Vilken ras?

Angående orden trimma och klippa så är jag inte alls bekant med vad som menas ”på riktigt”

Men för att förtydliga så vill jag varken lämna in hunden för att få den friserad på ett eller annat sätt och vill inte göra det själv hemma heller 😊 Jag kan sträcka mig så långt som att klippa bort lite hår på tassarna typ 😁 Och borsta såklart!

Jag tycker förövrigt att det är jättesvårt med hälsan hos alla raser och att det är så olika saker man ska kolla efter beroende på ras. Samtidigt som man vill ha en frisk ras så vill jag såklart också ha en ras jag trivs med. Kommer sträva efter att köpa en frisk individ från en uppfödare som bryr sig om detta.
 
Angående orden trimma och klippa så är jag inte alls bekant med vad som menas ”på riktigt”

Men för att förtydliga så vill jag varken lämna in hunden för att få den friserad på ett eller annat sätt och vill inte göra det själv hemma heller 😊 Jag kan sträcka mig så långt som att klippa bort lite hår på tassarna typ 😁 Och borsta såklart!

Jag tycker förövrigt att det är jättesvårt med hälsan hos alla raser och att det är så olika saker man ska kolla efter beroende på ras. Samtidigt som man vill ha en frisk ras så vill jag såklart också ha en ras jag trivs med. Kommer sträva efter att köpa en frisk individ från en uppfödare som bryr sig om detta.

Visst är det mycket att tänka på oavsett vilken ras du väljer, men just när det gäller hälsa så finns det ju raser som ger dig ett mycket bättre utgångsläge att få en frisk individ. :) Du har fått flera sådana tips i tråden. Om det är svårt att kombinera alla dina önskemål så behöver du nog rangordna dem och fundera över vad som är viktigast och vad du eventuellt kan kompromissa med, gällande hälsa, pälsvård, storlek, mentalitet, eller andra saker som är viktiga för dig.
 
Visst är det mycket att tänka på oavsett vilken ras du väljer, men just när det gäller hälsa så finns det ju raser som ger dig ett mycket bättre utgångsläge att få en frisk individ. :) Du har fått flera sådana tips i tråden. Om det är svårt att kombinera alla dina önskemål så behöver du nog rangordna dem och fundera över vad som är viktigast och vad du eventuellt kan kompromissa med, gällande hälsa, pälsvård, storlek, mentalitet, eller andra saker som är viktiga för dig.

Precis, klokt! Kanske första steget är att välja vilken ras vi vill ha först 😁
 
Nu har jag nog bantat ner listan lite, utan inbördes ordning är nu dessa raser mest aktuella:

- finsk lapphund
- mittelspitz
- golden retriever
- eurasier

Tror inte jag glömt någon…

Skillnaden mellan mittelspitz, eurasier och finsk lapphund? Några uppenbara mer än storleken? Vilken har lättast till skall? 😄
 
Byta Lapphunden mot Keeshound ? (för hörseln skull :angel:)
Men Kees:en kan ha så jävla gällt skall också. Min daghund jag haft lite får jag panik på när han skäller, mycket värre än min tidigare daghund som var finne. Klarar inte av kees:ens skall, men det kanske är just den individen. Vad vet jag :angel:
 
Nu har jag nog bantat ner listan lite, utan inbördes ordning är nu dessa raser mest aktuella:

- finsk lapphund
- mittelspitz
- golden retriever
- eurasier

Tror inte jag glömt någon…

Skillnaden mellan mittelspitz, eurasier och finsk lapphund? Några uppenbara mer än storleken? Vilken har lättast till skall? 😄

Jag har haft samtliga raser hos mig förutom Golden Retriever men de har man ju träffat en bunt. Eurasiern är öht ingen ljudlig hund, en av de tystaste raser jag träffat tror jag. Min förra tjej sa inte ett knyst någonsin den tiden hon var hos mig. Enkel, lugn och tyst. Mitteln upplever jag har lite mer skall i sig och jag kan ha fel, men min uppfattning är att de skäller lite mer än lapparna. Däremot är det ju två väldigt olika skall. Tycker mitteln mer "gnabbskäller" medan finnen har ett helt annat skall. Personligen tycker jag att lapphundarna är väldigt trevliga hundar, lite mer aktivitet i dem jämfört med eurasiern (generellt), men ändå väldigt lättsamma på många sätt.
 
Men Kees:en kan ha så jävla gällt skall också. Min daghund jag haft lite får jag panik på när han skäller, mycket värre än min tidigare daghund som var finne. Klarar inte av kees:ens skall, men det kanske är just den individen. Vad vet jag :angel:
Jo, jag skulle nog våga påstå att Lapphunden tar till skall oftare och längre. De Keesar jag mött (inklusive min) har nöjt sig med skall för att påannonsera ankomst (som de gårdshundar de är)
 
Jo, jag skulle nog våga påstå att Lapphunden tar till skall oftare och längre. De Keesar jag mött (inklusive min) har nöjt sig med skall för att påannonsera ankomst (som de gårdshundar de är)
Ah okej, då är det nog bara individen. För han skäller mer än så. Tvärtom skäller han inte alls beroende på vad som händer utanför lägenheten, men vi har så ljudisolerat så det hörs knappt. Däremot kan han skälla inomhus när han får svårt att varva ner, vilket han får med jämna mellanrum. Han är också sådär ett år, kritisk ålder. :D
 
Nu har jag nog bantat ner listan lite, utan inbördes ordning är nu dessa raser mest aktuella:

- finsk lapphund
- mittelspitz
- golden retriever
- eurasier

Tror inte jag glömt någon…

Skillnaden mellan mittelspitz, eurasier och finsk lapphund? Några uppenbara mer än storleken? Vilken har lättast till skall? 😄

Finsk lapphund, utan tvekan. De kan skälla något fruktansvärt, inte bara när de larmar. Mött ägare med finnar som jag på riktigt tyckt synd om - ständigt skall, oavsett vad hunden gjorde.
 
Jobbigt med så olika svar 😄 Jag har inget emot lite skällande men vill inte ha en hund som skäller så fort det händer nåt eller hela tiden vid lek eller bara för att den VILL skälla utan någon särskild anledning. Pratade lite med en uppfödare som har både finsk lapphund och mittelspitz och dens upplevelse var att mittelspitz var mer vaktig och skällde mer än finsk lapphund.
 
Vi hade golden när jag och brorsan var små (7 och 9 var vi när hon köptes) och det blev en besvikelse. Hon var rädd och harig för det mesta, och hade jätteproblem med fuktexem. Inte alls någon hund för oss barn att ”leka” med. Hon var en riktig enmanshund och det var nästan bara mamma som dög. Livrädd för bilar, och kom det en annan hund för snabbt emot henne kastade hon sig på rygg och skrek.

Jag hade inte köpt golden om jag hade yngre barn.

Nu kan det ju ha blivit lite bättre, när vi köpte var golden väldigt poppis och jag kan tänka mig att det avlades lite för snabbt och för mycket.
 
Vi hade golden när jag och brorsan var små (7 och 9 var vi när hon köptes) och det blev en besvikelse. Hon var rädd och harig för det mesta, och hade jätteproblem med fuktexem. Inte alls någon hund för oss barn att ”leka” med. Hon var en riktig enmanshund och det var nästan bara mamma som dög. Livrädd för bilar, och kom det en annan hund för snabbt emot henne kastade hon sig på rygg och skrek.

Jag hade inte köpt golden om jag hade yngre barn.

Nu kan det ju ha blivit lite bättre, när vi köpte var golden väldigt poppis och jag kan tänka mig att det avlades lite för snabbt och för mycket.

Tråkigt att höra! Men i det fallet kanske det mer var individen det var ”fel” på snarare än rasen? Låter inte som de golden jag träffat.
 
Jag har en finsk lapphund och håller inte alls med om att de skäller på samma nivå som jag läst här i trådar. Min skäller nästan aldrig inomhus, förutom några varningsskall när det kommer folk. Ute kan han skälla om han är väldigt glad och taggad eller om han är frustrerad över någonting. Det är absolut inte en tyst hund och han har många olika ljud för sig utöver skall, men så upplever jag de flesta spetsar. Vår jämthund skäller ungefär lika mycket som lapphunden, men de har väldigt olika skall.
Jag har själv bara större erfarenhet att lapphunden av de spetsar du nämner, mittelspitz och eurasier har jag bara träffat några enstaka. Min lapphund hade verkligen trivts med det liv du beskriver 😊 Vår är som nöjdast bara han får vara med, kräver inte så mycket aktivitet utöver långpromenader men älskar att både spåra, söka och dra skidor och spark.
 
Tråkigt att höra! Men i det fallet kanske det mer var individen det var ”fel” på snarare än rasen? Låter inte som de golden jag träffat.

Det trodde vi med, men sen fick vi höra att just golden kan vara väldigt veka och ha problem med mentaliteten. Jättetråkigt, då det är en väldigt fin hund.

Nu är inte vi i läget just nu för ny hund, gamlingen här hemma vill vara ensam, men vi funderar på en labrador som nästa hund. Hade gärna haft med golden på listan också för att jämföra golden/labbe, men jag törs helt enkelt inte. Kanske någon kan överbevisa mig?
 
Det trodde vi med, men sen fick vi höra att just golden kan vara väldigt veka och ha problem med mentaliteten. Jättetråkigt, då det är en väldigt fin hund.

Nu är inte vi i läget just nu för ny hund, gamlingen här hemma vill vara ensam, men vi funderar på en labrador som nästa hund. Hade gärna haft med golden på listan också för att jämföra golden/labbe, men jag törs helt enkelt inte. Kanske någon kan överbevisa mig?

Nu har jag förvisso mest erfarenhet av DP/jaktgolden men känner inte alls igen beskrivningen. De fåtal jag upplevt med tveksam mentalitet har varit klassiska utställningsgolden och det säger ju lite sig självt med tanke på aveln.
 
Det trodde vi med, men sen fick vi höra att just golden kan vara väldigt veka och ha problem med mentaliteten. Jättetråkigt, då det är en väldigt fin hund.

Nu är inte vi i läget just nu för ny hund, gamlingen här hemma vill vara ensam, men vi funderar på en labrador som nästa hund. Hade gärna haft med golden på listan också för att jämföra golden/labbe, men jag törs helt enkelt inte. Kanske någon kan överbevisa mig?

Jag är ju väldigt mycket nybörjare när det kommer till MH och BPH men försöker titta där för att få ett hum om hundarna
 
Min erfarenhet gällande golden och vilket blev lite bekräftat när jag letade runt efter jaktgolden själv var som så att showgoldens kan vara ganska veka. Obs kan(!). Verkligen inte alla, men har sett och hört det på flera håll. Det verkar inte vara lika "vanligt" bland jaktgoldens, medan jaktgoldens har en del problematik med stress och när jag ställde frågan angående hur en uppfödare tänker i aveln angående stress så sa hon att det inte fanns i jaktgolden alls. De blir aldrig stressade. När jag sa att jag ville ha en jaktgolden där på- och avknappen var tydlig fick jag till svar "En på- och avknapp? Var tror du den sitter på hunden, bakom örat? Nej det är något du måste träna med hunden själv. Det gör alla. Inget man får gratis".

Detta är en av de större och mer populära uppfödarna i rasen och det var inte den enda som kom med liknande uttalande. Det sa vad jag behövde höra och sen bytte jag ras till tollare. hehe :D

Summa summarum: Tror det går jättebra att hitta en show/dpgolden med bra mentalitet om man kollar och gör sin research noga, vilket man ju ska göra oavsett ras. Det är en stor ras med måååånga uppfödare, så med stor sannolikhet finns det en hel del skit men också en del bra hundar. Jag har dock inte lika bra erfarenhet av showgolden som jag har av jaktvarianten. :)
 
Jag är ju väldigt mycket nybörjare när det kommer till MH och BPH men försöker titta där för att få ett hum om hundarna
Om du väljer DP-golden så har du större chans att kunna se många beskrivna hundar, och du har också större chans till bra mentalitet utan störande rädslor. När arbetande raser "vattnas ur" och vissa linjer börjar avlas för sällskap istället, så blir tyvärr mentaliteten väldigt ofta lidande - det går liksom inte bara att plocka bort russinen ur kakan, eller enbart arbetslusten, utan hela mentaliteten blir förändrad när den pusselbiten tas bort - till det sämre, tyvärr.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 507
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 463
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 314
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 730
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp