"Bra temperament" hopphingstar vs. dressyrhingstar

Kanske kan det inspirera fler att avla på talanger inom båda grenarna?

Jag minns tex att många ansåg att hopphingsten Robin Z lämnade bra hästar som många gånger lämpade sig för dressyr.
Jag har ridit några Robin z- avkommor. Det jag kan säga om traven på dem är att den var långsam och helt omöjlig att sitta i, stötig och obekväm! Galoppen däremot stor och bekväm 😁
 
Jag tycker den här tråden är sjukt intressant! 😁

Jag är en feg dressyrtant-wannabe och har en äldre hoppstammad häst (e. Cardento). Underbar individ att ha å göra med, tycker VERKLIGEN om honom. Hyffsat lugn och otittig eller stissig- dock svårt att avgöra om det är åldern eller stammen som är anledningen. Traven är hej-kom-och-hjälp-mig men galoppen är trevlig.

Hade en tanke att nästa häst skulle jag slå på stort med och köpa mig en "riktig" dressyrhäst, men vette tusan om inte det blir ännu ett hoppstammat swb efter min gamling efter att ha läst denna tråd 😅
 
Min dressyrhäst som jag hade var hoppstammade och tävlad hoppning internationellt. Trevliga bakben, och kunde minsann sprätta med frambenen när han lärt sig länga traven också😁 Men galoppen var fantastisk, speciellt när han satte in turbon. I psyket var han vaken men orädd och en jäkla arbetsvilja. Så blir det någon mer häst för mig så blir det helt klart en hoppstammad.
Ok. Jag refererar som sagt till hörsägen.
Många hopphästar har för övrigt fin galopp!
 

Liknande trådar

Avel Lite spin-off på den mest kompletta hingsten-tråden som jag smygläst ett tag, men att blanda hopp- och dressyrblod känns närmast tabu...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 737
Senast: Karoliten
·
Avel Jag lär ju inte vara varken den första eller sista som skulle vilja ha lite spån över hingstval :cool::angel: och undrar om någon kanske...
Svar
11
· Visningar
1 943
Senast: Anzzie
·
W
Avel Mitt sto e.Quite Easy behöver en hopphingst som ger storlek och bra temperament i första hand, jag tror jag blir galen snart efter allt...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 840
Senast: Witzippa
·
Avel I alla år så har jag stirrat mig blind på dressyrhingstar, eftersom mitt sto är dressyrstammad och har bra gång. Men allt mer har jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 156
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp