Box utan fönster?

Box 1,2 och 3 i vårt stall har inga fönster alls. Box 4,5 och 6 har fönster som ger ljusinsläpp men sitter så högt så att det ev bara är min giraff till kuse som kan se ut. Box 7 och 8 har fönster så att hästen kan se ut. Dom tre uteboxarna har inga fönster och har övre luckan i dörren öppen så länge det inte är minusgrader.
Hästarna har bytt boxar ett par ggr och någon verkar gilla att ha fönster medans många inte verkar bry sig speciellt.
Min häst blir stressad om han har mer än ett fönster för han vill titta ut genom alla samtidigt och snor runt som en dåre i boxen :grin:
 
Vi har ett mindre stall med tre boxar. Ingen av boxarna har fönster utan fönstren sitter på långsidan.
Har aldrig sett det som ett bekymmer, dels är det alltid mörkt ute när hästarna är inne och dels så når ändå ljuset rätt bra till alla boxarna och alla ser ut fast de inte är placerade i boxarna.

Dock skulle jag inte vilja ha ett stall helt utan fönster, till stor del också för min egen skull. Det är betydligt trevligare att mocka och dona på när dagsljuset lyser in.

Skulle jag bygga nytt stall skulle jag mest troligt sätta in fönster i varje box, inte för att det känns som ett måste utan för att det går :)
 
Mitt lilla stall har 3 fönster. Ett i varje box och ett utanför boxarna. Dock har ju shettisen knappast särskilt mycket nytta av sitt, om man tänker att hästar ska kunna stå och titta ut. Hon skulle möjligtvis kunna se ut om hon stegrade sig... ;)
 
Vi har fönster i boxarna och hästarna verkar uppskatta det mycket. Numera går våra på lösdrift, så det kanske inte spelar lika stor roll. Men om de vore uppstallade hade jag tyckt att det är viktigt med fönster.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 602
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 309
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 396
Senast: Calmiche
·
Anläggning Någon som vill ge tips hur vi ska lägga upp planritningen när vi ska bygga om den gamla halvrasade ladugården till stall? Det vi bestämt...
Svar
11
· Visningar
2 547
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp