"Bra temperament" hopphingstar vs. dressyrhingstar

Frågan är ändå om den är så pass dålig att inte en ambitiös ryttare kan utveckla den att funka i LA/Msv. Tror inte det. Motsatsen att ha alldeles för svåra gångarter att kunna rida på ett bra sätt är nog betydligt mer utbredd.
De dressyrryttare jag känner väljer bort symaskinstrav (typ 6 och nedåt på treårs) när de letar häst till msv. Så lätt är det väl inte att utveckla en dålig trav så att den kan hävda sig jämfört med en bra trav, och de flesta vill kanske hellre ha en häst med tre bra grundgångarter till dressyr. Plus att det inte är så meningsfullt att betala för en hoppförmåga man inte tänker använda.
 
De dressyrryttare jag känner väljer bort symaskinstrav (typ 6 och nedåt på treårs) när de letar häst till msv. Så lätt är det väl inte att utveckla en dålig trav så att den kan hävda sig jämfört med en bra trav, och de flesta vill kanske hellre ha en häst med tre bra grundgångarter till dressyr. Plus att det inte är så meningsfullt att betala för en hoppförmåga man inte tänker använda.

Jag har inte sett många moderna hoppstammade hästar med så pass dålig trav att de inte duger för hobbyryttarens ambitioner på dressyrbanan. De finns givetvis men då behöver ju inte dressyrhobbyryttare köpa just dem?
Jag tycker att problemet med stortravande hästar med ryttare som bromsar gångarterna pga oföljsam ridning är betydligt större på den hobbyryttarnivå jag snackar om. Folk har en tendens att överskatta sina behov. Det finns liksom ponnyer som tävlar mot stora hästar med bra resultat i dressyr. Bra ridning kommer de flesta väldigt långt med.

Nä man betalar väl för skallen snarare än hoppförmågan? Enligt trådens ämne.
 
Jag har inte sett många moderna hoppstammade hästar med så pass dålig trav att de inte duger för hobbyryttarens ambitioner på dressyrbanan. De finns givetvis men då behöver ju inte dressyrhobbyryttare köpa just dem?
Jag tycker att problemet med stortravande hästar med ryttare som bromsar gångarterna pga oföljsam ridning är betydligt större på den hobbyryttarnivå jag snackar om. Folk har en tendens att överskatta sina behov. Det finns liksom ponnyer som tävlar mot stora hästar med bra resultat i dressyr. Bra ridning kommer de flesta väldigt långt med.

Nä man betalar väl för skallen snarare än hoppförmågan? Enligt trådens ämne.
Jag förstår precis vad du menar med gångarterna. Ska man rida LA/msv C som ju är vad de flesta hobbyryttare gör så tror jag verkligen att fler borde kolla på hästens ytterligare egenskaper utöver just gångarterna. Många skulle ha så mycket roligare med sina hästar!

Har själv en d-ponny med inga gångarter alls. Kallblodstyp, kort och inte alls något extra. Placerar sig i LA bland halvbloden för hon är lydig, stadig och lätt för mig att inverka på.

Styr dagen efter tävling ut barbacka med grimma i skogen, rider o badar eller låter henne vila tre dagar utan livet som insats ☺️
 
Jag förstår precis vad du menar med gångarterna. Ska man rida LA/msv C som ju är vad de flesta hobbyryttare gör så tror jag verkligen att fler borde kolla på hästens ytterligare egenskaper utöver just gångarterna. Många skulle ha så mycket roligare med sina hästar!

Har själv en d-ponny med inga gångarter alls. Kallblodstyp, kort och inte alls något extra. Placerar sig i LA bland halvbloden för hon är lydig, stadig och lätt för mig att inverka på.

Styr dagen efter tävling ut barbacka med grimma i skogen, rider o badar eller låter henne vila tre dagar utan livet som insats ☺️

Ffa det där med roligt är nog så viktigt att understryka. Jag har delat stall med ett antal sk dressyrtanter (är det snart själv så ja jag får säga så) som varit så begränsade av att ha för mkt häst för sin förmåga, men de skulle aldrig erkänna det öppet... Det har varit allt från att inte våga rida den om man inte longerat 45 min innan, till att aldrig rida utanför ridhuset och att sluta åka på tävling (som gjorts utan problem med tidigare häst med lugnare skalle men tråkigare trav). Jag fattar inte grejen alls. Är det verkligen roligt att ha häst då?
En av dem kom alltid hem med rosetter på tävling med förra hästen. Men den såldes för den skulle ersättas av en "riktig" dressyrhäst. På 5 år har den "riktiga" hästen kommit till start ett fåtal ggr utan några fina procent men ja den travade ju fint i linan hemma sist jag såg den....
 
Jag har inte sett många moderna hoppstammade hästar med så pass dålig trav att de inte duger för hobbyryttarens ambitioner på dressyrbanan. De finns givetvis men då behöver ju inte dressyrhobbyryttare köpa just dem?
Jag tycker att problemet med stortravande hästar med ryttare som bromsar gångarterna pga oföljsam ridning är betydligt större på den hobbyryttarnivå jag snackar om. Folk har en tendens att överskatta sina behov. Det finns liksom ponnyer som tävlar mot stora hästar med bra resultat i dressyr. Bra ridning kommer de flesta väldigt långt med.
Nä man betalar väl för skallen snarare än hoppförmågan? Enligt trådens ämne.
Håller med dig. Några av våra ridskolehästar tävlar framgångsrikt Msv C och B och de är absolut inga gångartshästar - de är inköpta för att fungera med de flesta typer av ryttare på en ridskola.
 
Jag har inte sett många moderna hoppstammade hästar med så pass dålig trav att de inte duger för hobbyryttarens ambitioner på dressyrbanan. De finns givetvis men då behöver ju inte dressyrhobbyryttare köpa just dem?
Jag tycker att problemet med stortravande hästar med ryttare som bromsar gångarterna pga oföljsam ridning är betydligt större på den hobbyryttarnivå jag snackar om. Folk har en tendens att överskatta sina behov. Det finns liksom ponnyer som tävlar mot stora hästar med bra resultat i dressyr. Bra ridning kommer de flesta väldigt långt med.

Nä man betalar väl för skallen snarare än hoppförmågan? Enligt trådens ämne.
Vi kanske ser olika delar av hästvärlden? Därifrån jag tittar, så är stora, fina gångarter så dyra att det är ovanligt att folk sitter på finare hästar än de kan hantera. Det är ju några hundratusen extra man får betala för fina gångarter, och det är ändå inte så många som har råd med hästar för 300’ och uppåt. De flesta hobbyryttare jag ser handlar häst för max 150’, och för de pengarna får man ingen supergång, i alla fall inte på en vuxen häst.

Köper man en hopphäst, så betalar man ju inte bara för skallen, utan för hoppförmågan också. Vare sig man vill ha den eller inte, så påverkar den priset.
 
Vi kanske ser olika delar av hästvärlden? Därifrån jag tittar, så är stora, fina gångarter så dyra att det är ovanligt att folk sitter på finare hästar än de kan hantera. Det är ju några hundratusen extra man får betala för fina gångarter, och det är ändå inte så många som har råd med hästar för 300’ och uppåt. De flesta hobbyryttare jag ser handlar häst för max 150’, och för de pengarna får man ingen supergång, i alla fall inte på en vuxen häst.

Exakt - då köper de en med för mycket gång och något annat trassel, som de sen inte reder ut. Jättevanligt.

Folk har en enorm övertro på sin förmåga. När jag sålde min uppfödning, snäll, balanserad, lättriden men inte flashig var hon just för ohäftig för de allra flesta. De ville ha "lite mer gång".
 
Vi kanske ser olika delar av hästvärlden? Därifrån jag tittar, så är stora, fina gångarter så dyra att det är ovanligt att folk sitter på finare hästar än de kan hantera. Det är ju några hundratusen extra man får betala för fina gångarter, och det är ändå inte så många som har råd med hästar för 300’ och uppåt. De flesta hobbyryttare jag ser handlar häst för max 150’, och för de pengarna får man ingen supergång, i alla fall inte på en vuxen häst.

Köper man en hopphäst, så betalar man ju inte bara för skallen, utan för hoppförmågan också. Vare sig man vill ha den eller inte, så påverkar den priset.
Jag tänker att det beror ju på vilken hoppförmåga hästen har. En hopphäst som stannar kring 100-110 klasserna och inte har kapacitet för mera kostar mindre än de med större hoppkapacitet. Och för den vanliga hobbyryttaren som vill tävla dressyr och kanske hoppa lite för skojs skull så räcker det ganska långt.

Och liksom Sirap har jag erfarenhet av flera ridskolor som föredrar att köpa in hoppstammade hästar framför dressyrstammade, och där eleverna tävlar LA på hästarna utan problem.
 
Rent spontant så rynkar jag lite på ögonbrynen när flera skriver att känsligheten korrelerar med att de sedan är reaktiva i terräng och svåra att rida ut på?

Jag rider bara araber och har haft flera som har varit så känsliga att de har blivit riktigt svårridna för oerfarna, men en dröm för mig som älskar stora och omedelbara reaktioner på en pytteliten hjälp. Men gemensamt för alla dessa är att de har varit drömmar att rida ut på. Vi snackar alltså hästar som i princip aldrig någonsin blir rädda för saker. Aldrig kastar sig och aldrig springer iväg i panik.


Reaktiv under ryttare behöver inte innebära reaktiv i övrigt - det är kanske något man skulle försöka få fram för att få både roliga och säkra hästar att rida för den vana ryttaren. Nybörjarhästar är de givetvis inte.
 
Exakt - då köper de en med för mycket gång och något annat trassel, som de sen inte reder ut. Jättevanligt.

Folk har en enorm övertro på sin förmåga. När jag sålde min uppfödning, snäll, balanserad, lättriden men inte flashig var hon just för ohäftig för de allra flesta. De ville ha "lite mer gång".
Men den med mycket gång är ju väldigt dyr? Tycker nog inte alls det verkar som det kryllar av superbegåvade dressyrhästar med mycket gång för 100’. De tävlingsryttare jag känner får ju leta med ljus och lykta, och ofta är det pengarna som sätter stopp för att kunna köpa en häst med den gång de skulle vilja ha.
 
Men den med mycket gång är ju väldigt dyr? Tycker nog inte alls det verkar som det kryllar av superbegåvade dressyrhästar med mycket gång för 100’. De tävlingsryttare jag känner får ju leta med ljus och lykta, och ofta är det pengarna som sätter stopp för att kunna köpa en häst med den gång de skulle vilja ha.
Jag menar att de finns men då har de nåt problem som gör att de är billigare och då så många tänker att de har fyndat och att de nog reder problemet
 
Rent spontant så rynkar jag lite på ögonbrynen när flera skriver att känsligheten korrelerar med att de sedan är reaktiva i terräng och svåra att rida ut på?

Jag rider bara araber och har haft flera som har varit så känsliga att de har blivit riktigt svårridna för oerfarna, men en dröm för mig som älskar stora och omedelbara reaktioner på en pytteliten hjälp. Men gemensamt för alla dessa är att de har varit drömmar att rida ut på. Vi snackar alltså hästar som i princip aldrig någonsin blir rädda för saker. Aldrig kastar sig och aldrig springer iväg i panik.


Reaktiv under ryttare behöver inte innebära reaktiv i övrigt - det är kanske något man skulle försöka få fram för att få både roliga och säkra hästar att rida för den vana ryttaren. Nybörjarhästar är de givetvis inte.

Jag tror vi talar om olika sorts känslighet? Araber har jag inte riktigt upplevt som nerviga hästar, däremot är de känsliga och högt i blod men ffa modiga. Arab red jag på högstadiet, både i hoppning, dressyr och ute i skogen. De moderna dressyravlade halvbloden är jag glad att jag inte satt på i yngre tonåren. Nu har jag inte så bra koll på moderna arabhästar, de kanske ändrats? Sist jag red arab var runt 2007 efter ett långt uppehåll. Skulle säga att det är en smart häst som tänker först och reagerar sen, inte som tex min nuvarande som reagerar först och tänker vid andra halvan av ridhuset :angel:
 
Vi kanske ser olika delar av hästvärlden? Därifrån jag tittar, så är stora, fina gångarter så dyra att det är ovanligt att folk sitter på finare hästar än de kan hantera. Det är ju några hundratusen extra man får betala för fina gångarter, och det är ändå inte så många som har råd med hästar för 300’ och uppåt. De flesta hobbyryttare jag ser handlar häst för max 150’, och för de pengarna får man ingen supergång, i alla fall inte på en vuxen häst.

Köper man en hopphäst, så betalar man ju inte bara för skallen, utan för hoppförmågan också. Vare sig man vill ha den eller inte, så påverkar den priset.

Kanske gör vi det. Jag vet inte.

Många köper ju yngre hästar för att gå ner i pris. 3-5 år är ju inte ovanligt för 150k. Eller så är det nåt annat som drar ner prislappen, rtg-förändring tex. Det senare betyder ju oftast inte att hästen är oridbar, men den kanske inte kan försäkras till fullt värde och priset går ner.

Ja du får ju betala för kvaliteten. Hoppförmåga eller gångarter tex. Men om man väljer mellan bra skalle + hoppförmåga eller bra gångarter + kanske tveksammare skalle, då kanske det vore klokt om fler valde det förstnämnda om det handlar om samma pengar..? Man kanske inte nyttjar hoppförmågan men däremot skallen.
 
Men i dressyren vill du ha en häst som reagerar ögonblickligen på dina signaler - men som också väntar på dina signaler. Med den lyhördheten kommer också gärna "skvättighet" - i synnerhet som du inte förser hästen med små subtila signaler att följa så att den har arbete och fritid. Och får träna på att sålla mellan signalerna från ryttare och omgivning.

I hoppningen vill du ha en lyhörd häst - men också en häst som på egen hand löser om den t.ex. kommit in fel.

Aveln är en funktion av sporten.
Absolut är aveln en funktion av sporten. Men utan att vara någon som helst expert så tycker jag det är oroväckande om dressyraveln blir så extrem att ingen ”vanlig” ryttare klarar av hästarna. Det är trots allt väldigt få hästar som säljs till eliten.
Jag vill också ha en häst som är lyhörd och som går att rida med små signaler. Samtidigt vill jag ha en häst som är trygg och inte flippar ur för minsta lilla. Även en dressyrhäst behöver ju ett visst mod för att klara av tävlingsmiljön, framförallt på stora tävlingar.
Jag köper inte riktigt att dressyrhästar måste vara svårare i temperament än hopphästar. Hopphästar på hög nivå behöver även dom vara ytterst lyhörda för ryttarens signaler för att det inte ska bli pannkaka. En liten förhållning eller en liten signal framåt kan vara skillnaden mellan OS guld eller krasch mitt i hindret om man ska dra det till sin spets. Jag tror få amatörer skulle klara av att sitta på topphästarna i hoppningens toppskickt.
Jag tänker att hopphästar behöver vara rätt explosiva och ha hög energi för att kunna ta sig över de allra högsta hindren. De borde således även vara rätt explosiva och stökiga i övrigt också då om man ska jämföra med dressyrhästar.
Det klassiska exemplet Valegro är ju bevis för att en dressyrhäst kan vara bäst i världen och vinna OS guld ena dagen samtidigt som den kan skritta ut avslappnat i skogen med en äldre dam på ryggen nästa dag.
 
Jag följer några influencers på instagram som är inne på dressyr och siktar högt. Definitivt rutinerade. De skrittar ut på sin höjd, just pga hästarnas temperament. Risken för att de exploderar ute är för stor.

Har en dressyrstammad häst i stallet som ägaren har som hopphäst. Hon är rätt reaktiv. "Vaken". Men så är hon ung också så det spelar också in. Men inte så reaktiv att det inte går att rida ut. Eller, ägaren har sett till så det går. Hon är orädd och rider alltid ut sina hästar :)
 
Jag följer några influencers på instagram som är inne på dressyr och siktar högt. Definitivt rutinerade. De skrittar ut på sin höjd, just pga hästarnas temperament. Risken för att de exploderar ute är för stor.

Har en dressyrstammad häst i stallet som ägaren har som hopphäst. Hon är rätt reaktiv. "Vaken". Men så är hon ung också så det spelar också in. Men inte så reaktiv att det inte går att rida ut. Eller, ägaren har sett till så det går. Hon är orädd och rider alltid ut sina hästar :)
Det finns ju lika många dressyrinfluencers som är ute och galopperar för fullt i skogen 😊
 
Jag följer några influencers på instagram som är inne på dressyr och siktar högt. Definitivt rutinerade. De skrittar ut på sin höjd, just pga hästarnas temperament. Risken för att de exploderar ute är för stor.

Har en dressyrstammad häst i stallet som ägaren har som hopphäst. Hon är rätt reaktiv. "Vaken". Men så är hon ung också så det spelar också in. Men inte så reaktiv att det inte går att rida ut. Eller, ägaren har sett till så det går. Hon är orädd och rider alltid ut sina hästar :)
Och så finns det unga satsande mycket duktiga dressyrryttare som både rider ut i alla gångarter och hoppar med sina väldigt dyra, toppstammade och rörliga dressyrhästar. Senast för någon dag sedan var en av dem på deras närbelägna galoppbana och konditionstränade ett gäng av hennes hästar.
Men har man en sådan typ av häst så gäller det att erkänna sina begränsningar så det inte blir farligt. Men frågan är om inte hästen i slutändan blir mer farlig av att inte få mer varierad träning än att vara innanför fyra väggar och på sin höjd skritta ut på en preparerad runda någon dag i veckan?
Tänker att det blir lite som inom vissa hundraser. Det avlas så extremt att det tillslut blir ett lidande för hunden.
Om man avlar hästar så extremt att hästar inte får vara hästar, tex inte går att rida ut på, ha i stora hagar med kompisar osv, blir det inte ett lidande för djuret då?
 
Vi kanske ser olika delar av hästvärlden? Därifrån jag tittar, så är stora, fina gångarter så dyra att det är ovanligt att folk sitter på finare hästar än de kan hantera. Det är ju några hundratusen extra man får betala för fina gångarter, och det är ändå inte så många som har råd med hästar för 300’ och uppåt. De flesta hobbyryttare jag ser handlar häst för max 150’, och för de pengarna får man ingen supergång, i alla fall inte på en vuxen häst.

Köper man en hopphäst, så betalar man ju inte bara för skallen, utan för hoppförmågan också. Vare sig man vill ha den eller inte, så påverkar den priset.

Så om man som hobbyryttare köper en hoppstammad häst som inte är särskilt talangfull, så har man både bra pris och hygglig häst med bra skalle? iaf teoretiskt :D
 

Liknande trådar

Avel Lite spin-off på den mest kompletta hingsten-tråden som jag smygläst ett tag, men att blanda hopp- och dressyrblod känns närmast tabu...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 754
Senast: Karoliten
·
Avel Jag lär ju inte vara varken den första eller sista som skulle vilja ha lite spån över hingstval :cool::angel: och undrar om någon kanske...
Svar
11
· Visningar
1 945
Senast: Anzzie
·
W
Avel Mitt sto e.Quite Easy behöver en hopphingst som ger storlek och bra temperament i första hand, jag tror jag blir galen snart efter allt...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 847
Senast: Witzippa
·
Avel I alla år så har jag stirrat mig blind på dressyrhingstar, eftersom mitt sto är dressyrstammad och har bra gång. Men allt mer har jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 165
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp