Bra dragbil

Tagliabue

Trådstartare
Kan ju gärna flytta tråden om den ligger helt felplacerad ;)

Jag har just nu en Audi A4 -01 som jag är äckligt nöjd med så länge jag inte har en finka bakpå .. därmed ska nu kräket bort då jag även vill ha kombi (min är sedan) så jag får plats med alla grejer som behövs + baslåda ;)

Hur som haver, sitter just nu och kollar på V70 i lämplig prisklass, runt 25-50 beroende på .. kruxet är då att man måste sålla bort bra många pga att jag inte får köra bilen me finka bak pga mitt B kort, tänker dock ta BE så det inte ska vara några problem med de.

Är V70 bra dragbil överlag? Drar de mkt soppa?

Sv: Bra dragbil

Just det, finkan väger 1400 kg, men jag har planer på att ta BE kort som jag nämnde :)

Hur långt fram tänkte du ta BE-kortet?
V70 är ju framhjulsdriven och är enligt mig inte en lämplig drag. Bakhjulsdrift eller helst fyrhjulsdrift är oslagbart!
I vilka miljöer kör du privat och med finkan? Hur mycket?

Det finns en massa afktorer som spelar in innnan man kan tipsa om bil...

Har haft två V70 en -98 bensin som rent ut sagt var urusel som dragbil och en 2002 diesel som var riktigt bra som dragbil. Dieseln drog inte alls mycket bränsle men då har man lite högre bilskatt så det blir nog samma kostnad ungefär skulle jag tro. Sen kan det nog skilja en hel del på motorerna i olika bilar av samma modell så det bästa är helt enkelt om man har möjlighet att ut och köra med släpet helst fullastat. Den första v70 jag hade var så klen så jag knappt kom uppför backarna men det behöver ju inte betyda att alla v70 är lika klena. Men oftast är diesel bilar bättre dragbilar

Dock så har jag övergivit volvo nu och skaffat fyrhjulsdrivet i form av Landrover.

Senast ändrad:

A4 quattro Diesel 1.9 1999 är den bästa dragbil jag haft ;), tråkigt dyr i service men övrigt toppen.

Har/har haft:
XC70 diesel T5 2007 - bra dragbil (för tung för b-kort och jag trivs inte med den)
Passat diesel 2.0 140 hk 2011 - bra dragbil (näst bäst efter A4 Q D, vet inte hur den är i vikt)
A4 quattro bensin 2.0 t 2002 - duglig dragbil (bensin är inte bra för drag)
Saab 9-3 bensin 1.8t 2008 - usel dragbil (benisn är inte bra för drag och denna kändes alltid för svag)

Det var min lista.

Jag har en V70 som jag drar mitt släp på med B. Tycker det funkar bra och den drar inte sådär överdrivet mycket, men hade jag köpt en dragbil idag så hade jag köpt en annan bil - fyrhjulsdrivet!

Har haft en v70 D5:a går jättefint att dra med! drar under litern med fullastat släp, men om ska ha en v70 ska man ha en automat då det blir mycket jämnare och annars upplevs de som klena.

Har haft en xc70 210hk -03:a manuell detta var en jätte bra dragbil tar sig fram överallt och jätte bra komfort och stark motor! drar dock mycket bensin

Nu har jag en XC70 D5 och jag är super nöjd! helt underbar att köra både utan och med släp! drar ca 0.6 blandad körning utan släp

För att förtydliga det hela lite så var jag faktiskt riktigt nöjd med dieselvolvon men flera omständigheter gjorde att den inte riktigt räckte till. Dels har jag ett stoooort släp (och BE kort) onödigt stort kanske men nu är det köpt, betalt och inbackat i ladan, bara det var lite av en bedrift då marginalerna var små både utanför och i ladan. Dels har jag en knölig stallplan med en hel del sten, varav jag försökte att gräva upp den största men den var tydligen större än störst, sen skulle jag borra hål för att spränga denmed snigeldynamit men den var hårdare än hård också, och med volvon gick det inte att köra över stenarna utan att få hela underredet sönderslaget och många gånger vill man köra ända fram till stallet med fodersäckar och annat.

Och så det avgörande som faktiskt inte har med släpet att göra så mycket. De senaste vintrarna var ju vintrar med stort V och som boende på en liten återvändsgränd som förmodligen plogas sist av alla vägar i denna kommunen, vilket jag kan förstå för det är bara är jag som bor här och någon måste ju vara sist, var det synnerligen svårt att ta sig ut många gånger, samt att jag körde fast på lilla krokvägen som leder fram till min återvändsgränd också. Volvon var helt enkelt för låg och då bara med framhjulsdrift så blev det ingé bra alls. Börjar man då jobba klockan sex på morgonen ja då vill man vara säker på att man oftast kan komma fram i tid. Jobbar man också ibland sena kvällar vill man definitivt komma hem i god ordning också :)

Jag tittde även på Volvos XC90 men då var faktiskt Land Rovers free lander ett bättre alternativ prismässigt och XC90 är väl stor.

Men beroende på hur man bor och hur mycket man ska köra med släp så kan en V70 vara en alldeles utmärkt dragbil

Senast ändrad:

Kan varmt rekomendera suzuki grand vitara = bakhjulsdrift med iläggningsbar fyrhjulsdrift. Drar i genomsnitt runt 0.9 och 1.4 med släp, vikt strax över 1500 på B och 1800 på BE.

Hur som haver, sitter just nu och kollar på V70 i lämplig prisklass, runt 25-50 beroende på .. kruxet är då att man måste sålla bort bra många pga att jag inte får köra bilen me finka bak pga mitt B kort, tänker dock ta BE så det inte ska vara några problem med de.

Är V70 bra dragbil överlag? Drar de mkt soppa?

Om det handlar om prisklass 25-50 och V70:n ska kunna dra så mkt som möjligt så antar jag att det är årsmodeller fram till och med -00 som är akutellt för din del.

Vi har två V70 -00:or som vi drar med i mindre utsträckning: Dvs till strand/skog/träning 2 ggr i veckan och för att hämta hö och halm ca 1 gång i månaden. Utöver det så går det en del turer till veterinäre, tippen och IKEA osv... För detta behov så tycker jag att V70 duger utmärkt, båda två tar sig fram där vi vill fram och utan att ruinera oss!

Men ska man köra längre och oftare än så och man dessutom kommer att utsätta sig för dåligt väglag i större utsträckning, så skulle jag ju ha satsat på en fyrhjulsdriven bil.

Vi har tidigare haft två stycken Subaru Legacys, en vanlig -92 och en Outback -00. Outbacken fick dra 1500 kg på B-körkort och den vanliga 1450 har jag för mig. De fastnade aldrig någonstans, och hade vår ekonomi tillåtit hade jag gärna fortsatt åka Outback! Tyvärr fick vi tag på ett måndagsexemplar (Subaruägare är ju annars Sveriges mest nöjda bilägare och Subarus är kända för sin driftsäkerhet!) och efter att motorn dånat för andra gången hade vi inte råd att laga den mer...

Ngt jag gillade med Subarusarna var att de kändes som vilka personkombibilar som helst att köra. De suvar jag åkt/kört i som får dra såpass mkt på B-kort är ofta mindre till utrymmet, små baksäten och litet bagage. Inget för en barnfamilj med hundar om man säger så... Dessutom tycker jag att många av dem känns lite 'traktoraktiga' att framföra. Förhöjningen som Outbacken bjöd på är fullt tillräcklig, och Subarusarnas fyrhjulsdrift är verkligen skitbra! Miljoner gånger bättre än de tidiga Volvo cross countrys t ex.

Men, våra två volvosar är mkt billigare att äga och laga och det finns alltid delar på skroten till dom.

De får dra 1530 kg på B-körkort.

Senast ändrad:

Jag hade tänkt ta BE kortet så fort som möjligt, jag hoppas kunna ta det inom en månad iaf. Hur som helst måste jag få min bil såld eller bortbytt innan jag kan köpa mig en ny bil.

Min fd chef hade en XC70 någon slags nyare modell, undra om de inte var en -03:a lr nåt? Den bilen var riktigt härlig å köra, diesel automat var de med. Drog ett fullastat Umesläp med den utan problem och dn var mkt lätt att köra för fort med (utan finka) :D Dock har han kört runt halva Sverige med denna bilen så den hade gått LÅNGT och han begärde för mkt, annars hade jag lätt köpt den.

Jag är mest insnöad på Audi, Volvo, Passat eller BMW. Någon slags suv vill jag inte ha, det är inte min typ av bil .. kombi ska det dock vara. Audi har jag blivit lite allergisk nu tyvärr pga mina fd Audibilar som vi haft problem med, annars är jag nog den mest Audikåte i hela Sverige :D Men jag känner för att testa något annat, Passat tycker jag är fina bilar och skulle kunna tänka mig en sådan med.

Bor i Sundsvall och vi har riktigt vinter här så att säga, drar mest finkan till och från travet eller runt till andra banor i Sverige allt mellan 10-40 mil tur och retur beroende på vilken bana vi tävlar på. Annars är det höhämtning och andra saker som man kan tänkas använda finkan till så den används bra mkt ändå. Har jag inte finkan bakpå bilen så rullar den relativt långt ändå, kör mkt bil.

Jag är mest insnöad på Audi, Volvo, Passat eller BMW. Någon slags suv vill jag inte ha, det är inte min typ av bil .. kombi ska det dock vara. Audi har jag blivit lite allergisk nu tyvärr pga mina fd Audibilar som vi haft problem med, annars är jag nog den mest Audikåte i hela Sverige :D Men jag känner för att testa något annat, Passat tycker jag är fina bilar och skulle kunna tänka mig en sådan med.

Upprepar då: Glöm inte bort Subaru Legacy /Outback/! Alla, utom vi då fast vi var ju trots måndagsexemplar det ändå, verkar vara skitnöjda med denna som /drag/bil!!

Upprepar då: Glöm inte bort Subaru Legacy /Outback/! Alla, utom vi då fast vi var ju trots måndagsexemplar det ändå, verkar vara skitnöjda med denna som /drag/bil!!

Du får inte glömma mig!
Jag är nr 2 av icke nöjda subaruägare.
Men jag blev tillsagd att var jag inte nöjd fick jag leva med det. :eek:
Så nu kör jag en annan bil som jag är nöjd med.
// Linda

Jag har bara erfarenhet av ett exemplar av V70 som dragbil men blev mycket positivt överraskad! Framhjulsdriven bensinmodell från -06, gissar att det är "basicmodellen" (kanske 140-150 hk?). Låg väldigt bra och stadigt på vägen och kändes knappt att man hade släp bakom, och drog runt 0,85 (!) med medelstort boggiesläp lastat med d-ponny.

Bästa bilen jag dragit släp med är Subaru Legacy. (får också dra rätt mycket på B-kort) Den är stark och smidig på olika typer av vägar/i backar osv och det känns knappt att man har ett fullastat släp bakom. Helt kanon!!

Liknande trådar

Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 387
Senast: Liten
·
Utrustning Vi är i startgroparna att leta efter en ny (för oss) dragbil.. har tittat i trådarna men hittar inte riktigt den info jag är ute... 2 3
Svar
49
· Visningar
9 642
Senast: LadyLusifer
·
Utrustning (Flytta tråden om den inte ligger rätt :D ) Jag har börjat dra hästfinkan mer och mer med min egen bil, problemet nu är att jag har...
Svar
3
· Visningar
886
Senast: Saigon
·
Hundhälsa Som rubriken säger, hjälp mig och min problem hund! :D Jag tycks inte hitta NÅGOT foder som inte går att matcha kriterierna. Bryr mig... 2
Svar
30
· Visningar
6 526
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka