bra för hund?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Madame
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 2 485
M

Madame

hejhej alla folk!
det är så att jag och min familj flyttat in i ett nytt hus. Nya golv,väggar och hela alltet. och vi har en lugn,social och stabil golden retriever, hane. Han älskar att gosa och sånt, mycket social hund. Men pappa vill att han ska stanna i ett rum på 15 kvadratmeter. Den ena väggen är öppen upp mot en hall där folk regelbundet går förbi. Rummet är väldigt öppet med många fönster. Men tycker ni detta är okej? för det tycker inte jag!
Och han är ute för det mesta, men när tassarna blir kalla eller han vill in så får han vara i det rummet. han har jätte mycket plats ute, en stor hästgård.
men han bara ligger där, han ser alldeles ledsen ut, tycker ni att det är rätt att han bara får vara i det rummet??
tack på förhand!:bump::banana::)

Sv: bra för hund?

Min högst personliga åsikt är att Nej, det är inte alls OK. Hundar är flockdjur och att då låta en social hund vara ensam i ett rum där han bara kan sitta och se folk men inte röra/vara med är inte det minsta schysst. Jag tycker ni bör se er om efter en annan lösning, t ex många stora mattor om det nu är golvet ni är rädda om.

Nej.

Varför skaffa en hund som är ett flockdjur om man ska misshandla den genom att frysa ut den ur flocken?

Jag har också en goldenhane och skulle han visas ut till ett rum och inte få vara med resten av familjen skulle han bli oerhört deprimerad, oavsett hur mycket han fick springa ute.

Jag blir så ledsen när jag hör om folk som behandlar sina djur på det där viset. Då ska man inte ha djur.

Nej, det är inte okej!

Om hunden inte får röra sig inomhus så kanske det är bättre att omplacera hunden. En hund är ett flockdjur och ska inte bli utfryst.

Det är okej om övriga familjen bor i rummet med annars är det inte ok.
Tycker din pappa att golven är viktigare än hunden:confused:

Jag kan tycka att det är okej att ha ett rum där djur inte får vistas där man själv sällan är, men inte att ha bara ett rum där djuren får vistas.
Då är det dags att fundera på om man ska ha hund överhuvudtaget.

För mig som har hunden i soffa, säng etc så är det helt otänkbart. Både synd om hunden och om mig. Jag skulle inte vilja ha hund på de villkoren.

Givetvis behöver man inte ha hunden i möblerna - det är mitt val - men i samma rum. Absolut!

Det beror helt och hållet på om hunden är van vid det från start och hur den arbetas. Att hundar som jobbas och är vana vid box får bo i hundstall eller i hundrum är för mig fullt acceptabelt och även att föredra om man har flera.

Det är däremot inte schysst att stänga ute en vuxen sällskapshund som är van att leva med familjen.

Jag fick hem en hundgårdshund för några månader sedan. Född i hundgård, bodde sen inne som valp, och flyttade sen ut i hundgård igen. Det var absolut inte en psykiskt dåligt mående tjej som kom hit, hon visste ju inte så mycket annat.
Hon har dock vant sig vid att få vara med nu, och blir ledsen om hon utesluts av någon anledning - även bara för relativt korta stunder då alla hundarna delas på vid benätning exempelvis, och jag kan ju inte vara med alla fyra på en gång.
Vi har även haft hund i hundgård tidigare. Han köptes in som vuxen, hade alltid stått i hundgård så då byggde vi en och han fick bo vidare där, och mådde hur bra som helst. Men han jobbades ju väldigt mycket varje dag också, och fick stimulans på så sätt.

Jag skulle aldrig "kasta ut" en vuxen hund, som alltid bott inne med familjen och fått dela det mesta, det är verkligen inte schysst.

Totalt OT!

Jag har inte sett dig här på länge! Är jag bara blind eller har du haft annat för dig? :p

Det beror helt och hållet på om hunden är van vid det från start och hur den arbetas. Att hundar som jobbas och är vana vid box får bo i hundstall eller i hundrum är för mig fullt acceptabelt och även att föredra om man har flera.

Det är däremot inte schysst att stänga ute en vuxen sällskapshund som är van att leva med familjen.

Jag tycker öht inte att det är OK med en ras som inte är särskilt självständig (om den inte ens har en annan hund som sällskap). Då kvittar det om den jobbas.

Tack vare att ni svarade med MÅNGA bra och sanna svar , så nu går vår lilla vovve i det mesta av huset. Taaaack!!<33333:)

Om hunden ändå bara ska in och sova/vila så spelar det ingen roll om den sover i hundrum eller inte. Ingen skillnad från att ha hundfritt i sovrum eller vardagsrum och det är verkligen inget konstigt. Alla vill inte ha leriga tassar och hundhår överallt, speciellt inte om det finns småbarn i hushållet. Det där att hunden måste vara med precis överallt börjar gå till överdrift.

Nej, du är inte blind, haha. Jag har en del annat för mig och inte direkt tid med buke.

Våran hund får vara i hela huset, dock får hon inte vara upp i soffan, vi har en matta framför soffan som gräns på vars hon får gå, annars får hon vara med familjen vars vi än är! Dom gånger hon bott hos pappa (mammas hund) så sover hon dessutom i min säng och sitter i soffan!

aa, alltså, ni behöver nig inte skriva mer för han får gå fritt nu xD

Knapplån.

Är det ok att stänga ute hunden från sovrummet, han är ju van att vara där och sova i sängen. Han har även en bädda nedanför sängen som han somnar i, i början av kvällen, sen smyger han sig alltid upp och det är inte alltid jag vaknar och kan sätta ner han igen, så han lär sig ju som aldrig att det är i bäddan han ska vara.

Har testat låta han vara i vardagsrummet och så har jag stängt dörren till sovrummet, då står han ju och kraffsar och mitt mammahjärta smälter...
Så, kan det vara ok att stänga ut honom?

ja, det tycker jag. Inte för att jag är någon expert på vovvar, men jag tkr nt de borde skada ;P

KL

Min tik rör sig i hela lägenheten. Dock va jag på kurs för en väldigt meriterad tränare som va strikt emot att människor "daltar" bort sina hundar och gör dom till sina barn och jämför dom med behov som en människas. Han menade på att det är oehört stressande för en hund att ständigt få gå i hälarna och behöva ha koll på sin ägare. Enligt honom som har alla sina 10 hundar + hundar som är där på träning så har dom ett rum med bås där de sover men det är öppet till rummet. De fick inte lämna sitt vilobås utan skulle ligga där tills det va dags för träning eller rastning. Inne är en viloplats så hunden behöver inte ha hela huset att gå på. Jag anser att min hund är en falijlemedlem och hon ligger både i soffa och sängen när jag tillåter, men nästa hund ska jag ha mer gränser för då säng och soffa bara ska vara för oss tvåbenta och hunden får ligga i sin egen bädd:)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 976
Senast: Maniac123
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 494
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min hund (7 månader) väljer att somna någonstans ute i lägenheten men vi har dörren öppen till sovrummet så han kan komma in till oss om... 2 3
Svar
49
· Visningar
6 828
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och... 6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 721
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka