Bukefalos 28 år!

Boxar och lösdrift i oisolerad loge?

Kan du inte höjja taket ist i de befintliga stallet?


Annars är de bara att slå upp boxar i ladan och de är för hästarna det bästa alternativet med bra luft och lika kallt ute som inne.
Varmstall är verkligen inte bra för hästar.. de är inte byggda för att stå inne i varmt stall om dagarna och oftast med dålig luft/fukt om natten så får man bara problem med luftvägarna till slut på hästarna.

Min häst fick hosta efter 1 år så jag fick lov att flytta när hon stod i ett varmstall.. så aldrig ett varmstall igen för min häst iaf.
Varje morgon när man kom till stallet vintertid var de fuktdroppar på tak och väggar och svartmöggel växte på tak och väggar.

Usch.

Så hade jag egen gård hade jag lätt byggt boxar ute i ladan och byggt till ett stort skötselrum som är isolerat med värme där man kan binda upp hästen och borsta.. Där är det dessutom en spolspilta och 1 boxar så kan hästen stå där och torka om man har duschat den vintertid.
Det skall då vara automatiska dörrar in till skötselrummet så man bara drar i ett snöre så öppnas dörrarna och stängs självmant=)
Fast värmen i stallet har väl egentligen inget med dålig luft att göra, då är det ju ventilationen som inte fungerar. Mina hästar har alltid stått i varmstall när dom varit uppstallade, och det var aldrig varit fukt och dålig luft. Däremot har jag ju varit in i stall med dålig luft, men endast på grund av ventilationsfel.
 
Vi har kallstall och de få gånger dropp har varit inblandat har vi värmt det i en tunna med varmvatten, s
Min förra hästhållning hade ett stall som gick att värma upp.
Vilket gjorde att veterinär kunde utföra många fler ingrepp hemma utan att vi behövde åka till Djursjukhus.
Så det rekommenderar jag varmt.
Vid en olycka med liggande häst i hagen så behandlade veterinären med dropp ute i minusgrader, så det går ju det med.
Droppet fick bo under jackan på en av medhjälparna.
Hästen överlevde på något magiskt vis så det var ju värt det.
 
Efter att ha haft hästar i eget stall i många år och på olika ställen så har jag kommit fram till att jag vill ha det enligt följande:
Lösdrift med en stor och bra hage och ligghall utan utfodring.
Eluppvärmd vattenbalja och belysning.
Boxar i kallt utrymme för tillfällig förvaring av hästar som är friska.
Uppvärmt stall med skötselplatser, sjukbox(ar) samt duschplats.
Jag är alldeles strax där.
 
Vart hittar man kravet på uppvärmd box? Kollat på jbv men vet inte riktigt vart jag ska leta..

Det står på jordbruksverkets sida, under Djur-Olika slags djur-Hästar-Stallmiljö.

Text om sjukbox:
"Ha ett särskilt utrymme för sjuka hästar
Sjuka hästar ska kunna tas om hand i ett närbeläget utrymme där djuren vid behov ska kunna hållas var för sig. Utrymmet för sjuka hästar ska ha ett klimat som hästarna är vana vid.

För hästar som går ute under den kalla årstiden ska utrymmet för sjuka hästar kunna värmas upp eller på annat sätt vara anpassat så att hästarnas behov av termisk komfort tillgodoses. I denna zon kan hästarna utan svårigheter upprätthålla sin värmebalans. Utrymmet för sjuka hästar ska minst ha de minimimått som gäller för box.

Om en veterinär säger att du kan hålla en sjuk häst på något annat sätt än det vi beskriver går det också bra. Om hästarna hålls i grupp eller står uppbundna i spilta måste antalet behandlingsplatser anpassas till antalet hästar. Det bör finnas minst en behandlingsplats räknat för var 25:e häst. "
 
Sära på hästarna hur då? De måste väl klara sig så länge de ser varandra? :)
Gör två "fack", tex en båge/plank i mitten så ryms ju båda där samtidigt. Eller så får man ju hålla häst nr 2 i grimskaft så att den är inom synhåll.
Dock är ju problemet att takhöjd måste vara godkänt ändå, så vad är din plan då om du ska göra det i bef stallbyggnad?

Hovis eller vet kommer i alla fall att kräva vettiga arbetsmiljöer. Det brukar inte vara uppskattat att sko utomhus eller där det är jättekallt, detsamma gäller för vets besök.
Takhöjden kan vara lägre vid skötplatser etc, det är just stalldelen som regleras. I annat fall skulle knappast hästar kunna transporteras heller...
 
Takhöjden kan vara lägre vid skötplatser etc, det är just stalldelen som regleras. I annat fall skulle knappast hästar kunna transporteras heller...

Eftersom att stallar fått stänga igen på typ en cm fel i takhöjd ska man inte vara så tvärsäker. Jag kan anta att är det riktigt petigt så utgår man bara från takhöjd, inte om det är en box, spilta eller skötseldel - ska hästen vistas där är det ett minimum som gäller och att stallet omfattas av alla ytor hästen befinner sig.

Skötselplatser kan säker fortfarande räknas som det ställe man håller hästen, annars kan boxar etc med fel mått också anses vara tillfälliga och det tror jag inte man köper.

Givetvis ska inte heller en häst stå ihopsjunken i en transport pga för lågt tak. Har för mig att det finns minsta mått bestämt även där.
 
Med "logen" tänker jag på övervåningen på en ladugård, fd. höloft tex. Är det den delen du menar?

Åtminstone i Skåne är logen en hel byggnad som man förvarar lite allt möjligt i, från traktorn till gammalt skräp som kanske kan vara bra att ha nån gång - men ursprungligen förvarade man foder och säd i dem.

Jag kallar höloftet för "gälle", vet inte om det är skånska eller göingska.
 
Åtminstone i Skåne är logen en hel byggnad som man förvarar lite allt möjligt i, från traktorn till gammalt skräp som kanske kan vara bra att ha nån gång - men ursprungligen förvarade man foder och säd i dem.

Jag kallar höloftet för "gälle", vet inte om det är skånska eller göingska.

Ja jag tror aldrig att loge är något annat än utrymmet marknivå med högt i tak som ofta ligger i anslutning till själva djurstallet? Och ovanpå djurstallet så finns höloftet - eller rännet som iaf vi i Halland säger :)
 
Jag har boxar på loge med 10+ m i takhöjd. Oisolerat och delvis glespanel. Det förbereddes för innertak och isolering. Flyttade in 1 jan och skulle fixa innertak osv till våren. För 14 år sen. Det blev aldrig - hästarna stormtrivs. Jag fryser och man behöver isolera hinkarna eller ha uppvärmt vatten, men för hästarna är det super.

Jag har infravärme över uppbindningen i stallgången. Men uppvärmt skötselutrymme är god ide för veterinärers och hovslagares skull.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik hej! Jag ska bygga en lösdrift 2-3 hästar i skåne. Men enligt jbv så måste jag har tillgång till boxar vid behov. Hur ska jag göra...
Svar
8
· Visningar
2 340
Senast: pulkaskurk
·
Anläggning Jag håller som bäst på att skissa på hur jag vill bygga mitt stall - som skall byggas i en existerande gammal ladugårdsbyggnad - och har...
Svar
13
· Visningar
3 606
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Vi har chans att få flytta in våra hästar (jag och en kompis) i en nybyggd gård där ägarna inte har varken hästar eller intresse för...
Svar
5
· Visningar
1 578
Senast: L8P8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp