Bra markarbetsövningar för att få het häst att vänta?

Speedway

Trådstartare
Har ni några bra tips på övningar som får en het häst att tagga ner ett par kilo utan att man måste ta i den alltför mycket?

Hästen ifråga, vi kan kalla henne Turbo-Fia eller Fröken Bråttom ;) , är taggad till tusen och då speciellt när det är banhoppning på gång. Vi tränar hoppning för tränare varannan vecka och jag letar efter bra övningar som jag kan göra på hemmaplan däremellan som hjälper oss att hitta en bra rytm, balans och lagom tempo mellan hindren.

Vi, eller rättare sagt jag, är på basic nivå och kan ta mig igenom en bana på 80cm utan större problem. Turbo-Fia kan hoppa mycket högre än så....på fart helst. :p

Skämt åsido, hon har en ganska reglerbar galopp och jag har hittills smygtränat lite hemma genom att bl a sätta upp två små hinder med 16m emellan och växlat mellan att rida 4 och 5 språng. Båda funkar men 4 språng är ju lättare tycker häst för då får man springa framåt....alltid uppskattat. ;)

Har ni några superövningar i bakficka så fram med dom. :D
Jag har tillgång till ridbana med måtten 20x50m så allt som platsar in på den ytan är ok.
 
Sv: Bra markarbetsövningar för att få het häst att vänta?

Den övning du beskriver kan man ju göra, men utveckla den lite. Reglera galoppen ännu mera. Hur många språng kan du få in? Hur få kan du göra?

Klockan kanske kan vara nåt? 4 små hinder på en stor volt på urtavlans kl 12, 3, 6 och 9. Börja med att hoppa 2, exempelvis kl 12 och kl 6, och lägg sedan till fler när det känns ok. Hitta en rytm mellan hindren. Växla mellan ytter och innerspår för olika mängd galoppsprång mellan, öka och minska galoppen. Samma som den andra övningen lek med galoppen. Hitta ytterlägena och känna att du kan kontrollera galoppen, att du kan välja hur stor (eller liten) den ska vara.

Annars kanske du kan bromsa upp den genom att lägga en galopp-bom bakom hindret. Då kanske den bromsar lite självmant. Kanske ha en bom bakom och en efter ett hinder.
 
Sv: Bra markarbetsövningar för att få het häst att vänta?

Mitt tips är väl egentligen det jag gjort på min räserpålle, rid massor med dressyr, strunta i hindren tills hästen lyssnar på grunderna. Sedan börja med låga hinder och kräv samma lugn. Jag har precis börjat med min efter ungefär 1½ år med dressyr och nu har jag hoppat 3 gånger i lugnt avslappnat tempo och hoppas på att det fortsätter så.

Annars är ju övningar där man inte får långa raka avstånd där det går att öka en bra idé. T.ex. hoppa hinder på kvartslinjen eller meddellinjen och lägg volter, serpentiner och liknande. Försök att undvika att bromsa med handen en massa och dämpa tempot med ridningen istället.
 
Sv: Bra markarbetsövningar för att få het häst att vänta?

Ser att jag skrev lite tokigt på slutet. Menar att du kanske kan ha en bom framför och en bakom ett hinder för att lite tvinga den att inte flyga iväg hursomhelst.

Annars håller jag med Mitrolle också. Mycket dressyrarbete och lydnad, både framåt och bakåt. Min förra var också en bråttom-Fia och jag jobbade mycket på att hon skulle svara på förhållningar och när jag fått igenom det insåg jag att hon inte svarade på skänkel framåt :meh: Vilket jag inte märkt tidigare eftersom hon var så het och hetsig och sprang på själv. Jag tror det hände ihop. Hon var helt enkelt inte på hjälperna. Så, summa summarum, var noga med att hästen svarar både framåt och bakåt.

Och små hinder. Glöm större hinder tills det känns som hästen lyssnar, tills du känner dig bekväm.
 
Sv: Bra markarbetsövningar för att få het häst att vänta?

Tack båda för bra tips. :)

Dressyr är en självklarhet och jag har bra tränare till hjälp. Det är dock inte där som fenomenet uppstår. Hon är inte heller tokig och rusar som en galning vilket man kanske fick uppfattningen om i mitt första inlägg. :D

Vi behöver dock förfina ridningen mellan hindren och då tänkte jag att bra markarbetsövningar kunde vara till hjälp mellan de ordinarie hoppträningarna.
Jag har haft hästen i tre månader och det är först under den senaste månaden som vi börjat hoppträna och vi har hunnit med två träningstillfällen hittills. Här är en kort film från första träningen och här lyssnar hon ganska bra tycker jag.

http://www.youtube.com/watch?v=lAlpSPxfkks&feature=youtu.be

Hoppar vi en hel bana så blir hon supertaggad och jag måste verkligen RIDA vartenda steg mellan hindren.
 
Sv: Bra markarbetsövningar för att få het häst att vänta?

Jag har en super-räser-bråttom-häst ;) som blivit enormt mycket bättre men fortfarande gärna hoppar och studsar när hon inte får bestämma tillräckligt själv. Dressyr i all oändlighet såklart, men det vet du redan om. Annars handlar det enormt mycket om tålamod, det kommer! Har du bara haft henne i tre månader och det ser sådär lugnt och kontrollerat ut så kommer det bli kanon ;) Jag har haft min ett drygt år och var på väg att ge upp de första 10-11 månaderna.

Många tipsar om miljoner övergångar, men min blir bara mer stressad av det, för problemet är inte egentligen att hon inte lyssnar utan att hon hela tiden är på väg till nästa steg. Så jag måste ofta göra det lite tråkigt för henne, samma tempo, samma övning långa stunder så att hon ger upp att hela tiden gå och vänta på nästa sak.

När det gäller att rusa mot/efter hindret så fungerar det jättebra med min att ha galoppbom efter hindret, så som Lazer09 tipsade om. Då tittar hon till på den och måste fokusera på vart hon sätter fötterna. Man kan ha flera bommar efter också om det behövs.

Precis som Lazer har jag insett att min inte tar skänkeln över huvud taget, hon går mest fram för att man lättar i handen och det är nog väldigt vanligt. När det gäller just det problemet fungerar övergångar alldeles utmärkt, men då måste jag ha henne lugn innan jag börjar med dem.
 
Sv: Bra markarbetsövningar för att få het häst att vänta?

Jag visste väl att det fanns fler med liknande problematik. :)

Precis som du och Lazer09 säger så ligger det nog en del i det där med att hon inte tar skänkeln för så fort man lättar i handen så far det iväg om det står ett hinder framför.

I dressyren har vi jobbat väldigt mycket med att få henne att gå kvar i den takten, tempot och formen som jag bestämt och det funkar bra numera. I början ville hon gärna springa ifrån allting som var minsta lilla jobbigt men så är det inte längre. Sen har jag en dressyrtränare vars mantra är "man ska rida på eftergiften!" och det är dit jag vill komma i hoppningen också. Det ska liksom räcka med en halvhalt vid behov istället för att jag hänger som en vante i tygeln mellan hindren. :D

Som med allting annat man vill bli bättre på så är det träning som gäller.
Jag har precis fått bekräftat att jag har fått en plats i en träningsgrupp för en mycket duktig fälttävlansryttare som ridit och tävlat på OS-nivå så hon om någon ska nog kunna ge oss bra coachning. Hon är ju van vid hästar med lite drag under galoscherna. :D
 
Sv: Bra markarbetsövningar för att få het häst att vänta?

Ser det sådär bra ut nu kommer det nog att bli jättebra när ni fått jobbat ihop er :)

Utöver att tänja på galoppen och känna att du kontrollerar den tror jag som superstar säger att det är bra att hitta det där jämna, kanske lite tråkiga, tempot. Nyckeln till hoppningen är ju att ha ett jämnt, bra grundtempo som man sedan kan variera.

En annan sak jag lärde mig av min bråttom-fia var att till viss del mötas på mitten. Man får kanske hålla ett lite högre tempo (utan att det blir sken) än vad man skulle önska för att hålla hästen glad så att man kämpar tillsammans och inte mot varandra.

Oj, nu låter det som om jag är någon sorts expert :o Det är jag naturligtvis inte, men det här är vad jag kom fram till efter 8 år med en riktig räserhäst.
 
Sv: Bra markarbetsövningar för att få het häst att vänta?

Ibland är man helt enkelt expert på vissa saker även om man har mycket kvar att lära inom andra områden. :)

Jag tror att övningen Klockan som du tipsade om kan vara bra just för att hitta den där jämna rytmen så den tänker jag definitivt testa. Börjar förmodligen med bara bommar på marken.

Och det där med att mötas på mitten är nog också klokt....det är ju trots allt ett sto jag sitter på så det gäller att klappa medhårs. ;)
Fast hon är väldigt snäll och okomplicerad i allt annat och trots att det går undan emellanåt så känner jag mig väldigt trygg för hon gör aldrig några dumheter och är inte tittig. Jag måste helt enkelt lära mig rida bättre. Om jag gör rätt så gör hon rätt.
 
Sv: Bra markarbetsövningar för att få het häst att vänta?

Börjar förmodligen med bara bommar på marken.

Nu har jag lärt mig att bommar på marken ska man akta sig för. Det är dom som gör att man trillar av....och nu måste jag baka tårta till mina stallkompisar. :p

Skulle hoppa serie för att träna lite på min egen sits och följsamhet och började värma upp lite lätt med en sax/kryss med en galoppbom framför. Naturligtvis lyckades häst trampa på markbommen och snubblade till varpå jag drattade av över huvudet. Väldigt stiligt! :D

Tack och lov gick det väldigt bra att hoppa serien sen. Lugnt och fint både före och efter.....förutom en liten brall vid något tillfälle för att det var skoj. Men man måste faktiskt få lov att ha lite roligt ibland också tyckte Turbo-Fia. :)
Jag vågade mig i alla fall på att hoppa nästan 1m i slutet och det var det minst 5 år sen jag gjorde senast.

Ska se om jag kan få fram en liten film sen så kan ni få tipsa mig om vad jag kan förbättra.
 
Sv: Bra markarbetsövningar för att få het häst att vänta?

en övning som fungerat bra på min häst och fått honom avslappnad och lösgjord (vilket inte direkt brukar hända bara sådär!) är 5½an med tre upphöjda travbommar innan första krysset. då kan han inte kasta sig över travbommen och dra iväg utan måste vänta och lyfta på benen i trav innan man får hoppa. ca 15 meter efter oxern brukar jg ha ett sockerbitshinder. Rider över övningen, gör en volt åt ena eller andra hållet efter oxern, rider på sockerbitshindret. Har hittills inte hittat någon annan övning som får honom att varken bli så lösgjord eller vänta så pass bra som denna. TIlläggas bör kanske att det är en liten, vändbar ponny och att ridhuset kan ha varit bredare än 20m.

jag tror att det som gör att han gillar övningen är att bommarna hjälper honom att göra rätt själv, det blir ingen dragkamp för matte har is i magen och litar på att hästen har vett nog att trava över bommarna iställetför att desperat trycka ner ett galoppben här och där emellan dem. han "tvingas" att vänta och mina hjälper blir mest "Här lägger vi en volt" och "vi svänger åt det här hållet vid kortsidan" och inte så mycket handbroms som man lätt får på hästarna med eld både under hovarna och i svansen:)
 
Senast ändrad:
Sv: Bra markarbetsövningar för att få het häst att vänta?

Det blir med andra ord en 10m volt om man har 20m bred ridbana? Har jag fattat det rätt då?

Här kommer en filmsnutt från dagens hemmaträning. Lite suddigt men det går säkert att se ändå. Jag tyckte själv att vi hade ett jämnt och bra "banhoppningstempo" både före, under och efter serien så det kändes bra. Inte alls samma "nu-drar-jag-iväg"-känsla som när vi hoppar bana.
http://www.youtube.com/watch?v=12G4H6bkf1k
 
Sv: Bra markarbetsövningar för att få het häst att vänta?

ja, precis så. vill man ha större volt kan man ju ställa hindren på ena långsidan, men jag gillar att kunna göra volter åt båda hållen + har tillräckligt liten ponny. Förstår om det blir trångt om man har en stor häst. :)
 

Liknande trådar

Hoppning Har en ny liten pärla i stallet nu och denna damen är het mot hinder. Så pass att hon blir nästan överladdad och bara studsar. I...
Svar
8
· Visningar
2 335
Senast: sorbifolia
·
Ridning Jag har ett sto som blir enormt taggad efter hoppning eller galopp. Inte under hoppningen eller medan jag galopperar henne. Vi gjort...
2
Svar
33
· Visningar
4 388
Senast: mooi
·
Hoppning Har tagit över (köpt) en häst som tidigare var tänkt att bli en hopphäst. Men den var väldigt het så tjejen som hade honom gav till slut...
Svar
7
· Visningar
1 426
Senast: Totola
·
S
Hoppning Jag ska eventuellt låna en häst i sommar. Han är 12 år och endast lite hoppad. Har dock hoppat 80 bana med rutinerad ryttare men han är...
Svar
11
· Visningar
3 322
Senast: Appache
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp