Bukefalos 28 år!

hjälp! hur göra med stall/lösdrift

johansson

Trådstartare
hej!

Jag ska bygga en lösdrift 2-3 hästar i skåne. Men enligt jbv så måste jag har tillgång till boxar vid behov. Hur ska jag göra det så enkelt som möjligt men samtidigt godkänt?

alternativen är:
1 Använda de befintliga stallet som är isolerat och har vattenkoppar men för lång takhöjd. Ta bort isoleringen i taket för att höja detta eller ta bort en del av det gjutna golvet. Bygga 2 boxar. Nakdelen är också att lösdrifthästar kanske inte mår så bra av att stå tillfälligt i ett varmt stall..

2. Använda logen som är oisolerad och har stampat (torrt) jordgolv, en stor port och öppet upp till taknocken. bygga 2 boxar och öppna upp så det blir fönster i logen.

3. Skaffa flyttbara boxar som jag kan sätta fram i en annan loge med 2 stora portar, öppet upp till taknock och gjutet golv. (flyttbara pga att utrymmet är bra att använda som festlokal ibland)

4. Är det ok att bygga två uteboxar i anslutning till lösdriftsskyddet? Är det godkänt enligt jbv? Utrymme till skötsel och hovslagare har vi ju redan.


Vad hade ni gjort? Vad är godkänt tror ni?
 
Sv: hjälp! hur göra med stall/lösdrift

Jag sätter mig in i scenariot att du får en väldigt sjuk häst som oxå behöver extra värme. Och då hade jag velat ha ett varmare stall. Det går alltid få ett stall kallare genom att ha fönster och dörrar öppna, men det går aldig att få ett utestall varmare!
 
Sv: hjälp! hur göra med stall/lösdrift

Räcker det inte med en box att kunna använda vid behov? Om någon blir sjuk? Trodde verkligen inte att de ställde krav på att Alla hästar på en lösdrift ska kunna tas in på box, då försvinner ju poängen litegrann.? :)
 
Sv: hjälp! hur göra med stall/lösdrift

Vi gjorde vår lösdrift i en befintlig byggnad och var därmed begränsade till den ytan vi hade (ca 5 x 10 meter). Vi gjorde som så att vi lät 3 x 5 meter bli en skötselplats som vid behov kan användas som sjukbox! Denna del är alltså i direkt anslutning till själva lösdriften.

Så här tolkade vi de riktlinjer som gällde när vi byggde:
¤ Man behöver bara 1 box per 10 hästar. Alltså två så fort antalet är 10-19, tre om man har lösdrift för 20-29 hästar osv.
¤ Boxen behöver inte vara isolerad, men den ska vara möjlig att värma upp (t ex med en byggfläkt så att man t ex kan hänga ett dropp på en sjuk häst utan att det fryser).
¤ I övrigt så gjorde vi förstås skötselplatsen/sjukboxen enligt gällande regler för hur en hästbox ser ut!

Vårt ställe är kontrollerat och godkänt.
 
Sv: hjälp! hur göra med stall/lösdrift

Fast det står ju att det bara behövs 1 sjukbox var 25e häst ;)

Står på sjv hemsida, dock tycker jag att det är alldeles förlite..

Ju fler destå bättre, det borde ju inte vara helt otroligt om fler än 1 häst kan bli sjuk samtidigt om man har många...
 
Sv: hjälp! hur göra med stall/lösdrift

Hej!

Det är inte omöjligt att fler hästar blir skadade/sjuka även om man har få.

Vi hade lösdrift med 4 hästar i, en fick en senskada, en skadade sig i hagen och fick boxvila, en blev sparkad på bakknäet, behandlades och hade boxvila och en var relativt frisk men hade nåt sår som svullnade till och från, om jag minns rätt. 3 hästar av 4 på box.. 1 sjukbox fanns... Jag flyttade..

/Lavinia
 
Sv: hjälp! hur göra med stall/lösdrift

Enligt lagtexten behöver du 1 sjukbox per 25 hästar samt att alla hästar på anläggningen skall kunna beredas plats under tak. Dvs gör du din ligghall så att du kan stänga in alla hästarna i den så har du en gruppbox. Sjukboxen hade jag byggt antingen på logen eller i stallet(höjt taket).

Själva byggde vi om gamla kostallet till stall med tre boxar(varav en är dubbel/fölbox). Vi fick riva höloftet. Det blev toppenbra! Logen ville vi ha kvar till maskiner (Och fester ;) )
 
Sv: hjälp! hur göra med stall/lösdrift

Nee det var ju det jag menade, så i mitt tycke är det idiotiskt att det inte krävs mer än 1 sjukbox på 25 hästar :eek:

I vårt stall finns 5 boxar och 7 hästar men det går att skaka fram 2 boxar till om det skulle krisa i det gamla stallet, sen finns även 3 ligghallar som går att stänga om man skulle vilja.

Det tycker jag är mer lagomt :)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 314
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 653
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 286
Senast: Angel
·
Anläggning Det är såhär att vi bor inom detaljplanelagt område, mittemot vårt hus ska vi få arrendera en bit Mark för att kunna få hem min häst och...
Svar
3
· Visningar
1 484
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp