Boxhyra (igen)

D

Domaren

Vi blev tillfrågade att hyra ut två boxar i vårt stall (ombyggd ladugård) eftersom den står tom nu när jag tagit hem mina unghästar, det var tänkt som kallhyra och vi (som hyrde ut) tyckte att 400:- per box var rimligt att begära, det som ingår är box, hage (skötsel av staketen) med stort vindskydd/lösdrift där det går att fodra hästrna om man vill, el vatten samt gödelshantering och då och då kunde hjälp erbjudas (utan extra kostnad) om h*n skulle bort eller liknade.
Den "tilltänkta hyrsegästen" fick chocken när h*n hörde priset, h*n hade tänkt sig 300-400:- för båda boxarna, för 400:- per box tyckte h*n att det borde ingå antingen hö eller ut/in släpp och fodringar.

Jag tycker inte vårt pris är för dyrt utan att "hyresgästen" inte lever i verkligheten och är "snål".. vad anser ni?

Kan tilllägga att det är dåligt med ridvägar, ca 2 km till ridbana och 8 km till ridhus, men ena hästen är 1 år och den andre 22 år och ingen av dem rids, "hyresgästen" har 300 m till stallet, så även om den skulle råka hitta det 100:- billigare någon annanstans så lär det gå åt i bensinpengar..
 
400 kr är mycket rimligt, om hyresgästen tänkt sig ett lägre pris så kan denne leta upp ett stall som har det då. :devil:
 
400 kr?! :eek:
Det är ju billigt!!
Här i vårat område kostar kallhyran mellan 600-1200 kr/box.
Om man inte hyr ett större stall,då kan man komma ner i din kostnad,men då pratar vi platser för mer än 6-8 hästar..
Hos oss betalar vi 800 kr i kallhyra/box,vilket jag tycker är helt ok då vi har tillgång till ridhus och två utebanor. :rofl:
 
Jag skulle tänka mig för både en och två gånger innan jag hyrde ut boxarna till någon som anser att 400 kr per box är för dyrt. Summan är högst rimlig så länge hagar och stall är i okej bruksskick och om man inte är villig (alt har betalningsförmågan) att betala detta så är det lätt att tro att det kan krångla på andra områden i ett senare skede. Gissningsvis så täcker 400 kr/box med nöd era ökade kostnader i sammband med uthyrningen även om det är helt svarta pengar.
 
Ja, vi kände också en viss tvekan när h*n gnällde över priset, men h*n skulle tänka på det (och kolla andra, men det tror jag h*n inte kommer hitta) eftersom h*n skulle ha boxarna från 1 sep så lovade vi att "vänta" (tyvärr, men min pappa är för snäll) men har h*n inte bestämt sig till dess så plöjs hagarna upp och arrenderas ut till hövall nästa år.
 
här hemma kostar det ca 600 fer box (kallhyra) å då finns inte alltid paddock lr liknande..utan bara skog ,skog, skog... :smirk: så 400 ä BILLIT!!!
 
Jag håller med Lobelia...den som backar för det priset...njae.. Jag hade varit tveksam, faktiskt.
Annars måste jag säga att det var ett Mycket bra pris! :D
 
400:- är ju billigt :eek:
Tyckte det lät jätte bra!!!

//Becky
 
Säger bara det, folk är snåla. Jag begär 350kr i kallhyra, i det ingår sadelkammare,fikarum med värme, hagar, belyst paddock, in-o utsläpp sköts på rullande schema, men folk tycker det är för dyrt. 400kr är inget överpris
 
tycker det låter rimligt, om h*n inte vill betala så mycket så är det bara en snål person
 
Jag tycker det låter rimligt!
I mitt stall betalar jag 500,- i kallhyra, då ingår box, hage, el, vatten, gödslehantering och lunch och kvällsfodring (resten sköter vi själva). Sen har vi bara 200 m till närmsta paddock och ridhus.
Så om ni tar 400:- så tycker jag att det låter helt OK. Om hyresgästen har häst så borde han/hon lärt sig att allt som har med hästar att göra kostar pengar!
 
FÖR BILLIGT! Tror inte att ni får en krona över för besväret, då alla omkostnader är betalade.

Jag skulle inte ens överväga att hyra ut till någon som gnällde över det priset. Kan verkligen hästarnas väl och ve gå i "första hand" då????

:bump:Helen :bump:
 
H*n har fått tag på en stallplats 5 km bort tydlgen för samma pris men då ingick morgonfodring och utsläpp, det känns bra att hon inte valde vår (har fått veta lite skvaller nu i efterhand och denne vill vi inte ha hos oss), så nu plöjs hagarna upp och blir hövall nästa år.
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 381
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Dejtingtråden del 37
  • Hitta tillbaka till varann?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp