Boxväggar *fundering*

ameo

Trådstartare
Moderator
Vi ska förhoppningsvis komma igång framåt hösten med ombyggnation av vår ladugård så att det äntligen blir ett fint stall! :bow: Det kommer bli stora boxar (färdigköpta, måttbeställda), där mellanväggarna på ena boxraden blir 4 eller 4,5 m och den andra 3 eller 3,5 (jag har inte bestämt mig exakt än). Eftersom väggarna blir långa (och jag har minst en häst som gör sitt bästa för att lyckas bonka sönder väggen till boxgrannen :crazy:) så kommer det bli en stabiliserande stolpe på mitten och jag funderar på om jag kanske ska ha fullhöjd på väggarna längst in i boxarna och galler på den yttre halvan. Min tanke med detta är att då får hästarna både en vrå för sig själv och en möjlighet att prata med grannen.
Synpunkter på denna variant?
Nån som vet vilket som är billigast/dyrast, hel vägg eller vägg med galler?

En av mina egna tankar är om ifall det blir betydligt mörkare i stallet när man inte har galler hela vägen. För de alternativ jag väljer mellan är enbart vägg med galler eller halva väggen med fullhöjd. Att bygga boxar med hela väggarna i fullhöjd tilltalar mig INTE, jag förstår faktiskt inte vad skälet är till att man väljer en sån lösning alls...
 
vi ska precis börja bygga vårat stall.
vi kommer inte ha galler emellan boxarna, bara på utåtgående väggar, de kan titta ut och se varandra ändå.

vi har fyra hästar.
min vill vara ifred och inte se hästen bredvid sig, han tycker inte om att bli störd när han äter och ska då hela tiden sparka/hugga mot gallret för att varna hästen bredvid sig att inte ta hans mat.
han mår så mkt bättre att ha helvägg.
boxarna kommer inte vara på rad, utan två och två.

så vid de ena boxparet ska min häst stå, och där blir det helvägg.
sen vid det andra ska vi har våran hingst, och han behöver oxå vara lite för sig själv.

jag förstår faktiskt inte vad som är så konstigt att välja en sådan lösning?

hästarna har galler på alla andra sidor, plus att de kan se ut och se varandra där.
och så mkt som våra hästar går i hagen tror jag knappast de lider av att inte se boxgrannen vid mellanväggen.

men jag tror att halva/halva kan vara en bra lösning om man vill ha både och.
 
Tycker din lösning med fifty fifty lät väldigt bra.
 
Jag får ju hem en hel del olika hästar , med en hel del olika beteenden :crazy:, men jag har inga hela väggar alls i stallet...däremot har jag mellanrum(smala gångar) mellan en del boxar och att jag har en mobil vägg som jag kan hänga upp mellan boxarna om det skulle vara nödvändigt...OM jag skulle göra som du..50/50 så skulle jag nog ha den hela väggen framtill istället...för dom brukar ju vara "värst" på den sidan krubban är...eller så har du galler hela vägen och gör i ordning en mobil vägg bara...
 
http://www.jaba.se/


Här finns lite olika varianter att välja på...har beställt därifrån...kommer inte ihåg prisskillnaden men mde var trevliga när vi ringde om en offert + att den kom snabbt!!
 
Jag har gjort hela väggar på halva mellanväggen om du förstår. resten är galler. Väldigt stabilt och hästen kan vara ifred från sin boxgranne när han vill och kan söka kontakt om han vill.
 
Har du bild på det eller liknar det som dessa JABA uteboxar ser ut?
 
vi kommer inte ha galler emellan boxarna, bara på utåtgående väggar, de kan titta ut och se varandra ändå.
Har du inte glömt något då?
Hästar är sociala flockdjur som normalt vill MER än bara se varandra. Att ställa dem i varsin box är redan det et stort avsteg från deras normala flockliv, men kan de åtminstone prata med varandra genom ett galler så har man i alla fall försökt behålla en del av deras samvaro.
Har du dessutom hästarna ensamma i varsin hage också?

Visst, jag vet att det finns hästar som vill ha lugn och ro när de äter. Och jag vet att det finns hästar som gärna står och slår i väggarna - jag har själv såna. Men åtminstone mina hästar blir inte ett dugg bättre om de inte har någon granne. Snarare tvärt om... Till och med mina hingstar står så att de kan ha kontakt med varandra och det har fungerat alldeles utmärkt.

Ett till skäl till varför jag helt skulle undvika hela väggar är att luften i boxarna får ännu svårare att cirkulera. Risken för dålig luft i boxbottnarna blir betydligt större.
 
ett annat tips är att borra stora hål ca 1 dm ovanför stallgolvet..( i boxväggen då förstås)Det blir ruskig skillnad på luften inne i boxen.
 
Det kan säkert vara ett vettigt alternativ med halva väggar.

När vi gjorde nya boxar häromåret murade vi väggarna till dem. Vi valde då att ha "hela" väggar mellan boxarna och i de väggarna sätta galler motsvarande fönstergaller men med lite kraftigare dimension.
Vi är verkligen jättenöjda med den lösningen eftersom hästarna har alla möjligheter att själva välja om de för tillfället har lust att vara sociala eller inte.
För våra avelsston har det dessutom hjälpt dme att få vara lite ifred med sina föl under den första tiden.
Eftersom våra väggar är vitmålade..och vi dessutom har fönster som under den varma årstiden har "utplockade" fönster så att hästarna kan sticka ut sina huvuden...är det vare sig mörkt eller dålig luftcirkulation...utan vi är helt enkelt otroligt nöjda med lösningen.
 
Det låter ju bra. Så skulle jag också kunna tänka mig att ha om jag hade byggt ett eget stall.
Det är mkt tjafs mellan hästarna som står brevid varandra i stallet och vi har fått suttit upp plank emellan boxarna till vissa hästar.
 
ja men du såg kanske inte vad jag skrev?
jag tycker det är jättebra att hästarna kan få stå och prata med varandra genom gallrena visst,
men min vill inte det. han hatar att ha någon bredvid sig.

Har du dessutom hästarna ensamma i varsin hage också?
Vi, om nån, har inte det.
Jag har inte sett så mkt stall med så stora och varierade hagar som vi har.
dessutom så skrev jag att när man har hästarna ute så mkt som vi har, så spelar det inte lika stor roll om de har hel vägg i boxen.
våra går ute från 9 till tidigast 6-10 på kvällen. och dygnet runt på bete från juni till september ev. okt.


i hagen kan de faktiskt gå undan och äta.
i hagen är min häst inte sådan, visserligen vill han intve dela sin höhög med någon, men han står och myser med de andra hästarna.

våra hästar blir bättre om de har en hel vägg emellan sig.

det med boxbottnarna kanske du har rätt i, men om man har bra takhöjd gör det inte så stor skillnad med en gallervägg mindre.
 
Vad kul med ombyggnaden!

I vårt stall är väggarna mellan boxarna (dvs boxens djup) 4,4 meter så vi byggde en bärande stolpe på mitten för att väggarna är så långa och för att få bättre stabilitet. Väggarna RÖR sig knappt när mitt sto varit högbrunstig och attackerat ena väggen såpass att hon fått skavsår på ena höftknölen :o :angel: och sparkat som en tok (iofs bara 1-2 dagar vid 2 brunster). Men så har vi rejäla tjocka bräder i väggarna också.
Vi valde att göra knappt 1/4 av väggen ungefär som hel vägg, resten galler. Detta är längst ner mot ytterväggen med fönstret och ger som du säger hästarna en vrå där de kan vara ifred om de vill det. Dock byggde vi inte dessa "avskiljningar" ända upp till taket, så luften kan cirkulera bra där ovan.
Se bild


Att det skulle bli mörkare beror nog på hur många fönster man har i stallet. Vi har ett fönster i varje box och fönster längs väggen mittemot boxarna (endast boxar längs ena långsidan i stallet) så det känns ljust ändå.
 
Ända upp till taket blir det inga boxväggar här heller...
Till att börja med kommer vi ha öppet ända upp till taknocken, gissningsvis drygt 6 m. Eventuellt kanske vi lägger tak/slindergolv i framtiden för att kunna köra in hö där, men det kommer ändå vara över 3 m i takhöjd inne i stallet Och SÅ höga boxväggar finns ju ingen anledning att ha. Det duger gott med standardhöjd från inredningstillverkarna. :)
 
tyvärr, har inga bilder på det ännu. Jag kan inte se JABA´s hemsida heller för det är något script som min brandvägg stoppar :crazy:
Men om jag säger såhär. Hela mellanväggen är murad upptill 1,30. Ovanpå den så finns det ett galler som är 1 meter högt och 2 meter brett. Resten av väggen är murad. Himmel vad det var svårt att förklara :confused:
 
Har också valt att göra så i mitt ena stall. Där går Mellanväggarna upp till taket pga av att jag har en dam i stallet som inte vill se någon annan häst inne. Det är ett fyrkantigt stall med en liten stallgång i mitten och 2 boxar rakt fram och 2 mindra på sidorna. De har öppet ovanför boxdörrarna och ser ut om de vill men för övrigt aär det bara ena sidoboxen som har galler på halva väggen. Ventilationsmässigt är jag inte orolig då alla hästarna har vetilationshål högst upp samt öppna fönster och genom stalldörren har vi en springa som sitte centralt till för alla boxarna. Ute går alla i stor flock i samma hage! I de andra stallarna så har jag valt galler på halva väggen och uppåt.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag ska bygga nya boxar till mina shetlandsponnyer och funderar på vad jag ska använda för material till boxväggarna för att det ska bli...
Svar
10
· Visningar
924
Senast: MayGrace
·
Anläggning Jag har en stor lada på min gård, där jag har en fundering på att bygga boxar. Jag vill helst bygga själv, dels av kostnadsskäl och dels...
2
Svar
20
· Visningar
2 544
Senast: Pilot
·
Anläggning Hejsan! Jag ska snart flytta till en gård och ska då äntligen få ta hem min fina pålle :D Jag ska då ha honom och en sällskapshäst...
Svar
15
· Visningar
4 507
Hästhantering Står i valet & kvalet, står i ett stall idag där jag trivs väldigt bra för övrigt men har nu fått erbjudande om ett annat. Är lite...
Svar
3
· Visningar
1 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovelände
  • Stora shoppingtråden II
  • Osäker Ponny

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp