Men hon vill ju inte ha en ras man behöver trimma eller klippa? 😂
Nej jag förstÄr det, men det Àr inte sÄ svÄrt som man kan tro. Att behöva ta fram en trimmer in gÄng i mÄnaden istÀllet för att behöva dammsuga varje dag i tre veckor vid fÀllning Àr ju nÄgot vissa föredrar.

Och vad man behöver klippa beror ju dessutom pÄ vilken typ av linjer man köper av. Jag vet mÄnga aussies som klipps eller rakas regelbundet för att de antingen tovar eller fÄr vÀrmeslag annars; men det Àr absolut inte rastypiskt.
 
Jag sÀger inte att du ska skaffa en pudel, ville bara slÄ ett slag för andra som kanske lÀser trÄden att det inte Àr sÄ jobbigt att trimma som man kanske tror :p
 
Absolut, men jag vill inte ha en ras dĂ€r jag behöver klippa eller trimma oavsett om jag ska göra det sjĂ€lv eller lĂ€mna in 😊

Vi har inte labrador som alternativ men dĂ€remot golden. Och har förstĂ„tt att det Ă€r viktigt att kolla hĂ€lsostatus pĂ„ dem, men det Ă€r det vĂ€l pĂ„ de flesta raser antar jag 😊

PĂ„ golden finns det en del rĂ€dslor sĂ„ ha koll pĂ„ det. Samt att en del faktiskt har sĂ„ taskig pĂ€ls att de behöver klippas pĂ„ sommaren 😅

Men det lÀr ni ju mÀrka isÄfall! Men kan vara bra att veta :D
 
PĂ„ golden finns det en del rĂ€dslor sĂ„ ha koll pĂ„ det. Samt att en del faktiskt har sĂ„ taskig pĂ€ls att de behöver klippas pĂ„ sommaren 😅

Men det lÀr ni ju mÀrka isÄfall! Men kan vara bra att veta :D
Hua, finns mer Àn sÄ. InÄtrullade ögonfransar och vÄtexem Àr tyvÀrr allt för vanligt.
 
Precis. Finns en del skit tyvÀrr.

Men en trevlig och frisk golden Àr ju sÄklart en trevlig sÀllskapshund :)
Ja absolut! Men jag vet av egen erfarenhet att de som inte avlar rena jaktgoldens gÀrna tummar pÄ saker. NÀr jag var liten hade vi en Wintergolds golden var aggressiv mot barn, men honom avlade uppfödaren pÄ. Jag har jobbat pÄ hunddagis dÀr Àgaren sagt att "ja han har ju hornhinneproblem pÄ grund av ögonfransar som vÀxer inÀt, men uppfödaren vill avla pÄ honom"

Det Àr sÄ sorgligt. Goldens Àr en sÄ himla fin ras.
 
Ja absolut! Men jag vet av egen erfarenhet att de som inte avlar rena jaktgoldens gÀrna tummar pÄ saker. NÀr jag var liten hade vi en Wintergolds golden var aggressiv mot barn, men honom avlade uppfödaren pÄ. Jag har jobbat pÄ hunddagis dÀr Àgaren sagt att "ja han har ju hornhinneproblem pÄ grund av ögonfransar som vÀxer inÀt, men uppfödaren vill avla pÄ honom"

Det Àr sÄ sorgligt. Goldens Àr en sÄ himla fin ras.

Ja det Àr riktigt trÄkigt verkligen.
 
Men hur? 😅 Med klippmaskin?

Mig tar det 40-60 min och dÄ tar jag huvudet med vanlig sax. Kroppen gÄr ju supersnabbt :D

NÀr jag klippte hela kroppen för hand tog det nog ca 4 h. Fyfan.
Nej trimma betyder rycka pÀlsen. Antingen för hand eller med hjÀlp av trimkniv. DvÀrgschnauzer Àr jÀttejobbig att trimma jÀmfört med typ strÀvhÄrig tax eller jack russel dÀr pÀlsen bara flyger av. Sen ska det ocksÄ klippas med maskin samt övergÄngar och linjer med sax inklusive bad och fön, Àven om det bara Àr vardagstrimning. Det tar sin tid.
 
Nej trimma betyder rycka pÀlsen. Antingen för hand eller med hjÀlp av trimkniv. DvÀrgschnauzer Àr jÀttejobbig att trimma jÀmfört med typ strÀvhÄrig tax eller jack russel dÀr pÀlsen bara flyger av. Sen ska det ocksÄ klippas med maskin samt övergÄngar och linjer med sax inklusive bad och fön, Àven om det bara Àr vardagstrimning. Det tar sin tid.

Fast det pratades ju om att lĂ€mna in havanais/löwchen/pudel och hur mycket tid det tog hemma? Eller har jag missat nĂ„got? 😅
TS pratar om trimning och sin cav som behövde klippas ner. Samtidigt som det pratas om just de raserna ovan? KÀnns som att det ordet anvÀndes hÀr till just maskinklippning?
 
Fast det pratades ju om att lĂ€mna in havanais/löwchen/pudel och hur mycket tid det tog hemma? Eller har jag missat nĂ„got? 😅
TS pratar om trimning och sin cav som behövde klippas ner. Samtidigt som det pratas om just de raserna ovan? KÀnns som att det ordet anvÀndes hÀr till just maskinklippning?
Jag kanske tolkade fel, men eftersom du svarade @Fetaost och hon har en DvÀrgschnauzer dÄ trodde jag hon menade trimma som i rycka pÀlsen. Vet att Frasse Àr klippt men trodde det syftades pÄ hur lÄng tid det tog att trimma honom innan beslutet om helklippning togs.

Sen skrevs det ju bĂ„de om att klippa och att trimma, att TS inte Ă€r intresserad av nĂ„gotdera â˜ș
 
Jag kanske tolkade fel, men eftersom du svarade @Fetaost och hon har en DvÀrgschnauzer dÄ trodde jag hon menade trimma som i rycka pÀlsen. Vet att Frasse Àr klippt men trodde det syftades pÄ hur lÄng tid det tog att trimma honom innan beslutet om helklippning togs.

Sen skrevs det ju bĂ„de om att klippa och att trimma, att TS inte Ă€r intresserad av nĂ„gotdera â˜ș

Ah okej! Jag trodde inte att nÄgon trimras var aktuell sÄ jag trodde det syftades pÄ klippning.
 
Ja absolut! Men jag vet av egen erfarenhet att de som inte avlar rena jaktgoldens gÀrna tummar pÄ saker. NÀr jag var liten hade vi en Wintergolds golden var aggressiv mot barn, men honom avlade uppfödaren pÄ. Jag har jobbat pÄ hunddagis dÀr Àgaren sagt att "ja han har ju hornhinneproblem pÄ grund av ögonfransar som vÀxer inÀt, men uppfödaren vill avla pÄ honom"

Det Àr sÄ sorgligt. Goldens Àr en sÄ himla fin ras.
De som avlar pÄ jaktgolden tummar ocksÄ gÀrna pÄ saker, eller bryr sig öht inte om vissa problem. Ska nÀmnas. Jag tÀnkte ju ha en jaktgolden innan tollare, men det gick fetbort pga aveln.

Tror nĂ€stan det Ă€r enklare att hitta en bĂ€ttre golden för sĂ€llskap Ă€n jakt/trĂ€ningskompis. Lite OT men var tvungen att sĂ€ga det. 😬
 
Jag kanske tolkade fel, men eftersom du svarade @Fetaost och hon har en DvÀrgschnauzer dÄ trodde jag hon menade trimma som i rycka pÀlsen. Vet att Frasse Àr klippt men trodde det syftades pÄ hur lÄng tid det tog att trimma honom innan beslutet om helklippning togs.

Sen skrevs det ju bĂ„de om att klippa och att trimma, att TS inte Ă€r intresserad av nĂ„gotdera â˜ș
Helt rÀtt. Jag trimmade honom de första Ären.
Klippningen idag tar ca 30-40 min. Det Àr lite pill med sax och olika lÀngder hÀr Ä dÀr pÄ kroppen sÄ det tar tid Àven med maskin.
 
Jag blev tipsad om cocker i trĂ„den men den gĂ„r bort med tanke pĂ„ att den inte Ă€r vad vi tĂ€nker oss. Men ocksĂ„ för att jag inte vill hĂ„lla pĂ„ med pĂ€lsvĂ„rd pĂ„ det sĂ€ttet. Samma med pudel, vill inte behöva Ă„ka och trimma min hund utan jag vill kunna borsta den hemma och att det ska rĂ€cka 😊
Cockers klipps vÀl dock och friseras? :D Om ni funderade pÄ den rasen alltsÄ men inte vill klippa.

De jag pratat med la ner ganska mycket tid pÄ pÀlsen om den skulle hÄllas lÄng. Vissa tar ju ner dom med maskin men dÄ blir det ju samma som med tex havanais/löwchen förutom att de Àven fÀller.
Cocker trimmas, dvs plockas för hand (rygg, sidor, huvud, nacke/hals, lÄr) och klipps (behÀng/fanor mm).

FÄr inte ordning pÄ citaten :rage:. Kommer pÄ fel stÀlle och fel citat, men @Guldaskig - jag stÄr fast vid att om en "lugn cavalier" Àr ert ideal Àr cocker inte rÀtt ras. För det Àr- och ska vara - en livlig ras.

Sedan finns det naturligtvis individuella skillnader och det finns hundar som Àr potentiella soffpotatisar. Men de allra flesta tycker om att aktiveras pÄ olika sÀtt och Àr (Ànnu) gladare nÀr de fÄr utlopp för det som finns kvar frÄn den gamla jakthunden genom t ex olika typer av nosarbete, apportering och olika sporter dÀr följsamheten har fokus. Det var sÄ cockern en gÄng jagade - tillsammans med föraren. Och det Àr sÄ jaktvarianten av rasen fortfarande arbetar nÀr den anvÀnds pÄ det för rasen typiska sÀttet.
 

Liknande trÄdar

Övr. Hund Hej! I Ă„r Ă€r Ă„ret dĂ„ det Ă€ntligen kanske blir en hund! 33 Ă„r av vĂ€ntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
25
· Visningar
722
Senast: Sol
·
Hundavel & Ras Jag startade en trÄd hÀr igÄr dÀr jag ville höra folks Äsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ÀndÄ fÀst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! GÄr som mÄnga före mig i tankarna pÄ val av hundras... vi Àr en familj pÄ fyra med tvÄ vuxna och tvÄ tonÄrsbarn. Vi har Àven tvÄ...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 465
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar pÄ att sÄ smÄningom skaffa hund och funderar sÄklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar Àr en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 319
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp