Bukefalos 28 år!

Boxer, sällskapshund eller bruks?

J

julia_v

nej, jag ska inte byta ras :D
Utan det är en vän till mig som ska skaffa en boxer,
jag är inte alls insatt i rasen, men får för mig att de
klassas som en bruksras?
Hon har haft en hund tidigare ( én sällskapshund), den
fick de ta bort pga olika anledningar . ( den blev så
stressad och mådde så psykiskt dåligt bla, jag säger inte att det var deras fel att de fick ta bort den, men den fick ligga ensam ofta upp till 10 timmar och den hade separationsångest :crazy: och de kunde inte så mycket om hundar, men alla kan ju lära sig :))

Hon säger nu att boxern behöver inte ha så mycket
mental träning, utan lägger man ett spår varannan månad
så går det nog ingen nöd på den :confused:

Jag har fått för mig att boxern behöver en del stimulans
som alla bruksraser ( alla hundar självklart), men har samtidigt för mig att boxern inte riktigt är den bruksras
den en en gång var..?

Hur ligger det till?
Kan man ha dem enbart som sällskap?
Eller hur mycket stimulans och motion behöver de generellt?

julia
 
Nu har jag inte stenkoll pa huruvida boxern ar en bruksras eller ej...pinsamt nar man har en boxer sjalv, men jag skyller pa att hon kom med pa kopet nar jag traffade min karl liksom han blev med hast :D.

Jag skulle dock vilja pasta att boxern ar en ratt kravande ras som behover bade mental och fysisk stimulans. Var tik gillar inte om att vara ensam hemma och vad jag har forstatt av andra boxeragare och hundkunniga ar det inte ovanligt att de har separationsangest, vilket kan vara ett gissel.

I ovrigt tycker jag att boxern ar en mycket trevlig hund, men behover som sagt stimulans for att ma bra.
 
Nog är det en bruksras alltid, halva släkten har boxer och dom tjatar alltid att det minsann är en brukras, hon vill inte ha annan ras då? 10 timmar ska ju ingen hund vara ensam i sträck.
 
Jag skulle inte klassa boxern som brukshund längre, men de är heller inte regelrätta sällskapshundar. De har hamnat någonstans mitt emellan.

Att jobba med sin boxer är inte längre nödvändigt och många saknar kapacitet för att bli något inom brukset.
 
Nej de har bestämt sig för ras och kennel, de ska ha en tik
nu i augusti..
Jag tror nog att hon lärde sig en läxa med den förra hunden,
och inser att INGEN hund ska behöva ligga ensam så länge,
och jag hoppas att de kommer att gå kurser med hunden
och ta hjälp av kunnigt folk så att det inte blir som med förra hunden :smirk:
 
Det är så?
jag fick för mig att de inte gjorde sig lika bra i brukset
som de har gjort..
Men ändock antar jag att de behöver motion och en del mental
stimulans utöver andra rena sällskapsraser?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 748
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 804
Senast: Guldaskig
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 830
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 867
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp