Bukefalos 28 år!

Lösdriftshästar

stjarnfrugt

Trådstartare
Jag har ingen egen tidigare erfarenhet av lösdrift, och jag vill gärna höra hur ni som har det ser på saken. Vad tycker ni är bra resp. dåligt med lösdrift? Hur ska en bra lösdrift se ut, och hur har ni upplevt att dåliga brustit?

Jag har nyligen blivit medryttare på en häst som går på lösdrift. Jag funderar över många saker men en är detta med täcken. För ett tag sedan då jag tog in henne var hon blöt och kall och ömmade i ryggen. Jag funderade då lite på behovet av täcke, som enligt min åsikt var ett behov. Jag anser att en häst som blir kall och får ont bör ha täcke vid de väderlekar som medför att hon blir kall och får ont.

Ägaren är inte ut till stallet varje dag och då skulle det bli problem med täckesbyten, av och påklädning etc eftersom lösdriftshästarna inte får den service stallhästarna får i form av påklädning och täckestyp efter väderleken som råder just på morgonen då de släpps ut. Visst får man täcka sin lösdriftshäst om det tex regnar men man riskerar då att de får gå kvar med täcke ända tills ägaren återkommer vilket kan vara efter en hel dag med solsken och därmed kanske hästen hunnit storkna av värmen... Det kan även vara så att det är fint väder på dagen då man är där, hästen släpps ut utan täcke och får sedan stå i kallt spöregn och frysa. Tilläggas bör att hästarna endast har tillgång till skydd från regn och blåst nattetid eftersom de dagtid vistas i en vanlig hage med stallhästarna.

Det var en del av mina funderingar kring lämpligheten med denna lösdrift. Tala gärna om för mig om jag missat något och oroar mig i onödan. Eftersom det finns endel lösdrifter så betyder det ju att det många ggr fungerar...

Hur gör tex ni som har hästar på lösdrift och samtidigt har dem i träning? Hur löser ni detta med att de sätter lång päls som sedan blir blöt då ni tränar? Jag tycker det känns mindre bra med tanken på att en blöt häst ska släppas ut igen, speciellt när täckesrutinerna är som de är. Visst kan jag ställa henne i stallet tills hon torkat, men det kan ju ta flera timmar av väntan och sedan måste jag släppa ut henne själv. Sällan har man ju tid att vänta flera timmar på torkning, speciellt då det gäller en häst där proceduren fånga i hagen - borsta bort all lera - rida tar 2-3 timmar...
 
Sv: Lösdriftshästar

Hej!

Jag har två hästar som går på lösdrift och det funkar bra. De ska alltid ha tillgång till ett godkänt vindskydd med halm att ligga på och fri tillgång till hö och leran i hagen får ej gå högre än till hästens ballar, det enda som ibland varit ett problem i vår utedrift. Då gäller det att inte ha för många hästar i en för liten utedrift.

Det här med att hästen var våt och kall med ömmande rygg verkar tyda på att rasen är olämplig för utedrift. Har de fri tillgång kan de äta sig varma, men en del raser verkar inte riktigt klara det. Mina kallblod sätter tillräcklig päls för att aldrig frysa eller ömma i ryggen trots ruskväder. Jag tränat och tävlar vilket jag löser genom att klippa hals och bog nu i november. Då blir de inte speciellt svettiga, men har päls kvar över rygg och bakdel vilket är viktigt när de går ute. Ibland om de ändå är svettiga eller vädret är mycket trist sätter jag på riktigt bra täcken som andas och går från +10 till -10. Då blir de inte för varma även om solen skiner och de läcker aldrig. Man måste satsa på kvalitetstäcken.
 
Sv: Lösdriftshästar

Du upplever inget problem med höbuk då de har fri tillgång på hö? Denna häst har en stooor mage trots att de inte har fri tillgång på hö förutom halmen i skjulet då... jag är lite tveksam till denna lösdrift då min magkänsla säger att den inte är tillräcklig. Men det är heller inte min häst så jag måste ha kött på benen innan jag kan kritisera den känner jag.

Var hittar du dessa bra täcken?
 
Sv: Lösdriftshästar

Då jag startade denna tråd tänkte jag främst på täckesfrågan, men i efterhand började det handla mer om lösdrift i allmänhet. Moderator får gärna flytta detta till lämpligare ställe.
 
Sv: Lösdriftshästar

Mina hästar går i lösdrift, och jag anser väl dem vara "i träning". Jag har aldrig upplevt några problem med lösdrift. Enligt lag skall man ju ha boxplatser (sjukbox) till alla vid behov. Är hästarna väldigt svettiga efter ridtur o det regnar så stänger jag in dem i ligghallen med massa gott hö o ett fleecetäcke. I mycket regn så kan jag efter ett par timmar inne lägga på ett torrt fleecetäcke med regntäcke över så har jag stillat mitt sinne, hästarna hade nog klarat sig ändå... Jag har lösdriften hemma så jag kan ha bra koll på dem, när jag vill lägga på täcke gör jag det, fodrar när det behövs etc.
Men jag kan förstå problematiken när man har hästen "borta" och den kanske behöver täcke på/av.

Jag kör inte med fri tillgång på hö och har inte halm i lighallen... Vill inte ha smällfeta hästar (två matvrak här hemma), men däremot anpassar jag grovfodermängd efter behov. Är det smällkallt nån natt så givetvis får de betydligt mer hö och under midvintern brukar jag försöka ha foderhalm hemma för nätterna. I ligghallen har jag torvbädd, o bädd skall ju hålla värmen bra. Jag har oxå hästarna i vintervila dec-februari så de arbetas inte svettiga perioden när det är som kallast. Under hösten spårklipps dom, sista klippet i slutet september, sen får de odla päls.

Jag har varit med om att de frusit två ggr. Första gången när det regnar i flera dagar o frös på. Andra gången efter ett kallt sommarregn. Båda gångerna hade hästarna tillgång till sin ligghall. De använder annars ligghallen mycket, sover gärna där på nätterna av avtrycken (o svarta torvfläckar :D) att döma.
 
Sv: Lösdriftshästar

Jag ser bara en endaste nackdel med lösdrift och de är när man om man rider hästen supersvettig så den måste stå inne så får amn ju vänta någon timme tills den är torr innan man släpper ut den.
Har man tur kanske stallägaren kan släppa ut mot en billig peng!Har man egen gård är problemet löst=)


Sen finns det enbart fördelar..
Hästen får röra sig mer= blir inte lika fet och stel.
Man är inte lika bunden till hästeriet utan kan faktiskt åka raka vägen till en kompis och fika efter jobbet och behöver inte slänga sig i bilen och ta in dom.
Eller stressa upp på morgonen klä på tjuriga bråkiga barn på mogonen samtidigt stressa med hästarna som ska ha mat, byta täcke och släppas ut.

Utan kan gå upp senare på morgonen och gå och lägga sig när man vill
Lättare att kunna åka iväg en helg behöver bara fixa en som åker ut och tittar till häsatrna behöver inte ens vara en hästkunnig för att se så alla häsatr står på alla 4 benen och äter och mår bra:laugh:

Har man fri tillgång på hö och vatten bra ligghal med mkt halm i behöver man inte tömma den mer än kanske 1-2 gånger under vintern!


Så mindre jobb för att kunna ha häsatr om man nu har ett jobb som annars tar mkt tid.. så kan amn lägga mer tid åt att rida och sköta omhästarna och mindre tid till att ta ut och in och mocka varje dag!=)

vad gäller täckesfrågan så är den lätt..
Täckena MÅSTE andas..
En häst som är lite svettig kan man slänga på ett täcke med fleecefoder på insidan sen släppa ut..En häst som man har duschat måste stå inne tills den torkat.
En häst som behöver täcke har sitt på sig dygnaet runt,,
Mitt superfrysna hbl jag hade hade vintertäcket på sig när det var kallt hon frös då aldrig.
Kan hon gå på lösdrift kan alla de så tänker jag för hon var fryshästarnas drottning!
 
Senast ändrad:
Sv: Lösdriftshästar

jag och min vännina har våra 5 pållar i lösdrift som vi sköter själva. vissa år är några av dom klippta (och täckade därefter) en del är fullt igång. 3 är alltid täckade vintertid, vissa år allihop. behöver hästen täcken så ska den självklart ha det oavsett om den är på lösdrift eller stallad, släpper ut svettig/blöt häst gör vi inte vare sig den är stallad nattetid eller inte. använder endast funktionstäcken.

i år har vänninan köpt eget ställe där vi ställt hästarna ( har arrenderat förut) vi har halmad ligghall som vi skottar varje dag 1-2 ggr. 3 ingångar/utgångar så ingen blir trängd. fri tillgång på silage ( i år är kvoten 9.53) ev. kraftfoder 2 ggr/dag. 2 sjukboxar finns (minns jag inte fel så behöver vi ig. bara en box för 5 pållar, men vi ska bygga så det finns en box/häst) stora kuperade hagar.

skillnaden för våra att stå på lösdrift är att dom har tillgång till sin gemensama box dygnet runt, det är inte kallare där än i ett kallstall. dom mått som anges som minimum mått /häst i ligghall är för snålt tilltaget tycker jag. risken är att alla inte vågar sig in då.
 
Sv: Lösdriftshästar

En häst som har täcket på sig dygnet runt, förutom de timmarna den borstas/rids - hur bra mår den huden som är instängd större delen av dygnet?

Jag vet att många hästar har täcken större delen av dygnet i form av utetäcken och stalltäcken, men jag tycker inte att det alltid är bra. Om täckena dessutom har dålig passform så hindras hästen i sina örelser och får dessutom skav, men nu förutsätter man ju att täcken ska ha bra passform så frågan här gäller egentligen hudens förmåga att kunna andas...
 
Sv: Lösdriftshästar

Lösdriften i fråga gäller två hästar. De har en hage som uppskattningsvis är 200 kvm, där hästarna mestadels uppehåller sig är det lerigt - och den leran är ganska mkt över den nivå som ovan beskrivits. Skjulet med halm är (om jag uppskattar det på rak arm utan att mäta) 6x4 meter och består av tre väggar, dvs om det blåser rakt in från öppna hållet finns inget skydd öht.
Det finns box för uppstallning tillfälligt vid skador men då alla platser är uthyrda kommer det att innebära att den friska hästen tvingas gå ute ensam om man inte tillfälligt låter någon av stallhästarna agera sällskap vilket jag inte tror att deras ägare är villiga till (men det är bara vad jag tror).
 
Sv: Lösdriftshästar

Titta på hästen. Blänker den och ser ut att må bra så fine, inga problem. Vi har också hästar på lösdrift, alla 5 går nakna utom 1. Hon är "kortpälsad" och har ett tunnare vintertäcke på sig dygnet runt, två exakt likadana, för de täcken är bra. Regnar / snöar det mycket ,byter vi täcke, är det soligt och lugnt väder, får hon gå utan.
Vi tittar alltid på hästen hur den mår. Är den blank och fin så är allt OK.
 
Sv: Lösdriftshästar

Jag är nu inne på mitt fjärde år med lösdrift. Startade lösdrift hösten -05.
Har ju ffa bara haft min egen lösdrift men stod 6 månader i en annan som jag var med o startade upp.

Det skulle bli väldigt tjatigt att upprepa alla fördelar med att ha hästen på lösdrift. Att det är sundare än att stå på box för leder, muskler, ligament, skelett, inre organ, tarmfunktionen, konditionen, sinne och psyke - vet alla redan. Och att detta i längden leder till bättre prestation och välmående i stort.

Det som gör att lösdrift är så sunt för hästen är:
1. Flockrelation - att hästen får leva i en flockrelation som är sund.
2. Rörelse - att hästen kan och utnyttjar rörelsefriheten, och återgår till ett beteende som liknar det som de har i naturen.
3. Foderfriheten - fri tillgång är enormt viktigt. En häst bör aldrig stå utan att äta mer än 3 timmar/streck under ett helt dygn.

Att stå still i flertalet timmar är inte sunt för en häst med tanke på hur den är uppbyggd. Dess leder och organ är gjorda för rörelse och håller därav inte i längden med ett stillastående liv.


Vi har haft hästar med och utan täcke sen vi startade. Både i träning och ur träning. De som tränas har i regel täcke hela vintern. Regn överst och vid behov fleece/ull/thermo under. Anledningen till att vi använder regn ytterst uteslutande är att de är billigare att köpa nytt (dygnet-runt-användning innebär att de slits ut fortare) och man kan variera mer. Vi brukar byta ut regntäcket regelbundet under vintern så att de får torka upp om hästen haft samma täcke flera dagar vid väta. Det minskar risken för läckage. Viktigt är att man har ombyten om ett täcke skulle läcka/gå sönder.

Vår lösdrift är kollektiv och vi byter inte varandras täcken. Man byter när man kommer ut vid behov. Det har aldrig varit komplicerat eller problematiskt.

Hästarna klarar solsken och varmt väder med regn+fleece. Och de klarar en kall vinternatt med samma täcke. De äter för att hålla värmen och står också tätt i flocken. Vi har haft känsliga hästar, pre-hästar nyimporterade från spanien och eng fullblod. Inga problem alls. De kan reglera temperaturen ganska bra. Sålänge de inte står med för mkt täcken på sig.

Jag tycker absolut att man bör ha täcke på en häst som fryser/har ryggproblem.

Hur en lösdrift bör se ut i allmänhet är väl följande:
1. Att hästarna har fri tillgång på grovfoder dygnet runt.
2. Att hästarna har fri tillgång på rent vatten.
3. Att hästarna har en bra ligghall.
4. Att hagen är tillräckligt stor.
5. Att man har en fungerande flock.

Fri tillgång är viktigt för det första för att hästarna när de går ute reglerar temperaturen genom att äta. Dessutom blir det mindre stress kring maten om de aldrig behöver stå o vänta på maten och så är det ju så att en hästs tarmar, tänder och förstås också psyke (mm) behöver tugga grovfoder dygnet runt med kortare uppehåll. Man säger att en häst inte ska stå utan mat mer än max 3 timmar i sträck under dygnet.

När jag flyttade 6 mån stod vi i en lösdrift med alldeles för liten yta. Detta kan leda till att hagen blir lerig och söndertrampad, att hästarna börjar äta för mycket/rör sig för lite och att det blir konflikter i flocken. Jag beräknar minst 2 hektar/häst.

En flock bör vara minst 3 hästar, enligt min helst minst 4. Enligt min erfarenhet så brukar en flock på över 8 hästar dela upp sig i mindre "familjer" med olika rang.

Vi har ca 25-39 hektar. Våra hästar rör sig väldigt mkt och det är mkt sällan konflikter. De konflikter som uppstår är sällan riskabla eller problematiska. Vi har varit 2-12 hästar i lösdriften. Har plats för 18.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 209
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 593
Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 376
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 851
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp