Bukefalos 28 år!

Bra övningar för het häst? (mot hinder)

S

Sommartjej

Jag ska eventuellt låna en häst i sommar. Han är 12 år och endast lite hoppad. Har dock hoppat 80 bana med rutinerad ryttare men han är väldigt het :D

Nu är han i dålig form och kondition så till en början kommer jag bara träna på kavalettibommar och minihinder.
Någon som vet några bra övningar?

:bow: :bow: :bow:
 
Ingen duktig hopptränare här på Buke eller någon ryttare som har erfarenhet av heta/orutinerade hästar??? :confused:
 
börja träna med små hinder är väl mitt bästa tips för stunden.
om du har långt ridhus så kan du placera hindret ganska långt ner på en sida så du hinner med en tempoväxling innan.
men framförallt tålamod.
 
Jag tycker att volter fungerar bra. Både före och efter. Rid mot hindret, bestäm dig i god tid om du tänker hoppa eller ej, förbered och gör en volt, om hästen blir väldigt uppjagad rid flera volter och låt den inte hoppa förrän den går lugnt. Samma sak efter hindret, gör en volt och jobba hästen på den tills den går lugnt. Om hästen är väldigt het så kan ibland viljan att hoppa vara så stark så att det blir lite bryskt när man ska svänga in på volten. Var noga med att förbereda i god tid och att gärna leda med innertygeln. Min erfarenhet av att göra så här är bara positiv. Det viktiga är att inte låta hästen hoppa om den drar och rusar. Det är du som bestämmer när den ska hoppa. Beröm mycket och tänk på att inte traggla, utan när hästen gör det bra i ett varv så gör någon annan övning innan du börjar på nästa varv. Börja med enkelhinder. När du provat kan du sätta upp hinder i följd med 4-5 galoppsprång emellan och göra volter mellan. Tänk på att variera hö och vä volter. Många tycker att det är bättre att göra halt, men jag tycker att det bara gör att hästen blir mer uppjagad. Volterna gör att hästen håller sig sysselsatt och fortfarande tänker framåt men lär sig att man även kan hoppa i l u g n t tempo! :)

Hoppas du förstår vad jag menar. ;)

/Timsetim
 
Du maste fa hasten att tanka pa vad du gor. Ha 2 hinder med 4-5 sprang emellan, men lagg in 4 galoppbommar sa att hasten maste tanka pa vart den satter fotterna. Hasten kan inte bli speciellt het, for da blir allting bara pannkaka. Det kanske tar ett par ganger innan hasten far det ratt, men det ar helt ok. Lat hasten skota sina egna ben.

Lagg garna in bommar fore forsta hindret och garna efter det sista hindret. Beror ju pa hur mycket plats du har.

Det ar ok att en hast blir het vid hoppning, sa lange den gar att kontrollera. Ta det stadigt och var sjalv lugn. Jag rekommenderar inte att gora en massa volter innan ett hinder, da du lar hasten att springa at sidan om det inte passar.
En hast ska hoppa i alla lagen och det ar du som ryttare som maste lara dej att rida hasten framat, men samtidigt under kontroll. Rid pa jamt, oavsett hur hasten beteer sej, ju mer hasten lar sej, ju lugnare kommer den att bli, da den till slut fattar att han maste koncentrera sej pa jobbet och inte bara pa att springa framat och hamna pa andra sidan av ett hinder.
Sa fort du landar pa ett hinder, borjar anridningen till nasta hinder. Spelar ingen roll om det ar ett galoppsprang eller 200 meter emellan.
Ta det lugnt och sansat sjalv. Trava, och aven skritta, massor over hinder. Det gar jattebra att skritthoppa, och det gor att hasten maste tanka och dessutom anvanda sej av sina hoppmuskler och inte bara fart.

Studs ar jattebra for heta hastar, da man tvingar hasten att skarpa till sej och tanka pa vad den sysslar med. Ha 4+ studs, garna i en halvvolt.

Nagonting som jag alltid brukar gora med mina unghastar ar att bygga 4 hinder pa en 20 meters volt. Ett hinder pa varje sida, om du fattar (det finns ju inga sidor i en volt). :crazy:
Hoppa hindrena efter varandra. Detta ar bra for dej som ryttare, men annu battre for hasten. Du maste hoppa rakt over varje hinder for att hinna med nasta. Dessutom sa maste det ga lugnt till vaga, annars kommer du att missa nasta hinder i bara farten.
Detta ar en hard ovning, men nar den sitter, sa har du en hast som hoppar allting fran nastan vilken distans som helst. Du bygger upp hastens kontroll over sej sjalv. Hjalp inte hasten alldeles for mycket, utan lat hasten lara sej sjalv att mota ett hinder.
 
För att förtydliga så ska man inte göra en anridning och sedan slita hästen åt sidan. Volten ska vara väl förberedd och ske några galoppsprång innan hindret. Om hästen av detta lär sig att springa sidan om har man gjort övningen fel.

Jag har även använt bommar, studs osv. Visst fungerar det på vissa hästar som mest har bråttom. Men för de riktigt heta och "rusiga" hästarna stoppar inte detta upp. De gör bara övningen slarvigt och hetsigt.

Vi har säkert olika upplevelser och olika övningar passar olika på olika hästar.

/Timsetim :)
 
Detta tips har jag lagt in på en annan tråd då hon hade häst som rusar efter hinder men jag skriver det igen.

Lägg ut en markbom ett antal meter ifrån hindret. Hindret behöver inte vara högt och avståndet till markbommen får du anpassa till hur pass tid du behöver att få hästen tillbaka samlad. Meningen med markbommen är att innan du kommer fram till den ska du fått hästen till att göra halt.
Allt eftersom så flyttar man markbommen närmare hindret.
Detta är en bra övning och hästen lär sig snart att den ska lyssna/höra upp emellan hindren och inte ha så bråttom.

Lycka Till :)
 
Min C-ponny är JÄTTE het.. Har lärt mig att man ska göra halt på rak linje efter varje hinder/ efter banan och rygga och berömma.. Kan också funka bra att lägga volter, men som sagt ALDRIG nära ett hinder, då lär sig hästen till slut att det är okej att smita vid sidan om när man ska hoppa!!
 
hoppa studs....ha fyra hinder o en bitt innan hindrena sa ger du sa lang eftergift som mojligt ha handerna vi oronen odu far inte bromsa for hasten lar marka om den kommer fel sa da maste den sakta in :smirk:har gjort det har pa min ponny o det funkade riktigt bra :smirk:
 
Vill bara säga det att det finns en liten risk med den där övningen... Har man en het häst som INTE bryr sig om att den kommer fel i ett sånt läge så går den nästan garanterat omkull... Hände mig några gånger under mina sista ponnyår då jag hade en riktigt het ponny som fullkomligt struntade i om hon kom rätt eller inte. Hon hoppade ändå.. :crazy: Har man dock en "klok" häst så funkar det bra. Annars är studs och hinder på volter bra övningar enligt mina erfarenheter... :) En annan grej som kan hjälpa är att ha bommar och små hinder (inte högre än 50 cm) med i det dagliga markarbetet. Då blir det inte lika stor grej att det är hinder på banan, liksom lite mindre spännande. Det kan oxå hjälpa lite om hästen är het..
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 467
Senast: zarmino
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 165
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 213
Senast: iNHALE
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
899
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp