Bränna klor?

Aslan

Trådstartare
Igår var det dags igen. Blandisen bröt en klo för femtielfte gången, så det var in till vet och hela proceduren. Han har långa klor som jag kämpat med ända sedan han kom till oss. Han är rätt jobbig att klippa klorna på, fast jag klipper dom ofta. Jag klipper dom så nära pulpan jag kan, jag tummar på ett hårstrå ifrån pulpan då jag först klipper och sedan filar sista biten. Vet sa i början att pulpan så småningom skulle dra ihop sig, vilket den har, dock endast minimaliskt. Vi har kömpat i nästan ett år med detta nu. Lik förbannat bryter han en klo lite titt som tätt eftersom klorna ändå är långa.

Nu när jag var inne igår pratade jag lite med vet och på torsdag nästa vecka ska vi operera bort en aterom/fettknöl på blandrasen. I samband med det så tyckte vet att det kunde vara lämpligt att klippa ner klorna och bränna. vi skulle självklart få med oss smärtlindring hem.

Jag är skeptisk till detta. Det känns som att det skulle orsaka hunden enorm smärta. Men frågan är vilket som är bäst. Brytna klor lite titt som tätt eller fixa det en gång för alla.

Är det någon som har gjort detta och har erfarenhet? Jag har tid på mig att tänka då jag skulle ge beskedet i samband med inlämning på torsdag.
 
Sv: Bränna klor?

Hur ofta klipper du? Jag klipper två gånger i veckan för att hålla min hunds klor i schack. De växer som ogräs. Ibland kan jag tycka att jag har klippt precis intill pulpan, men varje gång förvånas jag över att det faktiskt alltid går att ta en halv millimeter till.

Nu vet jag så klart inte hur din hunds klor ser ut och om det finns särskilda skäl för varför veterinären föreslår att bränna klorna. Men nuförtiden anses det av de flesta veterinärer som en mycket förlegad behandling eftersom det orsakar hundarna så pass mycket smärta. Har du en hund som redan idag är lite rädd om sina tassar så finns det ju en risk att han blir ännu mera rädd om dem efter en sådan behandling.

Jag skulle nog hellre bett dem att ta så mycket det bara går medan hunden är sövd. Sedan skulle jag själv klippa två gånger i veckan och en gång i månaden upprepa den riktigt korta klippningen hos veterinären igen (med hjälp av lugnande) om det behövdes.
 
Sv: Bränna klor?

Jag klipper/slipar mina 2-3/veckan.
Dels för träningens skull och dels för klorna.

Vet har varit tvungna att göra små minioperatoner dom gångerna han brutit en klo illa och då har klorna klippts riktigt korta.

Annars besöker vi vet typ en gång i månaden så dom får kika på klorna.

Åter igen. Jag är velig. Jag vill inte orsaka min hund så pass stor smärta. Jag vet att han kommer få smärtlindring men hur pass den tar vet jag ju inte förens efter och då kanske det är försent. eller så kommer vi fortsätta såhär och bryta klor. Jag vet inte vilket som är värst.

Jag är även nyfiken på hur han kan bli ännu kännsligare för kloklippning om han är helt sövd som han kommer att vara? :)

Detta var på tapeten redan när jag hade in hunden första gången precis efter att han kommit till mig men då pratade vi bara lite lätt om det.
 
Sv: Bränna klor?

jag tror jag fattar hur du menar om jag tänker efter med kännsligheten efter en sådan behandling. Jag är lite tankspridd för tillfället :D
 
Sv: Bränna klor?

Det låter ju verkligen som att du gör allt du kan för att hålla klorna korta!

Angående risken att bli rädd för kloklippning så syftar jag på att hunden kommer att ha ont i flera dagar efter behandlingen. Han sätter det förvisso inte samman med just kloklippning, men han kanske blir mer rädd om tassarna generellt sett.

En fråga bara. I de fall han har brutit klorna, har inte klon plockats bort helt av veterinären (dvs. så att pulpan är frilagd)?
 
Sv: Bränna klor?

Min har aldrig brutit nån klo eller haft några problem med dem. I samband med att hon opererades för epulis klippte de ner klorna till lämplig längd, några klor brändes.

Hunden hade väldigt starka värkmediciner pga epulisen, och var glad och nöjd efter operationen. Hon åt ju dessutom antibiotika, så man kunde vara rätt lugn.

Trots att munnen såg ut såhär:
303991_10150269029991981_729951980_7810954_1334607000_n.jpg


Ville hon tugga på ben dagen efter. Fick ta och gömma allt hon kunde tugga på...

I ditt fall tror jag det är bättre med att klippa ner ordentligt nu, och sedan hålla dem korta, iom att hunden ändå har problem med klorna.
 
Sv: Bränna klor?

Det låter ju verkligen som att du gör allt du kan för att hålla klorna korta!

Angående risken att bli rädd för kloklippning så syftar jag på att hunden kommer att ha ont i flera dagar efter behandlingen. Han sätter det förvisso inte samman med just kloklippning, men han kanske blir mer rädd om tassarna generellt sett.

En fråga bara. I de fall han har brutit klorna, har inte klon plockats bort helt av veterinären (dvs. så att pulpan är frilagd)?

Jo, som jag skrev tidigare så har han fått göra små minioperationer när detta har hänt. då har dom avlägsnat eventuella rester och liknande. dom klorna han har brutit är ju självklart inte aktuella men har (än sålänge) inte brutit varenda klo han har utan det är främst krona på framtassarna han har brutit. Dock som sakt inte alla.
 
Sv: Bränna klor?

I samband med en tandrengörning i höstas så klipptes klorna ner rejält på min importtik. Blodbadet allan och alla klor brändes.
Hon var inte öm dagen efter, jag märkte inte ens något senare på kvällen när hon vaknat till liv.
 
Sv: Bränna klor?

Jag vet flera hundar som har varit inne och fått klorna klippta och brända, och de har inte haft ont eller haltat efteråt.
 
Sv: Bränna klor?

Min terriers klor var hopplösa. Dels ville hon ha ihjäl mig när jag klippte dem, så det var svårt att ta precis vid pulpan och dels växte de knepigt så hur man än gjorde hade hon långa klor. Jag hörde senare någon teori om att terriers skulle ha anlag för lång klor då de behöver dem i gryt, vet inte om det är en skröna.

Iaf, hennes klor klipptes och brändes ett par gånger i samband med annat och jag upplevde aldrig att hon fick ont. De jag har nu skulle jag nog inte våga göra så på, deras klor ser helt annorlunda ut.
 
Sv: Bränna klor?

Hur ser ett par klor ut som absolut inte ska brännas? (jag inser självklart att veterinären vet vad och vilka som ska brännas men JAG personligen blev lite nyfiken :p)
 
Sv: Bränna klor?

Det känns löjligt att oroa sig över smärta efter rejäl nedklippning när hunden i dagsläget bryter klor titt som tätt och därmed borde få jävligt ont iallafall.

Jag skulle göra som veterinären föreslog.
 
Sv: Bränna klor?

Det känns löjligt att oroa sig över smärta efter rejäl nedklippning när hunden i dagsläget bryter klor titt som tätt och därmed borde få jävligt ont iallafall.

Jag skulle göra som veterinären föreslog.

Jag skulle också utan att tveka ta chansen att få ner dom ordentligt, just så att hunden slipper att bryta dom. Jag såg bara hur ont min egen hane hade nu när han lyckades och då är han ändå rejält smärttålig vet jag sedan tidigare.

/Camilla
 
Sv: Bränna klor?

Bryta en klo gör mycket mer ont än att få dom klippta och brända under sövning.
 
Sv: Bränna klor?

KL

Angående att klippa klorna ofta.

Av min erfarenhet att döma så anser jag (både gällande mina egna och andras hundar) att klorna växer mer och fortare ju oftare man klipper... Förut så klippte jag min gamles klor var 6e dag, nu blir det varannan vecka och inte har dom växt ur proportion för det. Det är såklart individuellt, men jag har sett det på ganska många hundar nu. 2-3ggr/vecka känns för mig galet, klart att klorna måste växa då?
 
Sv: Bränna klor?

Fast om klorna nu växer snabbt på en hund med lite längre pulpa, och man plötsligt slutar klippa ofta får man ju problem. Om pulpan växer ytterligare blir det ju knepigt. Klor kan alltid klippas, pulpan är det värre med.

Jag vill verkligen hålla efter klorna så att de inte blir längre än vad de är.

Man vill ju ända kolla igenom hunden ofta, och vad är bättre än att göra det i samband med kloklippning två gånger i veckan (kolla öron, tänder, hud, tassar, trampdynor osv.)
 
Sv: Bränna klor?

Visst ä det så, men om du då "triggar" klon att växa genom att klippa den så gör du ju dig själv en otjänst. Jag säger inte att det är så för alla, men det är inte många som vet att det kan vara så. Jag tycker att det bästa sättet att få ner långa klor är att fila, då verkar inte klorna triggas på samma sätt som genom klippning. Jag gjorde så när jag hade den finske lapphunden, hans klor blev långa när jag flyttade upp till Falun för att studera (mamma passade honom då, hon gillade inte att klippa...). När jag tog upp honom 1,5 månad så fick jag ner klorna till en fin längd genom att fila ända ner till pulpan 1 gång i veckan.

Visitation gör jag varje dag när jag ändå kelar med hunden, det tar jag aldrig i samband med kloklippning.
 
Sv: Bränna klor?

Du kan mycket väl ha rätt i vad du säger. Jag vågar dock inte prova av rädsla för att pulpan ska bli för lång. Nu vet jag ju att längden är optimal, så jag vill inte riskera nåt.

Köpte dock nyss en kloslip. Hunden gillar inte att klippas, så jag hoppas det ska underlätta med slip, och kanske de inte växer lika fort sen :)
 
Sv: Bränna klor?

_dsc9242_4.jpg


Nu finns det ju hur många versioner som helst, och det funkar ju med en vanlig också. Den jag beställde är gjord speciellt för hund, och är batteridriven. Kostade typ 100 kr, så jag väntar mig inte att den ska hålla speciellt länge :angel: Vill prova en billig först, sen kanske jag köper en Dremel ifall hunden verkar gilla den.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Skriver åt en bekants vägnar. De har tagit över en hund som inte fått sina klor klippta på ca 8-6 veckor, men den där mjuka delen i...
2
Svar
23
· Visningar
8 798
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa (Svart) riesenschnauzer är ju inte direkt känd för sin exceptionellt goda klokvalitet direkt, och Utter har aldrig haft 'superklor'. De...
Svar
3
· Visningar
4 200
Övr. Hund Är spekulant på en tik som har väldigt långa klor. Har för mig att man kan vända sig till veterinär som under narkos (eller är det...
Svar
5
· Visningar
2 101
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund I måndags var jag till veterinären som vaccinerade vår lilla valp. Jag fick också hjälp av djurskötaren att klippa klorna på honom...
Svar
10
· Visningar
1 490

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp