Bra ålder att börja på dagis, lite senare?

ako

Trådstartare
Vår ursprungliga plan var/är att Ludvig ska börja på dagis i augusti nästa år, då han är 1 år o 9 månader. Nu har vi funderat lite på dagar o tider o livet i allmänhet, och kommit fram till att vi utan större problem skulle kunna vara hemma med honom ytterligare en termin, och att han i så fall skulle börja i januari -11, är han är 2 år och 3 månader. Sambon jobbar delvis hemifrån och kan styra sina tider mkt själv, och jag är ju ridlärare o jobbar mest e m/ kväll, samt att vi har förmånen att inte behöva heltid någon av oss just nu.

Oavsett när han börjar kommer han att gå ca 15 h i veckan första året, sedan kanske uppåt 20 men troligen aldrig mer än så, vi går så pass mkt om varandra här hemma.

Frågan är vad som är bäst för L? Vi träffar ganska mycket folk ändå, och en hel del barn, och möjligheten att nyttja öppna förskolan mer finns ju. Jag tänker som så, att dagis och skola hinns ju med i massor av år ändå? Eller tänker jag fel? Behöver en 1½åring mer stimulans än så?

Ludde själv är på ett sätt frimodig och gillar andra barn o andra människor överlag. Dock är han väldigt "mammig och pappig" eftersom han i princip alltid har någon av oss med sig - vi har inga föräldrar i närheten (den enda fortfarande levande är farfar, 20 mil bort - vi har haft lite oflyt med överkevnaden hos våra föräldrar :( ). Han har en "låtsasmormor" som han träffar ett par ggr i månaden och som är tilltänkt som barnvakt, men hittills övar vi bara - jag är där med honom och går sedan en promenad med hundarna så han får vara ensam med henne, och det går väl sådär hittills om än bättre o bättre. Men å tredje sidan, behöver verkligen ett så litet barn "öva" på att vara i från föräldrarna bara för att? Det kommer ju ändå sedan- så klart att de inte vill ha mamma i hasorna för jämnan.

Så alltså, vad tror ni? Är det till nackdel för barnet att inte börja på dagis förrän vid drygt två års ålder?

Tackar för svar på förhand :)
 
Sv: Bra ålder att börja på dagis, lite senare?

Nu är inte John så gammal ännu;) Men han kommer få börja på dagis till våren/sommaren då han är över året.

Jag ser både för och nackdelar. En födel som jag har sett med min brors dotter är, att hon pratar mer, är mer "uppfostrad" äter bättre osv. Hon har helt enkelt "vuxit".

Sen är de sig ju massa skit oxå. Men jag tycker det är viktigt att barn får vara barn och leka med andra barn. Och det behovet kan inte vi tillfredsställa här hemma. Så några timmar i veckan tycker jag bara är positivt!
 
Sv: Bra ålder att börja på dagis, lite senare?

Jag ser ingen nackdel i att vänta med förskolan.
Alice kommer vara 2 år när hon börjar.

När vi har varit och hälsat på på förskolan så bryr sig inte Alice om det andra barnen, hon leker bara med leksakerna. Hon är nu 1 år och 7 mån.
De andra barnen på förskolan är i blandad ålder från 1 år och 6 mån - 3 år (i hennes grupp) och det är bara de äldre barnen som söker kontakt med Alice. De andra leker mer för sig själva.
 
Sv: Bra ålder att börja på dagis, lite senare?

Något annat man kan tänka på är ju att det kan vara svårt att välja vilken förskola som man vill ha barnet på om man börjar i januari. Eftersom att skolans terminer alltid börjar i augusti så är dte ju (oftast) bara då som det försvinner barn från förskolan.

Om man ska ta min arbetsort som exempel så är alla förskolor fullbelagda just nu och vi har 20-30 barn i kö till våren.Vart dessa hamnar beror lite på vart man kan "knöla" in dem och ev. öppnar en "akutavdelning" i byn. Då får barnet först gå på en förskola och sedan hamnar man på den som man vill.

Däremot tror jag inte att det är någon jätteskillnad att börja vid 1 år och 9 månader eller vid 2 år och 3 månader. Barnet mår ju självklart bra vilket som. Ni är ju hans föräldrar och det är underbart att kunna vara hemma mycket med barnet.

Själv tänker jag som så att vårt blivande barn ska få börja i förskola vid ca 1 år och 2 månaders ålder. Vi kommer ha föräldradagar kvar om allt blir som jag tänkt, då kan man använda dem för att korta ner förskoletiden, man kan ta ledigt vid lov och ha extra långa sommarsemestrar. Men jag kanske ångrar mig helt när det lilla livet är ute.
 
Senast ändrad:
Sv: Bra ålder att börja på dagis, lite senare?

KL

Tack för alla svar!! Just detta med kötider och att det är lättare att få plats i augusti är ju verkligen värt att beakta!

Ma Romer, tror du inte man kan tillfredställa behovet av att träffa andra barn genom att te x gå till öppna förskolan flera ggr i veckan?

Nåja, vi har ju tid på oss att fundera, man ska ställa sig i kö 4 mån innan man vill börja här - alltså i april för att börja i augusti.

Fler tankar mottages gärna :).
 
Sv: Bra ålder att börja på dagis, lite senare?

Jag tror absolut att man kan tillfredställa det lilla behov som finns i den åldern genom att besöka ÖF några ggr i veckan.

Barn under cirkus 2 år har väl inget direkt behov av att leka med andra barn?

Ella kommer förhoppningsvis börja på dagis vt 2011 då ska hon fylla 2 år precis :)
 
Sv: Bra ålder att börja på dagis, lite senare?

En kompis jobbar på dagis och hon säger att dom som har lättast att anpassa sig och fortast börjat trivas på dagis är barn som är mellan 1-1,5 år, blir barnet sen över 2 år så blir inskolningen oftast jobbigare. Men så finns det såklart undantag men det är vad hon sett efter att ha skolat in många barn.
 
Sv: Bra ålder att börja på dagis, lite senare?

Precis så säger min svärmor också, hon har jobbat som förskolelärare på just småbarnsavdelning under många, många år och har alltså skolat in en hel del småttingar. :)
Självklart går det säkert jättebra att skola in barnen hur gamla de än är, men jag har också hört att det ska vara "lättare" med de lite mindre barnen just för att de anpassar sig lite lättare osv.
 
Sv: Bra ålder att börja på dagis, lite senare?

Barn under cirkus 2 år har väl inget direkt behov av att leka med andra barn?

Det vet jag inte om jag haller med om. Visst, nar de ar yngre sa leker de mer bredvid andra barn an med dem, men mina har alltid gillat att vara i sallskap med andra barn (och helst da aldre barn) sedan de var runt aret.
De borjade pa dagis (9h/v) nar de var 17 manader vilket kandes ratt lagom. Nu ar de 22 manader och har redan massor av kompisar pa dagis och det marks tydligt att de tycker det ar JATTEKUL att ga till dagis :D
Vi gick ocksa till motsvarigheten till oppna forskolan och traffade manga jamnariga osv (gor ff utover dagis) men det ar skillnad pa att vara nagonstans utan mamma och pappa.... har barit mkt bra for Chloe i synnerhet, som kunde vara lite blyg innan - nu ar hon hur social som helst!
 
Sv: Bra ålder att börja på dagis, lite senare?

Men du kan inte skriva in honom i augusti då, och inte utnyttja så många timmar?
 
Sv: Bra ålder att börja på dagis, lite senare?

Ni känner ju honom bäst.

Rasmus började hos dagmamma när han var 12½ månad och har aldrig gått mer än 20 timmar/vecka.

Dom andra dagmammorna och även förskolepersonalen på dagis där dagbarnen är 2 dagar i veckan ser skillnad i utvecklingen på Rasmus och dom jämnåriga som började i år. Men om det beror på att han började 1 år tidigare eller inte tror jag inte man kan svara på.
 
Sv: Bra ålder att börja på dagis, lite senare?

Det var inte min åsikt, mer en fråga eftersom det står att läsa lite varstans :)
 
Sv: Bra ålder att börja på dagis, lite senare?

Men du kan inte skriva in honom i augusti då, och inte utnyttja så många timmar?

Är ju en bra idé, men känns kanske lite dumt att ta upp en plats om man egentligen inte behöver.

Turbo o Zody: Jag har oxå hört att det kan vara svårare att skola in ett o etthalvtåringar än ettåringar. Tänkte eftersom det ändå inte är aktuellt att börja vid ett så kanske det vore bättre att vänta ytterligare lite längre så att man kommer förbi den lite känsliga perioden runt 1½?

Bra med alla åsikter :)! Har ju som tur är ett tag till på mig att fundera. Viktigt oxå känner jag att kolla upp platstillgången så att man inte är helt rökt om man vill ha plats i januari.
 
Sv: Bra ålder att börja på dagis, lite senare?

Jag tycker inte barn behöver stressas in på förskolan. 2 är är fortfarande väldigt litet barn... Jag ser ingen anledning att de ska börja tidigt bara för att inskolningen ska vara enklare. Inskolade blir de ändå. Äldre barn kommer på det där med att föräldrarna jobbar hemma, separation osv. Även barn som gått länge på förskola får sina bakslag i vissa åldrar. Däremot kan 15 h vara svårt för vissa barn. Ibland kan det vara för lite vid för att de ska komma in i verksamheten. Men det får man känna efter själv hur det fungerar med ens eget barn. Jag skulle lugnt vara hemma tills barnet var 2.5-3 år om jag hade möjlighet. Förskolan är en tuff värld idag och ingen kan ersätta mamma och pappa. Nya sparkrav och större barngrupper år för år...
 
Sv: Bra ålder att börja på dagis, lite senare?

Förskolan är en tuff värld idag och ingen kan ersätta mamma och pappa. Nya sparkrav och större barngrupper år för år...

Det är jätteviktigt för mig hur det ser ut, jag är superglad att vi fick plats hos dagmamma, hon blir ju mer som en extra farmor, och under Rasmus första år var dom andra barnen hon hade 3,4,5 och 5 år. Inga småpluttar.
Men på dagis är det 1-5 åringar. Och de har inte heller uppdelat småttingar - stora.

Hade jag inte fått dagmamma hade jag väntat längre. Och kommer göra det med barn nr.2 då dagmamman nog kommer gå i pension när de börjar bli dags för henne.


Sparkraven vi fått är att dagis kommer få flytta in på skolan, och fritidsgården tar över dagis lokal. Där även dagbarnen är 2 dagar i veckan! Nu har de öppet 3 dagar i veckan så man kan ju lösa det så att dagbarnen är där dom andra 2, men går inte det så kommer fritidsgården öppna kl 15 när dagbarnen har fika och sen delar de på lokalerna till kl 18 :( Och på loven så är ju fritidsgården öppen mer.
 
Sv: Bra ålder att börja på dagis, lite senare?

Kan ni vänta så är ju det toppen, vi sitter redan nu och räknar på hur vi ska få föräldraledigheten att räcka så länge som möjligt. (lika bra att vara ute i god tid :angel: )
Som det ser ut nu så kommer Räkan skolas in runt 1,5 års ålder, men vi försöker vrida och vända på våra arbetstider för att kunna hålla hen hemma längre. :) Sambon jobbar skift och jag inom vården så lite pusslande med mina tider alt. att sambon byter skiftvecka kan göra väldigt mycket. Om det inte funkar att få ihop våra tider så kommer Räkan trots det inte vara allt för många timmar på dagis varje vecka, och det känns skönt.
 
Sv: Bra ålder att börja på dagis, lite senare?

Tycker inte att det är något problem att skola in barn i två-årsåldern.
Men hjälp, om de hunnit bli mot tre år, då ser man gärna att någon annan står i tur att ha inskolning ;)
Jag vet inte hur ni har räknat med föräldradagarna men jag tyckte att det var bra att ha kvar dagar så att man kunde låta barnen vara lediga hela sommaren fram till 5-6 år.
 
Sv: Bra ålder att börja på dagis, lite senare?

Min Tuva började i augusti i år, då var hon 16 månader. Hon har gått ganska mycket då både jag och hennes pappa jobbar heltid men vi ar löst det med att Mormor hämtar tidigt (11) en dag i veckan.
Hon har trivts som fisken i vattnet. Älskar sina kompisar och blir jätte ledsen när hon inte får gå dit pga av sjukdom tex.

Jag tyckte det var en jättebra ålder att börja med jag är övertygad om att hon inte hade "tagit skada" av att börja ett halvår senare.

Tuva går på föräldrakoperativ, inga problem med terminstarter eller likande, en väldigt liten barngrupp och hög personaltäthet. Vi är supernöjda!
 
Sv: Bra ålder att börja på dagis, lite senare?

Kl.

Nu är ju alla barn olika, och som förälder känner man sitt barn bäst och vet vad just han eller hon behöver, men upp till 2-3 år behöver barn egentligen inte förskolan, det är min uppfattning och erfarenhet.
Att det är enklare att skola in ett barn som är yngre är säkert sant, men jag tycker personligen inte det är ett bra argument till att börja tidigare.
Som någon annan skrev tidigare i tråden så kommer bakslagen ändå.
Måste man som förälder jobba för att få ekonomin att gå ihop så är det ju så, inte så mycket att göra och barnet har det säkert bra på förskolan.
Men jag tror utan problem man klarar att tillgodose behoven av lek och umgänge med andra, som sagt till 2-3 års ålder, och säkert även längre!

Och det var min åsikt det :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 545
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 453
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
688
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 808
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fototråd del II
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp