Bra barnböcker?

Status
Stängd för vidare inlägg.

alazzi

Trådstartare
En spin-off från Senior. Vilka barnböcker läser ni för era barn?

Här läser vi mest Gunilla Woldes böcker samt ett gäng s.k. klassiker i förkortad version.

Vårt barn är än så länge bara i 2-årsåldern.
 
Sv: Bra barnböcker?

*in och kikar i sexåringens bokhylla*

Woldes böcker finns där

Böckerna om Ludde, kaninen, av Ulf Löfgren. Tokroliga.

Pettsson o Findus, kanske lite väl långa för en tvååring, men bilderna är ju helt suveräna och jag själv ÄLSKAR dem.

ABC sa lilla T av Lena Andersson. Enkla rim som min dotter lärde sig att fylla i innan jag läst raden slut...

Lycka till i bokjakten
Cinna
 
Sv: Bra barnböcker?

Jag fick en gammal fin ABC-bok av Lennart Hellsing och med teckningar av Paul Ströyer. Tyckte först att den var för större barn men dottern älskar den! Konstiga rim och helfestliga teckningar.

Man blir förvånad ibland.
 
Sv: Bra barnböcker?

Japp, den finns här oxå, fick den när Mc hade en vettig "leksak" i happymealen för några år sedan...

En annan klassiker som jag, enligt mamma, älskade var Elisabit, den köttätande :eek: växtens äventyr av H A Rey, samma som skrivit Nicke nyfiken.
 
Sv: Bra barnböcker?

Hallå!

En fantastisk författare som skriver tokroliga barnböcker är Julia Donaldson. T.ex. "Kvastresan", "Gruffalon", "Den flottaste jätten i stan". Hon skriver på rim och böckerna är översatta av Lennart Hellsing. Toppenbra för barn från kanske 3 år och uppåt! Min flicka (och jag) älskar hennes böcker!

Annars är ju Alfons och Ludde favoriter och Pippi och Emil såklart! (Allt av Astrid är ju bra!)

För litet mindre barn finns ju bilderböcker av Lucy Cousins t.ex. alla Molly Mus - böckerna.

För litet äldre brukar Palle-böckerna vara en favorit. De är också tokroliga om Palles pappa som alltid gör bort sig. Det har även kommit en ny serie om kärlek som heter "Bil ihop", "Vara ihop" etc. som mina elever, både tjejer och killar har gillat.

För "bokslukaråldern" kan jag rekommendera allt av Ulf Stark, t.ex. "Dårfinkar och dönickar", "Min vän Percys magiska gymnastikskor".

Ja det var litet som jag tycker är bra! Man är väl litet yrkesskadad, kan skriva hur mycket som helst om böcker! :love: Mayara
 
Sv: Bra barnböcker?

alazzi skrev:
Jag fick en gammal fin ABC-bok av Lennart Hellsing och med teckningar av Paul Ströyer. Tyckte först att den var för större barn men dottern älskar den! Konstiga rim och helfestliga teckningar.

Man blir förvånad ibland.

Haha, Hellsings ABC hade jag när jag var liten också. Barn älskar rimmen som är så knasiga. "Får det verkligen vara så i världen?" fnissar de. Det händer att vi i släkten citerar spridda delar ur den eller sjunger Krakel Spektakelsången :D

Hos oss är vi mycket fördjusta i Pija Lindenbaums böcker om Gittan. "Gittan och gråvargarna" om att våga lämna det invanda är kul men min favorit är "Gittan och fårskallarna" när hon är på charterresa och träffar en massa får att prata med. Hulim skulim!

Annars är Pettson och Findus en stor favorit.
 
Sv: Bra barnböcker?

Läste böckerna om Viggo för mina barn när de var så små. Max -böckerna också. Och en underbar bok om Livias resa. Upplever att små barn gillar vardagsnära böcker. Där de kan känna igen sig. När de blev lite äldre 3 + så var Ludde böckerna favoriter.
(Viktigt för genusperspektivet att man hittar böcker som handlar om tjejer.) En känd dramapedagog sa att det är synd om killar för oftast så läser man bara "killböcker" för dem medans tjejerna även får till sig killböcker. Det gör att tjejerna får både det kvinnliga och manliga perspektivet på tillvaron medan killrna bara får killarnas perpektiv.) Något som jag har tagit till mig och som klasslärare väljer jag mest böcker om tjejer som högläsningsböcker.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 456
Senast: Blyger
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 925
Senast: Twihard
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 916
Senast: lundsbo
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 446
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp