Bukefalos 28 år!

Boxar och lösdrift i oisolerad loge?

Nimer

Trådstartare
Vi har köpt en gård på skånska slätten med gamla ko och gris-stallar som nu ska bli häststall. Eftersom takhöjden tangerar det tillåtna funderar jag på allvar att istället inreda logen, som ligger i anslutning till stallarna, med boxar + lösdrift och skötplats med spolspilta. Byggnaden består av träväggar (helt oisolerade) och är 17x23 m med en takhöjd på hela 13 m!

Fördelarna som jag ser det är att det blir bra luft pga takhöjden och att logistiken med foder, strö och utgödsling kommer att bli bra. Orosmomentet för mig är såklart kylan på vinterhalvåret, man ska ju tycka att det är roligt att vara i stallet då också! För hästarna går det nog bra, men det är mig själv och framförallt fruset vatten jag tänker på. Jag funderar på någon slags godkänd uppvärmning precis vid skötplatsen, kanske grislampor? En av portarna till logen kommer dessutom alltid att delvis vara öppen eftersom det blir ingång till lösdriften från hagen.

Uppvärmd sadelkammare kommer att göras i det befintliga grisstallet i anslutning till logen. Vi kommer inledningsvis bara att ha 2-3 hästar men möjligtvis blir det fler efterhand.

Är det någon som har erfarenhet av liknande projekt? Dela gärna med er av fördelar/nackdelar!

Tack på förhand!
 
Vi har köpt en gård på skånska slätten med gamla ko och gris-stallar som nu ska bli häststall. Eftersom takhöjden tangerar det tillåtna funderar jag på allvar att istället inreda logen, som ligger i anslutning till stallarna, med boxar + lösdrift och skötplats med spolspilta. Byggnaden består av träväggar (helt oisolerade) och är 17x23 m med en takhöjd på hela 13 m!

Fördelarna som jag ser det är att det blir bra luft pga takhöjden och att logistiken med foder, strö och utgödsling kommer att bli bra. Orosmomentet för mig är såklart kylan på vinterhalvåret, man ska ju tycka att det är roligt att vara i stallet då också! För hästarna går det nog bra, men det är mig själv och framförallt fruset vatten jag tänker på. Jag funderar på någon slags godkänd uppvärmning precis vid skötplatsen, kanske grislampor? En av portarna till logen kommer dessutom alltid att delvis vara öppen eftersom det blir ingång till lösdriften från hagen.

Uppvärmd sadelkammare kommer att göras i det befintliga grisstallet i anslutning till logen. Vi kommer inledningsvis bara att ha 2-3 hästar men möjligtvis blir det fler efterhand.

Är det någon som har erfarenhet av liknande projekt? Dela gärna med er av fördelar/nackdelar!

Tack på förhand!

Vad är det för takhöjd i stallarna? Hur ser byggnaden ut, går det att fräsa ur golvet tex dvs att man gör sänkning i golv?

Det är lite svårt tycker jag utan att se ritningar men i min spontana tanke hade jag om det gick gjort ligghall av logen + förvaring av tex foder, strö. Jag hade älskat en stor ligghall som då kan mockas och tömmas med maskinhjälp..tänk vad praktiskt att få till en bra bädd som man sedan bara kan köra ut med traktor på ett kick!

Och om möjligt i befintliga stalldelen gjort skötselplats, spolspilta, sadelkammare och sjukbox/ar.

Främst spolspilta blir ju jättesvårt att ha i ett oisolerat utrymme.
 
Tack för ditt svar!

Jag har funderat på att göra skötplatsen/spolspiltan i det befintliga stallet, men problemet blir då att man måste sära på hästarna när man ska använda skötplatsen/spolspiltan och att de då lätt blir oroliga, vilket inte är så populärt när tex hovslagare och veterinär är på besök.

Planerna på att höja/sänka golv i befintlig stallbyggnad har jag för tillfället lagt på hyllan. Jag undersöker nu detta alternativet istället!
 
Tack för ditt svar!

Jag har funderat på att göra skötplatsen/spolspiltan i det befintliga stallet, men problemet blir då att man måste sära på hästarna när man ska använda skötplatsen/spolspiltan och att de då lätt blir oroliga, vilket inte är så populärt när tex hovslagare och veterinär är på besök.

Planerna på att höja/sänka golv i befintlig stallbyggnad har jag för tillfället lagt på hyllan. Jag undersöker nu detta alternativet istället!

Sära på hästarna hur då? De måste väl klara sig så länge de ser varandra? :)
Gör två "fack", tex en båge/plank i mitten så ryms ju båda där samtidigt. Eller så får man ju hålla häst nr 2 i grimskaft så att den är inom synhåll.
Dock är ju problemet att takhöjd måste vara godkänt ändå, så vad är din plan då om du ska göra det i bef stallbyggnad?

Hovis eller vet kommer i alla fall att kräva vettiga arbetsmiljöer. Det brukar inte vara uppskattat att sko utomhus eller där det är jättekallt, detsamma gäller för vets besök.
 
Logen blir alltså "stall" med uppbindningsplatser, lösdrift och boxar.

Jag har jobbat på en större anläggning utomlands där upplägget var detsamma, dock var det isolerat, därför inte riktigt samma sak.:)

Någon som har erfarenhet att inreda logen på detta sätt hemma i kalla Sverige?
 
Logen blir alltså "stall" med uppbindningsplatser, lösdrift och boxar.

Jag har jobbat på en större anläggning utomlands där upplägget var detsamma, dock var det isolerat, därför inte riktigt samma sak.:)

Någon som har erfarenhet att inreda logen på detta sätt hemma i kalla Sverige?

Jag hänger inte riktigt med i hur du har tänkt det ang vilken byggnad..Ska du använda båda eller bara ett av alternativen?

Om det gäller att ställa i ordning logen så tänker jag så här:
För att få god komfort kommer du att måsta isolera vissa delar eller någon del..Speciellt då om du vill ha vatten.
Det kommer inte att bli roligt annars är vad jag tror. Och som jag skrev, hovslagare, veterinärer osv kommer inte att vara muntra över ett dragit eller kallt stall..och är värda en bra arbetsmiljö :)
Är det bara panel och inte isolerat alls blir det samma temperatur som ute (du/ni lär bli kräkless vintertid och kallt, det blir himla osmidigt)
För hästarnas del kvittar det nog..många går ju som sagt på lösdrift, men människovänligt blir det sällan om det inte finns något som helst uppvärmt eller isolerat utrymme som ger plusgrader. Vatten tex blir ju omöjligt..ska ni släpa det från huset?

Går det inte att göra en del av logen "stängd" m isolering? och sedan bara en dörr tex ut i resterande del som lösdrift/ligghall?
 
Senast ändrad:
Som sagt..jättesvårt att ge konkreta förslag utan att se förutsättningar. Men mitt råd är..bygg så praktiskt det är möjligt för er dagliga hantering av allt typ foder, vatten, hästar, förvaring så att det underlättar och gör dagliga arbetet lättjobbat och tar så lite tid som möjligt.
 
Vi har köpt en gård på skånska slätten med gamla ko och gris-stallar som nu ska bli häststall. Eftersom takhöjden tangerar det tillåtna funderar jag på allvar att istället inreda logen, som ligger i anslutning till stallarna, med boxar + lösdrift och skötplats med spolspilta. Byggnaden består av träväggar (helt oisolerade) och är 17x23 m med en takhöjd på hela 13 m!

Fördelarna som jag ser det är att det blir bra luft pga takhöjden och att logistiken med foder, strö och utgödsling kommer att bli bra. Orosmomentet för mig är såklart kylan på vinterhalvåret, man ska ju tycka att det är roligt att vara i stallet då också! För hästarna går det nog bra, men det är mig själv och framförallt fruset vatten jag tänker på. Jag funderar på någon slags godkänd uppvärmning precis vid skötplatsen, kanske grislampor? En av portarna till logen kommer dessutom alltid att delvis vara öppen eftersom det blir ingång till lösdriften från hagen.

Uppvärmd sadelkammare kommer att göras i det befintliga grisstallet i anslutning till logen. Vi kommer inledningsvis bara att ha 2-3 hästar men möjligtvis blir det fler efterhand.

Är det någon som har erfarenhet av liknande projekt? Dela gärna med er av fördelar/nackdelar!

Tack på förhand!

Låter precis som jag har det. Har inrett en loge med en stor lösdrift och fyra boxar. Byggt en liten minibyggnad inuti byggnaden som är isolerad som används som sadelkammare. Detta är enda varma utrymmet i logen, annars är det väldigt lufigt, dvs kallt på vintern. Kan tom snöa in genom plankorna när vinden ligger på. Trivs toppen, massa utrymme och inte tillstymmelse till dålig luft. Hovis har tyckt att det är OK trots brist på värme. Vi kör på devisen att är det minus 30 en dag så kan man kanske flytta till några dagar efter när det är varmare. Själv har jag inte haft några större problem med kylan, är det jättekallt så är ju iaf hästarna rena och då behöve rman inte vara ås mkt i stallet ändå:)
Vatten har jag bara på sommaren än så länge, hästarna får vatten i thermobar i hagen istället. MIna hästar står bara på box vid sjukdom och på nyår och då löser jag det med hinkar.

Har också en angränsande stallbyggnad med lägre tak. Godkänd för hästar upp till 1,65 skulle det vara. Har ett planerat projekt i framtiden att öppna upp till nock där med, och bygga riktigt fina boxar i sten, detta får vänta tills om hundra år dock:P
 
Har stått i ett sånt stall. Funkade bra trots kylan och enbart träväggar. Det blir ju lite som att stå i utebox. Vi höll på med hinkar med vatten men det var ett jäkla göra under den kallaste tiden. Hade jag varit du hade jag satsat på eluppvärmda vattenkoppar eller någon annan form av uppvärmd lösning. Thermobar i lösdriften hade nog varit bra i alla fall :).

I stallet jag står i nu har vi ett ställe med grislampor i taket. Ingen skötselplats dock, men det finns ju inte något som hindrar. Väldigt skönt tycker hästarna. Blir ju som ett billigt hästsolarium.
 
Att ha en lösdrift på logen tycker jag låter som en utmärkt idé ur alla aspekter! Det hade jag haft även om jag hade haft fullhöjd inne i det gamla ko/gris-stallet.

Kan du inte göra en skötselplats med uppvärmning och en tillhörande box för tillfällig uppstallning (för den sällskapande hästen) i det gamla ko/gris-stallet? Du skrev att takhöjden där 'tangerar det tillåtna'. Jag vet inte hur det är med takhöjd för bara uppstallningsplatser, ifall det är samma krav för dem som i utrymme för box/gruppbox, men det måste ju gå att kolla upp. Min hypotes är iaf att det enda en nitisk inspektör skulle kunna göra i så fall är att säga att bara hästar under en viss mankhöjd får skötas på ett visst ställe i byggnaden.
 
Att ha en lösdrift på logen tycker jag låter som en utmärkt idé ur alla aspekter! Det hade jag haft även om jag hade haft fullhöjd inne i det gamla ko/gris-stallet.

Kan du inte göra en skötselplats med uppvärmning och en tillhörande box för tillfällig uppstallning (för den sällskapande hästen) i det gamla ko/gris-stallet? Du skrev att takhöjden där 'tangerar det tillåtna'. Jag vet inte hur det är med takhöjd för bara uppstallningsplatser, ifall det är samma krav för dem som i utrymme för box/gruppbox, men det måste ju gå att kolla upp. Min hypotes är iaf att det enda en nitisk inspektör skulle kunna göra i så fall är att säga att bara hästar under en viss mankhöjd får skötas på ett visst ställe i byggnaden.

Utrymmen djuren vistas i ska ha minimum på mått oavsett om de står där tillfälligt tex skötselplats.

Onödigt att tumma på..Visst som du säger att man ska vara riktigt nitisk..och ja det förekommer och är ju onödigt om man lagt ner tid och pengar i onödan och sedan så döms stället ut pga det inte anses vara djursäkert alt att man riskerar böter för fortsatt användande. Inte så troligt..men ändå nåt som kan hända.
 
Tack för alla svar och bra idéer!

Takhöjden måste vara godkänd i alla utrymmen där hästar ska vistas, dvs även stallgångar, skötplatser mm.
 
Jag har ett litet stall (2 boxar) i en loge. Stående träplank på utsidan, oisolerat och råspånt som innerväggar. Takhöjden är 8 meter och alla veterinärer som varit här har berömt luften. Nackdelen är vintern - det blir kallt! Det är absolut inga problem för hästarna. Jag har en shettis som får björnpäls, hon klarar sig utan täcke så länge hon får tillräckligt med mat vid kyla. Halvblodet behöver rejält tjockt täcke när det kryper ner under -25 grader och så får hon så mycket hö hon orkar äta vid kraftig kyla. När det gäller vattnet så serverar jag vatten ur hink inne och vanlig tunna ute. Dock är jag inne på att skaffa mig en termobar att ha ute. På vintern blir det ett passande med vattnet. Jag serverar hästarna ljummet vatten, de dricker bättre då. De har också lärt sig att dricka upp innan det fryser. Och så gäller det att hälla upp vatten minst 3 gånger per dygn.

När det har varit riktigt kallt (-20 och neråt) så står jag inte och pysslar länge med hästarna. Man får borsta halva hästen åt gången och låta täcket ligga kvar och sedan snabbt på med utrustning. Det är värst för mig som har svårt att jobba med handskar på mig.

Min sadelkammare är uppvärmd så man får gå in och värma händerna på elementet mellan varven.

Men för hästarnas del så funkar det, och jag tycker att det är så himla skönt att ha dem hemma så jag tar omaket med kylan ;)

Om du kolla på min profil och mina bilder så finns det bild där på mitt lilla stall.

/Lizzie
 
En allmän tanke, hur funkar det med kallstall och kravet på uppvärmningsbar box för lösdriftshästar? I din sits @Nimer hade jag gjort som @FlipTheFrog förslår och haft uppbindningsplats (och kanske en box) i det gamla stallet som går att värma upp. Men å andra sidan är mina hästar kring 1.5o i mankhöjd så takhöjden hade kanske inte varit något problem sett ur den aspekten. De brukar lära sig att kunna vara ifrån varandra vid skoning och liknande (det har alla mina i alla fall gjort).
 
En allmän tanke, hur funkar det med kallstall och kravet på uppvärmningsbar box för lösdriftshästar?

Det verkar vara helt olika beroende på vem man frågar, i vilket län.

På flera håll verkar det vara ok med att göra i ordning en box i ligghallen som kan värmas upp på något vis.
På andra ställen blir lösdriften inte godkänd ifall det inte finns tillhörande stallbyggnad m boxar och uppvärmt utrymme.

Men återigen, för att förenkla veterinärers jobb bör man se till att det finns en lokal el stalldel där det finns box och där det finns möjlighet till uppvärmning. Att sätta dropp i kall miljö tex är jättesvårt.
Sen anser jag att veterinärer ska ha komfortabel arbetsplats, med sånt som lämplig arbetstemperatur minst..vem vill ha sin arbetsplats i minusgrader för enkla arbetsuppgifter?

Samma vad gäller hovslagare - och det finns hovisar som vägrar åka ut till kallstall om det inte finns en bra arbetsyta.
 
Jag tänkte mer på hur det fungerar om man bara har kallstall (alltså boxuppstallning). Om man även då måste ha en uppvärmningsbar box. Det är ju inte bara veterinärer som vill jobba i uppvärmda utrymmen, även hovslagaren uppskattar det.
 
Jag förstår inte riktigt det där med oisolerade stall där hästarna ska stå stilla långa stunder i väldigt kall miljö. Mina hästar går på lösdrift, deras ligghall är oisolerad, men de kan ju själva välja om de vill röra på sig, stå och äta eller lägga sig i bädden.

Det främjar ju en god luft i ett stall med högt i tak, men just dragit och riktigt kall, njae... Mitt stall har tjocka murade väggar, men 3,20 i tak, det blir inte direkt varmt, men det drar inte och är inte under nollan.
 
Vi har kallstall och de få gånger dropp har varit inblandat har vi värmt det i en tunna med varmvatten, sen sitter bjälkarna på perfekt höjd enligt veterinären :D. Uppvärmd box har vi aldrig behövt på alla år, men det kanske kommer nån sån gång.
 
Det verkar vara helt olika beroende på vem man frågar, i vilket län.

På flera håll verkar det vara ok med att göra i ordning en box i ligghallen som kan värmas upp på något vis.
På andra ställen blir lösdriften inte godkänd ifall det inte finns tillhörande stallbyggnad m boxar och uppvärmt utrymme.

Men återigen, för att förenkla veterinärers jobb bör man se till att det finns en lokal el stalldel där det finns box och där det finns möjlighet till uppvärmning. Att sätta dropp i kall miljö tex är jättesvårt.
Sen anser jag att veterinärer ska ha komfortabel arbetsplats, med sånt som lämplig arbetstemperatur minst..vem vill ha sin arbetsplats i minusgrader för enkla arbetsuppgifter?

Samma vad gäller hovslagare - och det finns hovisar som vägrar åka ut till kallstall om det inte finns en bra arbetsyta.
Det verkar vara helt olika beroende på vem man frågar, i vilket län.

På flera håll verkar det vara ok med att göra i ordning en box i ligghallen som kan värmas upp på något vis.
På andra ställen blir lösdriften inte godkänd ifall det inte finns tillhörande stallbyggnad m boxar och uppvärmt utrymme.

Men återigen, för att förenkla veterinärers jobb bör man se till att det finns en lokal el stalldel där det finns box och där det finns möjlighet till uppvärmning. Att sätta dropp i kall miljö tex är jättesvårt.
Sen anser jag att veterinärer ska ha komfortabel arbetsplats, med sånt som lämplig arbetstemperatur minst..vem vill ha sin arbetsplats i minusgrader för enkla arbetsuppgifter?

Samma vad gäller hovslagare - och det finns hovisar som vägrar åka ut till kallstall om det inte finns en bra arbetsyta.

Vart hittar man kravet på uppvärmd box? Kollat på jbv men vet inte riktigt vart jag ska leta..
 
Kan du inte höjja taket ist i de befintliga stallet?


Annars är de bara att slå upp boxar i ladan och de är för hästarna det bästa alternativet med bra luft och lika kallt ute som inne.
Varmstall är verkligen inte bra för hästar.. de är inte byggda för att stå inne i varmt stall om dagarna och oftast med dålig luft/fukt om natten så får man bara problem med luftvägarna till slut på hästarna.

Min häst fick hosta efter 1 år så jag fick lov att flytta när hon stod i ett varmstall.. så aldrig ett varmstall igen för min häst iaf.
Varje morgon när man kom till stallet vintertid var de fuktdroppar på tak och väggar och svartmöggel växte på tak och väggar.

Usch.

Så hade jag egen gård hade jag lätt byggt boxar ute i ladan och byggt till ett stort skötselrum som är isolerat med värme där man kan binda upp hästen och borsta.. Där är det dessutom en spolspilta och 1 boxar så kan hästen stå där och torka om man har duschat den vintertid.
Det skall då vara automatiska dörrar in till skötselrummet så man bara drar i ett snöre så öppnas dörrarna och stängs självmant=)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik hej! Jag ska bygga en lösdrift 2-3 hästar i skåne. Men enligt jbv så måste jag har tillgång till boxar vid behov. Hur ska jag göra...
Svar
8
· Visningar
2 338
Senast: pulkaskurk
·
Anläggning Jag håller som bäst på att skissa på hur jag vill bygga mitt stall - som skall byggas i en existerande gammal ladugårdsbyggnad - och har...
Svar
13
· Visningar
3 604
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Vi har chans att få flytta in våra hästar (jag och en kompis) i en nybyggd gård där ägarna inte har varken hästar eller intresse för...
Svar
5
· Visningar
1 577
Senast: L8P8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp