"Bra temperament" hopphingstar vs. dressyrhingstar

Finns dock en viss sanning i det. Det är gjort ett försök i Danmark där man hade två grupper av ohanterade unghästar. En grupp med dressyrstammade och en grupp med hoppstammade. De skrämde dem och observerade reaktionerna. De dressyrstammade reagerade kraftigare och tog längre tid på sig för att avreagera.
Hittar inte länken nu men det rapporterades om försöket i bla Ridsport.
Jag tycker detta verkar helt logiskt.

Dressyrhästar avlas på rörelser och showighet.

Hästar som flyr, blir exalterade, lite rädda, ja, vad gör de? De visar upp sig!

Hopphästarna, däremot, skall ha full koncentration framåt, mycket mod och tåga.

Då flyktbeteende ofta genererar passage och nyfikenhet en annan typ av rörelser så är skillnaderna för mig ganska logiska.

En dressyrhäst måste givetvis också vara cool och koncentrera sig, missförstå mig rätt, men själva grunden är nog hur hästen är programmerad att reagera.
 
Jag tycker detta verkar helt logiskt.

Dressyrhästar avlas på rörelser och showighet.

Hästar som flyr, blir exalterade, lite rädda, ja, vad gör de? De visar upp sig!

Hopphästarna, däremot, skall ha full koncentration framåt, mycket mod och tåga.

Då flyktbeteende ofta genererar passage och nyfikenhet en annan typ av rörelser så är skillnaderna för mig ganska logiska.

En dressyrhäst måste givetvis också vara cool och koncentrera sig, missförstå mig rätt, men själva grunden är nog hur hästen är programmerad att reagera.

Men dressyrhästarna ska ju inte vara spända när de visar upp sig.
De ska vara avspända, men ha spänst och vara reaktiva och känsliga.

Men jag fattar vad du menar…
 
Men dressyrhästarna ska ju inte vara spända när de visar upp sig.
De ska vara avspända, men ha spänst och vara reaktiva och känsliga.

Men jag fattar vad du menar…
Jag tror du förstår att jag inte menar att hästen skall skrämmas in på dressyrbanan.
:D

Det jag syftar på är hästen grundläggande instinkt. Ungefär som hundavel, du avlar inte på leonberger om du vill ha en duktig jakthund.
 
Absolut är aveln en funktion av sporten. Men utan att vara någon som helst expert så tycker jag det är oroväckande om dressyraveln blir så extrem att ingen ”vanlig” ryttare klarar av hästarna. Det är trots allt väldigt få hästar som säljs till eliten.
Jag vill också ha en häst som är lyhörd och som går att rida med små signaler. Samtidigt vill jag ha en häst som är trygg och inte flippar ur för minsta lilla. Även en dressyrhäst behöver ju ett visst mod för att klara av tävlingsmiljön, framförallt på stora tävlingar.
Jag köper inte riktigt att dressyrhästar måste vara svårare i temperament än hopphästar. Hopphästar på hög nivå behöver även dom vara ytterst lyhörda för ryttarens signaler för att det inte ska bli pannkaka. En liten förhållning eller en liten signal framåt kan vara skillnaden mellan OS guld eller krasch mitt i hindret om man ska dra det till sin spets. Jag tror få amatörer skulle klara av att sitta på topphästarna i hoppningens toppskickt.
Jag tänker att hopphästar behöver vara rätt explosiva och ha hög energi för att kunna ta sig över de allra högsta hindren. De borde således även vara rätt explosiva och stökiga i övrigt också då om man ska jämföra med dressyrhästar.
Det klassiska exemplet Valegro är ju bevis för att en dressyrhäst kan vara bäst i världen och vinna OS guld ena dagen samtidigt som den kan skritta ut avslappnat i skogen med en äldre dam på ryggen nästa dag.
Valegro jobbar - dvs får stimulans och har träning på att sålla signaler. Att sitta och skritta på en färdig Valegro säger inget om hur en två-treårig Valegro var att rida in. (Eller hur det är att rida ut en stallmodig Valegro en torsdagskväll i november när ingen hunnit rida på fyra dagar). Sedan säger gammal dam inget om kunskapen hos ryttaren.

Ingen har sagt att det handlar om monster utan om hästar med ett bra temperament givet sin arbetsuppgift. Vill man ha en elektrisk häst får man acceptera att det kanske sprakar.
 
Valegro jobbar - dvs får stimulans och har träning på att sålla signaler. Att sitta och skritta på en färdig Valegro säger inget om hur en två-treårig Valegro var att rida in. (Eller hur det är att rida ut en stallmodig Valegro en torsdagskväll i november när ingen hunnit rida på fyra dagar). Sedan säger gammal dam inget om kunskapen hos ryttaren.

Ingen har sagt att det handlar om monster utan om hästar med ett bra temperament givet sin arbetsuppgift. Vill man ha en elektrisk häst får man acceptera att det kanske sprakar.
Alla hästar oavsett ras eller användningsområde kan ”spraka” som unghästar, efter flera vilodagar, kraftig blåst eller en fågel som plötsligt flyger upp framför en. Det gör även vår barnponny och det gjorde min fjording jag hade för längesedan och alla hästar jag haft efter det i stort set oavsett hopp eller dressyrstam, ponnyras eller halvblod.
Det är inte de tillfällena jag pratar om i mina inlägg utan det vardagliga arbete med hästen.
 
Alla hästar oavsett ras eller användningsområde kan ”spraka” som unghästar, efter flera vilodagar, kraftig blåst eller en fågel som plötsligt flyger upp framför en. Det gör även vår barnponny och det gjorde min fjording jag hade för längesedan och alla hästar jag haft efter det i stort set oavsett hopp eller dressyrstam, ponnyras eller halvblod.
Det är inte de tillfällena jag pratar om i mina inlägg utan det vardagliga arbete med hästen.

Jag var på en clinic med en av våra mest kända unghästhanterare/inridare för inte så många år sedan. Hen sa att hen får ta emot väldigt många unghästar idag som inte ens vanliga proffsryttare vill rida in. De är så känsliga och reaktiva så de kräver nån lite extra skicklig. Nu vet jag att alla tävlingsproffs inte vill rida in alls utan tar över vid grundutbildningen, men det säger ändå nånting om dagens hästmaterial när skickliga proffs lämnar inridningen till ett ännu större proffs. Vanligtvis brukar det ju finnas nån praktikant eller unghästberidare hemmavid som tar hand om det.
 
Mina fem öre säger att hoppstammade hästar generellt har bättre psyke än dressyrstammade. Tyckte det blev mycket tydligt under december när Stockholms polisrytteri har presenterat sina hästar väldigt generöst. Flera hade definitivt sina egenheter och det var i princip uteslutande hoppstam på hästarna.

För min del som satsande amatördressyrryttare kommer jag aldrig mer skaffa ett halvblod. Det finns raser med betydligt trevligare psyke utan allt special och sprak. Av de swb jag har i min närhet är de flesta dressyrstammade. Den enda jag vågat sitta på senaste året är hoppstammad. Han är lätt i bakdelen men det är inte alls den där extrema reaktiviteten som i flera av dressyrdjuren.
 
Mina fem öre säger att hoppstammade hästar generellt har bättre psyke än dressyrstammade. Tyckte det blev mycket tydligt under december när Stockholms polisrytteri har presenterat sina hästar väldigt generöst. Flera hade definitivt sina egenheter och det var i princip uteslutande hoppstam på hästarna.

För min del som satsande amatördressyrryttare kommer jag aldrig mer skaffa ett halvblod. Det finns raser med betydligt trevligare psyke utan allt special och sprak. Av de swb jag har i min närhet är de flesta dressyrstammade. Den enda jag vågat sitta på senaste året är hoppstammad. Han är lätt i bakdelen men det är inte alls den där extrema reaktiviteten som i flera av dressyrdjuren.
Jag är nog böjd att hålla med, men jag har själv köpt ett swb med dressyrstam.

Varför det blev så berodde uteslutande på temperamentet.

Så det finns givetvis undantag.
 
Så är det nog, faktiskt.

Har i många år märkt att söker man hopp eller allround före dressyr har man ett helt annat utbud både på temperament och pris.
Kanske kan det inspirera fler att avla på talanger inom båda grenarna?

Jag minns tex att många ansåg att hopphingsten Robin Z lämnade bra hästar som många gånger lämpade sig för dressyr.
 
Min dubbeltalang-hopphäst är betydligt knepigare i temperamentet än dressyrhästen med 60% fullblod :angel: Kanske inte vad man hade gissat på, speciellt inte om man sett båda dressyrhästens föräldrar 😅
 
Kanske kan det inspirera fler att avla på talanger inom båda grenarna?

Jag minns tex att många ansåg att hopphingsten Robin Z lämnade bra hästar som många gånger lämpade sig för dressyr.
Tanken är väl god men nuförtiden är det inte många som söker dubbeltalanger.

Var det verkligen Robin Z? Har nog aldrig sett en enda Robin Z häst som rört sig tillräckligt bra för dressyr och jag har och haft många Robin hästar i både första och andra led samt tredje led och alla har verkligen travat som krattor 😁 Däremot har alla varit himla snälla.
 
Tanken är väl god men nuförtiden är det inte många som söker dubbeltalanger.

Var det verkligen Robin Z? Har nog aldrig sett en enda Robin Z häst som rört sig tillräckligt bra för dressyr och jag har och haft många Robin hästar i både första och andra led samt tredje led och alla har verkligen travat som krattor 😁 Däremot har alla varit himla snälla.
Hm, enligt blup så har hans avkommor hävdat sig någorlunda i unghästtester, men jag kan givetvis ha fel. Jag minns bara att några jag såg upp till ridmässigt, på 90-talet alltså, lovordade flera Robin Z-hästar i dressyr. Men kanske syftade de på galoppen? :idea:

Och handen på hjärtat, så duger ordinära gångarter ganska bra för de flesta. Om min connemara får bättre poäng än swb när jag tävlat i låga klasser i storhäst- klass, så hänger det inte på gångarterna, även om han har bra gång för att vara ponny.

Roligt att höra att Robin Z lämnat trevliga avkommor. Bara en sådan sak är ju nog så viktig, för de flesta.
 
Hm, enligt blup så har hans avkommor hävdat sig någorlunda i unghästtester, men jag kan givetvis ha fel. Jag minns bara att några jag såg upp till ridmässigt, på 90-talet alltså, lovordade flera Robin Z-hästar i dressyr. Men kanske syftade de på galoppen? :idea:

Och handen på hjärtat, så duger ordinära gångarter ganska bra för de flesta. Om min connemara får bättre poäng än swb när jag tävlat i låga klasser i storhäst- klass, så hänger det inte på gångarterna, även om han har bra gång för att vara ponny.

Roligt att höra att Robin Z lämnat trevliga avkommor. Bara en sådan sak är ju nog så viktig, för de flesta.
Så kanske det var då men idag skulle ingen Robin häst kunna jämföras i traven iaf. Tycker mina har haft bra galopp. Inte superflashig och väldigt lätta att reglera och galoppen är ju den viktigaste gångarten i hoppning 😊
Håller helt med om att normala gångarter duger för dem flesta att tävla lätta klasser i men en hopphäst kan aldrig trava som en dressyravlad kuse i jämförelse😅

Ja absolut. Det finns säkert en och en annan inte så trevlig Robin häst men överlag tycker jag att dom jag har ridit har alla haft gemensamt att dom varit väldigt snälla att båda ha och göra med samt att rida. Ridbara, hoppat jättebra, superinställning till att jobba, bra galopp och dålig trav 😁
 
Så kanske det var då men idag skulle ingen Robin häst kunna jämföras i traven iaf. Tycker mina har haft bra galopp. Inte superflashig och väldigt lätta att reglera och galoppen är ju den viktigaste gångarten i hoppning 😊
Håller helt med om att normala gångarter duger för dem flesta att tävla lätta klasser i men en hopphäst kan aldrig trava som en dressyravlad kuse i jämförelse😅

Ja absolut. Det finns säkert en och en annan inte så trevlig Robin häst men överlag tycker jag att dom jag har ridit har alla haft gemensamt att dom varit väldigt snälla att båda ha och göra med samt att rida. Ridbara, hoppat jättebra, superinställning till att jobba, bra galopp och dålig trav 😁
Du har givetvis rätt! 90- tal var länge sedan!

Det är nog så att traven är den gångart som förändrats mest?

När man satsat på så många nya hingstar och där exteriören mellan gårdagens- och dagens dressyrhästar har förändrats så, så är nog inte omdömet "bra till dressyr" detsamma längre.

Nu gillar jag dressyrhästar, men jag har förundrats lite emellanåt. Vissa dressyrhästar ser ut att trava i någon slags passage? De liksom hänger kvar lite mer? Eller är det bara jag?
 
Dressyrhästarna har tyvärr avlats fram med större flyktbeteende än hopphästarna, dock är också hopphästarna idag mer energiska.
De senaste åren tycker jag att man börjat prata om och avlat dressyrhästar som ska har hög arbetsvilja utan flyktbeteende.
 
Dressyrhästarna har tyvärr avlats fram med större flyktbeteende än hopphästarna, dock är också hopphästarna idag mer energiska.
De senaste åren tycker jag att man börjat prata om och avlat dressyrhästar som ska har hög arbetsvilja utan flyktbeteende.

Precis detta är såklart önskemålet och målet med vår avel. En frisk, sund häst som rör sig tillräckligt bra för att vara relevant, som de flesta kan hantera och som har många växlar, lyhördhet och arbetsvilja under ryttare. Inte helt lätt att få till då en avslappnad inställning till livet ofta innebär en tillika inställning till arbete. I dressyr söker man ju inte ett mål på samma sätt som i hoppningen utan drivkraften måste vara en energiskhet och önskan att vara till lags. Och ett gott självförtroende, men inte för mycket.
 
Du har givetvis rätt! 90- tal var länge sedan!

Det är nog så att traven är den gångart som förändrats mest?

När man satsat på så många nya hingstar och där exteriören mellan gårdagens- och dagens dressyrhästar har förändrats så, så är nog inte omdömet "bra till dressyr" detsamma längre.

Nu gillar jag dressyrhästar, men jag har förundrats lite emellanåt. Vissa dressyrhästar ser ut att trava i någon slags passage? De liksom hänger kvar lite mer? Eller är det bara jag?
Det är möjligt att traven har förändrats mest. Tycker man ser betydligt fler sprättben idag än förr iaf 😅

Menar du att dom vilar på steget eller har du ngn film att visa som exempel på hur du menar? Blir nyfiken 😊
 
Min dubbeltalang-hopphäst är betydligt knepigare i temperamentet än dressyrhästen med 60% fullblod :angel: Kanske inte vad man hade gissat på, speciellt inte om man sett båda dressyrhästens föräldrar 😅
Är det inte Armitagestoet som inte gick att rida på som är mamma till hopphästen?
 

Liknande trådar

Avel Lite spin-off på den mest kompletta hingsten-tråden som jag smygläst ett tag, men att blanda hopp- och dressyrblod känns närmast tabu...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 737
Senast: Karoliten
·
Avel Jag lär ju inte vara varken den första eller sista som skulle vilja ha lite spån över hingstval :cool::angel: och undrar om någon kanske...
Svar
11
· Visningar
1 943
Senast: Anzzie
·
W
Avel Mitt sto e.Quite Easy behöver en hopphingst som ger storlek och bra temperament i första hand, jag tror jag blir galen snart efter allt...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 840
Senast: Witzippa
·
Avel I alla år så har jag stirrat mig blind på dressyrhingstar, eftersom mitt sto är dressyrstammad och har bra gång. Men allt mer har jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 156
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp