Bra pris för fyrkantsbal för denna analys? Vad betalar ni?

StallEfva

Trådstartare
Hej

Kan någon hjälpa mig tyda analysen? Vad jag kan utläsa så är väl det ganska bra för vårt stall med halvblod och lite blandade hästar?

Det är fyrkantsbalar på 320 kg med 14 lagar plast och vi får betala 500 kg styck inkl moms när vi köper 40 balar.


Torrsubstans (TS) 72%
Råprotein (RP) 113 gram per TS
Smältbart Råprotein (Smb RP) 75 gram per TS
Omsättbar Energi (OE) - Häst MJ 11,0 per TS
Smb RP / OE - Häst g/MJ 6,8 per TS
Neutral Detergent Fiber (NDF) g 533 per TS
 
Hej

Kan någon hjälpa mig tyda analysen? Vad jag kan utläsa så är väl det ganska bra för vårt stall med halvblod och lite blandade hästar?

Det är fyrkantsbalar på 320 kg med 14 lagar plast och vi får betala 500 kg styck inkl moms när vi köper 40 balar.


Torrsubstans (TS) 72%
Råprotein (RP) 113 gram per TS
Smältbart Råprotein (Smb RP) 75 gram per TS
Omsättbar Energi (OE) - Häst MJ 11,0 per TS
Smb RP / OE - Häst g/MJ 6,8 per TS
Neutral Detergent Fiber (NDF) g 533 per TS

Billigt men jag tycker NDF är i lägsta laget. Bra med protein. Lite väl torrt, kanske. Inga mineraler analyserade?
 
Senast ändrad av en moderator:
Hej

Kan någon hjälpa mig tyda analysen? Vad jag kan utläsa så är väl det ganska bra för vårt stall med halvblod och lite blandade hästar?

Det är fyrkantsbalar på 320 kg med 14 lagar plast och vi får betala 500 kg styck inkl moms när vi köper 40 balar.


Torrsubstans (TS) 72%
Råprotein (RP) 113 gram per TS
Smältbart Råprotein (Smb RP) 75 gram per TS
Omsättbar Energi (OE) - Häst MJ 11,0 per TS
Smb RP / OE - Häst g/MJ 6,8 per TS
Neutral Detergent Fiber (NDF) g 533 per TS
För torrt för min smak och så behövs mineraler samt socker analyseras. Mkt billigt pris, men priset beror helt på mineralerna, kan bli dyrare med detta om det är dåligt mineralvärden än ett dyrare silage med bättre värden.
 
Jag bad om mineralanalys och det fanns, vad tror ni om dessa värden per kg TS?



Fosfor (P) 3,2 gram

Kalcium (Ca) 5,4 gram

Kalium (K) 28,3 gram

Magnesium (Mg) 1,8 gram

Natrium (Na) 0,3 gram

Svavel (S) 2,4 gram

Kalcium/Fosfor (Ca/P) 1,7 gram

-

1,0

1,0
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 794
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
929
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 840
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 924
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp