Sv: Bra bil?

Min man har en Toyota Aygo o pendlar till jobbet med. Det är en jäkla trevlig bil! Rolig att köra o billig att äga. Drick 0.4l bensinm blandad körning. Pålitlig o bra kvalité. Inte en maxtra lulllull som kan gå sönder.

En volvo v40 kanske?

Jag har en sån o är jättenöjd, mkt billig bra o säker bil för den som inte är bilsnobb ;) vilken karl som helst kan laga den lite billigt om nåt går sönder.
Finns med olika motorer, lagom stor och redig bil ;). Antispin+sladd, ac, gör sig bra både på landsväg o i stan.

Här e föresten en bild på min lilla loverboy, tror du kan få en fräch för 10 000-15 000 :):)

32246475.jpg

En volvo v40 kanske?

Jag har en sån o är jättenöjd, mkt billig bra o säker bil för den som inte är bilsnobb ;) vilken karl som helst kan laga den lite billigt om nåt går sönder.
Finns med olika motorer, lagom stor och redig bil ;). Antispin+sladd, ac, gör sig bra både på landsväg o i stan.

Haha.. Inte min karl är jag rädd. Jag misstänker att jag kan fixa mer med bilar än vad han kan..

/Lavinia, som åkte en aygo för några år sen och var helt övertygad om att hon skulle dö, den sladdade runt, kändes som en go-cart.. men dom kanske har blivit stabilare??

Både jag o min man upplever den som väldigt stabil. Har kört den i i snömodd, isgata, snöstorm mm. Går som en klocka :)

Fast billig i drift vet jag inte, min mamma har en sådan och den drar minst 0,9 fast då kör hon mest 50 - 70väg med en del rondeller...

När jag körde blandad körning med rätt mkt landsväg låg genomsnittet på 0.7l/mil.
Nu kör jag bara i stan och den ligger på snitt 0.9l/mil men då är det BARA stadskörning, är mkt sällan utanför stan numera.
Har den stora motorn på 200hk+turbo.

Jo men de e klart att den drar mer än dom nya små fulbilarna som liknar leksaksbilar, men denna är överlag billig om man tänker på inköp och billig i skatt om man jämför med dieselbilar. Dessutom vill ju inte TS ha en småbil för hon ville ha en säker bil.

Så ser man överlag så ja den e billig fast den drar knappa litern i statskörning :D

Fast det beror ju helt på vad man har för motor i.
Vi har haft en V40 med T4'an, den drog i princip ingenting. Sedan har vi också haft en S40 med 2.0l T. Den drog det dubbla.

Har umgåtts rätt tätt med en V40, dyr bil att hålla till liten bekvämlighet. Drar lika mycket som en stor, dyr i reparation (och konstiga reparationer). Hade betydligt hellre lagt pengar på t ex VW eller Toyota.

Skillnaderna på drivmedel lämnar jag över till någon som kan mer om det.
Min erfarenhet är att dieselbilar drar mindre bränsle (oftast) och är på så sätt billigare i drift. De går ju på lägre varvtal. Diesel ger väl lite mer miljövänliga avgaser än bensin om man har bil tillverkad efter 2008 då dessa har partikelfilter som "renar" avgaserna lite. Jag hade en bensindriven bil innan denna, den gick på 98 oktanig bensin = dyrt och drog ungefär 0.9 l per mil = ännu dyrare när man pendlar varje dag med bil. Om du funderar på golfmodeller så jämför priser mellan Audi, Volkswagen och Seat. De byggs nämligen på samma fabrik enligt uppgifter jag fått. Endast karosserna är "annorlunda".
Seat Exeo är ju tex den äldre modellen av Audi A4 som seat köpt upp rättigheterna till. MEN den är ungefär 200 000 kr billigare för att det inte står Audi på den. :p Själv är jag lite inne på att byta bil i vår till en Nissan Qasqai. Liten SUV, som inte drar alltför mycket bränsle och har nu funnits något år så alla "barnsjukdomar" är avklarade.

Det är detta jag menar, nu har min mamma en sedan, vet inte vad det är för motor, men det går inte att lasta något i den, man sitter väl okej som förare men det är inte kul om man som vuxen ska behöva sitta bak..

Hej!

Jag är en relativt lite person så små bilar gör mig inte så mycket (saab 9-5 är tex omöjliga för mig att ställa in sidospeglarna på så jag ser nåt vettigt och samtidigt nå ner till pedalerna). Men jag antar att sambo vill ha en bil han får plats i.. (utöver teslan dårå, men den ligger några år i framtiden).

Men relativt lite, relativt säker och defintiv billig i drift vore nice..

Nybil verkar helt meningslöst, dom tappar ju i värde av att man tittar på dom.. Så en vettig billig bil, liksom.

/Lavinia, som börjar inse precis hur svårt det är att skaffa bil..

Då borde han få plats i Aygon. Min man är 185cm o det är absolut inga bekymmer, han sitter bra :)

Hej igen!

Jag antar att det är ett krav med runda "ögon" till fransarna, eller skulle det funka med 4-kantiga??

Bilen kommer mest åka 70-väg, tror inte vi har några elstationer i närheten, men kanske om man kan tanka i vägguttaget att det skulle funka?? Vägarna här är väl sådär säkra, eller vägarna är ok, men bönderna (och grävlingarna) något mindre:-).

/Lavinia

Det finns egentligen bara 3 bilar som skulle kunna kvala in på dina premisser och under kategorin elbil
Renault express (tvåsittsig liten skåpbil)
Renault clio (som en vanlig clio, dvs 4-5 sittplatser)
citroeng berlingo samma som express men med batterileasing

Gemensamt för dessa är dock att du kan ladda dem i ett vanligt vägguttag.
Och grovt räknat behöver de laddas 1h per körd mil.

Sen passar jag på att fråga.. Vad är egentligen skillnaden på alla dessa drivmedel, diesel och miljödiesel och konstiga siffror på bensinen? Jag kan verkligen ingenting om sånt..

/Lavinia, drömmer om en Tesla..

Diesel = fossilt bränsle
Miljödiesel = en blandning av fossilt och förnyelsebart bränsle / tex raps, tallolja

Bensin 95% Standard bränsle som alla bensinbilar går bra på
Bensin 98% högre motstånd mot självandtändning ( är din bil trimmad till max kanske detta bränsle kan ge minimalt med prestanda ökning, i en vanlig bil finns det ingen anledning att köra på detta bränsle
Bensin Shell V power (99%?)för den sanna entusiasten som vill tro att de inte kan bli snabbare än så här( kör du på strippen och jagar låga tider så kanske man tankar detta.)

Min förra bil var en "vanlig" bensinare...men varje gång jag tankade 95 oktanigt så pajjade lambdasonden. Körde därför på 98 oktanigt och det var även därför jag sålde bilen....7 lambdasondsbyten på 2 år...suck, suck och åter suck...

Min man har en Toyota Aygo o pendlar till jobbet med. Det är en jäkla trevlig bil! Rolig att köra o billig att äga. Drick 0.4l bensinm blandad körning. Pålitlig o bra kvalité. Inte en maxtra lulllull som kan gå sönder.

Hur långt har er gått? Hur ny känns den?

I familjen har vi en Peugeot 107 vilket är samma bil under skalet, en -07 som gått runt 17 000 mil och den börjar bli liiite sliten. Fortfarande en riktigt trevlig bil men den känns som att den gått 10 000 mil mer än den gått...

För att när motorlampan tändes lämnade jag in den till verkstan och de sa varje gång att den var trasig. De till och med testade om det var "glapp" i den, men den var trasig. :( En av anledningarna till att jag efter det köpte en fabriksny bil är att jag känner ingen som kan mecka bil eller laga bil. Alla andra tjejer vänder sig till sin pappa eller pojkvän när de har problem med bilen. Jag har ingen karl och min pappa har tummen mitt i handen när det gäller bilar. Så då ville jag ha garantin att jag kan lämna in den om det blir något fel på bilen. Dyrare i inköp ja, sjunker i värde ja men det gjorde min begagnade oxå...mer än halverades i pris på två år så...alla bilar sjunker i värde! Jag köper ny bil för att jag vill ha ny bil och jag vill lägga pengar på ny bil för att slippa onödiga verkstadsbesök :)

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 075
Senast: tara
·
Fordon Jag är ute efter en bil med stort lastutrymme som även är relativt billig i drift. Jag är ofta iväg och tävlar med hunden och behöver...
Svar
14
· Visningar
1 308
Senast: Amha
·
Fordon Min Honda crv börjar bli gammal och sliten så nu är det dags att titta på ny bil. Vill ha en pålitlig och trevlig bil som inte är... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 823
Fordon Jag behöver en ny bil. Initialt var planen att helt sonika köpa en 4wd suv som även får dra. Fastnade för Honda crv. Men de försvinner... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
10 168
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka