Bra skyddande boots som inte väger för mkt?

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare cardior
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 310
C

cardior

Halloj!

Skulle vilja ha tips på bra boots som skyddar bra men inte väger för mkt, max 110 gr för min kille ska visas på bedömning.

sist jag red så slog han i ballarna med bakhovarna:crazy: så han hade jack, har aldrig hänt förut, men han har fått större steg nu när han börjat få upp kondisen o så.

så vad för boots ska man ha om man vill skydda på bästa sätt?

Sv: Bra skyddande boots som inte väger för mkt?

Vanliga lätta skyddsboots kan du hitta på de flesta hästaffärer. G-boots har nu en "avelsmodell" i svart som väger 116 gram också; www.gboots.se

Vad du än väljer, kontrollväg innan! Och tänk på att läder + väta ger en annan vikt ...

Annars har både Top reiter svarta avelsboots på 110g och AlliUnn(Som du kan hitta på agerstas hemsida). Men då får du som sagt tänka att det är i läder...Så jag hade nog ändå köpt ett par g-boots.

Det blecv ett par vanmliga svarta gummiboots som jag köpte idag, men tack för svaren.

MVH/Elinor

tkr han går bättre utan vikt än med vikt, nu har jag köpt ett par vanliga gummiboots så länge för det var de som fanns i ridsportbutiken.

Men hur pass bra skyddar dom? går dom lätt sönder? och är det bra stötdämpning?

Finns det några som är bättre? som skyddar bättre menar jag då, han slår ju i ganska rejält så han behöver ju skydd.

Jag har länge använts Hööks billiga (typ 80 spänn) och de håller över förväntan. Dessa finns dock på storhästavdelningen, islandsbootsen är av långt sämre kvalitet till dyrare pris :crazy:

Knappis.

Måste fråga en grej , asså hur faaan får man på dom här vanliga gummibootsen?

Hon i affären sa att man bara skulle vända dom ut o in o dra på dom, men dom är ju stenhårda, hon sa att man kunde smörja hovarna med nåt glidigt men då lär man ju bara halka.

Nu har jag kört med ett par visningsboots i läder men dom skyddar ju inte så bra o blir så fula när man rider runt i skog o så me dom.

Funderar på att skaffa sånna med kardborre för att kunna sätta på om lätt e dom bra?

Visa gärna bilder på hur bootsen ni rekomenderar ser ut så jag vet hur dom ser ut.

jo funderade på o köpa sånna, men vägde ett par idag o dom var för tunga för bedömning:mad:

får väl bända på dom där hemska när jag e på bedömningen:crazy:
eller ha visningsbootsen då.

Varför bara inte köpa ett par vanliga skyddsboots utan vikt? :D

Jag menar produkt 610154, och dom tror jag inte väger mera än 120 per styck. De som är släta väger dock 225 gram och det funkar ju definitivt inte.

jo det är ju det jag gjort, ett par helt i gummi helt utan extra vikt, men dom e så jäklan svåra o sätta på så då ville jag ha ett par med kardborre så jag åkte till en hästaffär och köpte ett par i neoprene med kardborre eftersom dom inte hade nåt annat och han slåt ju i så jag måste ha nåt så länge.

Nackdelen med dom är ju att om det regnar så blir dom för tunga så då får jag dra på mina jobbiga i gummi, för sånna vanliga i gummi med kardborre verkar väga för mkt för vi vägde mammas kompis sånna idag.

Det finns vanliga "travboots", ballskydd. De väger i stort sett ingenting. Jag har tränat min häst med dom, de är skyddande bak och kanon att ha när man ska träna pass med lätta boots. En annan anledning till att jag valde dom är därför att benskydden vägde rätt mycket de med och därför valde jag dom då jag annars skulle överstiga maxvikten på tävling. De är billiga dessutom!

*knapplån*

Allas vår Malin (freyr här på Buke) har skrivit lite hur man tar på såna boots "klockor". Finns bilder också.
Hade/har också skitsvårt med att sätta på klockor fortfarande.
http://www.mokkur.com/boots.htm

Lycka till!

hur ser dom ut, du kan inte visa bild?

vart får man tag på dom?

jag var där o kollade o såg att jag gjorde ju rätt när jag satte på mina, men det var ju så jäkla segt för dom är så hårda.

Vägde dom och dom väger 130 typ så då får man ju inte ha dom heller.

Just nu har jag ett par i neoprene men dom är ju körda om det börjar regna.

Sånna där som bara skyddar ballarna verkar ju bra får väl ta o köpa ett par sånna till bedömningen, men är dom också knepiga att ta på och av?

G-boots då, trots allt?!
Dom spänner du ju på. Lätt som en plätt - men prislappen är inte lika snäll ...

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 035
Senast: lizzie
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 852
Senast: TinyWiny
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 393
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 465
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka