Bukefalos 28 år!

bra barocksadlar

Om det är någon som håller till runt här som är nyfiken får ni gärna komma och provrida den.

bor ju i skellefteå så det är ju inte så långt ;)
funderar faktiskt vääldigt mkt på en sådan.
vet dock inte vilka storlekar den finns i. har just nu en engelsk sadel stl arton x-vid bom. har u en rolig :crazy: häst utan manke så en svanskappa är nog ett måste för mig :rofl:
 
Om man nu då ska börja med barockridning kanske det är bäst att börja i en vanlig engelsk sadel då, och se om man kan testa lite olika som andra har. För jag tänkte på en sak, är det inte svårt att utbilda hästar i en sadel med så hägt framvalv?
 
Det förklarar ju saken; har vid flera tillfällen faschinerats över Portuguesans läge på hästryggen och tydligen blandat ihop den med Alta Escuelan!
 
Du kan ju få dem i vilken storlek som helst om du beställer från samma som mig eftersom han gör dem från scratch själv. Om du har problem med ryggen på hästen så ta ut en sadelmakare som fixar en ryggprofil då får du garanterat en sadel som passar nrä du skickar ned det du fått till sadelmakaren i Portugal.

Om du kommer och provar så får du ju känna hur en 40cm säte känns. Då vet du om du behöver bredare eller inte.

orion x


Det är inte så svårt att utbilda i en skolsadel, du ha rju inget som hindrar och man får en bra sits i den, eller rättare sagt man har inget som stör en bra sits.

I början kan man dock rida barbacka eller med en engelsk sadel. Själv hade jag börjat utbilda från marken för att sedan rida barbacka tills det att hästen musklat sig en del. Då har man större chans att sadel passar ett tag.

Angående framvalvet så känner du det inte. Det är inte ivägen alls även om man vill lägga fram handen för att få lite hjälp i framåt-nedåt.
 
kanske bör vänta tt tag då... har ju min häst på bantning nu:D
har dessutom inte kommit så långt inom barocken, håller just nu på med piaff och halva steg samt att byggar upp konditionen lite.
går det förresten att "vardagsrida" med din sadel, dvs skutta över några småhinder och så?
har ju iofs kvar den gamla sadeln ifall det inte är lämpligt med barocksadeln. men ändå. om man tex ska hoppa lite studs som uppvärmning?
 
har dessutom inte kommit så långt inom barocken, håller just nu på med piaff och halva steg samt att byggar upp konditionen lite.

Nej det var ju inte så långt... :p (snäppet längre än mig)

Jag har ridit ut i den och även om jag föredrar hoppsadeln så funkar det bra. Jag kan både rida lätt och dra på i full galopp i den. Dock får jag ju korta lädrena en hel del. :D

Hoppat i den har jag inte provat än, men några små skutt ute för att ta sig fram tror jag inte är något problem alls.

Det jag kan tänka mig är att magen tar i gallerierna fram, vilket ju är mindre skönt, men det är ju bara att prova. Får väl avlägga en rapport när jag fått provat, men det lär dröja. :crazy:
 
joo:P
bör tilläggas är att jag är ingen stjärna i barocken... än :rofl: ;) haha... håller mest på med lite *dagistramp som jag kallar det innan vi beger oss in i riktigt piaff
 
Om du har problem med ryggen på hästen så ta ut en sadelmakare som fixar en ryggprofil då får du garanterat en sadel som passar nrä du skickar ned det du fått till sadelmakaren i Portugal.

Undrar nyfiket; hur gör sadelmakarna när dom måttar upp en ryggprofil? Finns det föresten någon sadelmakare här uppe som gör sådant?
 
Jag vet faktiskt inte hur de gör. :o
Vet bara att psychogrrl (tror jag det var) har gjort det och så en till tjej. Hm...kanske var hon andra (jag och namn!!) som gjorde det och psychogrrl som tänkte göra det. *förvirrad*

Jag har m.a.o inte gjort det någon gång.
 
Riano?

Jag lånar tråden lite... Har tittat (över nätet alltså) på en sadel som heter Riano: http://hem.spray.se/maria.arabiskafullblod/DreamHC/Sida10.html

Jag har aldrig hört något omdöme om den - är det någon av er som testat eller har en? Den ser intressant ut tycker jag, men jag skulle gärna vilja höra någon som vet mer?
(Jag tror jag har frågat förr utan framgång... )
 
Re: Riano?

Jag får hålla med! Den ser onekligen intressant ut och priset var ju helt okej, men frågan är om någon vet något om den...
 
Re: Riano?

Jag har beställt en sådan!! :D
Fast den är kortare, totalt 45 cm.
Väntar på att få prova i slutet av
månaden (hoppas jag) eller i början
av nästa. Kan ju berätta vad jag tyckte då!
 
Re: Riano?

Nu börjar det väl ha gått ett tag...? Har du fått någon sdel som du kan berätta om???? :cool:
 
Re: Riano?

Heh, jo det har gått alldeles på tok för läne enligt min smak. :cry: Men pratade med försäljaren förra veckan och de är fortfarande kvar i Spanien för att få sina kläder :D Men men....snart så kanske.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 348
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 516
Kropp & Själ Så vad gör man? Jag hittar inget alls! Läkarna lyssnar inte på sin patient utan viftar bort problemet och ska få ett återbesök om 1-3...
Svar
11
· Visningar
900
Senast: 95johsv
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 268
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp