Bukefalos 28 år!

Förberedande dressyrträning för het häst (inför hoppning)

Totola

Trådstartare
Har tagit över (köpt) en häst som tidigare var tänkt att bli en hopphäst. Men den var väldigt het så tjejen som hade honom gav till slut upp. Hon verkade rätt tuff ändå så det kan inte ha varit att den bara var lite pigg utan snarare ostoppbart ångloks-aktigt.. :crazy:
Har inte testat hoppa den själv just för att jag redan fått lägga ner massor med energi bara på basics-saker i dressyren och inte velat backa tillbaka en massa på den fronten genom att utsätta den för något som jag *vet* att den blir het av riktigt än.
Är alltså absolut ingen hoppryttare egentligen men vill gärna kunna hoppa lite så småningom, mest för skojs skull och som lite variation/bra om hästen kan hoppas om man någon gång skulle behöva sälja den.

Nu är jag ute efter tips på förberedande arbete - dels inom dressyren, om ni har några bra övningar t ex och vad som bör sitta (fast vissa saker - typ bromsen- känns rätt uppenbart :angel: ), och dels för hur man ska kunna sudda ut den där stressen som uppstår i samband med hoppningen. Som jag förstått så är det bara då som den kan bli "farligt" het.
Just nu är vi på en punkt där hästen har börjat coola ner mentalt i skritt och trav (har inte testat galoppen ännu, f.d. travare som endast är van att springa in i galoppen vilket också blir väldigt stressigt) och lyssnar mycket bättre. Bromsen sitter rätt bra just nu eftersom hästen har hamnat mer i balans, det gjorde den inte tidigare. Det funkar tyvärr sällan att först utsätta hästen för stressen för att få den att coola ner i den situationen, då blir den bara värre, slutar lyssna och yrsar upp sig mer och mer. Försöker istället lura hästen att snudda vid de stressiga sakerna när den är cool, det har fungerat bäst hittills.

Har ni utifrån detta några tips på förberedande arbete inför att kunna hoppa? Hur tidigt skulle ni introducera själva hoppningen, vad bör man ha tränat på innan för att inte bara trigga igång stressen igen?
Tacksam för tips och tankar! :) :banana:
 
Sv: Förberedande dressyrträning för het häst (inför hoppning)

Hej!
Har du arbetet hästen npågot från marken? Har själv ett fullblod som är rätt hetsig av sig. Har tömkört henne en hel del för att hon inte ka stressa upp sig så fort hon får utrustning på sig utan arbeta lugnt och ordentligt istället. Har även använt mkt bommar på marken med olika avstånd mellan. (Dock inte för stor skillnad men ca 10 cm) Har använt det både i skritt och trav. Lägg ganska långa linjer med bommar. T.ex 4 bommar med avstånd mellan 1,0- 1,10, (för skritt) sedan ett uppehåll på ett par meter och sedan 4 bommar igen. Är hästen säker på sina ben kan du lägga längre sträckor med bommar men inget het tips för en lite klumpig häst...
När du sedan börjar hoppa, prova att skritta över småhinder och även att göra halt efter varje hinder i början.
Lycka till!
 
Sv: Förberedande dressyrträning för het häst (inför hoppning)

Hur fungerar hästen med bommar på marken, har du testat det?

Det första som dyker upp i mitt huvud är löshoppning och bomträning.
Löshoppning mest för att Du ska se hur hästen reagerar för att sen kunna arbeta utifrån det. Blir hästen superstressig även där så är det ju bara att sluta direkt och göra något som lugnar ner den.

Fungerar inte löshoppningen så är det väl som sagt bommar du bör jobba med. Om hästen blir stressig även där så ha dem bara ute på banan utan att låtsas som att de är där, utan bara försöka vänja den vid bommarna.
Är den lugn på bommar så kan du ställa hinder på banan istället.
Bara för att den ska lära sig att hinder är inte samma sak som något stressande.

När det gäller bomarbete finns det ju tusentals olika övningar och kombinationer men för att göra det till en enkel grej så kan man ju börja med ett par-tre bommar på ett bra avstånd på rakt spår.
Är hästen lugn med bommarna så kan man göra lite svårare övningar som ex 2 bommar - avstånd med ökning/minskning el halt - 2 bommar. osv.
Det är ju en smakfråga vad man vill göra och vad som passar hästen bäst.

Hoppas det löser sig ! :)
 
Sv: Förberedande dressyrträning för het häst (inför hoppning)

Har faktiskt inte testat travbommar vid ridning nu när jag tänker efter. Mycket skrittbommar och skritta runt/mellan hinderstöd och dylikt för att hästen koncentrerar sig bättre (och blir lugnare) när den får en uppgift. Har travat lite över bommar lite halv-oseriöst från marken, och även på lite högre höjd så det åtminstone nästan liknar ett hinder (typ 30cm) men hästen är rätt klumpig med bakfötterna och bommarna åker lite hit och dit, och då blir stackarn skraj för att det låter :rofl: är nog därför jag inte testat det uppsuttet ännu, men förmodligen har det lite att göra med att han blir stressad - lite klumpig och känner pressen på sig att klara det ändå vid ridning :p

Jobba från marken är säkert en bra idé tills han blivit lite smidigare. Kommer ändå behöva ta itu med det vid ridning och göra om allt eftersom den inte alls blir stressad från marken på samma sätt som vid ridning. Kan tyvärr inte löshoppa i nuläget men trava över ett par bommar borde gå tills vi fått mer hindermaterial.

Så ditt tips ä helt enkelt - härda vid bommar tills den lär sig att de går att hoppa över bommarna också, och att det kan löna sig att lyfta på fötterna istället för att riva som plockepinn och sen bli skitskraj? :rofl:
 
Sv: Förberedande dressyrträning för het häst (inför hoppning)

Vad tror ni förresten om att man utvecklar bomträningen till att träna "banor" med korta bomserier? För att sen lura hästen och plocka in enstaka krysshinder! ;)
 
Sv: Förberedande dressyrträning för het häst (inför hoppning)

Skulle nog funka jättebra!
När jag tränar så brukar jag "rida dressyr med hinder" så att säga. Du rider som du gör när du tränar dressyr, enda skillnaden är att det ibland står ett litet hinder ivägen. Lägg volter runt hindren, hoppa på volt, serpentiner. Dumt är dock att ställa ett hinder på långsida, snettigenom eller mittlinjen.. Du får då antingen lång sats innan, lång sats efter eller både och vilket medför att hästen har god tid på sig att får upp sitt tempo...
Har du hoppat hästen nått nu?
 
Sv: Förberedande dressyrträning för het häst (inför hoppning)

Har du hoppat hästen nått nu?

Nej, vi har inget vettigt hindermaterial än (testade "löshoppa" men det var för lättrivet för att ge något) men det är på gång! :)

Har ärligt talat varit rätt bekväm av mig på sistone eftersom vi har så mycket problem redan med basicssaker inom ridningen. Det brukar bli väldigt hattande fram och tillbaka i dagsform -ena dagen kanon, nästa dag funkar inget och vi måste jobba tillbaka grunderna igen.
Ska ta tag i travbommarna lite smått och återkomma med rapport! :p

Tack för tipset angående dressyrhoppa, det tror jag kommer bli givande i framtiden! :)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 632
Senast: Acto
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
947
Senast: Lutten
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 424
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 358
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp