utan fönster och det var inget som verkade bekymra honom, mer än att han kunde hitta på bus som att kasta täcke och öppna logdörren och sätta kaninen i drag innan vi upptäckte det var han och fick börja knyta snöre vid haspeln..:p Men det ä ju svårt och säga om buset berodde på att han inte hade nått fönster att titta ut genom..
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 583
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 293
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 390
Senast: Calmiche
·
Anläggning Någon som vill ge tips hur vi ska lägga upp planritningen när vi ska bygga om den gamla halvrasade ladugården till stall? Det vi bestämt...
Svar
11
· Visningar
2 544
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Ultraljud

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp