Bra ålder att börja på dagis, lite senare?

Sv: Bra ålder att börja på dagis, lite senare?

Jag ser både för och nackdelar. En födel som jag har sett med min brors dotter är, att hon pratar mer, är mer "uppfostrad" äter bättre osv. Hon har helt enkelt "vuxit".

Huruvida förskola ger en fördel i prat och uppfostran hänger nog helt (?) på föräldrarnas engagemang. Min syster lät sin dotter börja dagis när hon var drygt 2 och hennes dotter bräckte då min jämngamla dotter med råge, trots att även min dotter är tidig med tal och motorik (min dotter började dagis vid 14 månader).
Orsaken är nog att min syster lägger ner stort engagemang i sitt barn, så jag ser inte att en förälder inte kan åstadkomma samma som förskolan i det fallet. Men går jag till mig själv är det lätt att bli trött/bekväm och mest sätta på en film och då är det klart att utvecklingen inte får någon hjälp...

Sen har ju förskolan den fördelen att när de uppfostrar barn så kan de hela tiden komma med argumentet "alla barn ska..." och det verkar vara något som barn verkligen förstår, så ofta får man kämpa mer hemma med regler och så är min uppfattning.

Till TS:

Nu är ju alla barn olika, men min systerdotter var jättesvår att skola in, men det kanske hon hade varit som yngre också?

Öppna förskolan kan nog till en del ersätta det dagis ger, men det finns två saker som inte går att åstadkomma där:
* en fast grupp, där barnet kan hitta sin plats (på öppna förskolan varierar ju barnen från gång till gång)
* att vara utan sina föräldrar

Sen vet jag inte hur viktigt ovanstående är i tidig ålder. Som du (TS) skriver så har de ju hela livet på sig att lära sig...
 
Sv: Bra ålder att börja på dagis, lite senare?

Ja de har hela livet på sig... Jag har "skolat in" en femåring :) Det gick det också, men det var hopplöst att få honom att äta frukt och grönsaker ;)
 
Sv: Bra ålder att börja på dagis, lite senare?

Åh vad skönt för er att kunna vara hemma så mycket :) Och vilken tur för sonen! Jag tror inte det finns något att 'oroa' sig över.

Elina går på dagis, hon har älskat dagis sen första stund. Det är ett föräldrakooperativ så jag känner inte så mycket av besparingar än iallafall, jag är trygg med personalen och har som sagt en lycklig unge.

Jag tror barn generellt är väldigt olika när det gäller behov/utbyte av andra barn, Elina (19 mån) älskar att leka med sina kompisar och efter många dagar hemma kan hon bli frustrerad på tråkmamma och vilja gå iväg till dagis :mad: Unge!
Hon lär sig mycket både bra och dåligt på dagis, men på det stora hela känns det super. Så den här lösningen har fungerat bra i vår familj, men i andra familjer vet jag att hela familjen känt att de hade behövt lite extra tid hemma med bara mamma och pappa. Sånt där vet du och din familj bäst! Ingen annan kan säga att barnet har det bättre på dagis än hemma, det tror jag inte, inte så små barn.
 
Sv: Bra ålder att börja på dagis, lite senare?

Vad bra att hon gillar dagis :)! Just nu lutar det ändå åt ursprungsplanen, med start till hösten. Har kollat lite, o det verkar vara värre att få plats där man vill i januari. Dock blir det ju ändå inte mycket dagis - strikt omsorgsbehov kommer han bara att ha 5 h på onsdagar (!) annars går vi om varandra, men det verkar inte vara några problem att ha honom där 15 h, och ska han gå alls så är väl det minimum för att det ska funka bra för honom med rutiner etc.

Har dock inget helt bestämt än, o som tur är en stund kvar att fundera.
 
Sv: Bra ålder att börja på dagis, lite senare?

15 timmar är bra tycker jag. Rasmus går 3 dagar * 5 timmar. Han lämnas kl 10 och hinner leka ca 1 timme före maten, sen äter de tillsammans och han sover. Innan han hämtas kl 15 så hinner han med både lek, ev.bad och fika.

Han går 2 dagar hemma hos sin dagmamma och 1 dag nere på lokalen. Det för att verkligen behålla den trygga relationen till sin dagmamma. Jag kan ju låta honom gå mindre. Men de känns som om han bara är där 1 dag/vecka kommer han inte riktigt in i gänget och får inte den regelbundna kontakten med sin dagmamma så han känner trygghet till henne.
 
Sv: Bra ålder att börja på dagis, lite senare?

Barn med normala familjer har det bäst hemma anser jag. Lagom är bäst! Är man helt hemma tills man börjar skolan kan det vara svårt med det sociala. Dvs. Att man får armbåga sig fram lite... Beroende på ens livssituation alltså, en del kanske har ett underbart stort umgänge! Men lite generellt så där... Ha inte dåligt samvete för att ni vill vara hemma mycket och länge med era små barn :)
 
Sv: Bra ålder att börja på dagis, lite senare?

Dina synpukter väger tungt eftersom du ju både är förälder och förskollärare :)!
 
Sv: Bra ålder att börja på dagis, lite senare?

Frågan är vad som är bäst för L? Vi träffar ganska mycket folk ändå, och en hel del barn, och möjligheten att nyttja öppna förskolan mer finns ju. Jag tänker som så, att dagis och skola hinns ju med i massor av år ändå? Eller tänker jag fel? Behöver en 1½åring mer stimulans än så?

----------------------------
Så alltså, vad tror ni? Är det till nackdel för barnet att inte börja på dagis förrän vid drygt två års ålder?

Tackar för svar på förhand :)

Om jag vore dig skulle jag definitivt låta han börja senare! Speciellt eftersom ni ändå träffar mycket barn och kan nyttja öppna förskolan (för det tror jag är BRA).

Vår son började nu vid 1 år och 9 månader (dagmamma). Det har gått utmärkt och han trivs (går 75%) jättebra.

Med andra ord: jag tror det kommer gå prima OM han börjar, men jag tror inte alls att det är fel att han INTE börjar. Som du säger; förskola och skola hinner man med ändå.
 
Sv: Bra ålder att börja på dagis, lite senare?

Min lillasyster har alltid varit hemma tills hon började skolan eftersom mina föräldrar har egen affär. Utan utbildning och 21 år gammal har hon nu armbågat sig fram till ett riktigt coolt jobb. Hon är jäkligt duktig på att arbeta, service, bemöta kunder osv ;) (Men nej hon äter inte konstiga saker, inte frukt, inte grönsaker...)
 
Sv: Bra ålder att börja på dagis, lite senare?

Min lillasyster har alltid varit hemma tills hon började skolan eftersom mina föräldrar har egen affär. Utan utbildning och 21 år gammal har hon nu armbågat sig fram till ett riktigt coolt jobb. Hon är jäkligt duktig på att arbeta, service, bemöta kunder osv ;) (Men nej hon äter inte konstiga saker, inte frukt, inte grönsaker...)

Slutsats: Ens största mission som hemmavarande förälder är att lära ungen käka grönsaker ;).
 
Sv: Bra ålder att börja på dagis, lite senare?

Exakt! He he! Grupptrycket är svårt att ersätta. Frågan är ju om det är värt att ungarna börjar supertidigt på förskola bara för det ;)
 
Sv: Bra ålder att börja på dagis, lite senare?

Exakt! He he! Grupptrycket är svårt att ersätta. Frågan är ju om det är värt att ungarna börjar supertidigt på förskola bara för det ;)

Här kör de "dip-mellis" på måndagar för att uppmuntra barnen till att äta mer än bara gurka ;)

Är man helt hemma tills man börjar skolan kan det vara svårt med det sociala. Dvs. Att man får armbåga sig fram lite.
Jag minns när jag började lekis, i min klass var vi bara barn som vart hemma med våra mammor. Sen i 1an blandades vi med barnen från dagis.
Minns jag inte helt knasigt var det så för mina småsyskon oxå. Men de är ju evigheter sen, mitt yngsta syskon tar ju studenten i vår :angel:
 
Sv: Bra ålder att börja på dagis, lite senare?

Exakt! He he! Grupptrycket är svårt att ersätta. Frågan är ju om det är värt att ungarna börjar supertidigt på förskola bara för det ;)

Är inte säker på det - man måste väl kunna förebygga med en x-tra morot eller så mellan varven :idea:
 
Sv: Bra ålder att börja på dagis, lite senare?

kl

Personligen tror jag inte att ett barn egentligen har behov av att vara på förskola de första tre åren (ca). Jag är utbildad lärare (år 0-5) och under utbildningens gång har jag många gånger stött på både forskare, barnpsykologer och litteratur som hävdar detta. Barnet kan absolut få lagom stimulans hemma och genom utflykter till ex öppna förskolan. Det sociala är ju viktigt, men det är MINST lika viktigt att få vara med sina föräldrar i en trygg och lugn miljö.

Lite senare är förskolan dock jättebra, och min plan är absolut att My ska gå i förskolan, men helst inte innan hon är två år, och allra helst inte innan hon är tre år. Vi hoppas på att få till ett syskon snart, och i så fall kan vi ju vara hemma tills My är ca fyra år på båda barnens fp-dagar, och sen kanske de kan börja på förskola eller hos dagmamma tillsammans. Eventuellt får My börja tidigare, det beror helt på henne och hennes behov.

Jag ser inga nackdelar med att ha barnen hemma länge, tvärtom. Jag tror att en trygg familjesituation med mycket kärlek och engagemang (OBS detta kan man natrurligtvis ha även om barnen börjar på förskola tidigt) ger trygga och självsäkra barn,. Inskolningen kan vara jobbig i alla åldrar, och den kan gå lätt. Men min erfarenhet säger mig att ett tryggt och självsäkert barn har lättare för att anpassa sig till en ny situation än ett barn som är lite mindre självsäkert och kanske lite mindre tryggt (vilket ibland hänger ihop med åldern).

//julia
 
Sv: Bra ålder att börja på dagis, lite senare?

Min kompis fick sitt andra barn när första killen var 1½ år. Alla undrar varför han inte börjar på sina 15 timmars... Vill folk inte umgås med sina barn??? De har honom självklart hemma, men hon sa att de stöter på mycket undringar över det!!! 18 månader!!! What? Okej att jag också är lärare, men inte har jag sådan övertro att en 18 månaders BEHÖVER gå sina 15 timmar... (Men det är bra att det finns om man behöver barnomsorg, det ska ju heller inte bli en klassfråga att endast de som kan vara hemma 3 år ska få skaffa barn)
 
Sv: Bra ålder att börja på dagis, lite senare?

Spinner vidare i min gamla tråd... Funderar fortfarande mycket på det hela, och ska han börja till hösten är det ju snart dags att söka plats.

Ludvig är väldigt "mammig och pappig" - mest eftersom han alltid är med någon av oss, då vi inte har några föräldrar i närheten ( o bara en i livet - sambons pappa o Ludvigs jättegulliga farfar- dock 20 mil bort), och han blir verkligen ledsen om vi lämnar honom bara för en kort stund, t ex i dag här hemma då jag hade en kompis här och passade på att låta henne vara barnvakt medan jag tog in hästarna. frågan är då: Ska han lära sig " den hårda vägen" redan till hösten för att han faktiskt behöver vänja sig vid att vara i från oss, eller ska man vänta en termin till (mitt jobb är ju ganska terminsstyrt, inte sambosn i o för sig) så han är lite större (2 år 3 mån) och kanske lite mer går att föklara för att "mamma/pappa kommer tillbaka". Längre än till 2 år o 3 månader är det inte aktuellt att vänta hur som helst, men oavsett vilket så kommer det bara att bli ca 15 h per vecka.

SVÅRT - vill ju lillemannens allra bästa...
 
Sv: Bra ålder att börja på dagis, lite senare?

Våra tjejer började förskolan vid 1,5 års ålder. De har hela tiden bara gått halvtid (19,5 h) och det är först nu som 4,5 åringar som de fått gå upp lite i tid då jag gått upp på heltid för att få bättre föräldrapeng till vår "trea".

Jag tycker att de haft behållning av förskolan ända från början. Vi har aldrig haft ett grin varken vid lämning eller hämtning, barnen har stortrivts, de äldre barnen formligen avgudade våra flickor och de kom snabbt in i gruppen.

Nu märkte jag rätt tidigt att våra barn haft behov och kunnat interagera med andra barn och för oss fyllde inte ö.f. våra behov.

Så personligen ser jag gärna att man skolar in barnen innan 2 års ålder, att man låter inskolningen ta tid och att man inte har alltför långa dagar utan att barnet får det bästa både hemifrån och från förskolan. Jag ser ingen fördel i att man väntar till ex.vis 3 årsåldern men det är helt min personliga åsikt.
 
Sv: Bra ålder att börja på dagis, lite senare?

kl

Personligen tror jag inte att ett barn egentligen har behov av att vara på förskola de första tre åren (ca). Jag är utbildad lärare (år 0-5) och under utbildningens gång har jag många gånger stött på både forskare, barnpsykologer och litteratur som hävdar detta. Barnet kan absolut få lagom stimulans hemma och genom utflykter till ex öppna förskolan. Det sociala är ju viktigt, men det är MINST lika viktigt att få vara med sina föräldrar i en trygg och lugn miljö.

Lite senare är förskolan dock jättebra, och min plan är absolut att My ska gå i förskolan, men helst inte innan hon är två år, och allra helst inte innan hon är tre år. Vi hoppas på att få till ett syskon snart, och i så fall kan vi ju vara hemma tills My är ca fyra år på båda barnens fp-dagar, och sen kanske de kan börja på förskola eller hos dagmamma tillsammans. Eventuellt får My börja tidigare, det beror helt på henne och hennes behov.

Jag ser inga nackdelar med att ha barnen hemma länge, tvärtom. Jag tror att en trygg familjesituation med mycket kärlek och engagemang (OBS detta kan man natrurligtvis ha även om barnen börjar på förskola tidigt) ger trygga och självsäkra barn,. Inskolningen kan vara jobbig i alla åldrar, och den kan gå lätt. Men min erfarenhet säger mig att ett tryggt och självsäkert barn har lättare för att anpassa sig till en ny situation än ett barn som är lite mindre självsäkert och kanske lite mindre tryggt (vilket ibland hänger ihop med åldern).

//julia

Oj så bra skrivet, jag säger precis samma sak jag :) :bow:
 
Sv: Bra ålder att börja på dagis, lite senare?

Vi är lite i samma situation, fast ändå inte :)

Jag står också i valet och kvalet att skola in senare i höst ( början av oktober ) eller vänta till våren 2011. Har nästan bestämt oss för att skola in henne senare i höst och prova så.

Men Ella har inga problem med att vara med andra ( dvs barnvakt ) och hittills har hon inte blivit det minsta ledsen när vi går, men jätteglad när vi kommer åter.
Hade hon visat att hon haft separationsångest från oss hade jag nog väntat till våren ( speciellt då det handlar om samma timmar oavsett vilken termin hon börjar på ).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 541
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 453
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 805
Senast: ako
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 432

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp