Bukefalos 28 år!

Ös på med övningar. (het häst efter galopp)

ponnymamma

Trådstartare
Jag har ett sto som blir enormt taggad efter hoppning eller galopp. Inte under hoppningen eller medan jag galopperar henne. Vi gjort enorma framsteg och nu kan jag skritta av uppsuttet vilket inte gick tidigare.

Men nu vill jag ha mängder med tips om bra övningar. Inga argument om att det inte finns heta hästar eller att jag ska rida på ett visst sätt. Vi rider regelbundet för B-tränare i såväl markarbetet som själva hoppningen och får beröm för att arbete går framåt.

Så ni med heta hästar eller som har erfarenhet av en liknande häst som min, hur gör/gjorde du?
 
Sv: Ös på med övningar. (het häst efter galopp)

min häst var så gick icket att skritta en mm ens :P jag började att tömmköra och gjorde övergångar skritt trav stanna backa osv och att hon ska vänta in komandot , tränade mkt att rygga stanna gå , rygga gå , rygga trav , om du fårstår :P sedan om jag red ut så fort hon ökade så stannade jag och ryggade några steg stannde och hon var tvungen att vänta på komandot fram igen ,

tömkörningen gjjorde mest jobb tycker jag ,

sen fick jag en varning att man inte skulle gör såhär med heta hästar för dom kan resa sig, expolera osv men det har funkat kanon med min häst sen tror jag man känner rätt snabbt om träningen går åt fel håll
 
Sv: Ös på med övningar. (het häst efter galopp)

hon är inte het annars, bara efter galopp. Och hon studsar så att rygga fungerar inte. Men ska absolut prova att tömköra.
 
Sv: Ös på med övningar. (het häst efter galopp)

göra halt. tills hästen börjar andas lugnt igen.
funkar ganska bra på min dressyrhäst som är mkt het.
 
Sv: Ös på med övningar. (het häst efter galopp)

Skritt på långa tyglar. Om hästen ökar till trav så blir det halt, sedan skritt på långa tyglar igen. Man kan behöva upprepa halten väldigt ofta i början, men de lär sig ganska snabbt.

Halter på kort tygel fungerar också bra att växla med.
 
Sv: Ös på med övningar. (het häst efter galopp)

okej ja då är det ju inte övingen så bra :P lycka till :)
 
Sv: Ös på med övningar. (het häst efter galopp)

Hej:D
Jag har ett varmblodssto som det var mycket krut i när hon kom till mig för snart 2 år sedan. Har fått mycket hjälp med henne och vi har gjort stora framsteg:) Jag har fått lära mig att tänka i sidled istället för framåt I början av ridpassen brukar jag alltid göra ridövningar där jag flyttar min häst mycket åt sidled, ibland rakt i sidled, även mycket bak-framdelsvändningar+ öppna. Detta gör jag alltid i skritt! Har även fått tips på att börja en skänkelvikning i skritt, mitt i skänkelvikningen, utan att avbryta den, sätter du igång i trav och saktar sedan av till skritt och fortsätter skänkelvikningen. Så jobbar jag med min häst innan galoppen och då brukar det inte vara några problem för mig.

Många tycker att det är bra att gallopera av sin häst innan man börjar jobba den ordentligt så att den blir lugnare. Detta ger en tvärt om effekt- på de flesta hästar. Nu vet inte jag hur du lägger upp dina ridpass, men se galoppen som en del av uppvärmningen och inte som att du ska "gallopera av den."

Är det luddigt och du vill att jag skall förklara mer får du säga till:)

MVH Lisa
 
Sv: Ös på med övningar. (het häst efter galopp)

Jag hade en mycket het dressyrhäst tidigare (ägs numera av mariahmia här på buke).. Hade henne mellan att hon var 4-8 år och det var verkligen jobb hela tiden för att lugna henne. Det är svårt att beskriva den hästens temperament så att nån som inte sett henne (eller framförallt suttit på henne -och det är inte många) förstår, men det är en fruktansvärt svår häst -utan att vara dum eller bråkig på nåt sätt. Hon har bara ett väldigt överskott på energi och adrenalin, och är samtidigt superkänslig.
iallafall, när man rider fungerade INTE en massa övergångar. De gjorde henne bara ännu mer taggad. Det var ju det sista man ville -att väcka upp henne och göra henne mer känslig. Kan säga att det tog lång tid för mig att få tränare att inse att det inte var lösningen för oss eftersom övergångar brukar funka -men de förstod till slut när de såg att det var som jag sa; tex övergångar skritt-trav-skritt-trav gjorde bara att hon inte ville skritta alls utan till slut var så laddad att det varken var skritt eller trav utan nån studsvariant.
Massa volter och skänkelvikningar funkade bra för oss. I början när jag nyss fått henne var skänkelvikning längs långsidan med rumpan innanför spåret det enda som bromsade henne.
Om hästen är jobbig att skritta på lång tygel kan du vända mycket... Om den börjar takta -vänd lugnt åt sidan, så avbryter man dom liksom.. Och nåt som funkade bra för mig var också att jag sitter och tänker på nåt helt annat än vad jag håller på med; det funkar faktiskt. För oss verkade det som att ju mer fokuserad jag var -desto mer uppjagad blev hästen och hon blev som en uppskruvad leksak -vad ska vi göra nu? va? va?! VAAAA??! :bump::eek::bump::eek::bump::banana:
Vid trav och mer "jobb-ridning" kan det även funka att rida på en hand. Vet inte varför det funkade så bra för oss men om jag bara släppte ena handen och red på slappnade hon ofta av....
 
Sv: Ös på med övningar. (het häst efter galopp)

Håller med! Sväng och vänd mycket och avbryt hästen - det har alltid fungerat på hästarna jag ridit! :laugh: :bow:
 
Sv: Ös på med övningar. (het häst efter galopp)

okej ja då är det ju inte övingen så bra :P lycka till :)

Det som hästen lär sig ganska snabbt är att den inte får springa, utan göra halt när man begärt skritt. Det fungerar alltså utmärkt, det som krävs är många och täta upprepningar i början (och tålamod).
 
Sv: Ös på med övningar. (het häst efter galopp)

susanne vad menar du :P skriver du till mig eller ts ? haha är jag trög idag kankse :D
 
Sv: Ös på med övningar. (het häst efter galopp)

eller vänta jag menade inte att din övningar var dålig utan att min övningar kankse inte va så bra för ts häst även om den funkade kanon för min häst ,, har jag förstått det rätt då :P
 
Sv: Ös på med övningar. (het häst efter galopp)

ja det är väl det klassiska men om jag backar henne med halt eller avsaktning så tänker hon uppåt. Tyvärr.:crazy:
 
Sv: Ös på med övningar. (het häst efter galopp)

Oj. Nej jag galopperar inte av några hästar. Med henne lägger jag inte ens in galopp varje dag just nu. När jag gör det så skrittar jag, travar och sedan skrittar igen, sammalagt 40 minuter. Efter det galopperar jag, lite byten och volter och ofta tempoväxlingar. SEdan skrittar jag av på lång tygel tills hon lugnat sig. Tar tyglarna och travar henne ca 10 minuter, sedan avskrittning igen. Hon har blivit bättre, aboslut. Men jag vill kunna variera passen med olika övningar.
 
Sv: Ös på med övningar. (het häst efter galopp)

låter exakt som mitt sto.
Hur la du upp ett normalt ridpass? Hon liksom studsar hela hästen efter galoppen. Ibland sitter jag av och går två varv och sitter sedan upp igen. Det fungerar just nu men är knappast någon långsiktig lösning.
 
Sv: Ös på med övningar. (het häst efter galopp)

Hmm, nu får jag tänka lite..
Jag travade mycket.. Mamma brukade säga åt mig att galoppera för att hon skulle springa av sig men jag gjorde inte så utan jag ville ha traven kontrollerbar innan vi galopperade. Massa skänkelvikningar -gärna längs spåret med rumpan innanför. Då bromsas hästen lite och lägger energin i sidgåendet.. (där kan man tom få komma åt och driva lite utan att hästen får ett räserryck). Sedan är ju miljoner volter guld värt. Vanliga volter, stora och små.. och åttvolter där man ska kunna byta håll utan att det fräser iväg.
Det krävs otroligt mycket jobb med såna där hethästar, men det blir bra till slut.
 
Sv: Ös på med övningar. (het häst efter galopp)

Ah jag är inte ensam!

Min dam gick inte ens att skritta vettigt efter att ha travat för två år sedan ungefär. Och efter galopp var det bara takt!
Jag tycker som vissa andra att övergångar bara triggar dem. Skänkelvikning funkar inte för min heller. Det jag gjort är att jag lärt henne göra halt så fort jag ur skritt "ptroar", genom att skritta göra halt, skritta göra halt kanske 5-10 min. i början av ridpassen. Detta så småningom på så små hjälper som möjligt och så småningom helt utan tygeltag. Sedan behöver hon inte stå still speciellt länge, men hon ska liksom lyssna upp! Då hon nu taktar kan jag få henne att sakta av, oftast, bara med hjälp av säte och röst.

I övrigt har lång tygel och skritt, kombinerat med vad som blivit halvhalter då, fungerat. Kortar jag tygeln blir hon studsig och "trava av" är finns ens på kartan.

Man får ta dem för vad de är! Alla är de underbara individer på sina egna sätt. :idea:
 
Sv: Ös på med övningar. (het häst efter galopp)

Gör tydliga och lugna övergångar när hon hetsar upp sig. Tex sakta av till skritt och gå kvar i skritt tills hon är lugn. Gör halt och stå kvar tills hon är lugn. Många övergångar bör göra så att hon fokuserar ordentligt på dig och lär sig vänta på dina signaler.
Lycka till!
 
Sv: Ös på med övningar. (het häst efter galopp)

Jag känner likadant, tjohoooo jag är inte ensam:bump:

Jag kanske ska klargöra att jag inte ser det enbart som en nackdel att hon är het. Jag gillar att rida hästar med mycket gas men det ska ju gå att arbeta dem också. Ska absolut prova din variant. Tack!
 

Liknande trådar

Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 204
Senast: banani
·
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
3 651
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 384
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp