Bra eller dåligt?

lillamy73

Trådstartare
Suck.
Läste på en kommuns hemsida.

Frivilliga till äldreomsorgen
Vi vill komma i kontakt med dig som har en liten stund över och kan tänka dig att göra en insats för en medmänniska.
En frivillig insats kan innebära att t ex glädja en person med besök, cafévärd på seniorcaféet, medhjälpare vid bingo, medhjälpare vid olika former av aktiviteter på våra boenden, promenader, musikunderhållning, filmvisning, allt från enstaka insatser till mer regelbundna. Är du intresserad?
Bra eller dåligt?
Personlig uppfattning: för jävligt rent ut sagt.
Tidigare låg det som arbetsuppgifter när man arbetade på ett boende eller i hemtjänst och nu vill kommunen att det ska göras gratis.
Stackars pensionärerna av idag när de enbart ses som siffror.

Fy skäms Sveriges politiker som drar ner på resurserna inom vård och omsorg.......

Sv: Bra eller dåligt?

Fy skäms Sveriges politiker som drar ner på resurserna inom vård och omsorg.......

Du är väl medveten om att Sveriges finanser är hårt ansträngda? Ska denna typ av uppgifter fortsätta finansieras genom lönearbete så måste dessa pengar tas någonstans ifrån, har du någon idé om varifrån?

En av mina systrar arbetade som volontär i älderomsorgen långt innan regeringsskiftet, så jag tror inte att det har så mycket med det att göra.

Jag betalar gärna mer skatt, jag tycker det är ett otyg när man förlitar sig på frivilliga krafter och/eller välgörenhet när det gäller det sociala skyddsnätet.

Du är väl medveten om att Sveriges finanser är hårt ansträngda? Ska denna typ av uppgifter fortsätta finansieras genom lönearbete så måste dessa pengar tas någonstans ifrån, har du någon idé om varifrån?

Undra varför finanserna är ansträngda?:banghead:
Kanske för att skatteintäkterna har minskat?
Betalar gärna mer skatt så länge pensionärerna kan få ett kvalitativt liv.

Rätt enkelt att höja skatterna och få tillbaka den kvalitén som fanns tidigare.
För då fanns pengarna....

Fast det ena behöver ju inte utesluta det andra. Mycket av det volontärarbete som görs går inte att ersätta med anställda. Umgänget med en volontär innebär oftast en relation som man inte kan få till en anställd.

Mycket av det volontärarbete som görs går inte att ersätta med anställda. Umgänget med en volontär innebär oftast en relation som man inte kan få till en anställd.

Vad görs som volontärarbete? Och varför kan man inte få en sådan relation som anställd?

Vad görs som volontärarbete? Och varför kan man inte få en sådan relation som anställd?

Framförallt handlar det om att umgås med en människa som man inte står i beroendeställning till. Vad man sedan gör tillsammans beror ju på intresse: Spela spel, läsa högt, gå på bio, ta en promenad, etc.

Undra varför finanserna är ansträngda?:banghead:
Kanske för att skatteintäkterna har minskat?
Betalar gärna mer skatt så länge pensionärerna kan få ett kvalitativt liv.

Rätt enkelt att höja skatterna och få tillbaka den kvalitén som fanns tidigare.
För då fanns pengarna....

Jag håller med dig i det feta, men:

Alliansen tog över 2006, efter 12 års socialdemokratiskt styre, och pengarna fanns inte då heller.
Även om vi höjer skatterna är det högst tveksamt att vi någonsin kommer komma tillbaka till den definition som välfärd innebar fram till 90-talet.

Är det något som behövs är det ekonomiskt utbildade politiker på alla nivåer, definitivt på landsting- och kommunal nivå.

Fast det kommunala skatteunderlaget har inte minskat, regeringen kompenserar kommunerna för jobbskatteavdragen.

Dessutom är det i de flesta kommuner så att resurserna till skola och äldreomsorg i faktiska pengar egentligen ökat de senaste åren men eftersom vi lever längre och därför ofta blir sjukare mot slutet så kostar det mer pengar per person.

Fast det kommunala skatteunderlaget har inte minskat, regeringen kompenserar kommunerna för jobbskatteavdragen.

Dessutom är det i de flesta kommuner så att resurserna till skola och äldreomsorg i faktiska pengar egentligen ökat de senaste åren men eftersom vi lever längre och därför ofta blir sjukare mot slutet så kostar det mer pengar per person.

Människor är pensionärer väldigt länge numera.

När pensionsåldern sattes till 65 levde människor inte så värst många år till. De blev knappt 70 - om jag minns rätt.

Numera lever vi en bra bit över 80-årsåldern och kan vårdas längre och intensivare än förr. Det kostar.

Det är inte nuvarande regerings fel att finanserna inte räcker till för att ge guldkant också. Mycket kan man skylla på regeringen men den höjda livslängden har de inget ansvar för.

1913 var 2% av befolkningen över 67. Därav pensionsgränsen. Idag hade den satts till 92 år.

Suck.
Läste på en kommuns hemsida.

Bra eller dåligt?
Personlig uppfattning: för jävligt rent ut sagt.
Tidigare låg det som arbetsuppgifter när man arbetade på ett boende eller i hemtjänst och nu vill kommunen att det ska göras gratis.
Stackars pensionärerna av idag när de enbart ses som siffror.

Jag tycker; Fy fan vad bra!
De gamla behöver social stimulans, utifrån. De behöver slippa se sönderstressad vårdpersonal som istället kan ägna sig åt det de är utbildade för, att ta hand om de med stort omvårdnadsbehov.

Jag tycker det är en fin idé.
Oavsett regering eller skattesatser tror jag det finns människor i samhället som vill göra något för att hjälpa till och då tycker jag det här är ett jättebra sätt.

Människor är pensionärer väldigt länge numera.

När pensionsåldern sattes till 65 levde människor inte så värst många år till. De blev knappt 70 - om jag minns rätt.

Numera lever vi en bra bit över 80-årsåldern och kan vårdas längre och intensivare än förr. Det kostar.

Det är inte nuvarande regerings fel att finanserna inte räcker till för att ge guldkant också. Mycket kan man skylla på regeringen men den höjda livslängden har de inget ansvar för.

Att planera landets ekonomi är det primära syftet och dessa faktorer har aldrig varit okända. Det hände inte över en natt.

Det där är inget som personalen ska göra. Det där är något anhöriga defenitivt borde vilja ta hand om. För de som saknar anhöriga anser jag att detta med volontärer är en god idé.

Fast det här hör inte ens till det sociala skyddsnätet. Det är en uppgift för familjen. Någit är riktigt snett i dagens samhälle där vi anser att stat, kommun och landsting ska stå för precis allt så vi inte behöver lyfta ett finger.

Pengarna fanns för att vi lånade hejdundrande summor. Och jag vill inte betala mer skatt så att folk ska slippa undan sitt sociala ansvar att faktiskt bry sig om sina äldre familjemedlemmar.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
3 093
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka