Bukefalos 28 år!

Ös på med övningar. (het häst efter galopp)

Sv: Ös på med övningar. (het häst efter galopp)

risken som jag inte är villig att ta är att hon exploderar uppåt när jag tvingar ner henne i halt eller avsaktning. Hon går inte att jobba där. Blir bara pannkaka.
 
Sv: Ös på med övningar. (het häst efter galopp)

ja volter! Jag älskar volter. På rakt spår är det full fart framåt. Minska och öka volten fungerar fint på henne. Galopperade du alla dagar?
 
Sv: Ös på med övningar. (het häst efter galopp)

volter är super.. Och som jag skrev tidigare -åttvolter där målet är att hålla samma tempo när du byter "volt-del" är bra.
Ja, jag galopperade varje dag, men såg till att hon var "lugn" (så lugn hon kunde vara) i trav innan jag galopperade. Min häst var ingen häst som stack, bockade eller liknande utan endast så himla het och nervig, sådär så att hon kunde stå och skaka av upphetsning om man gjorde en halt.
När jag fick henne kunde hon inte skritta -det tog ett halvår att få skritten någorlunda normal, även om hon fortfarande taktade mycket. Och hela det första halvåret longerade jag henne en stund innan jag satt upp -hon var bara 4 år då så det behövdes. Och då var hon så att säga bara het inte helt vansinnig.
 
Sv: Ös på med övningar. (het häst efter galopp)

Nu har jag åkt på ett skadat knä (sparkad direkt på knät av min unghäst) så jag kan inte rida.
Men när knät läkt ska jag jobba på med mina åttvolter.

Just ja, blev din häst hetare av att du satt ner i sadeln?
 
Sv: Ös på med övningar. (het häst efter galopp)

Ah du är inte ensam. :)

Det är svårt att förklara hur man ska göra med heta hästar eftersom de kan vara så olika. Mitt tävlingssto blev lugnare med hackamore. Men bara för en tid och sedan var rulliansen igång igen. Dressyrhästen blev lugnare om man drev på, alltså att han fick "smaka på sin egen medicin" sas, men det skulle inte ha fungerat med häst nr 1. Häst nr 3 fungerade bra om man bara helt enkelt red konsekvent, man gör alltså inte så värst mycket där på ryggen utan sitter still och även fast häst nr 3 böt galopp, taktade, studsade, föll i korsgalopp red jag vidare bara lugnt och det smittade av sig. Häst nr 1 fungerade inte med skänkelvikningar men väldigt bra med övergångar.
Så för att sammanfatta kan du testa dessa "periodiska metoder"
- hackamore/mässing bett (fungerade fint på häst nr 1)
- tydliga hjälper ( om hon tex börjar takta i skritt, ta hastigt tillbaka till skritt och genast långa tyglar) det kan kännas som om man måste "avbryta" dem i "hjärnan" Upprepa 1000 gånger minst...
- långsiktigt kanske, men hästen måste börja acceptera både skänkel och hand vilket betyder att man måste börja rida lite överdrivet med både hand som skänkel.
- att trötta ut är INGET att rekommendera till en het häst
- minska och förstora volter, hitta "utsidan" sas
- att rida barbacka kan vara lugnande

Hoppas att några av mina tips hjälper! Jag vet precis hur det känns... Har haft tre sådana hästar och alla var olika. Man kan behöva att byta riktning under ridpassen men det är ok tycker jag.

Go heta hästar! :)
 
Sv: Ös på med övningar. (het häst efter galopp)

Åh härligt med så många tips!

-Hackamore har jag funderat på. Hon gapar väldigt så fort jag tar i innetygeln. Munnen ska öht kollas upp.
-tydliga hjälper it is, ska utföras!
-skänkel och hand fungerar faktiskt fint i trav och galopp. Som sagt, skritten efteråt är vårat big problem
-trötta ut fungerar inte, hon blir som sagt bara stressad.
-voltarbetet är fantastiskt bra i traven. Gör du minska-öka i galopp också?
-barbacka ska provas så fort knät läker

Tack!
 
Sv: Ös på med övningar. (het häst efter galopp)

usch vad tråkigt.. Dessa små busdjur :p
Ja, hon blev nog lite hetsigare när man satt ner. Men det kan nog hänga ihop med att hon hade mycket gång och rörde sig väldigt med hela ryggen och kunde därför vara lite svår att sitta på överhuvudtaget pga det och om jag studsade spände hon sig och blev ännu hetsigare så jag satte mig aldrig förrän hon lugnat sig något och då kunde man rida med sitsen ordentligt. Annars var det ju bara som att trycka på katapultknappen XD
Men en häst som inte är så svår att sitta på kan det nog funka på att bara sitta och rida lugnt -förstår du vad jag menar om jag säger " bara åka med och styra" ?
Det funkade på min, om man var helfokuserad på jobbet blev hon pressad och jobbigare men om man började med att tänka på nåt annat och gärna rida på en hand så slappnade hon av och man kunde smyga in lite mer krav allt eftersom.. (funkade super på tävling, bara sitta och tänka på nåt annat -bara komma ihåg programmet så löste sig resten).
 
Sv: Ös på med övningar. (het häst efter galopp)

Ja skritten kan vara knepig.. Det kunde fungera ibland av att släppa lös skänklarna från stigbyglarna eller att spänna lös sadelgjorden, men beroende på vad hon var på för humör den dagen. Känner så igen detta med att stiga av och upp igen, men det är ju ganska jobbigt i längden.
Att öka och minska galoppen fungerade bra med häst nr 2 , men tyvärr katastrofalt med häst nr 1, så det är så svårt att kunna hjälpa dig.. Drar till med alla knep jag kan till olika typer av heta hästar. :)
Att heta hästar "gapar" är ganska vanligt. Hon slutade gapa när jag red med hackamore men det var ju inget alternativ med häst nr 2 som var en dressyr häst på msv nivå.
Synd med knät!
 
Sv: Ös på med övningar. (het häst efter galopp)

och skippa sitskritik tack :-)
Mitt högerknä har trasiga korsband efter en spark i december så skänklarna sitter inte riktigt där de ska just nu.
 
Sv: Ös på med övningar. (het häst efter galopp)

De där hoppen känner jag igen, men dock endast på hemväg efter uteritt och då i en högre grad. tänk sån "gunghästgalopp" kilometervis. MYCKET samlat, man kan sitta på en hand och hästen bara fortsätter (gärna i form också)...
Min lilla dam var mycket talangfull inom detta område :grin: en ponnypappa på ridklubben var tvungen att fråga mig en gång; -vad är det du tränar??
-han hade sett detta upprepas många gånger när jag kom "skrittande" hemåt efter en skogstur.

-Som svar fick han att det var lilla damen som gjorde så själv och jag försökte få henne att sluta..
 
Sv: Ös på med övningar. (het häst efter galopp)

haha :-)
Gud vad gulligt, han måste trott att du tränade lite specialsprång.
 
Sv: Ös på med övningar. (het häst efter galopp)

jaa, han trodde jag höll på med nån samlings-övning eller nåt... Visst, hon samlade sig något väldigt och förflyttade sig i princip sittande för att baken var så långt under, men frivilligt gjorde jag det absolut inte! :p
 

Liknande trådar

Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 204
Senast: banani
·
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
3 651
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 384
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp