Vad gäller eg. när det står såhär?

AthenaAvalon

Trådstartare
Vi har chans att få flytta in våra hästar (jag och en kompis) i en nybyggd gård där ägarna inte har varken hästar eller intresse för egna. I beskrivningen på annonsen för gården som låg ute innan de köpte den står det såhär;

U-formad korsvirkesgård uppförd 2004-2005. Välbyggt, påkostat, smakfullt uppfört i gedigna material. Enhetligt, fräscht och tilltalande! Bostad om ca 220 m2 fördelat på stort allrum och kök med öppen planslösning, fyra sovrum, två badrum. Bra planlösning och med möjlighet att utöka boytan om så önskas. Extra lägenhet om ca 50 m2. Trevlig och lättskött trädgård med bl.a. lusthus. Stall (i direkt anslutning till bostadens grovkök) med 4 boxar och en ponnybox. Maskinhall/förråd (6 x 23 m) möjligt att inreda till stall. Belyst ridbana ca 20 x 60 m och flera inhägnade hagar i direkt anslutning till gården. 15,0016 ha varav ca 14 ha åker.

Vi har 6 hästar. 2 äldre ston, 2 unghästar och 2 åringar. Våra "vuxna" hästar får ju plats på 4 boxar, men där är ingen box för de minsta. De kommer vara på lösdrift på annan ort tills de är ca 2½ år. Sedan är det tänkt att de ska komma hem och ridas in. När det står såhär i annonsen, att det finns möjlighet att inreda för ytterliggare boxar, är det då godkänt med alla bestämmelser som finns? Alltså det här med att under 5 hästar på gården behöver man inte bygglov etc? Det är väl nån bestämmelse ang. gödselplattan också om man har fler än 5? Tänker att eftersom det står i annonsen så är den byggnaden kanske redan granskad på alla nödvändiga sätt för att få inhysa fler djur?

Kan inte så mycket om det här, men jag vet att här finns folk som kan! Hoppas ni kan hjälpa oss :)
 
Sv: Vad gäller eg. när det står såhär?

Oavsett om den är "granskad" eller inte så behöver ni göra en ny förprövning om ni gör fler boxar eller ändrar om med befintliga. En förprövning är tidsbegränsad så den gäller inte hur länge som helst och gården är ju byggd för några år sedan.
 
Sv: Vad gäller eg. när det står såhär?

okej, tack för informationen!

Och vad gäller för gödselplatta då?
 
Sv: Vad gäller eg. när det står såhär?

Kan du hitta på jordbruksverkets sida har jag för mig. *funderar* heter lagen L:100

Ja iallafall så ska man kunna ha en viss lagringskapacitet per häst vs viss tid.

När vi fick vårt stall kollat för två år sedan så mätte inspektören upp plattan och konstaterade att den var godkänd för si och så många hästar samt att om man har sidor på den så var den godkänd för x antal fler.

Vår är godkänd för 23 hästar utan åtgärd och vi har 1 dm hög kant runt om hela med avrinning för gödselvatten ner i 5 m3 stor brunn. Har dock bara sett och hört vatten porla ner där en enda period och det var för några år sedan då det regnade så kopiöst mycket att folket utmed ån Lagan i princip flöt bort, för övrigt tvingades vi slå och rulla ensilage det året, då rann det klarvatten ur balarna under pressningen och där vissa åkrar såg hetl massakerade ut av traktorernas framfart.



Gira :banana:
 
Sv: Vad gäller eg. när det står såhär?

Lite kan det skilja från kommun till kommun, men generellt så ska den vara anpassad efter antalet hästar som går att ha på gården. I vissa lägen så gäller kravet på vattentät platta från första hästen, i andra kan några stycken klara sig utan det. Men i Skåne brukar det vara ganska hårda krav så troligen finns det redan det på gården.
 
Sv: Vad gäller eg. när det står såhär?

Du kan inte räkna med att mäklaren har koll på alla regler som gäller, så jag råder dig att kolla med alla myndigheter så att du kan ha den verksamhet du tänkt dig på gården...

Vi har nyss köpt gård och även om vår mäklare var jättetrevlig och är stationerad på en mindre ort i Skåne, och har inriktning "utanför samhället", dvs det blir många gårdar, så har han inte full koll på alla regler och bestämmelser avs hästhållning... Jag har själv fått kolla upp vad som gäller för mått i stallet, gödselhantering osv.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 025
Senast: Fiorano
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 527
Senast: Ajda
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 821
Senast: Lona
·
Hästmänniskan Hejsan, Lite bakgrund - Jag har ägt min häst i ca 8 månader och jag har haft honom i 2 stall och 1 sommarbete sammanlagt. Och jag har...
Svar
11
· Visningar
1 898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp