Bra hästsläp

elsan

Trådstartare
Hej!

Jag tänkte köpa mig ett hästsläp men vet inte vilka märken och modeller som är bra. Tänkte att någon kanske kunde komma med tips. Det viktigaste är att släpet är säkert!

Totalvikten får max vara 1500 och måste ha en lastvikt på 600-700kg.
Min häst är 1.70 hög.
Vill ha aluminiumgolv men utöver det tror jag att jag är ganska öppen för förslag :)
 
Sv: Bra hästsläp

Jag har ett Fautras Provan premium och är supernöjd med det. Det är mycket stabilt, suverän väghållning, tyst, glasfibergolv med livstidsgaranti, frambommarna fälls automatist när de belastas med ett visst tryck uppifrån, bakbommarna går att öppna och stänga inifrån släpet, stepup, stor framdörr och hästarna älskar det.
Man kan väga in det till den vikt man vill ha men jag är osäker på om du klarar mer än 600 kg på 1500 kg. Mitt är på 1450 kg med lastvikt 550 kg. Jag har dock sadelskåp på mitt också. Men det finns ju enhästars om det är ett alternativ.
Mitt gamla släp Boj Bravo,breda modellen lastade 750 kg på 1500 kg och var stort och högt. Dock tyckte jag inte om Boj, tyckte det var tungdraget och skramligt dessutom läckte det men det var en -98 så nyare är nog bättre.
 
Sv: Bra hästsläp

Låter väldigt intressant! Har inte hört talas om märket förut faktiskt. Ska kolla upp dem släpen, utan sadelkammare blir dem som sagt kanske lättare också :)
 
Sv: Bra hästsläp

Jag älskar mitt UME B50 Baklängessläp! Finns i flera olika totalvikter! Umesläp är bra kvalitet!

Har en kompis som har ett Ifor Williams som är väldigt nöjd!


Tips är iaf att INTE kika på Cheval Liberté och Värmlandsvagnen. Det är nog de på marknaden med absolut sämst kvalitet!
 
Senast ändrad:
Sv: Bra hästsläp

Okej :) Har hört att baklängessläp ska vara bra men har inte förstått varför?
 
Sv: Bra hästsläp

Jag är väldigt förtjust i Umesläp, välisolerade med bra ventilation och väghållning.
 
Sv: Bra hästsläp

Jag gillar Thules släp, har haft två olika. Bra väghållning och bra ventilation, lätta att städa och ffa älskar jag bakbommarnas låsning. Hade ett med totalvikt 1500 som fick lasta 830 kg, men detta tillverkas tyvärr inte längre. Modellen som ersatte har jag inte så bra koll på. Men hittar du ett beg thule trane 150tb så har du ett supersläp!
 
Sv: Bra hästsläp

Vi har också ett baklänges-släp (B50 från 2011) som vi är nöjda med. En av våra hästar är faktiskt lugnare när hon åker i detta jämfört med vårt tidigare BA45 där hon åkte "framlänges".
Jag har även sett några släp (på skrotar) som varit med om olyckor men där hästen klarat sig och släpen har varit intakta på rätt ställen s a s så jag tror de är bra om det värsta skulle hända.
Dock är bom-utlösningen lite omständig och jag tycker bättre om Thules i det fallet.
Umes luckor är lättare/lättare att hantera än många andras vilket är skönt om man nyttjar släpet mycket.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Jag undrar om någon här har tips på en bra men inte alltför dyr motionscykel? :) Jag ska börja med mer intensiv rehab efter mitt...
Svar
0
· Visningar
206
Senast: Twihard
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
732
Senast: Fetaost
·
Utrustning Hej! Jag har haft uppehåll från hästeriet en tid men har nu köpt häst igen. Nu är det dags att kika på lämplig hästtransport till oss...
2
Svar
20
· Visningar
2 383
Senast: ako
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 132
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden
  • Hingstval 2024

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp