Dragbil- Personbil eller SUV?

Sv: Dragbil- Personbil eller SUV?

Vi uppdaterade oss för snart ett år sen och köpte en Kia Sorento-08 170 dieselhästar. Drar 3500...lätt! ...älskar bilen! Automat med tiptroniclåda = både automat men har en inställningn där man kan växla själv vilket rekommenderas när det är mycket tungt. Låg- och hög...Nööjd!!! :D
 
Sv: Dragbil- Personbil eller SUV?

Stämmer det? Vi har också en Kia Sorento -08 2,5 CRDI EX, 170 hk, manuell låda. Den får dra 3000 kg på BE-kort.
Jag kan inte dra mig till minnes att det finns en dieselvariant som får dra 3500 kg på diesel? Bensinarna däremot får dra 3500 kg vet jag sedan vi kollade det. Automatväxlad låda fick också dra färre kilo än en manuellt växlad låda, när vi jämförde. Tror automaten låg på 2500 kg i släpvikt.

Vi tycker att vår Kia är riktigt bra dragbil för hästsläp, trots att den är manuellt växlad. :) Vi har för övrigt också en Boj 225 SEH, 2,5 ton totalvikt, vari vi har lastat ca 1600 kg och det går utmärkt att dra med Kian! :)
 
Sv: Dragbil- Personbil eller SUV?

Jo det stämmer. Den får dra 3500. En av kraven för att vi skulle vara intresserade.

Skattevikt, kg: 2200
Tjänstevikt, kg: 2200
Totalvikt, kg: 2670
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 3500
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 830
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 6170
Max lastvikt, kg: 470
Kopplingsanordning : KULA
 
Senast ändrad:
Sv: Dragbil- Personbil eller SUV?

Jag har liknande problem. Tar just nu utökat B och måste leta ny bil. Måste stämma med vikter samt helst inte dra för mycket. Har tittat på Subaru Forrester men läste en kommentar om att den inte alls var så bra?
Tacksam för alla tips (ursäkta trådkapning)
 
Sv: Dragbil- Personbil eller SUV?

Har också en kia sorento. Älskar den! Drar enkelt mitt tunga Ume B60 släp med två stora hästar i. Dessutom är den förvånansvärt bränslesnål med släp för att vara så stor. Drar runt liter milen tror jag.
 
Sv: Dragbil- Personbil eller SUV?

Varför inte BE och slippa krånglet med totalvikter som måste stämma :confused:
 
Sv: Dragbil- Personbil eller SUV?

Tror att de flesta är lite rädda för teorin faktiskt...

Har iaf hittat en santa fe att ringa på :D
 
Sv: Dragbil- Personbil eller SUV?

Kostnadsfråga för mig. Utökat B = 2500kr, E-körkort = 8000kr. Dessutom räcker utökat B för mig med mina hästar plus mitt släp (kommer upp i 2 ton totalt).
Utökat B innehåller samma teori som E, bara att man inte skriver ett teoriprov utan får några muntliga frågor vid uppkörningen. Dessutom har dom tagit bort kongården vid uppkörning. Du skall bara backa minst 2 ggr på olika ställen (typ runt hörn på en gata).
 
Sv: Dragbil- Personbil eller SUV?

8000 kr låter otroligt dyrt. Jag kom inte i närheten, då körde jag några lektioner på körskolan eftersom jag lånade deras släp.
 
Sv: Dragbil- Personbil eller SUV?

Jag köpte beg. böcker o betalade bara avgiften för teori o uppkörning.

Frågade vad det skulle kosta om jag kuggade o det var DÅ ca 1000.

KL
Om man drar 3.5 ton räknas inte det som lastbil med släp då det blir en väldigt hög totalvikt:confused::o
Dum fråga kanske, men det är mer än 10 år sedan jag tog mitt
 
Sv: Dragbil- Personbil eller SUV?

Du kan inte få en annan klass på dragbilen för att släpet blir tungt. Är bilen lätt lastbil eller personbil (B) kan det inte bli annat än BE med tungt släp (som "värst")
 
Sv: Dragbil- Personbil eller SUV?

Precis som Lovisaleonora_ och lil-sis undrar jag hur kostnaden kan bli 8 000 kr för ett BE-kort? Jag tog mitt BE-kort i vintras och det slutade på ca 3 000 kronor. (Körkortstillstånd, teoriprov, uppkörning, fotografering och tillverkning av körkort samt hyra av ekipage från en körskola.)
 
Sv: Dragbil- Personbil eller SUV?

Hjälp! Attack här från alla håll!
Jag ringde runt till alla körskolor i hela stan plus hörde mig för bland alla jag känner som tagit E-kort inom det senaste året.
Ni har väl haft tur och tagit era innan priserna steg kanske? Det "billigaste" jag fick reda på var en som fixade det på ca 5000 (inkl allt). Vi kanske har extremt dyra körskolor här i stan, vad vet jag?
Jag förstår inte riktigt varför jag blir ifrågasatt angående om jag personligen väljer att ta utökat B eller BE, allt jag ville var bara att få ett tips angående en bra dragbil till mit släp! :cry:
Förlåt så mycket att mina erfarenheter inte stämmer överens med era!
 
Sv: Dragbil- Personbil eller SUV?

Jag skrev inte in mig på körskolan förrän teoriprovet var klart och det bara var uppkörningen kvar. Hade jag tagit allt via körskolan hade det självklart blivit dyrare, men jag är snål.

Vi attackerar inte, vi påtalar bara att det är billigare än så, om man vill spara pengar. Och då blir det ju inte dyrare att ta en högre behörighet än att ta den lägre. BE är alltid mer användbart än utökat B, då är du ändå väldigt beroende av både bilen och släpet. Friare med BE:
 
Sv: Dragbil- Personbil eller SUV?

Varför måste du gå via körskola:confused:. Du kan ta det som privatist.

jag fick göra en testskrivning på en körskola- i princip gratis o sen läste jag om det jag hade fel på.

Man kan köra sitt eget ekipage- det tilltänkta.
Slalomen mellan konerna är borttagen o det var det som var svårt- om man är van att köra förövrigt.
Jag visste inte exakt hur långt avstånd det skulle vara mellan konerna o konerna vara svåra att se- låga.
 
Senast ändrad:
Sv: Dragbil- Personbil eller SUV?

Hade inte rek en santa fe. Svärfar har en sådan och jag har lånat den till att dra släp med och fy säger jag bara. Riktigt svag och tråkig. Då drar min saab bättre.
 
Sv: Dragbil- Personbil eller SUV?

Hade inte rek en santa fe. Svärfar har en sådan och jag har lånat den till att dra släp med och fy säger jag bara. Riktigt svag och tråkig. Då drar min saab bättre.
Då menar du inte V6. Garanterat.

SAAB är kass att dra med vintertid. Dessutom så startar de inte vid minusgrader:D
 
Sv: Dragbil- Personbil eller SUV?

Äh, min Saab har startat varje dag sen jag fick den. Det är drygt fyra år sen jag fick den och innan dess hade mina föräldrar den i 7-8 år. Vad jag vet inga startproblem då heller. Inte ens i -25 grader.
(Enda undantaget två gånger i vintras men det var för att batteriet var kaputt. Med ett nytt batteri mår den prima igen :D )
 
Sv: Dragbil- Personbil eller SUV?

Hjälp! Attack här från alla håll!
Jag ringde runt till alla körskolor i hela stan plus hörde mig för bland alla jag känner som tagit E-kort inom det senaste året.
Ni har väl haft tur och tagit era innan priserna steg kanske? Det "billigaste" jag fick reda på var en som fixade det på ca 5000 (inkl allt). Vi kanske har extremt dyra körskolor här i stan, vad vet jag?
Jag förstår inte riktigt varför jag blir ifrågasatt angående om jag personligen väljer att ta utökat B eller BE, allt jag ville var bara att få ett tips angående en bra dragbil till mit släp! :cry:
Förlåt så mycket att mina erfarenheter inte stämmer överens med era!

Som jag skrev så tog jag mitt BE-kort i vintras. Fick körkortstillståndet vid lucia. Teoriprov 2 jan. Uppkörning 8 jan.
Körde upp som privatist även om jag lånade ett BE-ekipage från en körskola. Hade från början tänkt ta en körlektion men det hanns inte med och det gick ju bra ändå :laugh:
Köpte BE-boken då alla exemplar ständigt var utlånade på alla bibliotek i Malmö-Lund-regionen. Läste den under en jobbhelg och gjorde kontrollfrågorna. Läste sen ännu en gång de delar som jag var lite tveksam på. B-kortsteorin fräschade jag upp med hjälp av datorprogrammet Bonniers Trafikskola.

För min del får du ta vilket körkort du vill men jag kan inte se att ett utökat B är bättre än ett BE. Har du vana att hantera släp så är det inte särskilt knepigt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp