BRA regnkläder!

Fossing

Trådstartare
Nu är snön borta och ersatt av lera och regn. Samtidigt sjunger min bil på sista versen så jag försöker förbereda mig på att det blir cykla till stall och jobb framöver, även när det inte är solsken :)

Är det någon som har något tips på regnkläder som faktiskt inte läcker? Byxor & jacka. Jag vill kunna cykla till stallet samt rida ut utan att bli blöt av regn eller av svett. De kan vara skitfula, det spelar ingen roll, men jag avskyr att frysa och vara blöt! Några tips? Jag har erfarenheten att "hästregnkläder" inte är så bra - men vad ska man egentligen leta efter när man letar på andra ställen?

Jag hittade några gamla trådar om detta men jag vill ha nya och uppdaterade tips :)
 
mitt tips är att ha en ridkjol istället för regnbyxor. går bra både till häst och på cykel, enkelt att dra på utan att behöva klödda med skor och stövlar som ska av och på.

har en termokjol som är lika bra att då det är kallt eller regnar, har den då jag rider, går på promenad eller bara följer med som medhjälpare till kallt ridhus eller regnig ridbana :p. älskar den ^_^.

har också chaps då jag rider i regn, eller nu så har mina dock krympt i tvätten :o, men även dom är bra för att hålla en torr och glad i ur och skur :), kombineras dock bäst med en lite längre jacka (eftersom de såklart inte täcker rumpan.)
jacka kan jag inte hjälpa dig med dock, hade en helt :love: ridregnjacka från kyra k innan, men den är inne på sista året 10 år gammal. har skaffat en vind/regnjacka från hööks som jag hoppas kommer hålla lika länge.
 
Didriksons har aldrig gjort mig besviken. Har använt deras Thelma nu till vardags sedan ~oktober och den håller verkligen i ur och skur. Här i Malmö både regnar och blåser det hela höst/vinter/vår med undantag av ~två veckor snö och den står sig jättefint. Den är vindtät så den är väldigt varm så länge inte temperaturerna kryper ner under noll.Vill du ha något att rida i kanske du vill välja en kortare modell.
 
Nu är snön borta och ersatt av lera och regn. Samtidigt sjunger min bil på sista versen så jag försöker förbereda mig på att det blir cykla till stall och jobb framöver, även när det inte är solsken :)

Är det någon som har något tips på regnkläder som faktiskt inte läcker? Byxor & jacka. Jag vill kunna cykla till stallet samt rida ut utan att bli blöt av regn eller av svett. De kan vara skitfula, det spelar ingen roll, men jag avskyr att frysa och vara blöt! Några tips? Jag har erfarenheten att "hästregnkläder" inte är så bra - men vad ska man egentligen leta efter när man letar på andra ställen?

Jag hittade några gamla trådar om detta men jag vill ha nya och uppdaterade tips :)

Jag tycker att ridregnrock är det allra bästa. Blir inte äckligt blött på insidan som de allra flesta regnkläder. Tycker inte ens att goretex och liknande är bra i längden. Jag har den från Hööks och impregnerar med jämna mellanrum, hittills har den hållit rätt många år.
 
Nu är snön borta och ersatt av lera och regn. Samtidigt sjunger min bil på sista versen så jag försöker förbereda mig på att det blir cykla till stall och jobb framöver, även när det inte är solsken :)

Är det någon som har något tips på regnkläder som faktiskt inte läcker? Byxor & jacka. Jag vill kunna cykla till stallet samt rida ut utan att bli blöt av regn eller av svett. De kan vara skitfula, det spelar ingen roll, men jag avskyr att frysa och vara blöt! Några tips? Jag har erfarenheten att "hästregnkläder" inte är så bra - men vad ska man egentligen leta efter när man letar på andra ställen?

Jag hittade några gamla trådar om detta men jag vill ha nya och uppdaterade tips :)

Köp regnkläder gjort till galoppmänniskor. De är designade till att hålla tätt och andas hyfsat. Har tidigare haft från ornella prosperi har dock hört att den nya varianten inte är lika bra. Köpte nya byxor från annat märke i våras och kan kolla senare vilket de är men de är också OK.
Annars betalar det sig generellt att lägga pengar på ett regnställ.
 
Friluftskläder som har över 10000 mm vattenpelare, allt annat är värdelöst. Det ska vara tejpade sömmar dessutom.

Jag kör med Jack Wolfskin nu, deras Texapore-material är väldigt bra och det är prisvärda kläder. Köpte en regnjacka därifrån på rea förra vintern, min sambo som är en riktig materialist gällande funktionskläder köpte en likadan jacka efter att ha blivit imponerad av min.
Didrikson är ok om det är över 10 på deras skala. North Face brukar vara bra, Bergans bättre likaså, Marmot etc.
 
Absolut inte galon, du kommer försvinna i en svettpöl då. De är helt täta men andas inte. Köp nåt ifrån XXL, naturkompaniet eller motsvarande enligt lady vips råd. :) Själv har jag haft ett set från The north face i ca sex år och varit väldigt nöjd. Först nu börjar det bli lite dåligt, dock tvättat utan vidare impregnering och använt till förbannelse. Till ridningen hade jag nog kört på chaps eller ridrock.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 510
Senast: Lady_A
·
Utrustning Finns det sådana? Vilka är bra? Har aldrig stött på en ridjacka som faktiskt är vattentät. Har en massa olika jackor hemma, inte bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 360
Hästvård Jag har ingen egen tidigare erfarenhet av lösdrift, och jag vill gärna höra hur ni som har det ser på saken. Vad tycker ni är bra resp...
Svar
10
· Visningar
977
Senast: Yrja
·
Avel Hej alla Bukafalare Hoppas några orkar vägleda mig i denna djungel av hingstar som finns att tillgå................... Har ett...
Svar
5
· Visningar
1 276
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp