Bra färskfoder för känslig mage?

RubinNovak

Trådstartare
Har kollat igenom olika färskfodertrådar men hittar ingen som passar in på just min situation så testar att starta en ny. Hoppas inte det gör nånting!

Har en blandrastik på 5 år som dom senaste åren haft problematisk mage. Ett gäng besök på klinik och många specialfoderdieter osv men det återkommer ändå. Ibland kan det gå bara ett par månader emellan och ibland mer än ett halvår. Veterinärerna hittar ingenting och hon är uppkollad på 3 helt olika kliniker. Nu har jag dock börjat märka att hennes mage "brakar ihop" när hon äter dåligt. Hon är inte så stor i aptiten och det är vanligt att hon äter lite sisådär i olika perioder, oavsett foder. Så för att locka henne mer till att äta regelbundet så funderar jag på att blanda färskfoder med torrfoder. I vanliga fall är det Doggy Original som funkat bäst på hennes mage. Hills i/d (som hon äter när magen brakat) tröttnar hon snabbt på (äter kanske 5-7 kg innan hon slutar äta det också) men Doggy har hon haft bäst aptit och bäst mage på. Dock hade jag hellre sett att hon får i sig i/d så tänkte passa på att blanda i det i färskfodret. Vad jag dock skulle vilja veta är då inte vilket som anses vara bäst (som dom andra trådarna verkar handla om) utan snarare vilket som är mildast mot magen, och gärna samtidigt mest smakrikt. Har aldrig gett färskfoder innan så är helt ny på detta! Tips och ideer uppskattas! :bow:
 
Sv: Bra färskfoder för känslig mage?

Prova bravo lamm (eller annat färskfoder baserat på lamm), det är lättsmält för magen :)
 
Sv: Bra färskfoder för känslig mage?

Med tanke på att det är så pass mycket spannmål i dom torrfoder du nämner, så skulle jag köpa Vom och Hundemat för att öka upp kötthalten och det är snällt mot magen då det är lättsmält.
 
Sv: Bra färskfoder för känslig mage?

Min hund äter dåligt när det kommer till torrfoder, har alltid gjort, men färskfoder äter han upp direkt jämt. Jätteskönt!
Bravo vilt älskar han. Lamm har han lite svårare för smakmässigt men brukar vänja sig efter några dagar. Har varit samma sak med godis innehållande lamm, så jag tror han tycker smaken är lite "konstig" till en början men som sagt, sen äter han med god aptit.
 
Sv: Bra färskfoder för känslig mage?

Med tanke på att det är så pass mycket spannmål i dom torrfoder du nämner, så skulle jag köpa Vom och Hundemat för att öka upp kötthalten och det är snällt mot magen då det är lättsmält.

Ökad kötthalt är ju inte alltid lika snällt mot magen även om det borde vara så. Vet har hela tiden sagt att om Doggy eller i/d är det hennes mage funkar på så ska jag absolut inte byta, även om något annat foder "ska" vara bättre. Och byta hade jag inte heller velat göra om hon hade kunnat hålla aptiten uppe. Om det nu är så mkt spannmål i Doggy och i/d så är det ju uppenbarligen mkt spannmål hennes mage funkar på. Men jag vill ge färskfoder ett försök iaf, det bästa enligt mig vore ju helt klart om hon klarade det till 100% :) Brukar Vom vara smakrikt? Har dom något foder som är snällare mot magen?
 
Sv: Bra färskfoder för känslig mage?

Min hund äter dåligt när det kommer till torrfoder, har alltid gjort, men färskfoder äter han upp direkt jämt. Jätteskönt!
Bravo vilt älskar han. Lamm har han lite svårare för smakmässigt men brukar vänja sig efter några dagar. Har varit samma sak med godis innehållande lamm, så jag tror han tycker smaken är lite "konstig" till en början men som sagt, sen äter han med god aptit.

Vad skönt att höra! Hon har ju alltid aptit på godsaker så tror helt enkelt torrfodret är för tråkigt :grin: Lamm har hon inte haft problem med i torrfoderform iaf, då får vi hoppas att hon gillar det lika mkt i färskfoderform :D
 
Sv: Bra färskfoder för känslig mage?

Ökad kötthalt är ju inte alltid lika snällt mot magen även om det borde vara så. Vet har hela tiden sagt att om Doggy eller i/d är det hennes mage funkar på så ska jag absolut inte byta, även om något annat foder "ska" vara bättre. Och byta hade jag inte heller velat göra om hon hade kunnat hålla aptiten uppe. Om det nu är så mkt spannmål i Doggy och i/d så är det ju uppenbarligen mkt spannmål hennes mage funkar på. Men jag vill ge färskfoder ett försök iaf, det bästa enligt mig vore ju helt klart om hon klarade det till 100% :) Brukar Vom vara smakrikt? Har dom något foder som är snällare mot magen?

Jag tycker alla sorter är snälla mot magen, men visst är mindre feta sorter ofta bättre till en maghund - och det finns en sort med 25% ris i som är mycket magrare än dom andra.
 
Sv: Bra färskfoder för känslig mage?

Har nu sedan ca 2 veckor gett Bravos Bas med ox, blandat med torrfodret i olika mängder. Mycket uppskattat av vovven ;) Imorgon blir första dagen på enbart färskfoder (inte en enda rubbning i mage eller avföring under övergången) och jag är än så länge jättenöjd! Så ville bara uppdatera om hur det har gått! :laugh:
 
Sv: Bra färskfoder för känslig mage?

Så bra! Min erfarenhet är faktiskt att det går att byta till färskfoder rakt av och även byta mellan olika färskfoder på samma sätt. Något som inte brukar gå så bra med torrfoder. Jag tycker det säger lite om hur bra det är med färskfoder...
 
Sv: Bra färskfoder för känslig mage?

Vom og hundemat vom? Den är vitaminiserad så du behöver bara tillsätta kalk eller ben. Har inte provat själv men många säger att den passar hundar med känslig mage. Min hund är också lite känslig och får VoH 100% kyckling.

Min förra hund var känslig i magen till jag började ge färskfoder. Efter det kunde han äta i princip vad som helst.
 
Sv: Bra färskfoder för känslig mage?

Så bra! Min erfarenhet är faktiskt att det går att byta till färskfoder rakt av och även byta mellan olika färskfoder på samma sätt. Något som inte brukar gå så bra med torrfoder. Jag tycker det säger lite om hur bra det är med färskfoder...

Samma här. Jag har aldrig kunnat byta torrfoder rakt av. Nu när jag ger färskfoder så ger jag lite vad jag känner för "hur som helst" utan minsta problem.
 
Sv: Bra färskfoder för känslig mage?

Ytterligare ett medhåll. Sen jag började med färskfoder har jag inte haft några magproblem öht på hundarna. Detta trots att jag byter sorter, växlar med kött/ben/matrester/godisar etc. lite hej vilt.

Nu har jag hittat ett färskfoder som ger ännu bättre skitar, päls, klor och trapdynor än det förra som jag var dundernöjd med, så nu blir jag nog kvar på VoH ett bra tag!
 
Sv: Bra färskfoder för känslig mage?

Ytterligare ett medhåll. Sen jag började med färskfoder har jag inte haft några magproblem öht på hundarna. Detta trots att jag byter sorter, växlar med kött/ben/matrester/godisar etc. lite hej vilt.

Nu har jag hittat ett färskfoder som ger ännu bättre skitar, päls, klor och trapdynor än det förra som jag var dundernöjd med, så nu blir jag nog kvar på VoH ett bra tag!

Ja jag hör hört mkt gott om VoH också, men fick intrycket av att Bravo kunde vara en bra start, ffa då hennes mage gillat spannmålsfoder innan. Men stannar nog på Bravo så länge det funkar, hon är pigg, pälsen lika fin och avföringen är perfekt! :D Man märker dock att tuggbenen går åt desto snabbare (blöter även torrfodret) men inte ens det har magen kört ingång av! :bow:
 
Sv: Bra färskfoder för känslig mage?

Hugger min egen knapp och ställer en snabb fråga till er här i tråden!
Nu när hon inte får torra kulor blir ju aktiveringsbollen rätt överflödig.. Har ni några andra tips på liknande aktivering? Aktivering i vardagen har jag koll på, tänker mer på nåt litet i stil med aktiveringsboll.
 
Sv: Bra färskfoder för känslig mage?

Man kan ta tomma märgben och fylla med färskfoder, så har de lite att pyssla med. Finns ju leksaker som också går att ha färskfoder i om man hellre vill ha det.

Annars kan man alltid köpa på sig lite revben och andra köttiga ben till hunden, så att den får något lite mer ordentligt att äta ;)
 
Sv: Bra färskfoder för känslig mage?

Min hund har haft väldiga problem med sin mage och foder!
Han har funkat på alla Bravos färskfoder superbra!
Smakmässigt gillade han plus med vom och lamm bäst men alla åt han och fungerade på!
 
Sv: Bra färskfoder för känslig mage?

Min tik som har haft jätteproblem med magen, (främst kräkningar )fungerar super på färskfoder! Hon har sina perioder när hon är petig och inte vill äta, men det hänger ihop med hennes löp så jag bryr mej inte så mkt om det.
Sedan jag bytt till Fodax så har hon kräkt 1 gång (på 3månader) förut var det flera ggr i veckan.
Jag kunde dock inte byta foder rakt av utan fick smyga in det som vilket foderbyte som helst.
Mina får märgben av nöt som godis, något hon inte kunnat äta utan att kräkas förut! Nu mumsas det frenetiskt

/LL
 
Sv: Bra färskfoder för känslig mage?

Fegis som jag fortfarande är med hennes mage börjar jag med att öka mängden färska märgben till en mängd jag vet att hon inte hade klarat i vanliga fall (Skulle vilja byta ut de där torra pressade benen mot riktiga ben i slutändan). Klarar hon märgbenen oftare så är bara det en stor glädje för mig :love: Är det så att hennes mage klarar normalt mkt olika ben är nog ingen lyckligare än jag! (Möjligtvis hunden ;))

Kör ju på bas ox nu, men ska åka och handla mer idag (köpte bara för en prövoperiod) och funderar på att köpa basen med vom. Hon i affären sa att den är inte sådär extra stark för magen men om man måste välja vilken av ox eller vom som är mildast kan det vara ox. Hon berättade även att vomen luktar äckligare men hundar verkar älska den.

Ni foderkunniga, vad gör vom för hunden som inte ox gör? Funderar på om jag kanske ska köpa vom istället.
 
Sv: Bra färskfoder för känslig mage?

Man kan ta tomma märgben och fylla med färskfoder, så har de lite att pyssla med. Finns ju leksaker som också går att ha färskfoder i om man hellre vill ha det.

Annars kan man alltid köpa på sig lite revben och andra köttiga ben till hunden, så att den får något lite mer ordentligt att äta ;)

Och tack förresten för alla din tips utöver tråden :love:
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 389
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 429
Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
1 798
Senast: Lime
·
Foder & Strö Behöver lite råd Kom in en MAGER fånghäst (ponny) till stallet för 1,5 månad sedan. Den är närmare 30 år gammal och fräsch och pigg i...
Svar
15
· Visningar
3 205
Senast: FiVi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp