Bukefalos 28 år!

Mager fånghäst

Anonym6

Trådstartare
Behöver lite råd

Kom in en MAGER fånghäst (ponny) till stallet för 1,5 månad sedan. Den är närmare 30 år gammal och fräsch och pigg i övrigt. Fina tänder. Troligtvis mager pga att den har fått för lite mat helt enkelt (av rädsla att den ska få fång? har ej kontakt med människorna som haft ponnyn sista året och försatt den i detta skick så vet inte riktigt hur dom fodrat den). Är en "maskhäst" och ska avmaskas denna vecka, förhoppningsvis hjälper det (skräcken är att det ska orsaka fånganfall...) vi har inte velat avmaska tidigare eftersom en flytt och foderbyten är provocerande nog.

Till saken. Nu försöker vi iallafall fodra upp den utan att framkalla fång....:grin:

Den får fritt hö och äter 4-5 kg. Saknas en hel del protein, så under den här tiden sedan den kom har vi lagt in soja och är uppe i 2 dl nu efter 1,5 månad. Den skulle behöva äta 3 dl soja och 5-6 kg hö för att lägga på sig enligt uträkning. Tror inte den kommer äta mer hö än den gör nu, därför funderar jag på att introducera olja ½-1 dl. Har även funderingar på att lägga till nån dl lusern (mycket för att ha nåt mer att blanda oljan i), problemet ligger bara i att få tag på melassfri sådan. Och så vill jag inte ta in för många olika fodersorter utan hålla det så enkelt som möjligt.
Vore ponnyn i normalhull så hade 4 kg hö och 2-3 dl soja täckt dens behov.

Känner även en stress över att jag vill få upp hullet NU men vet inte hur mycket vi vågar trycka på med krubbmat för fångens skull, känns ostabilt att ha en så gammal häst så mager. Finns inga reserver om något händer nu.

Är soja, olja och lusern det bästa i det här läget?
 
en såpass gammal häst kan ha problem med tänderna, så att den har svårt att mala sönder hö tillräckligt bra för att det ska bli fullgod näring av det.
Jag har en gamling (27) och en "ganska gammal" (24) fångponny. Även gamlingen har haft fång tidigare i livet, men det ska bara ha varit en gång (10 år sedan), fast jag behandlar honom till viss del som fångponny ändå.
Båda dessa har i perioder svårt för att hålla hullet. Jag ger dem då melassfri lusernpellets (Vitafor) och Vitafor Derby, som jag blandar med urvattnad avrunnen betfor. Då blir det fuktat och lättare att tugga (om tänderna är dåliga) utan att bli gröt (vilket mina pållar ogillar).
Och utöver det fri tillgång på grovfoder med lågt sockerinnehåll.
Om jag ökar fodergivan vid något tillfälle, så brukar jag motionera dem lite lätt för att stabilisera blodsockernivån.

Jag har bra proteininnehåll i mitt grovfoder, men skulle jag behöva komplettera så hade jag nog valt potatisprotein i första hand, eftersom jag inte vill gynna den tråkiga sojaproduktionen.
 
Behöver lite råd

Kom in en MAGER fånghäst (ponny) till stallet för 1,5 månad sedan. Den är närmare 30 år gammal och fräsch och pigg i övrigt. Fina tänder. Troligtvis mager pga att den har fått för lite mat helt enkelt (av rädsla att den ska få fång? har ej kontakt med människorna som haft ponnyn sista året och försatt den i detta skick så vet inte riktigt hur dom fodrat den). Är en "maskhäst" och ska avmaskas denna vecka, förhoppningsvis hjälper det (skräcken är att det ska orsaka fånganfall...) vi har inte velat avmaska tidigare eftersom en flytt och foderbyten är provocerande nog.

Till saken. Nu försöker vi iallafall fodra upp den utan att framkalla fång....:grin:

Den får fritt hö och äter 4-5 kg. Saknas en hel del protein, så under den här tiden sedan den kom har vi lagt in soja och är uppe i 2 dl nu efter 1,5 månad. Den skulle behöva äta 3 dl soja och 5-6 kg hö för att lägga på sig enligt uträkning. Tror inte den kommer äta mer hö än den gör nu, därför funderar jag på att introducera olja ½-1 dl. Har även funderingar på att lägga till nån dl lusern (mycket för att ha nåt mer att blanda oljan i), problemet ligger bara i att få tag på melassfri sådan. Och så vill jag inte ta in för många olika fodersorter utan hålla det så enkelt som möjligt.
Vore ponnyn i normalhull så hade 4 kg hö och 2-3 dl soja täckt dens behov.

Känner även en stress över att jag vill få upp hullet NU men vet inte hur mycket vi vågar trycka på med krubbmat för fångens skull, känns ostabilt att ha en så gammal häst så mager. Finns inga reserver om något händer nu.

Är soja, olja och lusern det bästa i det här läget?


Mina kan inte äta soja och även lucern reagerar de på. Så vi använder potatis protein och rapsolja eller solrosolja. Hö med lågt halt av är viktigt här för at de skall kunna äta mycket hö.
Mvh
Pudlan
 
Behöver lite råd

Kom in en MAGER fånghäst (ponny) till stallet för 1,5 månad sedan. Den är närmare 30 år gammal och fräsch och pigg i övrigt. Fina tänder. Troligtvis mager pga att den har fått för lite mat helt enkelt (av rädsla att den ska få fång? har ej kontakt med människorna som haft ponnyn sista året och försatt den i detta skick så vet inte riktigt hur dom fodrat den). Är en "maskhäst" och ska avmaskas denna vecka, förhoppningsvis hjälper det (skräcken är att det ska orsaka fånganfall...) vi har inte velat avmaska tidigare eftersom en flytt och foderbyten är provocerande nog.

Till saken. Nu försöker vi iallafall fodra upp den utan att framkalla fång....:grin:

Den får fritt hö och äter 4-5 kg. Saknas en hel del protein, så under den här tiden sedan den kom har vi lagt in soja och är uppe i 2 dl nu efter 1,5 månad. Den skulle behöva äta 3 dl soja och 5-6 kg hö för att lägga på sig enligt uträkning. Tror inte den kommer äta mer hö än den gör nu, därför funderar jag på att introducera olja ½-1 dl. Har även funderingar på att lägga till nån dl lusern (mycket för att ha nåt mer att blanda oljan i), problemet ligger bara i att få tag på melassfri sådan. Och så vill jag inte ta in för många olika fodersorter utan hålla det så enkelt som möjligt.
Vore ponnyn i normalhull så hade 4 kg hö och 2-3 dl soja täckt dens behov.

Känner även en stress över att jag vill få upp hullet NU men vet inte hur mycket vi vågar trycka på med krubbmat för fångens skull, känns ostabilt att ha en så gammal häst så mager. Finns inga reserver om något händer nu.

Är soja, olja och lusern det bästa i det här läget?

Uppblött lusern är jättebra för gamla hästar, om du kan hitta melassfri så bör den kunna äta rätt mycket av det efter invänjning. Lusern räknas som grovfoder och inte kraftfoder. Tycker du är helt inne på rätt spår med linfröolja och soja för protein också. Betfor brukar också vara bra men med en häst som har haft fång hade jag inte vågat mig på det.
Jag tror att det är bra att avmaska om den har mask och sen göra en ny koll efteråt för att se att det tagit. Tänderna är bra skriver du så de antar jag att de är kollade. I den åldern brukar de tappa tänder, vet ni hur mycket tänder den har kvar?
Kan vara bra att veta om den har cushings eller IR också. Hästar med cushings kan tappa muskler och bli tunna, det är lätt att kolla med blodprov.

Jag fick hem en liknande häst för ett par år sen, minus fången och tänderna var aldrig kollade. Han har inte så mycket tänder kvar och det tog flera besök för att ordna upp de han hade. Han var också mycket mager och hade en hel del mask. (som nu är borta)
Det tog flera månader att fodra upp den hästen, jag räknade ut en foderstat som jag i princip fick dubbla för att få resultat och för att behålla vikten. Sojaproteinet gjorde mycket. Och lusernet som är själva grunden.
Hans foderstat har en stor mängd lusern (minst 4 kg i torra pellets) och betfor som grund, rätt rejält med sojaprotein (ca 1 liter), mineraler och sen krossad havre för energi och smaklighet. Och så linfröolja. Detta uppdelat på tre fodringar.
Men han har som sagt inte haft fång och är en liten storhäst med en del fullblod. När gamlingarna tappar vikt är det svårare att få tillbaka den.
 
Att få tag på melassfri är knöligt här i skogen.

Vågar man ge kraffts lusern? Handlar om 1-2 dl mest för att kunna blanda oljan i nåt mer än soja. Behövs mer lusern får vi väl ta ställning till det då hur vi ska göra. Alla bor inte i tätbebyggelsen eller ens inom rimligt avstånd ;)
 
Uppblött lusern är jättebra för gamla hästar, om du kan hitta melassfri så bör den kunna äta rätt mycket av det efter invänjning. Lusern räknas som grovfoder och inte kraftfoder. Tycker du är helt inne på rätt spår med linfröolja och soja för protein också. Betfor brukar också vara bra men med en häst som har haft fång hade jag inte vågat mig på det.
Jag tror att det är bra att avmaska om den har mask och sen göra en ny koll efteråt för att se att det tagit. Tänderna är bra skriver du så de antar jag att de är kollade. I den åldern brukar de tappa tänder, vet ni hur mycket tänder den har kvar?
Kan vara bra att veta om den har cushings eller IR också. Hästar med cushings kan tappa muskler och bli tunna, det är lätt att kolla med blodprov.

Jag fick hem en liknande häst för ett par år sen, minus fången och tänderna var aldrig kollade. Han har inte så mycket tänder kvar och det tog flera besök för att ordna upp de han hade. Han var också mycket mager och hade en hel del mask. (som nu är borta)
Det tog flera månader att fodra upp den hästen, jag räknade ut en foderstat som jag i princip fick dubbla för att få resultat och för att behålla vikten. Sojaproteinet gjorde mycket. Och lusernet som är själva grunden.
Hans foderstat har en stor mängd lusern (minst 4 kg i torra pellets) och betfor som grund, rätt rejält med sojaprotein (ca 1 liter), mineraler och sen krossad havre för energi och smaklighet. Och så linfröolja. Detta uppdelat på tre fodringar.
Men han har som sagt inte haft fång och är en liten storhäst med en del fullblod. När gamlingarna tappar vikt är det svårare att få tillbaka den.

Vi utgår från att den är IR :)
 
Ta träckprov innan ni avmaskar, för att veta om ni behöver göra det öht. Att avmaska kan ju innebära en störning av tarmfloran och utlösa ett fånganfall (men det förstod jag att du redan är medveten om!) så det bästa är ju att slippa göra det.
Vår fångponny, snart 25, får hö och lite uppblött melassfri luzernpellets för att blanda mineralerna i. Hon funkar bra på det. Tror att du kan ge melassfri luzern i lite större mängd om du vänjer in försiktigt, snabba foderbyten brukar vara katastrof för fångisar.... Luzern och olja brukar vara bra till tunna hästar.
 
Att få tag på melassfri är knöligt här i skogen.

Vågar man ge kraffts lusern? Handlar om 1-2 dl mest för att kunna blanda oljan i nåt mer än soja. Behövs mer lusern får vi väl ta ställning till det då hur vi ska göra. Alla bor inte i tätbebyggelsen eller ens inom rimligt avstånd ;)

Ni kan ju pröva, jag hade nog inte vågat till min fånghäst. Men om man tar blodprov för IR så ser man ju lite hur känslig den är också beroende på hur högt värdet är så jag skulle vilja göra det innan.
Om ni har ett ställe med Kraffts foder så har dom Protein Pluss som ska vara 10% socker och stärkelse, det skulle jag rekommendera. Har använt det själv och tycker det är ett bra foder. Men lusern är nästan ovärderligt för äldre hästar, speciellt när de inte får i sig så mycket hö som de behöver. Ofta finns det privata återförsäljare av olika fodermärken som man kan hitta lite varstans :)
 
Vi utgår från att den är IR :)
Om man utgår från att den är IR, hade jag verkligen försökt finna melassfri lusern och potatisprotein. Soja innehåller väl ganska hög mängd stärkelse som man kanske inte vågar ge till en IR häst om man inte måste.
 
Tänk även på att det kan vara svårt att fodra upp hästar med ir och ems då dom lätt fyller ut fettdepåerna men inte över revben.
 
Försök få tag i de som hade hästen tidigare. Det kan mycket väl vara så att hästen inte klarar av att vara i normalhull utan att få fång igen och att det är därför hästen är tunn. Hellre en tunn välmående häst en en sjuk häst.

Om ni ska fodra upp hästen så var väldigt försiktiga. Ett grovfoder med en sockerhalt under 10% är ett måste. Ös inte på utan låt hästen gå upp sakta sakta så att ni ser att hen inte fyller i fettdepåer eller får fångkänning.

På en såpass gammal häst med fångproblematik och undervikt hade jag velat ha ett cushingprov innan jag gjorde något alls. Det är jätteviktigt att hästen får medicin om hen har cushings.
 
Med fina tänder antar jag menas att dom är kollade av en veterinär med vidareutbildning på tänder? Tyvärr kan många veterinärer som inte har särskilt intresse för tänder missa en hel del.
Och först och främst- Cushingprov! Det du skriver skriker Cushing/PPID, om den har det kommer den troligen gå upp mycket lättare i vikt med medicinering och ni kan undvika onödiga fånganfall. Det är värt kostnaden för provtagning och medicin!
 
Med fina tänder antar jag menas att dom är kollade av en veterinär med vidareutbildning på tänder? Tyvärr kan många veterinärer som inte har särskilt intresse för tänder missa en hel del.
Och först och främst- Cushingprov! Det du skriver skriker Cushing/PPID, om den har det kommer den troligen gå upp mycket lättare i vikt med medicinering och ni kan undvika onödiga fånganfall. Det är värt kostnaden för provtagning och medicin!

Jag tänkte också cushing/PPID med en gång..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gamling, 24 år i år, som är i fint skick och får mycket beröm för att han fortfarande är pigg och fräsch. Han har dock börjat...
Svar
9
· Visningar
1 409
Senast: Masse
·
Foder & Strö Foderhästen är en känslig dam som i princip har diarré året runt och inte kan äta blöt silage, lusern eller betfoor öht, vilket är lite...
Svar
11
· Visningar
1 731
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Hej! Jag har en b-ponny på 30 år som har svårt med hullet. Hon har haft fång vilket gör att jag inte vågar ge henne vad som helst. Hon...
Svar
10
· Visningar
1 557
Senast: mackan
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 692
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp