Bra färskfoder för känslig mage?

Sv: Bra färskfoder för känslig mage?

Vad jag hört är vom väldigt snällt mot magen :) många ger ren vom som dietfoder vid diarre. Vom är magert eftersom man numer skär bort fettet.

När det gäller färska ben så tål hon säkert vanliga köttiga ben bättre än märgben. Märgen är ju väldigt fet och det sätter fart på magen! Skulle inte vara rädd att testa revben och typ kotor om jag var du :)
 
Sv: Bra färskfoder för känslig mage?

Håller precis själv på och har bytt till färskfoder till en av mina hundar, hade tyr och vann en månadsförbrukning av MUSCH färskfoder! Än så länge har jag inte märkt såååå stor skillnad på hunden, mer än att mängden avföring halverats!
Men hon har ätit det i ca 2,5-3 v så det är väl egentligen i tidigaste laget att uttala sig. MUSCH rekommenderar att man varierar mellan alla sorterna (om du inte har en hund som inte tål nåt av de så klart). Vill gärna fortsätta med färskfoder efter vår gratisperiod är slut.
MUSCH verkar väl genomtänkt, enligt hon som är återförsäljare här är det snäppet bättre än VoH (hon säljer även VoH) men också snäppet dyrare.. Får se om jag fortsätter med MUSCH eller byter till VoH som jag hört mycket gott om...
 
Sv: Bra färskfoder för känslig mage?

Musch är ju inte heller ett färskfoder som de andra, det är mer "förpackad barf" om man nu vill uttrycka det så. Tittar man på de andra färskfodren så har de massor av tillsatta vitaminer m.m. för att hunden ska kunna äta en och samma sort hela tiden. Musch har inte det, och tydligen är det därför man ska variera mellan sorterna, just för att hunden ändå ska få i sig allt den behöver. Det är ju också därför som de kallar det "Musch barf".
 
Sv: Bra färskfoder för känslig mage?

KL

Nu har det snart gått en månad sedan jag bytte till Bravo. De 2 första veckorna blandades det med hennes gamla torrfoder, och nu har hon i ca 2 veckor fått bara färskfoder. Hennes mage har varit toppen och hon har fått mer märgben än hon någonsin kunnat drömma om innan och avföringen är fortfarande fast. Lite för fast, men så snart jag hittar en chark i närheten kommer hon få "riktiga" ben och då hoppas jag detta reder ut sig så hon blir "normal" i avföringen. Men idag på morgonpromenaden var ca 80% av hennes avföring ljust ljust brunt. Nästan biege. I vanliga fall är hennes väldigt mörk. Hon kan ha kommit åt komposthögen väldigt snabbt i förrgår så kan ju komma därifrån, men tänkte ändå höra om det är någon färskfoderanvändare som varit med om detta innan? Avföringen var lika fast som vanligt.

I övrigt är jag galet nöjd med färskfodret och skulle aldrig få för mig att byta tillbaka till torrfoder om hon fortsätter funka på detta. Alla saker jag "trott" om färskfoder fick jag ju snabbt inse att det var fel :angel: Och min tik har aldrig ätit såhär bra innan :D
 
Sv: Bra färskfoder för känslig mage?

Härligt!!! Jag kan bara säga positiva saker om färskfoder jag med, kommer troligtvis aldrig ge torrfoder förutom som reserv. Mina fungerar super på det och kräkfian har inte kräkts sedan i höstas när jag gjorde foderbytet och hon äter som en häst:love:
 
Sv: Bra färskfoder för känslig mage?

KL

Har nu märkt att avföringen skiftar en del i färg (ljusare och mörkare) och konsistens (stenhårt och kladdigt). Ibland blir hon även hård i magen (problem att få ut avföringen). Största skillnaden är ändå att hon bajsar mer på Bravos färskfoder än Doggys torrfoder. Hon får Bravos bas med ox för tillfället men funderar på om bas med Vom kan göra det hela bättre? Någon som vet?
 
Sv: Bra färskfoder för känslig mage?

KL

Har nu märkt att avföringen skiftar en del i färg (ljusare och mörkare) och konsistens (stenhårt och kladdigt). Ibland blir hon även hård i magen (problem att få ut avföringen). Största skillnaden är ändå att hon bajsar mer på Bravos färskfoder än Doggys torrfoder. Hon får Bravos bas med ox för tillfället men funderar på om bas med Vom kan göra det hela bättre? Någon som vet?

Tror inte det gör större skillnad då det är lika mycket potatisfiber i den med vom. Potatisfibrer kommer före spannmålet och ger tyvärr mycket volym = mycket kommer ut bak.
 
Sv: Bra färskfoder för känslig mage?

Tror inte det gör större skillnad då det är lika mycket potatisfiber i den med vom. Potatisfibrer kommer före spannmålet och ger tyvärr mycket volym = mycket kommer ut bak.

Aah, då förstår jag! Kände på pälskvalitén nyss att jag kommer byta ifrån Bravo ändå. Nog för att hon fäller men aldrig har hon varit sådanhär innan..
Blir att kika runt lite på Huveröds imorgon..
 
Sv: Bra färskfoder för känslig mage?

Om hon funkar bra på Hills i/d så hade jag fortsatt med det. Jag vet att flera av Hills foder man köper hos veterinären finns även som burkmat. Kolla med vetten om i/d finns som burkmat och så blanda i lite av den i torrfodret. Det blir ju ungefär som om du blandade i färskfoder.

En av mina tidigare hundar åt just i/d i flera år p g a magproblem. Han åt enbart torrfodret, men vetten sa att man kunde blanda eftersom de innehåller exakt samma. Då fanns i/d som burkmat också.

Så har en annan av mina hundar ätit Hills specialmat för hundar som haft tumörer. Minns inte vilken beteckning den har, men den fanns endast som burkmat då. Tror att den kom som torrfoder också efter något år.
 
Sv: Bra färskfoder för känslig mage?

Fast nu är jag ju inne i färskfodersvängen här, om hon ska äta torrfoder har jag hyffsat koll på vad som funkar. Tanken var först att blanda i/d med färskfodret men hon har funkat så bra på det så hon har ätit enbart färskfoder nu :D
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 389
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 432
Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
1 804
Senast: Lime
·
Foder & Strö Behöver lite råd Kom in en MAGER fånghäst (ponny) till stallet för 1,5 månad sedan. Den är närmare 30 år gammal och fräsch och pigg i...
Svar
15
· Visningar
3 205
Senast: FiVi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp