Sv: Bra bil?

Tråkigt att höra men jag vågar sätta pengar på att du antingen blev lurad av bilfirman eller hade något annat fel på bilen.
lamdan påverkas inte på det sättet av bränsle.

Den har gått 350 mil :p
Vi privatleasar den o fick den i sommras.
Men jag har kollegor som har samma modell o de är alla väldigt nöjda¨.

Opel Astra, typ 02 och framåt. Räknas som liten mellanklassbil. Tål att krockas med, hyffsat liten och drar inte massor med bensin. Mycket bil för pengarna!
Toyotor brukar gå problemfritt och länge, men trista att köra. Likaså Skoda, hade en Octavia 03 som förra bil, billig, inte yttepytte och problemfri.

Hej!

Det där med privatleasing, hur funkar det?

Vi är ju som sagt totala idioter på bilar, både jag och sambo, så risken att bli lurad är ju enorm.. Vore då skönt med nån typ av leasing tror jag..

/Lavinia

Jag slår ett slag för Toyota Corolla.Trevlig liten bil som inte drar nåt.. nästan. Hade en sån ett tag och den tog sig fram överallt. Jag hade kunnat tänka mig en sån igen om jag skulle ha en liten bil:)

Jag har en Renault Clio, 00:a.

Jag kör med den till stallet, 50-70-90 väg, inkl. korsningar, rödljusen osv.
Den drar då ca 0.6, jag är tung i högerfoten....

Kör jag i stan, endast stadskörning, då drar den ungefär detsamma.
Jag är helnöjd med den, kostar en del vid reperationer, men det är sällan något går i sönder.

Någon skrev att det var plast till motorhuv på den?
Men nej, så är de inte.

Det är ett knocept som Toyota har med alla sina bilar.

Vi har då Aygo. Priset är lite olika beroende på utrustning o antal mil. Vi har det dyraste paket med extrautrustad bil o många bil. Avtalet löper på 36 månader efter det kan man köpa loss bil eller ta en ny.
Betalar ca 2500:- per månad, tror jag... Kan vi lite mindre. Då ingår allt utom bensin. Måste bilen till verkstad får man lånebil, viktigt iom att vi är väldigt beroenda av våra bilar för att kunnna jobba.
Man betalar en depositions avgift på 5000:- som återfås vid återlämnandet av bilen.

För oss är detta perfekt! Vi har precis köpt hus o lagt ut en del pengar på det. Hade inte riktigt 100k till att lägga på en bil. Med ett lån + försäkring mm hade vi varit uppe i samma summa om inte mer. Med tanke på värdeminskning osv känns det som en jättebra deal att slippa ligga ute med en massa pengar.

Rörigt det blev men du får fråga om du inte hänger med :)

Hej!

Ja det låter ju onekligen som ett vettigare sätt att ha bil på. Skönt att veta att man alltid har en bil och att allt (utom bensin) ingår. Jag hade inte ens tänkt köra så mycket, men jag gissar att man kör mer än man tänkt sig bara för att man kan..

Följdfrågan blir såklart vad 17 kostar det egentligen att ha en bil??

Jag inser ju att det beror helt på vilken bil man har och att ett snitt är svårt att dra till med..

/Lavinia

Kan ta vår andra bil som exempel. Det är en Peugeot 308, två år gammal. Har inga lån på den, en present från min pappa.
Den kostar drygt 4000:- om året att försäkra, halvförsäkringiom att vi har ju vagnskadegaranti kvar på bilen. Skatten ligger på 1600:- per året.
Sen är det service, blir en gång per år. Går på ett par tusen iaf om det inte är ngt extra.
Besiktning är inte aktuellt än eftersom den inte är så gammal.

I vilken prisklass? Jag hade en lb reggad a6. Drog 0,5 l/ mil. Men dyrare i inköp, men garanterat en av de säkrare :-)

Jag måste ju då fråga, eftersom ni också har hund, finns det något finstilt om det där med husdjur bilen eller så..? Nu är ju iofs mina hundar betydligt större, men skulle man få sätta in en hundbur tex? Borde man ju få, men tänkte eftersom ni har ett kontrakt redan kanske det står något där?

Jag vet inte helt säkert. Får be mannen plocka fram knotraktet :)
Ruben ¨åker i bilen ibland, siter i sele på en filt. Normalt slitage på bilen är ju helt okej.

Min bil kostar:

Lån 1800 kr /månad
Försäkring 515 kr / månad
Skatt 1100 kr / år
Service varje 1500 mil, har då haft serviceavtal och betalat 286 kr / månad för service. Angående det kan man tänka olika. Jag som får serva bilen var 8 :e månad spar in en hel del på att ha serviceavtal, men kör man lite så kanske det går mer jämnt ut att betala per servicetillfälle.
Diesel 0,58 l / mil.

Vad en bil kostar beror ju helt på vad man har för bil.
Min LR kostar 1200.- i full tank och på den kommer man ca 45 mil. Kostar ca 10 000.-/år i försäkring och 4000.- i skatt.
Volvon (v70) kostar 800.- full tank o på det kommer man ca 60 mil. Kostar ca 8000.-/år i försäkring och 2000.- i skatt.
En Yaris kostar 350.- för full tank o på det kommer man ca 50 mil. Kostar ca 5000.-/år i försäkring och 700.- i skatt.

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 075
Senast: tara
·
Fordon Jag är ute efter en bil med stort lastutrymme som även är relativt billig i drift. Jag är ofta iväg och tävlar med hunden och behöver...
Svar
14
· Visningar
1 308
Senast: Amha
·
Fordon Min Honda crv börjar bli gammal och sliten så nu är det dags att titta på ny bil. Vill ha en pålitlig och trevlig bil som inte är... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 823
Fordon Jag behöver en ny bil. Initialt var planen att helt sonika köpa en 4wd suv som även får dra. Fastnade för Honda crv. Men de försvinner... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
10 168
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka