Bra svettäcke att ha som undertäcke?

95johsv

Trådstartare
Jag rider så hästen blir svettig, skrittar av så den slutar eftersvettas men vill inte släppa ut med vanliga täcket direkt på. Framför allt halsen och bogen jag vill ha något extra över för att dra undan fukten snabbt. Kommer att tas av 3-12 timmar senare. Vad skulle ni rekommendera?
 
Alltså något att lägga under vanliga täcket?
Tex horseware har tagit fram en liner just för det ändamålet, men jag har inte testat eller klämt på det så vet inte hur den funkar.
 
Alltså något att lägga under vanliga täcket?
Tex horseware har tagit fram en liner just för det ändamålet, men jag har inte testat eller klämt på det så vet inte hur den funkar.
Jag har den linern och tycker den funkar bra - men den täcker ju förstås inte halsen.
 
Jag har den linern och tycker den funkar bra - men den täcker ju förstås inte halsen.
Såklart, tänkte inte på att ts ville ha över halsen. Kanske kolla vad de har för material och leta efter liknande täcke med hals?

Kl
Själv är jag sån som klipper just för att slippa det här. Att hästen inte hinner torka innan täcke ska läggas på är min signal för att det är dags att klippa😁
 
Såklart, tänkte inte på att ts ville ha över halsen. Kanske kolla vad de har för material och leta efter liknande täcke med hals?

Kl
Själv är jag sån som klipper just för att slippa det här. Att hästen inte hinner torka innan täcke ska läggas på är min signal för att det är dags att klippa😁
Min är helklippt och har rätt tunn päls redan som det är. Så ja, han torkar ju rätt fort även utan (och jag har dessutom infravärme/hästtork i stallet)
 
Hästen har väldigt tät päls och om jag rakar mer hjälper inte det om jag inte helrakar och det är inte så bra just nu med alla minus vi har här i kombination med vinden. Har idag en fleece med hals men det sitter inte alls bra under tyvärr men fungerar en stund.

Kollar på materialet i HW!
 
Är det någon som testat Horse Scharfs? Aka ett fleece som bara är över halsen och bogen? Hittade ett på horze men tänker det kanske inte blir rätt med tyget utan att Smartex tex är mycket bättre?
 
Är det någon som testat Horse Scharfs? Aka ett fleece som bara är över halsen och bogen? Hittade ett på horze men tänker det kanske inte blir rätt med tyget utan att Smartex tex är mycket bättre?
Menar du en sån lös hals som tex get the gallop mfl säljer?
De sitter väl inte fast mer än i grimman, jag hade inte velat ha en sån i hagen. Tänker att de är mer för tex transporten eller liknande.
 
Menar du en sån lös hals som tex get the gallop mfl säljer?
De sitter väl inte fast mer än i grimman, jag hade inte velat ha en sån i hagen. Tänker att de är mer för tex transporten eller liknande.
QHP har två varianter som man fäster runt hästen bakom frambenen, som bogskydd fast med hals i fleece. :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 657
Senast: Madalitso
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 216
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 762
Senast: Snurrfian
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 853
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp