Bra och billiga vinterridstövlar?

Nomina

Trådstartare
Jag är fruktansvärt frusen om fossingarna och är nu på jakt efter ett par bra vinterridstövlar, gärna under 1000-lappen också eftersom de inte kommer att användas på "heltid" och jag har en väldigt begränsad ekonomi.

Det behöver inte vara äkta läder, men för guds skull inte gummi :o

Har funderat på de från H**ks, är det någon som vet ifall de är bra? De hade fått bra recensioner på hemsidan, men vill gärna höra lite mer. Om någon vet hur de är i storlekarna får ni gärna säga det också, eftersom jag kommer att behöva beställa över internet ifall det blir dem.

Sv: Bra och billiga vinterridstövlar?

Jag köpte de från H**ks, men jag har rätt så "tjocka" vader (ca 42 cm + strumpor) så fick jag skicka tillbaka dem eftersom jag inte fick åt dragkedjan ordentligt :(

jag har dom från hööks jag tycker att de är ok för det priset, har också stora vader men fick på mig ett par i 40=) dock har ena kardborre spännet gått sönder men förväntade mig inte så mycket för det billiga priset, skall åka o sätta dit bätte hos någon skolagare=)

Jag har Börjes läderstövel för 695 kr. Bra stövel på att ha i stallet och på vintern. Den är normal i storleken och ganska elastisk i skaftet. Det enda negativa är väl att skaftet är mjukt, ger inget stöd men så tycker jag det är med alla vinterridstövlar.

* lånar min egen knapp *

Jag har själv ganska smala vader, så det bör inte bli något problem för den sakens skull. :)

Börjes såg också bra ut :) Nu är ju det svåra bara att välja mellan de två, för jag misstänker att det inte finns så mycket andra bra vinterridstövlar till ett såpass lågt pris.

Hur är Hööks i stödet?

Om någon mot förmodan har/haft båda sorterna så skulle jag bli dunderglad för en "jämförande recension". :D

Frusna ponnytantens tips:
Alt 1: Minst 1,5 nr för stora stövlar av graninge/höga kusten-typ. I dem fårskinnssula med alufolie och två par stumpor. Innerst siden, tull ull eller ngt bra funktionsmaterial (INTE bomull!), ytterst riktiga raggisar.
Alt 2: I princip samma som ovan, fast grövre ridskor med fodrade shortchaps.

För "under 1000.-" sök bland radannonser & auktion. Där finns OFTA helt nya stövlar. Har man tur så är de i rätt stl.

Jag ska kika på begagnat också :)

Tackar så mycket för dina tips också :) Ull kan jag inte ha (fruktansvärt känslig hud, det kliar något så fruktansvärt), men siden och bamboo (stavning?) och andra naturmaterial fungerar finfint :)

Det du har skrivit är ungefär vad jag gjort tidigare vintrar, då hade jag dock skor och chaps. Vill nu införskaffa ett par nya stövlar, så det var främst det jag undrade :) Vilka som är skit och vilka som är bra :)

Jag skaffade Hööks billiga vinterstövlar i konstläder förra året, tänkte att till det priset gör det kanske inget att de bara håller en säsong...

Det visade sig att de var helt perfekt varma (använder tunna ullstrumpor i), har mycket bra passform för att vara i den prisklassen, är SMIDIGA och mjuka, jag har dessutom helt sluppit obehaget som vanliga läderstövlar brukar ge under "ingångsperioden", och trots att de brukats en hel vinter är de i helt strålande skick! Faktiskt riktigt bekväma att rida i också, så jag köpte ett par ofodrade att ha för sommarbruk med :)

Går inte ens att jämföra med vare sig Graninge, höga kusten, MH vinterstövlar eller vanliga vinterstövlar med nylonskaft. Hööks stövlar är så otroligt mycket smidigare, de ger känslan av att vara ett par mjuka läderstövlar, och de är mycket bekväma att både rida i och gå med på backen.
Är faktiskt imponerad.

Storleksmässigt är de rätt rymliga i skaftet. Har i vanliga fall Vida skaft i andra stövlar, men fick igen dragkedjan på dessa utan problem.

Senast ändrad:

Låter ju kanon :D

Dock antar jag att fodringen tar lite plats i början?
Mina tidigare erfarenheter av fodrade skor/stövlar är att de brukar kännas aningen små i början för att sedan när bli aningen för stora. Kan vara bra att veta om man ska räkna med att de "töjer" sig lite.

Det är nog precis som du säger vad gäller vinterfodringen.
Jag har samma stövlar i sommarutförande (utan foder) och de känns aningen rymligare i skaften redan från start. Skaften har ju resår, och man behöver inte dra upp dragkedjan hela vägen i början heller om det blir tight.

*putt*

Är på jakt efter ett par vinterridstövlar. Är det Hööks Steeds som syftast på ovan? eller är det kanske någon som har erfarenhet av den stöveln?:)

det är den jag syfta på iaf... o gissar på att det är samma de andra pratar om...

Det är Steeds jag pratar om :) Bara de som fanns när jag skapade tråden, men det har ju kommit in fler sedan så jag kanske borde förtydligat ändå :D

Jag har ett par Graninge liknande stövlar som jag köpte superbilligt på ÖoB där de har hästgrejor, dessa är faktiskt riktigt bra, rejäla i storleken så man får plats med sula och tjocka sockor (är ofodrade). HorsePro, heter de.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka