Lavinia

Trådstartare
Hej!

Har tyvärr tvingats inse att för att hinna och orka med häst och jobb kommer jag behöva en bil. Det går emot allt jag tror på, jag avskyr tanken på att åka fram och tillbaka till mitt fritidsintresse och samtidigt spy ut avgaser och göra luften och miljön sämre..

Så, frågan är alltså, finns det en bil därute som kan matcha mina krav?

* Mycket bensin-(eller vad den nu går på)snål.
* Billig i drift.
* Säker att köra, vi har isgata inte bara en gång om året här ute och bönderna kör som om de stulit sina bilar.
* Inte stöldbegärlig.
* Billig försäkring.
* AC

Det behöver inte vara en stor bil och absolut ingen dragbil- det har vi en i familjen redan som jag kan låna när vi ska till kliniken. Den bilen kommer även med chaufför och hästskötare så jag vill inte byta ut den:-). Bilen behöver bara kunna ta mej till och från stallet i alla väder på ett säkert och billigt sätt.

Jag kan passa på att påpeka att mina kunskaper om bilar sträcker sej till körning och eventuellt tanka och fylla spolarvätska. Helst skulle jag vilja ha ögonfransar på bilen och en stor utåtstående pil som visar var tanklocket sitter:-).

Någon som har nåt bra tips??

/Lavinia, drömmer såklart om en ferrari, men det går nog inte så bra med billig att köra och inte stöldbegärlig..

Sv: Bra bil?

Jag skulle säga en Golf III, tillverkades runt år -99. Kostar runt 30 tusen skulle jag tro. :)

En väldigt vanlig bil och inte speciellt på något vis, men en bra bil!

Under mina år med körkort har jag avverkat en del småbilar, bland annat en äldre Toyota Corolla som jag också kan tipsa om. Nu har jag en liten Citroen ZX som går som en klocka men är som en liten lådbil så den skulle jag inte vilja köra i diket med. :)

Helst skulle jag vilja ha ögonfransar på bilen

Ögonfransar är lätt fixat, kostar typ 150 kr! ;)

%C3%B6gonfransar-till-bilen.jpg

Jag kan säga att jag pendlar mellan Västerås och Enköping, 3,2 mil enkel väg. Pendlar både till jobbet = motorväg och stadskörning, till stallet där jag har min medryttarhäst = ut på landet...WAAAYY ut på landet, till stallet där jag tränar andra = grusväg och snödrev på vintern. Jag är SÅÅÅ nöjd med min bil. Nu köpte jag den visserligen fabriksny, men ändå. Det är en miljöbil, drar ca 0,5 liter diesel per mil. Jag köpte den för 192 000 (med sporttillval och extrautrustning). Den går som miljöbil (fick premien precis innan de tog bort den) Du kan googla på den. Seat 1,9 ECO-Turbo Diesel, årsmodell 2009 (är min). De finns som fina begagnade eller med mindre tillval = billigare bil. Enda misstaget jag gjorde var att välja lågprofilsdäck. Grusvägar på landet med såna fina, men obekväma däck....tvättbräääää äää ää äää ä ää ääää ääda....:D

Ekvationen billig, bensinsnål och säker bil går liksom inte ihop :/

Tyvärr.

För att kunna rekommendera en vettig bil till dig behöver man ju även veta vilken budget du har att röra dig med..
Det är ju ganska stor skillnad om du vill lägga 30 000kr eller 200000kr...

En liten bil drar mindre än en stor, men den är inte i närheten av lika säker som en stor..
Franska bilar skulle jag blunda för, inte heller en plastbil..
Har för mig att Renault clion har motorhuv i plast = dåligt vid krock...
Vet att det även finns fler som har det och ja du kan ju räkna ut själv hur bra plast står emot jämförelsevis med plåt vid eventuell krasch..

Jag hade en Audi 80 -95a för många år sen, den var kanon!
Drog 0,7lit/mil blandad körning vilket är väldigt snålt för en både så stor och gammal bil.

Annars håller även jag med om att en golf är ett bra val, står sig bra i pris, bra kvalité, mkt bil för pengarna, en liten pansarvagn helt enkelt.
Men golfen är ju fortfarande relativt liten som inte är så himla krocksäkert, men hellre den än en smart ;)

Golf, de nyare är en ganska liten bil, men ändå en stor bil så att säga. Det är mycket därför de är så populära, bra storlek, men ändå robust, schysst motor och bra comfort.

En Honda FIT kanske? (Månne heter modellen något annat i Sverige) Jag provkörde en förra månaden och skall faktiskt tillbaka och provköra den igen nästa vecka. Jag letar också efter en liten, relativt billig och bensinsnål bil som det inte blir kaffeved av om man slirar av vägen.

Hej igen!

Jag antar att det är ett krav med runda "ögon" till fransarna, eller skulle det funka med 4-kantiga??

Bilen kommer mest åka 70-väg, tror inte vi har några elstationer i närheten, men kanske om man kan tanka i vägguttaget att det skulle funka?? Vägarna här är väl sådär säkra, eller vägarna är ok, men bönderna (och grävlingarna) något mindre:-).

/Lavinia

Hej!

Precis en sån ja. Din beskrivning stämmer bra in på vad jag söker. Och sen såna där antisladd-historia vill jag ha också... Har råkat stänga av lånebilars här ute på vägarna och det är som att åka halkbana på nytt-- roooligt, men lite väl nära diket ibland.. Och köra 4 mil i 50 km i timmen för att man råkat trycka av anti-sladden.. not som fun..

Jag har egentligen inga planer på att krascha, men sånt kan man ju inte veta i förväg alla gånger..

/Lavinia

Fast anti-sladd är ju sanning med modifikation...

Det går jättebra att sladda trots att anti-sladdsystemet är i..

Du måste ju fortfarande köra rätt för att slippa krascha, å att köra rätt kommer ju genom övning att köra bil...

Gärna på en bana...

Ehh..
Jo, men det är en markant skillnad med och utan antisladd, iaf i det klimat vi har här. Sen skyddar det inte ett piss mot för hög hastighet, hastiga svängar och andra dårar, men iaf de första två kan jag påverka själv.

Jag har ju inte på över 10 år med körkort lyckats köra i diket en enda gång, trots att jag inte kör jätteofta (ja utom när jag jobbade som bilburen brevbärare såklart, då körde jag bil konstant utan att krascha...) men jag märker klar skillnad på bilen om antisladden är av eller på. Det blir rooligare utan, men då ska man ju helst inte vara på vägarna :-).

/Lavinia, som alltid kör extremförsiktigt.. Man ska vara rädd om andras saker och liv.

Gasbil? Volvo s60 finns som det. Miljövänlig och billig att fylla:)
Volvo brukar ju vara driftssäkra bilar oxå!

Volvo är jag uppvuxen i, men dom är väl ganska dyra och så..

Annars gillar jag volvo och sambon vill ha en sån c30 (?).. Eller så vill han ha en Toyota Prius, men dom är jag rädd för..

/Lavinia

VW Polo är ett alternativ. Brukar få bra kritik i jämförelse med andra småbilar.
Finns som miljödisel.
// Linda

Jag röstar på polo. Min drar 0.5-0.6 beroende på miljövänligt jag kör osv. Finns fräscha för runt 20'! Visst, inget man vill krocka i, men det vill man ju inte med någon småbil.

Jag skulle säga en VW Golf IV som är runt årsmodell-00
sambon hade en sån förut och det är en riktigt trevlig bil att köra, det är en stor liten bil och känns ganska säker.
Kanske inte den billigaste i drift pga tyngden men det gör ju samtidigt bilen lite stadigare och säkrare.
Jag skulle alla gånger välja en golf framför en polo även om de är billigare just pga storleken och därmed säkerheten.

Ekvationen billig, bensinsnål och säker bil går liksom inte ihop :/

Allt är relativt. Min bil (Seat Ibiza) är billig i drift, billig i skatt (nyare bilar efter 2008 har ingen "extra" dieselskatt), lagom billig i försäkring för att vara ny bil och den fick 5 stjärnor i krocktesterna. Sen är ju alltid en stor SUV säkrare än en liten Fiat av miljoner orsaker. Men vad som är "säker" bil beror ju lite på vem du frågar. Frontalkrocka i 90 km/h mot en stolpe klarar ingen bil, krocka med en älg ger skador på bilen oavsett vilken bil, men min bil är så låg att jag nog klipper benen på älgen och den landar på taket, medan en Audi som jag såg krockade med en älg, fick djuret på vindrutan. (jag kanske till och med kan köra under magen på älgen eftersom jag har sportchassi = låååg bil :D ) Det negativa med min bil är att pga dess enstaka cm markfrigång så fastnar den gärna i snön om det är för mycket snö, medan den är en dröm att köra på motorväg eller landsväg om man är lite gasglad som jag :p. Så välj inte en låg bil, om du inte är fåfäng. Krocksäker är den ju enligt alla tester, men allt är relativt. Men ganska säker är den OCH billig OCH bensinsnål. Drar inte en droppe bensin för den går på diesel. :rofl:

Hahaha!!

Ja så kan man ju göra förstås..

Hade inte ferrari varit så dyrt borde ju en sån också vara relativt säker i älgkrockar.. Låga och fina och dessutom strömlinjeformade.. Älgen bara blåser över och av..

Jag är inte det minsta fåfäng så länge bilen har ögonfransar:-). (och är illgrön..)

Sen passar jag på att fråga.. Vad är egentligen skillnaden på alla dessa drivmedel, diesel och miljödiesel och konstiga siffror på bensinen? Jag kan verkligen ingenting om sånt..

/Lavinia, drömmer om en Tesla..

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 075
Senast: tara
·
Fordon Jag är ute efter en bil med stort lastutrymme som även är relativt billig i drift. Jag är ofta iväg och tävlar med hunden och behöver...
Svar
14
· Visningar
1 308
Senast: Amha
·
Fordon Min Honda crv börjar bli gammal och sliten så nu är det dags att titta på ny bil. Vill ha en pålitlig och trevlig bil som inte är... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 823
Fordon Jag behöver en ny bil. Initialt var planen att helt sonika köpa en 4wd suv som även får dra. Fastnade för Honda crv. Men de försvinner... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
10 168
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka