Bra prisvärda transportskydd

iNHALE

Trådstartare
Måste införskaffa nya transportskydd och funderar lite på vilka jag ska välja.
Därför vill jag ha lite åsikter om tre olika jag kollat på.
Hästen i fråga kommer inte åka mycket, men transportskydd är ju bra att ha för de få gånger han kommer åka.

1. B*rjes "Transportdamask super" (hög modell)
2. H**ks "Nimbus Transportskydd" (hög modell)
3. H**ks "Transportskydd Showmaster" (låg modell)

Om någon vet några andra prisvärda skydd som kan tänkas vara bra få ni gärna tips om dem också.

Sv: Bra prisvärda transportskydd

Pessoas transportskydd, höga. Helt underbara! :love:

Någon av ovanstående har jag tyvärr ingen erfarenhet om...

Neoprenboots och strykkappor tycker jag funkar bra. Är hästen inte van vid stora klumpiga transportskydd så kan de skada sig mer när de försöker trampa av sig dessa än om de står helt utan.

Min nuvarande häst åker alltid utan skydd, dock är hon oskodd.

Horseware Amigos skydd är suveränt bra, och resonligt pris.

De billiga brukar tyvärr vara närmast disktrasor, eller så har de en kass passform.

Vet faktiskt inte hur van han är. Men då kanske lägre transportskydd, som inte går över hasor och knän, skulle funka bättre än höga?

Ska ni inte åka så mycket kan du linda med tjocka paddar och fleecebandage. Linda långt ner så det går ööver ballen och kronan bara.

Det är väldigt individuellt det där. Jag har haft hästar som första gången de fått på sig transportskydd fått höga (över knä/has) och styva - och inte sagt/gjort ett smack. Och gamla rutinerade som ändå måste hoppa kråka en stund när de fått på sig transportskydden.

Det som irriterar mest för mina är skydd som glider. Det kan irritera den mest resvane och tålmodiga.

Jag har några från Börjes, vet dock inte vad de heter (svarta, höga, typ 300 kr/set). Tycker de är bra, passar bra på min lille häst och är förvånandsvärt rejäla och bra i förhållande till priset. Och då kör jag mina hästar rätt mycket, så jag skulle vilja påstå att de andvänds flitigt.

Event har billiga och bra budgetskydd. Finns för under 500 kr och sitter bra och håller bra. Annars är Shockemöles skydd de som brukar få bäst i test. Slår till och med Pessoaskydden som annars många anser vara de bästa på marknaden.

Har haft liknande de första , från b*rjes. Passformen var ganska dålig.
Och de korta från h**ks kändes mest.. onödiga.

Jag har Amigos nu och dom sitter perfekt och är smidiga att ta av och på.
Hade tänkt att börja linda istället men det blev så jobbigt när man väl var på plats och skulle hålla på att linda på där. Annars är ju det ett bra alternativ också!

Kanske skulle vara bättre att linda isf. Skulle ju kunna slänga på boots på hästen för extra skydd om den verkar orolig.

Välj hellre Termo Master premium i stället! Jag gillar dom skarpt, skönt att slippa massa knäppen. Dom sitter stadigt på och är rejäla.

Jag har modell nr 2 som du hade på din lista. Jag tycker att dom är super. Dom har varit med om en del och håller blir bara lite skrynkliga. Tack vare dom har min häst alla benen i behåll efter obehagligheter.:) Ett plus är att dom är försträkta nertill. Ett plus att dom är försträkta nedtill.

Senast ändrad:

Jag har alltid boots + lindor, funkar prima, glider inte, de är inte lika styva som skydd blir. Lite extra jobb enligt en del men känns bättre för mig!

Jag har Sjöhagens transportskydd som jag är nöjd med. De kostar inte mycket mer än de du tagit upp på din lista, och så finns de i flera färger.

Jag köpte några billiga från H*rse och är jättenöjd. Åker ca 1-2 ggr i veckan, har haft dem sen i höstas, och de ser fortfarande sprillans ut! De har jättebra passform både fram och bak, min unghäst lyfte lite ovant de första gångerna men nu bryr han sig inte, blir bara glad när de kommer fram för då vet han att vi ska ut och åka! :)

Kör du med låga modeller tycker jag det funkar lika bra med höga benskydd och boots. Skyddar nästan lika mycket. Själv så tycker jag att höga paddar och lindor+boots sitter bäst!

Hade höga skydd innan Men fick dem aldrig att sitta bra. Kan iof bero på att jag har kalllblod. Dvs korta, tjocka ben;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
659
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så... 2
Svar
23
· Visningar
1 070
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 938
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 234
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka