Billig bil med stort lastutrymme?

Wonderwoman

Trådstartare
Jag är ute efter en bil med stort lastutrymme som även är relativt billig i drift.

Jag är ofta iväg och tävlar med hunden och behöver ha mycket utrymme för att få plats med bur och utrustning. Det funkar idag med vanlig kombi. Men tanken är att skaffa en till hund i framtiden Och då blir det lite tight i en vanlig kombi. Särskilt då jag har malle som ju blir väldigt hög med sina stående öron :rofl: så förvaring över buren är lite svårt.

Så har buke några bra förslag?
Behöver vara 5-sits minst. Har runt 50' i budget, är ju tyvärr "fattig student" :meh:

Tittat på skåpbilar som citroen berlingo, renault kangoo. Men frågan är hur komforten är i dessa? Kommer ju köra längre sträckor ibland och då vore det trevligt med lite komfort.
 
Grejen med rena skåpbilar är att de inte är gjorda för långresor utan är gjorda för att ta hantverkare från A till B. Det innebär att inredningen, iaf i äldre bilar, är ganska så "minsta möjliga". Ratten är ofta inte justerbar verken i höjd eller längd, iom väggen bakom förarstolen mot skåpet kan man inte justera stolen så mycket som man ofta kan annars. De är ofta bullriga i kupén och körkänslan lämnar en hel del att önska.
 
Ja, Caddy Life är väl det jag tänker på främst - men de ligger rätt högt i begpris (som det mesta idag) så för 50' verkar det mest finnas 15+ år gamla bilar med 25-30' mil på mätaren. Eller Touran/Sharan. Jag köpte en Sharan i fredags och både den och Touran gör nog det du vill, men även där ger 50' en rätt gammal och/eller långmilad bil.

Du kan säkert hitta en o annan Caravelle och liknande minibussar eller skåp med dubbelhytt för 50' men då börjar det bli sådan nivå på bilarna att du riskerar att binda ris åt egen rygg... :crazy:

Skulle släpkärra för hundarna och allt som hör till dem kunna vara ett alternativ?
 
Jag är ute efter en bil med stort lastutrymme som även är relativt billig i drift.

Jag är ofta iväg och tävlar med hunden och behöver ha mycket utrymme för att få plats med bur och utrustning. Det funkar idag med vanlig kombi. Men tanken är att skaffa en till hund i framtiden Och då blir det lite tight i en vanlig kombi. Särskilt då jag har malle som ju blir väldigt hög med sina stående öron :rofl: så förvaring över buren är lite svårt.

Så har buke några bra förslag?
Behöver vara 5-sits minst. Har runt 50' i budget, är ju tyvärr "fattig student" :meh:

Tittat på skåpbilar som citroen berlingo, renault kangoo. Men frågan är hur komforten är i dessa? Kommer ju köra längre sträckor ibland och då vore det trevligt med lite komfort.

Berlingon är helt ok för den typen av bil även om jag inte gillade den (särbon hade en Berlingo när vi blev ihop). Du kanske skulle kolla på en Berlingo Family istället för det klassiska skåpet för mer komfort?

Caddy är typ mitt hatobjekt nr 1 när det gäller skåpbilar, de är vidriga. Men visst, en 4WD Caddy med lite större motor är helt ok.
 
Ja, Caddy Life är väl det jag tänker på främst - men de ligger rätt högt i begpris (som det mesta idag) så för 50' verkar det mest finnas 15+ år gamla bilar med 25-30' mil på mätaren. Eller Touran/Sharan. Jag köpte en Sharan i fredags och både den och Touran gör nog det du vill, men även där ger 50' en rätt gammal och/eller långmilad bil.

Du kan säkert hitta en o annan Caravelle och liknande minibussar eller skåp med dubbelhytt för 50' men då börjar det bli sådan nivå på bilarna att du riskerar att binda ris åt egen rygg... :crazy:

Skulle släpkärra för hundarna och allt som hör till dem kunna vara ett alternativ?

Ja det är rätt begränsande med en så stram budget O_o

Nej släpkärra avskyr jag, dålig komfort för hundarna plus att det är drygt att köra i max 80km/h :D
 
Berlingon är helt ok för den typen av bil även om jag inte gillade den (särbon hade en Berlingo när vi blev ihop). Du kanske skulle kolla på en Berlingo Family istället för det klassiska skåpet för mer komfort?

Caddy är typ mitt hatobjekt nr 1 när det gäller skåpbilar, de är vidriga. Men visst, en 4WD Caddy med lite större motor är helt ok.
Jo är ju family varianten som är aktuell och inte ett rent skåp. Borde ha skrivit det lite tydligare ser jag nu :angel:
 
Jag älskar min Caddy men jag har inte life-varianten. Man kan typ packa allt i den och lite till. Har 4 eurasier så de tar ju lite plats. Har inte provat life men alla säger ju att det ska vara bättre komfort i den så om det finns såna i rätt prisklass kanske det kan vara något!
 
Om du kan tänka dig en vanlig kombi så vill jag faktiskt slå ett slag för Skoda Superb, 660 liter i bagageutrymme och mycket trevlig att köra långa sträckor. Kan dock vara lite mer högljudd i kupén än andra bilmärken men definitivt mer tyst än en skåpbil.
 
Ja det är rätt begränsande med en så stram budget O_o

Nej släpkärra avskyr jag, dålig komfort för hundarna plus att det är drygt att köra i max 80km/h :D
Förstår problemet med hastigheten, men kan inte säga att komforten är dålig? Tycker de flesta verkar åka väldigt bra i kärra och du får ju ofta bättre komfort i kärran sen när den står än i stillastående bil.
 
Syrran och hennes kille köpte en VW multivan för att få plats med tre hundar och ett litet barn. Fördelen mot en mindre skåpbil är att man kan justera stolarna som man vill och man kör faktiskt väldigt skönt i folkvagnsbussarna. Nackdelen är att de är inte billiga alls. För 50k får man en ganska gammal och sliten folkabuss.
 
Förstår problemet med hastigheten, men kan inte säga att komforten är dålig? Tycker de flesta verkar åka väldigt bra i kärra och du får ju ofta bättre komfort i kärran sen när den står än i stillastående bil.
Är ju ingen direkt fjädring på kärran, så hundarna lär skumpa runt rätt bra på grusvägar tex.
 
Nu vet inte jag om det finns i "rätt" prisklass men jag köpte en honda civic för ett par år sedan och min schäfer sitter med stående öron och har lite plats kvar upp till taket i den. Jag kör med lastgaller (hade knölat in en mellanvägg om jag haft 2) för att inte ta av utrymmet men vet inte vad du behöver i utrustningsväg. Min betalade jag ca 120-130' för men då var den knappt inkörd (hade gått 6000). Hittar du en med flera mil i nacken kan du säkert få ner priset lite. Det är dock inte jättemånga kombimodeller på marknaden.
 

Liknande trådar

Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 359
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 506
Senast: Guldaskig
·
Övr. Hund Så. Det lutar åt att jag trots allt kommer behöva köpa bil igen. Inte bums. Men inom inte allt för avlägsen framtid. Av alla tänkbara...
2
Svar
28
· Visningar
2 159
Senast: Migo
·
Fordon Jag går i bilköpartankar och tänkte att Buke kunde ha bra input i frågan eftersom vi är en hop folk med skrymmande hobbies ;) På min...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inredningstråden, del 2
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp